برترین برندهای وارداتی در هفت ماه سال‌جاری

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هفت ماه سال‌جاری ۳۷ هزار و ۵۱۰ دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۷/ ۵۸ درصدی واردات خودرو به کشور را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، در مهرماه سال‌جاری ۱۶ هزار و ۷۳۵ دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده است که برترین برندها به ترتیب هیوندای، کیا، تویوتا و رنو هستند.همچون سال‌های اخیر، بیشترین سهم از واردات خودرو به ایران در هفت ماه سال‌جاری متعلق به برند هیوندای بوده است و پس از این شرکت، کیا و تویوتا در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. براساس آمار فوق طی هفت ماه سال‌جاری در مجموع ۱۱ هزار و ۷۷۲ دستگاه انواع خودروهای هیوندای وارد ایران شده است و به این ترتیب این برند توانسته به‌تنهایی سهم ۳/ ۳۱ درصدی از واردات خودرو به ایران را به خود اختصاص دهد. در میان مدل‌های مختلف هیوندای، سانتافه با واردات ۶هزار و ۵۰۹ دستگاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و نزدیک به ۱۸ درصد از سهم بازار خودروهای وارداتی را به دست آورده است.پس از این خودرو، هیوندای ix۳۵ با واردات یک هزار و ۸۸۸ دستگاه در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن i۲۰ با تعداد یک هزار و ۳۰۲ دستگاه در رتبه بعدی ایستاده‌ است. نکته قابل توجه در این میان، رشد واردات هیوندای سوناتا است؛ به‌طوری‌که در طی هفت ماه سال‌جاری تعداد یک هزار و ۳۴ دستگاه سوناتا به کشور وارد شده است.

دومین رتبه متعلق به کیا شده است. به‌طوری‌که براساس آمار موجود طی هفت‌ماه سال‌جاری ۶ هزار و ۲۶۴ دستگاه انواع کیا به کشور وارد شده است؛ بنابراین میزان واردات این برند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد بیش از ۷۵ درصدی این برند دارد. در خانواده محصولات کیا، مدل اپتیما توانسته نسبت به سایر خودروها پیشتاز باشد؛ به‌طوری‌که با واردات یک هزار و ۷۶۴ دستگاهی توانسته سهم ۷/ ۴ درصدی از واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. در این بین اسپورتیج با واردات یک هزار و ۴۹۴ دستگاهی توانسته رتبه دوم در میان محصولات کیا را به خود اختصاص دهد. ضمن آنکه بیش از ۳ درصد از واردات خودروها به ایران در دوره مورد بررسی متعلق به این خودرو بوده است. پس از این خودرو، مدل سدان سراتو با واردات یک هزار و ۳۵۶ دستگاهی در رتبه سوم ایستاده است. سورنتو و ریو جایگاه‌های بعدی را در اختیار دارند. پس از این دو شرکت کره‌ای، تویوتا ژاپن در رتبه سوم برترین برندهای وارداتی به ایران ایستاده است. تویوتا در هفت ماهه سال گذشته توانسته بود رتبه دوم را کسب کند. تویوتا طی این مدت توانسته ۵ هزار و ۲۸۵ دستگاه خودرو به کشور وارد کند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۶/ ۱۲ درصدی را به ثبت رسانده است. بر این اساس سهم این برند در واردات خودروی کشور بیش از ۱۴ درصد است. تویوتا کرولا محبوبترین مدل این برند در این مدت بوده است؛ به‌طوری‌که با واردات یک هزار و ۶۸۷ دستگاه توانست سهم بیش از ۴ درصدی واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. رتبه دوم در این میان به تویوتا RAV۴ رسیده است و این مدل با واردات یک هزار و ۵۲۶ دستگاهی، توانسته سهم ۴ درصدی از واردات خودروی کشور را از آن خود کند. پس از این خودرو مدل‌های کمری هیبریدی و یاریس در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند.پس از تویوتا، رنو توانسته رتبه چهارم برترین برندهای وارداتی به کشور را از آن خود کند؛ به‌طوری‌که این برند با واردات ۴هزار و ۶۸۵ دستگاه خودرو توانسته رشد ۲۵۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کسب کند. در میان مدل‌های مختلف رنو، داستر با واردات یکهزار و ۱۱۵ دستگاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و نزدیک به ۳ درصدی از سهم بازار خودروهای وارداتی را به دست آورده است.

پس از این خودرو، فلوئنس با یک هزار و ۱۱۰ دستگاه در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن کپچر و سیمبل در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اما در میان برندهای لوکس وارد شده به کشور، لکسوس با مجموع واردات ۲ هزار دستگاه خودرو طی هفت ماه سال‌جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌ است. بر این اساس این برند توانسته در مقایسه با سال گذشته رشد بیش از ۴۵۴ درصدی را کسب کند. در این میان مدل NX۲۰۰ توانسته با واردات ۹۹۶ دستگاهی در رتبه اول قرار بگیرد و پس از آن به ترتیب، NX۳۰۰H و ES۲۵۰ قرار دارند.رتبه دوم برترین برندهای لوکس از آن ب‌ام‌و شده است؛ به‌طوری‌که این برند در مجموع یک هزار و ۸۴۲ دستگاه در هفت ماه سال‌جاری به کشور وارد کرده است. بیشترین سهم در میان خودروهای وارد شده از این شرکت خودروساز به X۴ اختصاص دارد که ۸۰۶ دستگاه از آن به کشور وارد شده است. پس از آن مدل‌های X۳، ۵۲۰i و ۴۲۰i در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. پس از ب‌ام‌و با اختلاف زیاد، برند مرسدس بنز جای گرفته است. درمجموع ۵۶۱ دستگاه از خودروهای مرسدس بنز در هفت ماه نخست سال‌جاری وارد کشور شده است. در این میان مدل‌های Eکلاس و پس از آن Sکلاس و Cکلاس در رتبه‌های بعدی جای دارند. در هفت ماه نخست سال‌جاری همچنین تعداد ۸۷ دستگاه پورشه نیز وارد کشور شده است تا برند پورشه نیز سهمی از بازار خودروهای لوکس وارداتی از آن خود کند.