رشد 29 درصدی نمایشگاه امسال چشمگیر است
فرهاد امینیان دبیر برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه ، حمام ، سونا و استخر ، در گفت وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت:
در نمایشگاه امسال ۱۹۰ شرکت در بخش های مختلف صنعت آشپزخانه، حمام، استخر و سونا حضور دارند. از این تعداد ۱۹ شرکت خارجی و ۱۷۱ شرکت ایرانی هستند. مساحت کلی نمایشگاه نیز ۱۵ هزار و ۲۰۰ متر مربع است و سالنهای ۳۱ A، ۳۱ B ، ۳۸ و ۴۴ A به غرفه های حاضر در این نمایشگاه اختصاص دارد. این تعداد سالن نسبت به سال گذشته با رشد مواجه بوده و سالن ۴۴ A به سالنهای سال گذشته اضافه شده است.
وی افزود: نمایشگاه امسال برای بار یازدهم برگزار می شود و به جز دوره سوم نمایشگاه آشپزخانه، من در ۱۰ دوره قبلی برگزاری این نمایشگاه را برعهده داشتم. امسال با توجه به افزایش تعداد شرکت های حاضر در نمایشگاه، شاهد رشد ۲۹ درصدی بودیم و این رشد را موفقیت خود می دانیم.
امینیان در خصوص برگزاری نمایشگاههای آشپزخانه، حمام، سونا و استخر خاطرنشان کرد: این نمایشگاه هر سال در استان های مختلف کشور مانند اصفهان، فارس و ... برگزار می شود. ولی نمایشگاه تهران با توجه به حضور نزدیک به ۲۰۰ شرکت کننده، بزرگترین نمایشگاه ایران در این صنعت است. در این نمایشگاه علاوه بر شرکت هایی که در تهران وجود دارند، شرکت کنندگانی از سایر استان ها هم حضور خواهند داشت و برترین برندها به مدت چهار روز ( از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه) دور هم جمع شده اند.
دبیر برگزاری نمایشگاه به دعوت از ۱۴ هزار شرکت داخلی و خارجی برای حضور در این نمایشگاه اشاره کرد وگفت: بخش اعظمی از شرکت های تولید لوازم آشپزخانه ایران به این نمایشگاه دعوت شدند. علاوه بر این تعداد زیادی از شرکت های خارجی را هم از طریق پست الکترونیک به نمایشگاه دعوت کردیم که در نهایت ۱۹ شرکت خارجی به دعوتنامه ما پاسخ داده و در نمایشگاه حاضر شدند. البته از طریق وبسایت دو زبانه هم شرکت های مختلف داخلی و خارجی را به نمایشگاه دعوت کردیم و در کشورهای مختلف هم واسطه هایی حضور داشتند که از مشتریان خارجی خود درخواست کردند تا در نمایشگاه کنار برترین های ایران حاضر شوند و به این ترتیب اعضای نمایشگاه آشپزخانه گردهم آمدند.
امینیان با بیان این که در نمایشگاه آشپزخانه مانند نمایشگاه صنعت و ساختمان ، گواهی کیفیت برتر به هیچ شرکتی ارائه نمی شود گفت: به چند دلیل این کار را در نمایشگاه خود انجام نمی دهیم. اول اینکه غرفه برتر باید از چند جنبه به عنوان برترین انتخاب شود و نباید تنها ظاهر و هزینه ای که برای غرفه در نظر گرفته شده است مد نظر باشد. برترین ها باید در عرصه کیفیت هم حرفی برای زدن داشته باشند تا بتوانند تندیس بگیرند و بررسی همه جانبه شرکت ها با این رویکرد که در کیفیت، کمیت، غرفه آرایی و... برتر هستند، نیازمند کار تخصصی و زمان طولانی است که ما توانایی انجام آن را نداشتیم و این برنامه را حذف کردیم. با توجه به این مسئله تصمیم گرفتیم فقط به شرکت های حاضر در نمایشگاه لوح تقدیر داده و از حضور آنها در نمایشگاه تشکر کنیم.
وی با اشاره به سوء استفاده هایی که از تقدیرنامه های نمایشگاهی می شود گفت: گاهی اوقات شاهد بودیم که شرکت ها گواهی تشکر از حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی را در دفتر خود قاب کرده و ادعا می کنند به عنوان شرکت اول نمایشگاه انتخاب شده اند. در حالی که ما انجام چنین کاری را درست نمی دانیم و به تقدیر نامه حضور در نمایشگاه اکتفا می کنیم. در حال حاضر تنها ملاکی که می توانیم برای تقدیر به آن اکتفا کنیم بزرگی و زیبایی غرفه است. البته ممکن است شرکتی که سالانه مبلغ بالایی ارزآوری داشته و صادرات هم دارد، غرفه ساده ای داشته باشد و به انتخاب ما اعتراض کند که این اعتراض را به حق می دانم و به همین دلیل چنین معیاری را ملاک انتخاب قرار نمی دهم.
وی افزود: همچنین در این نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و فروش را در دستور کار نخواهیم داشت وشرکت ها فقط محصولات خود را معرفی خواهند کرد. البته بازدید کنندگان می توانند با دریافت فاکتور، محصول موردنظر خود را با مراجعه به فروشگاه خریداری کنند. ولی محصولات برای ارائه مستقیم به مشتری به نمایشگاه آورده نمی شود.
امینیان معتقد است بین صنعت آشپزخانه، حمام، استخر و سونا در ایران با کشورهای دیگر فاصله وجود دارد ولی این فاصله چندان فاحش نیست. وی در این باره می گوید: ۱۲ سال از عمر این نمایشگاه می گذرد و شاهد بودم که هر سال با طراحی و کیفیت بالاتری برگزار می شود. این صنعت درایران به خوبی از صنعت جهانی الهام گرفته و روند رو به رشدی دارد. البته تکنولوژی این صنعت در ایران وارداتی است ولی شرکت های داخلی از نظر طراحی صنایع داخلی آشپزخانه پیشرفت خوبی داشته اند و به نظر من بزودی می توانند در عرصه بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشند. در صورت رسیدن به این سطح، لزومی ندارد از کشورهای دیگر کپی برداری کنیم و می توانیم خودمان ارائه دهنده طرح در سطح بین المللی باشیم.
وی با اشاره به کاهش حضورکشورهای خارجی و مشکلات شرکت های واردکننده کالا گفت: ایران در حال حاضر در بخش واردات صنایع آشپزخانه، حمام، سونا و استخر مورد تحریم است و همین مسئله تعداد شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه را به طور چشمگیری کاهش داده. شرکت های چینی نمایندگی های زیادی در ایران داشتند ولی تحریم، این شرکت را به حداقل رسانده است.
به گفته وی، البته مشکل تحریم موجب انصراف شرکت ها از حضور در نمایشگاه ایران نبوده است. امسال شرکت های خارجی و نمایندگانی از کشورهای چین، کره جنوبی، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، فرانسه، هلند و فنلاند در نمایشگاه ایران حضور دارند و محصولات خود را به مشتریان ایرانی معرفی می کنند.
دبیر شرکت بین المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران با اشاره به برنامه های آینده نمایشگاههای بین المللی تصریح کرد: نمایشگاه در و پنجره را دی ماه و برگزاری نمایشگاه گردشگری و هتلداری را بهمن ماه امسال در دستور کار داریم که هر سال در هر دو نمایشگاه تعداد زیادی از شرکت های داخلی و خارجی حضور خواهند داشت.
یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه ، حمام ، سونا و استخر که در قالب چهار گروه کالایی از ۳۱ مرداد آغاز بکار کرده است، تا سوم شهریور ماه ادامه دارد و علاقمندان می توانند هر روز از ساعت ۹ تا ۱۶ از این نمایشگاه واقع در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، بازدید کنند.