تقاضای سودجویانه در بازار ویلاهای فروشی
حساسیت‌ها، اقدامات و محدودیت‌های اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری درخصوص کنترل و جلوگیری از ساخت‌و‌سازهای بی‌ضابطه و غیر‌قانونی در پایتخت و به‌تبع آن در کل کشور، هم‌اکنون رفتار دلالان بازار زمین و ویلا در مناطق شمالی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که طی یک سال اخیر، شورای عالی شهرسازی و معماری و وزارت راه و شهرسازی نسبت به شیوع ساخت‌و‌سازهای غیرقانونی و تغییر کاربری‌های غیر‌مجاز، در مناطق مختلف کشور به ویژه در تهران و اطراف پایتخت و همچنین در شهرها و روستاهای شمال کشور، واکنش نشان داده و هم‌اکنون پیگیر ضوابطی برای پایان دادن به این ساخت و سازهای غیر قانونی هستند، دلالان زمین و ویلا در مناطق شمالی کشور، رفتار تازه‌ای را در بازاریابی برای برخی از انواع ویلاهای سلامت آغاز کرده‌اند.
تقاضای کاذب برای ویلاهای سلامت
ویلاهای سلامت یا ویلاهایی که در ساخت آنها همه مقررات مربوط به کاربری و همچنین سایر مجوزهای قانونی رعایت شده، هم‌اکنون بازار ویژه‌ای در بین دلالان شمالی زمین و ویلا پیدا کرده است. این بازار ویژه به نحوی است که تعداد قابل توجهی از این ویلاها که طی یک سال گذشته از طرف مالکان به بازار فروش معرفی شده بودند ولی مشتری نداشتند، مدتی است مشتریان خاص خود را پیدا کرده‌اند. این در حالی است که اکثر قریب به اتفاق این مشتریان را دلالانی تشکیل می‌دهند که با اطلاع پیدا کردن از حساسیت‌های جدید برای محدود کردن و حتی جلوگیری از ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری‌های غیرقانونی، در آینده نزدیک، به سراغ ویلاهای سلامت که با مجوزهای قانونی ساخته شده و سند مالکیت و انشعابات جداگانه دارند، رفته‌اند و در شکل خریدار، متقاضی خرید این ویلاها شده‌اند. دلالان زمین و ویلا در شهرهای شمالی، هم‌اکنون در شکل نامحسوسی مشتری ویلاهایی شده‌اند که مالکان آنها اغلب غیر‌شمالی هستند و چندان به بازار محلی خرید و فروش ویلاها و آخرین رفتارهای اقتصادی دلالان در این مناطق آشنایی ندارند.از سوی دیگر، ویلاهای مورد استقبال این دلالان، ویلاهایی هستند که استانداردهای خاصی دارند که شاید هم‌اکنون به دلیل شیوع ساخت و سازهای غیر‌قانونی و ارزان قیمت ویلا در زمین‌های کشاورزی، چندان مورد توجه نباشند؛ اما با اعمال احتمالی ضوابط جدید ساخت ویلا تنها در زمین‌های دارای سند با کاربری ویلاسازی و جلوگیری از ساخت‌و‌ساز در زمین‌های با کاربری کشاورزی، در آینده نزدیک از ارزش بالایی برخوردار خواهند شد.
این ویلاها اغلب در شهرک‌های ویلایی واقع شده‌اند، سند مالکیت دارند و هر کدام آنها به‌طور جداگانه انشعاب آب، برق و گاز برخوردارند.
از طرف دیگر با توجه به سرد شدن بازار خرید و فروش ویلا طی یکی دو سال گذشته و راکد ماندن قیمت‌ها در این دسته از معاملات، از مدت‌ها قبل، متقاضیان فروش این گروه از ویلاها که به دلیل سند‌دار بودن و سایر مزیت‌ها حتی تا چند برابر ویلاهای فاقد سندی که روی زمین‌های کشاورزی ساخته شده‌اند، قیمت داشتند، میزان عرضه این ویلاها به بازار فروش، قبل از ایجاد تقاضای کاذب از سوی دلالان، بیش از تقاضا بود.این رکود معامله ویلا در نتیجه کمبود تقاضا برای این دسته از ویلاهای نسبتا گران‌قیمت در مقایسه با ویلاهای بی‌سند، به خصوص هم‌اکنون که در فصل سرد سال قرار داریم، افزایش پیدا کرده است.در واقع پایتخت‌نشینان که اکثر قریب به اتفاق متقاضیان خرید ویلا در مناطق شمالی کشور را تشکیل می‌دهند و همچنین سایر متقاضیان خرید ویلا در مناطق شمالی، اغلب در دو مقطع زمانی از سال، به بازار خرید ویلا مراجعه می‌کنند.
دو اوج زمانی خرید و فروش ویلا
نزدیک شدن به تعطیلات نوروز در یک مقطع زمانی و همچنین تعطیلات تابستان، به‌عنوان دومین زمان افزایش تقاضا برای خرید ویلا، در سال، دو مرحله افزایش تقاضا را در بازار معاملات ویلا در شهرهای شمالی کشور ایجاد می‌کند. این در حالی است که در سایر ایام سال، تقاضا برای خرید ویلا بسیار کم می‌شود.
هر‌چند طی یکی دو سال گذشته، حتی در دو مقطع گفته شده نیز، تقاضا برای خرید ویلاهای سند‌دار کاهش قابل توجهی نسبت به سال‌های قبل داشته است که علت آن را می‌توان در شیوع ساخت ویلاهای ارزان قیمت در زمین‌های کشاورزی و اراضی با کاربری غیر از کاربری ویلا‌سازی جست و جو کرد.اما، هم‌اکنون دلالان زمین و ویلا، با اطلاع از زمزمه‌های اعمال محدودیت برای ویلاسازی‌های غیرقانونی و حساسیت‌های جدیدی که اخیرا در این زمینه ایجاد شده، سعی دارند با خرید ویلاهای سلامت به قیمتی پایین تر از ارزش واقعی این ویلاها، برای بازار شب عید و بعد از آن بازار تابستانه فروش ویلا به متقاضیان خرید آماده شوند. این بار، دلالان سعی دارند با خرید زیر قیمت ویلاهایی که مالکان آنها، طی یکسال گذشته قصد فروش داشتند اما به دلیل سرد شدن بازار ویلاهای گران‌قیمت‌تری که سند مالکیت دارند، نتوانسته‌اند ویلای خود را به قیمت دلخواه بفروشند، سود قابل توجهی را طی ماه‌های آینده با آغاز اعمال محدودیت علیه ساخت و سازهای غیرقانونی و خارج از کاربری ویلاسازی، نصیب خود کنند.این دلالان، با پنهان کردن ماهیت کاریشان و وانمود کردن به اینکه مشتری مصرفی خرید ویلا هستند، حتی به چانه‌زنی با مالکان هم می‌پردازند و با سوءاستفاده از بی‌اطلاعی مالکان از احتمال اعمال ضوابط جدید برای ساخت وساز ویلا در آینده نزدیک، سعی دارند با القای اینکه بازار خرید‌وفروش ویلا در حالت رکود به سر می‌برد، ویلای مورد نظر را با قیمت پایین‌تری بخرند.
«دنیای اقتصاد» به مالکان ویلاهای سلامت در مناطق شمالی و سایر مناطق توصیه می‌کند: با اطلاع از این ترفند جدید دلالان، در صورتی که قصد فروش دارند، با هوشیاری بیشتری وارد معامله با متقاضیان خرید شوند.