به دنبال توسعه اکوسیستم دیجیتال هستیم

هلدینگ فناپ که دی‌ماه سال گذشته یازده سالگی خود را جشن گرفت، چند سالی است که تمرکز خود بر ارائه محصولات و خدمات حوزه B۲C را افزایش داده و با دریافت پروانه‌های ،MVNO،IPTV، FCP حضورش در این بخش از بازار را پررنگ‌تر کرده است. در راستای ارائه خدمات در حوزه B۲C، فناپ در حوزه خدمات ارزش افزوده نیز با اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه نیز همکاری‌اش را گسترده‌تر کرده است. به بهانه الکامپ بیست و سوم با کیوان جامه‌بزرگ، مدیر خدمات ارزش افزوده فناپ گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

فکر می‌کنید نمایشگاهی مثل الکامپ تا چه میزان توانسته‌ بر رشد صنعت آی‌تی در ایران موثر باشد؟

نمایشگاه به طور قطع در توسعه صنعت آی‌تی در کشور موثر بوده‌‌است، چراکه محفلی است برای تعامل و حضور فعالان این حوزه و آشنایی نزدیک مردم با این حوزه‌ها. اما مساله میزان رشد صنعت آی‌تی و ایجاد بستری برای توسعه، جای بحث جدی‌تری دارد. گرچه سوگیری نمایشگاه تلکام B۲B است و الکامپ گرایش بیشتری به سوی B۲C دارد، اما به اعتقاد من برگزاری دو نمایشگاه تخصصی الکامپ و تلکام در دو تاریخ مجزا با توجه به ظرفیت‌های داخل کشور خیلی به صلاح نیست و تجمیع و ادغام آن‌ها در قالب یک نمایشگاه تخصصی کمک بیشتری می‌کند. یعنی وجود یک نمایشگاه تخصصی و جدی‌تر در طول سال موثرتر است.

از دو دوره پیش که نمایشگاه با تولی‌گری سازمان نظام صنفی برگزار شده، آیا تفاوت‌هایی با دوره‌های پیش‌تر ایجاد شده است؟

با توجه به تعامل خوب نظام صنفی با شرکت‌ها، من فکر می‌کنم نمایشگاه طی این دو سال خیلی بهتر برگزار شده، شرکت‌ها راحت‌تر توانستند حضور پیدا کنند، در بحث تخصیص فضا و چیدمان شرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌های ایام نمایشگاه نسبت به دوره‌های پیشین شرایط بهتری ایجاد شده است.

عمده‌ترین ضعف و مهم‌ترین قوت نمایشگاه الکامپ در دو دوره اخیر را چه می‌دانید؟

ضعیف بودن جنبه بین‌المللی الکامپ و عدم حضور چشمگیر شرکت‌های فناوری خارجی یکی از مهم‌ترین ضعف‌های نمایشگاه الکامپ است و این درحالی است که ما به شدت نیازمند تعاملات جدی با شرکت‌های صاحب فناوری در دنیا هستیم. بنابراین مهم ترین ضعف نمایشگاه کم‌رنگ بودن بخش بین‌الملل آن است، اما نقطه قوت اساسی نمایشگاه در دو سال اخیر توجه ویژه به استارت‌آپ‌ها است.

سال گذشته فناپ حضور پررنگ‌تری را نسبت به دوره‌های پیش‌تر در الکامپ داشت. هدف این هلدینگ از شرکت در نمایشگاه الکامپ چیست؟

در چند سال گذشته شرکت فناپ یک استراتژی اساسی مبنی بر ورود جدی‌تر به حوزه ‌B۲C و خدمات عمومی در حوزه ICT داشت، بنابراین از نمایشگاه الکامپ به عنوان محملی برای معرفی دستاوردها، خدمات و محصولات جدیدش بهره می‌برد و هرسال هم تلاش می‌کنیم تا این حضور پررنگ‌تر و مفیدتر شود.

امسال در فناپ و به طورمشخص در حوزه فعالیت‌های خدمات ارزش افزوده فناپ با چه رویکردی در نمایشگاه شرکت می‌کنید و آیا از محصول یا خدمت جدیدی رونمایی می‌کنید؟

ما امسال در تلاشیم تا یکپارچگی مجموعه خدمات و سرویس‌هایی را که در شرکت‌های مختلف اکوسیستم فناپ ارائه می‌شود، در نمایشگاه نشان دهیم و منظومه‌ای از خدمات و سرویس‌ها را در قالب هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات فناپ به بازار و مخاطبان عرضه کنیم. از طرف دیگر امسال در پی ایجاد فضایی برای تعامل بیشتر با صاحبان ایده، خدمات و استارت‌آپ‌ها برای توسعه اکوسیستم دیجیتال فناپ هستیم. به طورمشخص سرویس‌هایی را که استارت‌آپ‌های جدید فناپ ارائه کردند در نمایشگاه عرضه می‌کنیم و چند رونمایی از محصولات مشترک فناپ و شرکای خارجی را که، بیشتر،اروپایی بودند خواهیم داشت.

چه محصولاتی؟

در حوزه بازی‌های موبایلی، از یک گیم استور با فناوری اینستنت‌گیمینگ ویژه کودکان با همکاری یک دانشگاه اروپایی و یک شرکت کانادایی رونمایی می‌کنیم و حدود ۲۰۰ بازی فارسی شده که از ناشران متعدد بین‌المللی در استورهای مختلف منتشر شده، به نمایشگاه می‌آوریم.