پشت صحنه چه خبر است؟
سومین برنامه مناظره بعد از انتخابات کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک در حالی فردا ساعت 16:30 روی آنتن می‌رود که این برنامه با همان دکور مناظره 8 نامزد انتخابات وبا اجرای مرتضی حیدری در دو هفته گذشته با واکنش‌های موافق ومخالف زیادی روبه‌رو بوده است.
اینکه صدا و سیما ناگهان تصمیم گرفته مناظره‌های انتخاباتی را ادامه دهد اقدام تامل برانگیز و قابل قبولی است. چرا که این برنامه می‌تواند در رشد فرهنگ گفت‌وگو در جامعه نقش موثری ایفا کند. هفته گذشته غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، الیاس حضرتی، روزنامه‌نگار و فعال حزبی، محمدرضا خباز، نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی، عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تبیین تاریخ ایران و مهدی فضائی عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی روی صندلی‌های استودیو نشستند تا نظرات یکدیگر را به چالش بکشند. پس از موفقیت تلویزیون در برنامه مناظره نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری؛ شبکه ملی فرصتی فراهم کرده است تا مسوولان دیدگاه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی خود را بیان کنند. در اولین برنامه هم نگاهی به صنعت خودرو در ایران داشت و چالش‌های این صنعت را از منظر مردم، مدیران صنایع خودروسازی، خصوصی سازان و قطعه سازان به بوته نقد و بررسی گذاشت. در برنامه هفته گذشته فعالان سیاسی حضور داشتند و خبرگزاری مهر درباره پشت صحنه این برنامه گزارش جالبی منتشر کرد. که در بخشی از آن نوشته شد: ساعت حدودا ۳:۴۵ دقیقه است و عوامل برنامه در اتاق فرمان و داخل استودیو دوربین‌ها و کنداکتور برنامه خود را هماهنگ می‌کنند. درست در کنار این استودیو، استودیوی برنامه ۹۰ قرار دارد که حالا پروژکتورهایش خاموش و فضای داخلی آن نامرتب است.
از فرصت استفاده می‌کنم و به اتاق میهمانان می‌روم. نظرشان را درباره این حرکت صداوسیما می‌پرسم. ابتدا حضرتی می‌گوید: این خلأیی بوده است که در طول سال‌ها احساس شد و صداوسیما از آن پرهیز می‌کرده است. البته ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است.
غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه نیز از این اقدام صداوسیما تشکر می‌کند و معتقد است انتخابات ۲۴ خرداد باعث شد تا جامعه تحولات دیگری را تجربه کند. یکی از آنها همین باز شدن فضا در صداوسیما است. به نظر وی این انتخابات پنجمین تجربه مدنی و سیاسی در طول این ۱۱۲ سال اخیر است. حضرتی هم یک جلسه را کافی نمی‌داند و معتقد است که این برنامه‌ها ضرری جز بالا بردن آگاهی مردم ندارد. وی می‌گوید: در دنیای رسانه امروز دیگر نمی‌توان از نا‌آگاهی مردم استفاده کرد و اگر ما این خلأ را پر نکنیم دیگران این نا‌آگاهی را رنگین‌تر و پرحجم‌تر از رسانه‌های ما پر می‌کنند.حالا ساعت تقریبا از چهار گذشته است و شش میهمان برنامه به ترتیب شماره در جایگاه خود می‌نشینند؛ حبیبی، حضرتی، خباز، دهقان، سلیمی‌نمین و فضایلی باید کم کم وارد استودیو شده و در جایگاه خود مستقر شود. در اتاق فرمان نوارهای برنامه را چک می‌کنند: تیتراژ، میان برنامه‌ها و سایر آیتم‌هایی که در کنداکتور برنامه وجود دارد. همه با عجله کار می‌کنند. سعید نبی تهیه‌کننده برنامه در مقابل میهمانان قرار می‌گیرد و توضیحاتی درباره برنامه می‌دهد و از آنان می‌خواهد که به سوال‌های برنامه جواب کوتاه بدهند. این طرف چهار دوربین در گوشه‌های مختلف استودیو شماره ۱۱ مستقر شده‌اند.