راهکارهای امنیتی برای افزایش عمر هارددیسک
مریم عسگری هارددیسک به‌ویژه نمونه‌های اکسترنال سال‌ها است مخاطبان بسیاری داشته و بسیاری از ما برای نگهداری و انتقال اطلاعات خود از هارددیسک استفاده می‌کنیم. می‌توان گفت هارددیسک‌ها در دنیای امروز یکی از وسایل مهم همراه اکثر ما یا مخزن اسرار و اطلاعت مهم ما هستند.به همین دلیل است که آسیب دیدن این دستگاه ممکن است به از بین رفتن تمام اطلاعات مهم کاربران منجر شود.البته در برخی از موارد امکان بازیافت اطلاعات وجود دارد، اما این کار هزینه‌ و زمان زیادی می‌طلبد. در برخی از موارد هم امکان بازیابی اطلاعات وجود ندارد.به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از بروز هر اتفاقی از هارددیسک خود مراقبت کرده تا اطلاعات ما از بین نرود.اما برای نگهداری از هارددیسک چه باید کرد؟ رعایت چه نکاتی به افزایش عمر هارددیسک یا مخزن اسرار ما منجر می‌شود؟ اگر در این مورد کنجکاوید این مطلب را بخوانید.



مواظب ضرب‌دیدگی و سقوط هارددیسک خود باشید:
علت خرابی بیشتر هارددیسک‌ها تکان خوردن یا ضربه دیدن آنها است.
هارددیسک به علت سرعت بالایی که دارد و همچنین نزدیک بودن هد با دیسک پلاتر به‌شدت نسبت به تکان خوردن آن هم در هنگام کار حساس است؛ زیرا تکان‌های شدید یا حتی آرام باعث برخورد هد با دیسک هارد و درنتیجه آسیب دیدن هر دوی آنها می‌شود. به همین دلیل بنابراین همواره باید مواظب این مورد باشید. البته طی سال‌های اخیر، هاردهایی با ظاهر مستحکم به نام هاردهای ضد‌ضربه و ضد‌آب به بازار عرضه شده‌اند که به شما توصیه می‌کنیم حتی در صورت استفاده از این هاردها نیز جانب احتیاط را نگه‌دارید.
هارددیسک خود را خنک کنید:
روی همه هارددیسک‌ها و در سمتی که برد آن قرار دارد، حدود ۴ جای پیچ تعبیه شده است که برای نصب فن روی آن کاربرد دارد. شاید کم‌تر کسی این کار را انجام دهد، اما بد نیست بدانید هارددیسک به افزایش دما بسیار حساس بوده و گرمای زیاد آسیب‌های جدی به آن وارد می‌آورد.
پس با نصب یک فن که قیمت چندانی هم ندارد می‌توانید دمای هارد خود را پایین نگه دارید و سلامت آن را تضمین کنید.
هارد خود را درست و اصولی پارتیشن‌بندی کنید:
پارتیشن‌بندی هارد بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در نگهداری اطلاعات شما مؤثر باشد.
برخلاف تصور بسیاری از کاربران که هارد خود را به پارتیشن‌های زیادی تقسیم می‌کنند، بهتر است تعداد پارتیشن‌ها کم باشد.
همچنین بهتر است در پارتیشن‌بندی حتما مقوله Primary وLogical را رعایت کنید. تنها درایوی که لازم است Primary تعریف شود، درایو سیستم عامل است و مابقی درایوها را Logical تعریف کنید.
یکی از بهترین نرم‌افزار‌های مدیریت پارتیشن نرم‌افزار MiniTool Partition Wizard Home Edition است که هم رایگان است و هم کارآمد !همچنین توصیه می‌شود که از فایل سیستم NTFS استفاده کنید که از سرعت بالاتری برخوردار است.
اطلاعات خود را مدیریت و دسته‌بندی کنید:
شاید این‌طور به‌نظر برسد که هارد یک وسیله است و برایش فرقی نمی‌کند که اطلاعات به چه صورت در آن ذخیره می‌شوند، اما مرتب بودن و دسته‌بندی اطلاعات در درازمدت تاثیر مثبتی روی هارددیسک داشته و عکس آن می‌تواند برای هارد مضر باشد.
این کار زمانی فایده خود را نشان می‌دهد که اطلاعاتتان از دست رفته باشد.
به عنوان مثال اگر در یک درایو فقط فایل‌های موسیقی ذخیره شود، بازیابی اطلاعات آن به مراتب راحت‌تر از حالتی است که شما هر نوع فایلی را درون درایو خود قرار داده باشید.
از هارددیسک خود در مقابل رطوبت محافظت کنید:
هر چند هاردهای ضد‌آب هم به وفور در بازار موجودند، اما این هاردها معمولا نسبت به عمق مشخص و در زمان معینی ضد‌آب هستند. پس به شما توصیه می‌شود از هارد خود در هر شرایطی در مقابل رطوبت محافظت کنید.
هارد‌ دیسک خود را امن کنید:
بعضی از درایوها دقیقا مشابه یک مخزن عمل می‌کنند؛ یعنی تنها اطلاعات شما را درون خود نگه می‌دارند، ولی درایو‌هایی نیز وجود دارند که امنیت و امکانات بیشتری مانند بازیابی راحت فایل‌ها یا تهیه نسخه پشتیبان به‌صورت اتوماتیک فراهم می‌کنند.
این امکانات ممکن است برای شما هزینه بردار باشند و قیمت درایو را بالا ببرد؛ بنابراین کاملا بستگی به نیاز و اهمیت امنیت اطلاعات شما دارد.
فایل‌های بیهوده و فایل‌هایی را که خیلی از آنها استفاده نمی‌کنید، از هارددیسک خود پاک کنید:
شاید هارددیسک‌های امروزی حجم بسیار بالایی داشته باشند و بتوان اطلاعات زیادی را در آن ذخیره کرد، اما هارددیسک کلیه اطلاعات موجود در خود را آدرس دهی می‌کند و همچنین بسیاری از برنامه‌ها مانند سرویس Index ویندوز برای دسترسی سریع‌تر به اطلاعات آنها را نشانه‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین هرچه حجم اطلاعات بیشتر باشد، انجام این عملیات بیشتر طول کشیده و سبب درگیر شدن هد با دیسک می‌شود.
پس بهتر است اطلاعاتی را که نیازی به آن ندارید روی CD و DVD ذخیره کرده و از هارددیسک خود پاک کنید.
اجازه دهید تا ویندوز، هارد شما را اسکن کند:
حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام بالا آمدن ویندوز با صفحه اسکن دیسک مواجه شده‌اید.
متاسفانه بسیاری از کاربران این عملیات را لغو می‌کنند، اما بد نیست بدانید که هر گاه دیسک ویندوز درایوی را اسکن می‌کنید حتما برای آن درایو مشکلی پیش آمده یا در ساختار فایل‌ها و جداول پارتیشنی تغییراتی به وجود آمده که نیاز به اصلاح و ترمیم دارند. پس اجازه دهید تا ویندوز به این مشکلات رسیدگی کند.
از یک منبع تغذیه (Power) مناسب استفاده کنید:
یکی از عمده دلایل آسیب دیدن هارددیسک‌ها منابع تغذیه نامناسب و غیر استاندارد است.
زمانی کامپیوتر وقطعات آن می‌توانندعملکرد صحیح داشته باشند که برق یا همان منبع تغذیه آنها به‌صورت استاندارد و پایدار تامین شود.
یکی از حساس ترین قطعات به نوع تغذیه برد هارددیسک است. برد هارددیسک،موتور و هد آن توسط برق تغذیه می‌شوند و عدم تغذیه مناسب موجب اختلال در عملکرد آنها می‌شود و ممکن است، صدمات جبران ناپذیری به هارددیسک وارد شود.
پس با پرداخت اندکی هزینه بیشتر یک منبع تغذیه مناسب برای سیستم خود تهیه کنید.
اگر از هارد اینترنال استفاده می‌کنید،آن را در کیس تمیز قرار دهید:
هـارددرایوها نـسـبت به درجـه حـرارت درون کـیس بـسیار حساسند. تـمیز کردن درون کیـس یـقینا هارددرایو را خـنک نگاه خواهد داشت. برای این کار شما باید یکی از پانل‌های پهلوی کیس را باز کرده و بیرون آورید و گرد و خاک را با یک پارچه خشک پاک کنید. در اغلب کیس‌ها تعدادی پیچ در قسمت پشت کیس وجود دارد. این پیچ‌ها ر ا باز کنید تا به‌راحتی صفحه پهلویی کیس را بیرون آورید.
سعی کنید از کیف مناسب برای هارددیسک استفاده کنید:
چه در زمان حرکت و نقل و انتقال و چه زمانی که از هارددیسک خود استفاده نمی‌کنید و آن را در گوشه‌ای قرار می‌دهید بهتر است از یک کیف مطمئن و مقاوم برای هارددیسک استفاده کنید. کیف‌های هارددیسک از این دستگاه در مقابل ضربه و... محافظت می‌کنند.
استفاده از کیف مانع ورود گرد و غبار به هارددیسک می‌شود.
در صورت بروز هر ایرادی برای هارددیسک آن را به دست تعمیرکار مطمئن بسپارید:
از آنجا که هارددیسک‌ها محل ذخیره انواع اطلاعات تصویری و ... هستند بهتر است زمانی که برای آن مشکلی پیش آمد آن را به هر تعمیرکاری نسپرید؛ زیرا در این صورت امکان انتشار اطلاعات شما وجود دارد.
همچنین بهتر است هارد را خودسرانه باز و تعمیر نکنید.
از اطلاعات خود، نسخه پشتیبان تهیه کنید:
تهیه Backup از اطلاعاتتان خیلی راحت‌تر از این است که با صرف هزینه گزاف، از شرکت‌های خدماتی بخواهید اطلاعات شما را بازیابی کنند. ضمن اینکه هیچ ضمانتی برای بازگشتن اطلاعات شما وجود ندارد.
هاردددیسک خود را به هر کامپیوتری متصل نکنید:
شما نمی‌دانید که یک کامپیوتر به چه ویروس‌هایی آلوده است و این ویروس‌ها تا چه حد خطرناک هستند. به همین دلیل به شما توصیه می‌شود که هارردیسک خود را به هر کامپیوتر یا دستگاهی متصل نکرده و قبل از اتصال به این دستگاه‌ها در مورد امنیت آنها مطمئن شوید.
مواظب سیم و کابل‌های هارددیسک خود باشید:
مفقود شدن کابل‌های هارد ممکن است شما را به دردسر بیندازد؛ زیرا گاه پیش می‌آید که هیچ کابلی برای اتصال هارد شما به کامپیوتر کارآیی ندارد.
همچنین به شما توصیه می‌شود از پورت‌های ارتباطی هارددیسک محافظت کنید و کابل‌ها را با فشار یا به زور به هارددیسک متصل نکنید؛ زیرا در این صورت ممکن است هارددیسک شما دیگر قابل استفاده نباشد.