همراه اول، راهبر بازار موبایل است
صادق پاکدل شهریور ماه نقطه عطفی است در تاریخ ارتباطات ایران، نه فقط برای همراه اول بلکه برای تمامی شهروندان ایرانی که 20 سالی است گوشی‌های تلفن همراه شان را در همه جا همراه خود داشته‌اند. صدور مجوز نسل های بالاتر به شرکت ارتباطات سیار ایران اکو سیستم ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت ‍ پرسرعت را تغییر داد، اگر تا دیروز شمارگان استفاده کنندگان از اینترنت پرسرعت به صورت لاک پشتی افزایش می یافت حال دیگر این عدد می تواند به شمارگان سیم کارت‌های یک اپراتور باشد. گفت‌وگو با وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول از همین منظر در آستانه برگزاری پانزدهمین نمایشگاه تلکام انجام شده است تا نشان دهد این اکو‌سیستم چگونه دستخوش تغییر خواهد شد. بالاخره پس از سال‌ها محدودیت موفق شدید مجوز ارائه نسل‌های 3 و 4 را دریافت کنید، فکر می‌کنید فرآیند توسعه و تحول همراه اول با توجه به این موضوع چگونه رقم خواهد خورد؟
پروانه مخابرات ایران سال ۸۷ ابلاغ شد. تقریبا شش سال گذشت تا ما اجازه ورود به نسل ۳ تلفن همراه را پیدا کردیم. اول قرار بود زمان انحصار دوساله باشد که از یک طرف با توجه به دیر ابلاغ شدن پروانه اپراتور سوم و از طرف دیگر با دو سال تمدید زمان انحصار در مجموع شش سال به طول انجامید تا ما بتوانیم قدم در عرصه ارائه این خدمت بگذاریم. چیزی حدود ۱۲ سال بعد از ارائه خدمات نسل ۳ در دنیا،‌ در شهریورماه مجوز را برای ارائه‌ این سرویس دریافت و شروع به ارائه آن کردیم. به هر صورت پیگیری‌های زیادی در این سه سال گذشته انجام گرفت تا پروانه را دریافت کنیم؛ در سوم شهریور مجوز ارائه خدمات را دریافت کردیم و امیدوارم بتوانیم هر چه سریع‌تر پروانه ارائه خدمات را هم دریافت کنیم. تقریبا کارهای نهایی‌ پروانه هم انجام شده ولی در بخش فرکانس موضوع مذاکرات تداخل داشت و مجبور شدیم فرکانس را جابه‌جا کنیم، این کار تقریبا ۲۰ روز زمان برد و مراحل قانونی‌اش هنوز در حال طی شدن است؛ باید فرکانس جدیدی به ما واگذار و مستنداتش تدوین و امضا شود تا پروانه هم ابلاغ شود.


یکی از بحث‌هایی که در مورد ارائه مجوزهای بالاتر به شما مطرح می‌شد، شامل بحث‌هایی غیر از فرکانس و موضوعات فنی بود. آیا آن بحث‌ها حل و فصل شد یا همچنان روی میز قرار دارد؟
خیر،‌ ما تا سوم شهریور در خصوص تمام بحث‌هایی که درباره اصلاحیه و الحاقیه پروانه بود به جمع‌بندی رسیدیم و درباره آنها توافق شد؛ در حال حاضر دیگر بخش بازی در حوزه تنظیم مقررات نداریم و در همه بخش‌ها توافق نهایی صورت پذیرفته است.


با توجه به این موضوع فکر می‌کنید خود پروانه اصلی را چه زمانی به همراه اول بدهند؟
کارهای مربوط به پروانه همین هفته انجام شده و به لحاظ زمانی قرار است این هفته پروانه واگذار شود.


یعنی ممکن است همزمان با افتتاحیه تلکام پروانه را به شما بدهند؟
بله،‌ کار خاصی باقی نمانده است. فقط برنامه‌اش را باید خود وزارتخانه اعلام و پروانه را ابلاغ کند.


شما در نسل 2، 5/2 و 57/2 کار کردید و اکنون تجربه دیگری برای همراه اول در حال رقم خوردن است که متفاوت با تجربه‌های قبلی بوده و مبتنی بر ارائه اینترنت پرسرعت بی‌سیم است. یکی از انتقادهایی که همیشه به همراه اول وارد شده نوع کیفیت ارائه اینترنت روی بسترهای نسل 5/2 و 57/2 بوده است. فکر می‌کنید با دریافت این مجوز چه اتفاقی برای همراه اول و خدماتش بیفتد؟
به هر صورت مشترکان همراه اول هم می‌توانند از این خدمات و سرویس‌های نسل ۳ بهره‌مند شوند. در بحث طراحی، راه‌اندازی و ارائه خدمات سعی کردیم بهترین کیفیت را هم برای پوشش،‌ هم ارائه خدمات و هم سرویس‌های جانبی پیش‌بینی کنیم و تقریبا در قالب برنامه پنجساله در راهبرد همراه اول توسعه در همه این زمینه‌ها پیش‌بینی شده است؛ هم در حوزه سرویس‌های ارزش افزوده، هم در حوزه بازاریابی،‌ هم در حوزه فنی و شبکه و حتی در حوزه عملکرد امنیت شبکه. یعنی در همه حوزه‌ها پروژه‌ای جهت راه‌اندازی یک سیستم به‌روز و باکیفیت برای مشترکان تعریف کردیم اما زمان محدود بود؛ یعنی سوم شهریور مجوز را دریافت کردیم، تقریبا از ۱۹ شهریور مشکل تداخل فرکانسی را که به ما واگذار شده بود، داشتیم.


تداخل با کجا بود؟
متاسفانه در باند اول ۲۱۰۰ تداخل و مشکل جدی وجود داشت. وقتی این مشکل را ابراز کردیم سازمان قبول کرد و با راهکاری باند ما جابه‌جا شد؛ این باندی که در حال حاضر داریم، قطعا به لحاظ کیفیت بهتر است؛ عملا از ۲۰ شهریور تست‌های جدید را آغاز کردیم. تا آن زمان اختلال شدیدی در شبکه داشتیم و امکان تست وجود داشت. به همین خاطر زمان برای ما خیلی محدود است ولی با همکاری همکاران شرکت و پیمانکارهایی که به ما یاری می‌رسانند، توانستیم در ۲۵ شهر شبکه را راه‌اندازی کنیم تا پوشش اولیه ایجاد شود و در پایان شهریور هزارمین سایت را در آبادان راه‌اندازی کردیم. البته قرار است این پوشش به ۳۵ شهر برسد. برنامه سنگینی هم تا پایان دی‌ماه داریم؛ قصد داریم به پنج هزار سایت برسیم.


برنامه همراه اول برای تعداد سایت‌هایی که می‌خواهد خدمات نسل 3 را ارائه دهد، چیست؟
فاز اول‌مان پنج هزار سایت است که حداکثر تا پایان سال عملی می‌شود.


فازهای بعدی به چه ترتیب است؟
در گام بعدی به خاطر گستردگی شبکه همراه اول چیزی حدود ۱۰ مگاهرتز از باند فرکانسی را برای پوشش گسترده شبکه نسل ۳ تخلیه می‌کنیم؛ این نقطه قوتی است که با ۱۰ مگاهرتز فرکانس باند ۹۰۰ پوشش گسترده‌ای در کل کشور ایجاد کنیم. با باند ۲۱۰۰ پوشش سریع نمی‌توان ایجاد کرد ولی باند ۹۰۰ این امکان را فراهم می‌کند که هر چه سریع‌تر پوشش را ایجاد کنیم. به همین دلیل از یک ماه قبل که مجوز ما قطعی شد،‌ طراحی شبکه نسل ۳ با باند ۹۰۰ را نیز شروع کردیم.


یعنی این باند 900 مقرون به صرفه‌تر است و سرعت بیشتری هم دارد؟
بله. ۱۵ مگاهرتز باند ۲۱۰۰ داریم که نقاط پرظرفیت را روی آن ایجاد کرده‌ایم، نقاط پوششی که اهمیت استراتژیک کمتری دارد در باند ۹۰۰ مقرون به صرفه‌تر است و از این باند برای پوشش سطح شهرها استفاده خواهیم کرد.


هزینه مهاجرت به نسل‌های بالاتر چقدر است؟
در بخش کل شبکه تمام اجزا به طور کامل نوسازی شد. یک بار در بهمن‌ماه ۹۱ این نوسازی را انجام دادیم و البته توسعه و ارتقا هم در این دوره انجام شد. ترافیک دیتای ما روبه‌رشد و افزایش ترافیک دیتا در فروردین امسال نسبت به سال ۹۱ حدود ۸۰۰ درصد بوده است.


مصرف پهنای باند چقدر بوده است؟
تقریبا دو و نیم ترا در روز مصرف داشته‌ایم. اول سال به حدود ۱۸ رسیدیم و اکنون از ۴۵ عبور کرده‌ایم. در حال حاضر ۹۰ درصد از این میزان مربوط به نسل ۲ است. ما شبکه نسل ۲ را در سه سال گذشته به خاطر حجم رشد ترافیکی ایجادشده سه بار توسعه دادیم. حال آماری ارائه می‌کنم تا در جریان باشید؛ از این جهت که مشترکان ما وضع مالی‌شان بهتر بوده افزایش چشمگیری در افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند توسط مشترکان داشته‌ایم. بهمن‌ماه سال گذشته وقتی آمار گرفتیم، سه میلیون نفر گوشی هوشمند داشتند که در پایان شهریورماه امسال به ۱۰ میلیون نفر رسیده است. یعنی طی هفت ماه هفت میلیون نفر صاحب گوشی هوشمند شده‌اند. در تهران رقمی حدود ۵۰ درصد و در کل کشور میانگین رقمی حدود ۲۵ درصد. میانگین در لحظه فعال ما حدود ۲۵ درصد است. این نشان می‌دهد در آینده نزدیک حجم ترافیک عمده را گوشی‌های هوشمند ایجاد می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود ۶۰ درصد ترافیک دیتا در دنیا روی گوشی بیاید. هنوز به طور کامل روی نسل‌های ۳ و ۴ منتقل نشده، مردم خودشان را تجهیز کرده‌اند تا از این خدمات استفاده کنند.


اکنون افزایش ترافیکی که در مهاجرت به نسل 3 در این مدت کوتاه اتفاق افتاده 10 درصد است؟
۱۰ درصد فقط مربوط به شبکه ۳G‌ است ولی به شدت افزایش می‌یابد. ممکن است هفته بعد از ۵۰ هم عبور کند،‌ به عنوان مثال نسبت به هفته گذشته ترافیک ما پنج ترا رشد کرده است.


آیا در همین بازه کوتاه که نسل 3 را راه‌اندازی کردید -که به روایت خودتان الان 10 درصد است و تا ماه‌های آینده به 50 درصد می‌رسد- چه میزان رشد در حجم ترافیکی ایجاد شده است؟‌
تا پایان سال به ۱۰۰ ترا می‌رسیم ولی در همین یک هفته اخیر حدود شش ترا افزایش ترافیک داشته‌ایم.


با توجه به اینکه گفتید مشترکان همراه اول 10 میلیون گوشی هوشمند دارند،‌ چه تعداد مشترک، دارای گوشی‌هایی هستند که نسل 4 را پشتیبانی می‌کنند؟‌
تعداد گوشی‌هایی که نسل ۴ را پشتیبانی‌ می‌کنند، محدود است. ما حدود ۴۰۰ سایت را برای نسل ۴ در سال جاری پیش‌بینی کردیم. که البته اولویت اول ما نسل ۳ است و در ادامه نسل ۴ را خواهیم داشت.


از این 400 مورد چیزی از نسل 4 هم نصب کرده‌اید؟
به‌طور محدود نصب شده و کلا در کشور کار بر روی نسل ۴ محدود بوده است. چون شاید بیش از ۹۰ درصد گوشی‌های هوشمند نسل ۳ را پشتیبانی می‌کنند. نسل ۴ روی باند فرکانسی متفاوتی است.


لطفا در خصوص انتخاب فرآیند انتخاب نام نوترینو کمی توضیح دهید.
دوستان بازاریابی در خصوص اینکه با چه برندی موبایل باند پهن را ارائه دهیم، در جمع‌بندی‌شان اسم نوترینو را انتخاب کردند. نوترون یک ذره بنیادی است که سرعت فوق‌العاده زیادی دارد و به دلیل نزدیکی مفهوم این اسم به بحث سرعت اینترنت نوترینو انتخاب شد.
در این زمینه برنامه‌تان برای نمایشگاه تلکام چیست؟‌
در نمایشگاه هم نسل ۳ و هم نسل ۴ را ارائه خواهیم کرد تا بالاخره مشترکان تست آزمایشی خود را انجام دهند. قصد داریم وای‌فای را نیز در نمایشگاه ارائه کنیم. باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که در همه کشور با توجه به رشد حجم ترافیک، باندهای ۳ و ۴ پاسخگو نیست،‌ پس بخشی از ترافیک را به سمت وای‌فای هدایت می‌کنیم و با توجه به اینکه اکثر تجهیزات، وای‌فای را پشتیبانی می‌کند به همین دلیل در نقاط پرترافیک از تجهیزات وای‌فای استفاده خواهیم کرد. در مجوز ما نیز این موضوع مطرح شده که امکان ارائه وای‌فای در مناطق پرتراکم وجود دارد.
اگر ممکن است در خصوص وای‌فای توضیح بیشتری دهید؛ آیا قصد دارید در محدوده جغرافیایی مشخصی آن را ارائه کنید؟
در بعضی نقاط مبین‌نت وای‌فای را راه‌اندازی کرده است اما ما با بخش ثابت طرح را دنبال می‌کنیم چون مشترکان ثابت را هم در منازل‌شان تحت پوشش دارند تا مشترکان نسل‌های ۲، ۳ و ۴ همراه اول و مشترکان ADSL‌ نیز در این نقاط از وای‌فای استفاده کنند.


به لحاظ فنی دقیقا منظورتان چیست؟
ما این طرح را برای نقاط پرتراکم ارائه می‌کنیم. مثلا استادیوم آزادی را در نظر بگیرید؛‌ زیرا تقاضا در استادیوم زیاد است و منابع فرکانسی ۳G‌ و LTE ممکن است جوابگوی نیاز نباشد. به همین خاطر با پوشش‌های محدودتر که ظرفیت ایجاد می‌کند آن پوشش ایجاد می‌شود و نکته دیگر اینکه مشترکان ADSL‌ با پسورد خودشان و مشترکان همراه اول به طور اتوماتیک می‌توانند به این شبکه وصل ‌شوند. یعنی در نقاطی که ترافیک بالاست هم شکبه ۳G‌،‌ هم LTE‌ و هم وای‌فای کار می‌کند.


صورت‌حساب یا هزینه استفاده برای مشترکان به چه ترتیب محاسبه می‌شود؟‌
صورت‌حساب‌گیری آن هم به صورت یکپارچه ایجاد می‌شود تا بتواند به طور کلی مشترکان ADSL استان‌ها و مشترکان همراه اول را سرویس دهد.


هم‌اکنون پایلوت این طرح آغاز شده است؟
کار مشاوره انجام شده و در مرحله طراحی هستیم، فاز اول در هشت شهر آغاز و کم‌کم توسعه داده می‌شود.


مجری این طرح همراه اول است یا تلفن ثابت؟
یک کار مشترک است که با همکاری دو طرف انجام می‌گیرد.


سال گذشته که نمایشگاه تلکام برگزار شد فضای پرتنشی میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران و خصوصا همراه اول وجود داشت. اکنون به نظر می‌رسد از آن فضای پرتنش گذر کرده‌اید. چه اتفاقاتی موجب شد به این نقطه‌ای که الان هستید، برسید؟
ابتدا توقعاتی از سوی دو طرف وجود داشت و الان دو طرف به درک متقابل رسیده‌اند. خود آقای دکتر واعظی کمک کردند تعامل و اتحاد تقویت شود و توافقات لازم صورت گیرد، اکنون تنها یک زمینه کاری است و همه آن دغدغه‌ها برطرف شده است.


اگر ممکن است در خصوص نمایشگاه تلکام بیشتر توضیح دهید.
در نمایشگاه تلکام سعی می‌کنیم حضور قابل قبولی هم در ارائه محتواهای مختلف، هم در سرویس‌های ارزش افزوده، هم سرویس‌های B۲B‌ و هم سرویس‌های مربوط به دولت هوشمند داشته باشیم. نکته‌ بسیار حائز اهمیت اینکه آینده تلکام سه بازیگر اصلی دارد که شامل موبایل، باند پهن و کلود می‌شود. موبایل از قبل بود و ۲۰ سال در این حوزه تجربه ارائه خدمات داشتیم. از شهریور امسال وارد باند پهن شدیم و کار را شروع کردیم. در حوزه کلود هم بررسی جامعی انجام داده‌ایم، به سراغ شرکتی که در این حوزه توانمند بوده است، رفته‌ایم و اکثر سهامش را خریداری کرده‌ایم و در این نمایشگاه هم افرانت در کنار ما حضور خواهد داشت و بخشی از سرویس‌های سازمانی ما را که مبتنی بر اطلاعات است در نمایشگاه ارائه می‌کند.


به نکته خوبی اشاره کردید. اکنون روند تحول در مخابرات نسل‌های بالاتر موبایل است و سرویس‌ها مبتنی بر اطلاعات است. شما بخشی از سهام افرانت را خریداری کرده‌اید. به طور مشخص برنامه‌تان در این زمینه چیست؟‌ چون همراه اول در این سال‌ها شریک‌های تجاری مختلفی هم در زمینه پولی بانکی و هم در زمینه امنیت گرفته است. در کلود قرار است چه اتفاقی بیفتد؟
اعتقادی که در همراه اول وجود دارد این است که حوزه کاری مشخصی بین همراه اول و افرانت ایجاد کنیم؛ نمی‌خواستیم این بخش داخل خود سازمان همراه اول باشد. معتقدیم این تجارت بسیار قابل توسعه است و ساز و کار مستقلی نیاز دارد، به همین خاطر ساز و کار شرکتی بهتر می‌تواند جوابگو باشد. اگر می‌خواستیم از صفر شروع کنیم زمان زیادی می‌برد بنابراین بررسی جامعی انجام دادیم و چون شرکت افرانت در این حوزه تجربه موفقی داشت و در این زمینه کار کرده بود، تقریبا ۶۰ درصد از سهام این شرکت توسط همراه اول خریداری و به بورس هم اعلام شد؛ ما این موضوع را رسما در نمایشگاه اعلام خواهیم کرد و سعی می‌کنیم خدمات سازمانی خود را با همکاری افرانت مبتنی بر کلود ارائه دهیم. نکته مهم‌تر اینکه این بیزینس به شدت به فضای امن و قابل اعتماد نیاز دارد و بسیاری از شرکت‌های استارت‌آپ که می‌خواهند این خدمات را ارائه دهند، این فضا را ندارند. سعی خواهیم کرد در افرانت این فضا را ایجاد کنیم تا به استارت‌آپ‌ها برای شروع کار کمک شود که نخواهند آن فضا را خودشان ایجاد کنند و تجهیزات بخرند و هزینه سنگینی را برای شروع کارشان متحمل شوند. همراه اول سعی می‌کند تسهیلات لازم را برای شروع کم‌دغدغه این نوع شرکت‌ها ارائه دهد و این شرکت‌ها بتوانند محصولات‌شان را عرضه کنند و مشترکان بهره‌مند شوند. pic۱


این بخش از سهام افرانت را که گفتید، همراه اول خریداری کرده یا مخابرات ایران؟‌
هم همراه اول و هم مخابرات ایران.


تعداد مشترکان و سیم‌کارت‌هایتان به چه ترتیب است؟ و اینکه پیش‌بینی‌تان برای ادامه کار در حوزه باند پهن و دیتا چیست؟
بالغ بر ۶۸ میلیون سیم‌کارت به نام مشترکان ثبت شده است. ولی بازاری که همراه اول در حال حاضر در اختیار دارد، حدود ۶۳ درصد است. ما بهترین برنامه آماری را برنامه نود می‌دانیم؛ که چون در آن برنامه بیشتر جوان‌ها حضور دارند آمار ما بالغ بر ۶۳ درصد است. طرح توسعه سیم‌کارت‌های دائمی را از ابتدای پاییز آغاز کرده‌ایم که تاکنون استقبال بسیار خوبی از آن شده و بالغ بر ۳۰۰ هزار سیم‌کارت دائمی واگذار شده؛ پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان پاییز بتوانیم بالغ بر یک و نیم میلیون سیم‌کارت دائم در بازار عرضه کنیم که هم بازار خوبی به وجود آمده و هم اینکه کل نرخ سیم‌کارت‌ها در کل کشور یکسان شده است و قیمت مناسبی دارد و می‌تواند خدمات مورد نظر مشترکان را ارائه دهد. به همین خاطر مصمم هستیم در فصل پاییز سهم بازار همراه اول را افزایش دهیم. در حال بررسی آمار اپراتورهای تلفن همراه در ترکیه و پاکستان بودم؛ دیدم ترکسل که اپراتور اول ترکیه است چیزی حدود ۳۲ درصد سهم بازار را دارد و در کشور پاکستان هم اپراتور اول ۲۷ درصد سهم بازار را داراست، ما بعد از هشت سال از حضور اپراتور دوم توانسته‌ایم سهم بازار خود را بیش از ۶۲ درصد حفظ کنیم؛ به نظر من این یک موفقیت بوده که همراه اول توانسته به اتکای سرمایه نیروی انسانی آن راحفظ کند و توسعه دهد.


با توجه به اینکه روی نسل 3 و 4 کار می‌کنید،‌ فکر می‌کنید این سهم بازار را در این عرصه در رقابت با اپراتور رقیب حفظ کنید؟
برنامه پنجساله ما برای باند پهن و سرویس‌های ارزش افزوده یک برنامه سنگین است و حضور پررنگی را مدنظر گرفته‌ایم، با توجه به اینکه رهبری بازار در طول این ۲۰ سال در اختیار همراه اول بوده، سرمایه‌گذاری سنگینی آغاز کرده‌ایم. سال گذشته فقط در حوزه رادیویی ۲۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم. امسال برنامه ما ۲۳۰۰ میلیارد تومان است. به همین دلیل در نظر داریم با حداقل زمان ممکن شبکه را توسعه دهیم، هر چند توسعه این شبکه از نسل ۲ به نسل ۳ به همین سادگی نیست. دغدغه زیادی وجود ندارد ولی در بخش رادیویی باید بخش عمده‌ای از تجهیزات شبکه را تغییر دهیم. سایت‌های نسل ۲ کاملا دگرگون می‌شود و آنتن‌ها کاملا تغییر می‌کند. باندها از ۸۰۰ به ۲۶۰۰ تبدیل و بحث ترافیک عوض می‌شود. در برخی سایت‌ها که سواپ نمی‌کنیم باید تجهیزات نسل ۳ را قطع کنیم و در بعضی از شهرها که مشکل داشتیم کل شهر را سواپ کردیم. در شش ماه گذشته در شهرهای تبریز، ارومیه،‌ کرمانشاه، بندرعباس، بوشهر،‌ کیش، قشم و عسلویه این کار صورت گرفت.


یعنی نسل 2 را بازسازی می‌کنید و روی نسل 3 نمی‌برید؟
به خاطر مشکلاتی که در تامین تجهیزات بود شهرهای آبادان، خرمشهر و بندر ماهشهر را به طور کامل سواپ کردیم و اکنون روی آن تجهیزات نسل ۳ را راه‌اندازی کرده‌ایم. قصد دارم بگویم حجم نوسازی و ارتقا بسیار بالاست. به عنوان مثال در تهران یک‌سوم شهر در حال نوسازی است و در کل شهر برنامه ارتقا از نسل ۲ به نسل ۳ را داریم ولی امیدواریم با همکاری همکاران بتوانیم در کمترین زمان ممکن این دوره را سپری کنیم و شبکه پایدار و سرویس قابل قبولی به مشترکان ارائه دهیم.


بحث دیگری که مطرح شد، رومینگ ملی و ترابردپذیری شماره‌ها بود. رومینگ ملی سراسری شد و Number potability ‌ هم وزارتخانه همچنان تاکید می‌کند که باید انجام پذیرد. تاثیر رومینگ ملی بر اپراتور غالب چه بوده است؟ و آیا Number potability‌ اجرا می‌شود یا خیر؟
ترابردپذیری شماره را بر اساس توافق‌نامه امضا کردیم؛ در الحاقیه پروانه ذکر شده که همراه اول این سرویس را ارائه کند و ما هم این کار را انجام می‌دهیم. رومینگ را با رایتل شروع کردیم و با ایرانسل هم بر اساس مناطق محدود این سرویس را راه‌اندازی می‌کنیم. با رایتل شبکه در کل راه‌اندازی و اجرایی شد ولی با ایرانسل بر اساس نقاطی که اعلام کردند کار را آغاز کردیم. قطعا باید هماهنگی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد تا انجام شود و کمی زمان‌ می‌برد تا در کل شبکه این سرویس ارائه شود. ولی در حال حاضر تقریبا ۲۰ هزار نفر از مشترکان ایرانسل در نقاطی که پوشش ندارد از رومینگ روی شبکه همراه اول استفاده می‌کنند. ایرانسل هم ابتدا اعلام کرد از همراه اول درخواست دارد ۹۳۰۰ سایت را ما ارائه کنیم.


در خصوص انتقال شماره میان اپراتورها چه می‌کنید؟
در این خصوص یک آیین‌نامه اولیه تهیه شده و هر هفته جلسات کارشناسی با همکاری همه اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات برگزار می‌شود و مشکلات و موانع فنی را بررسی می‌کنند؛ گزارشی که من دریافت کردم نشان می‌داد مشکلات جدی پیش روی اجرای این طرح در شبکه وجود دارد. شبکه ثابت باید نوسازی شود و ارتقا یابد. می‌بایست یک مرکز شماره‌گذاری ملی ایجاد شود. حال دوستان از جاهایی که این سرویس اجرا شده بازدید می‌کنند تا با مشکلاتش آشنا شوند. به هر صورت این روند ارتقا و بلوغ سرویس‌های بین اپراتوری است و ما هم برای راه‌اندازی این طرح اعلام آمادگی کرده‌ایم اما مشکلات زیادی در پیش داریم که امیدواریم در سال‌های آتی برطرف شود.


بحثی که در نسل 3 مطرح شد، ارتباط شما با رایتل بود؛ آیا در این زمینه با هم مشارکت دارید؟‌
با رایتل در خصوص همکاری در این حوزه به توافق رسیده‌ایم که بعد از آن هم جلسات همکاری شروع می‌شود. در بحث رومینگ،‌ همکاری ما دوطرفه است و در ۱۷۰ شهری که سرویس‌های رایتل پوشش دارد،‌ سیم‌کارت‌های دیتای همراه اول خواهند توانست از رومینگ رایتل برای خدمات دیتا استفاده کنند.


یعنی این سرویس برای سیم‌کارت‌های معمولی‌ای که ما داریم ارائه نمی‌شود و فقط روی سیم‌کارت‌های دیتا این خدمات ارائه می‌شود؟‌
چون محدود بود این سرویس‌ها را فقط برای سیم‌کارت دیتا پیش‌بینی کردیم.


در حال حاضر با اپراتور دیگری به این توافق نرسیده‌اید؟
خیر.


قرار است این سرویس ارتقا پیدا کند؟ یعنی سرویس روی سیم‌کارت‌های عادی هم می‌آید؟
در فاز اول به دلیل محدودیت ظرفیت شبکه رایتل فقط سیم‌کارت‌های دیتا را در نظر گرفتیم تا اینکه شبکه‌های رایتل گسترش پیدا کند. هر چند خود همراه اول هم قصد دارد طرح توسعه‌اش را سریع‌تر در کل کشور گسترش دهد.


بحثی که وجود داشت این بود که همراه اول می‌خواهد توسعه‌اش را با تاخیر انجام دهد؛ درست است؟
نه،‌ برنامه‌های ما به جد دنبال می‌شود و بسیار هم سنگین هستند، به هر صورت مشترکانی که خدمات دیتا نیاز دارند می‌توانند سیم‌کارت‌های دیتای همراه اول را خریداری و از شبکه نسل ۳ همراه اول و رومینگ ۳G‌ رایتل استفاده کنند.


صورت‌حساب هم همان چیزی است که در همراه اول وجود دارد؟
بله.


هم‌اکنون این کار انجام شده؟
بله. من خودم سیم‌کارت دیتا دارم و از آن استفاده می‌کنم.