حق آموزش و پرورش از عوارض نوسازی پرداخت نشده است

دنیای اقتصاد- نشست خبری تازه مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در محل دبستان امام سجاد(ع) برگزار شد و علیرضا کاظمی در این جلسه به موضوعات جالب توجهی اشاره کرد؛ پرداخت نشدن حق آموزش و پرورش از عوارض نوسازی توسط شهرداری مشهد در سه سال گذشته، مشکلات مدارس حاشیه شهر، ضرورت رعایت حقوق آموزش و پرورش توسط دستگاههای متولی عمران و بهسازی برای بهبود وضعیت حاشیه شهر و ایجاد مدارس جدید در این مناطق، پوشش ۹۸ درصدی سوادآموزی در خراسان رضوی و بالاتر بودن این استان از میانگین کشوری در این زمینه، عملکرد آموزش و پرورش استان در اجرای طرح شهاب و آخرین وضعیت هتل فرهنگیان مشهد و مدرسه انرژی اتمی استان از جمله مواردی بود که توسط کاظمی در این جلسه به آنها اشاره شد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه شهرداری مشهد پنج درصد عوارض نوسازی را علی‌رغم اینکه دچار کمبود فضای آموزشی هستیم پرداخت نمی‌کند، گفت: پیگیری‌های زیادی برای این موضوع انجام شده، اما به نتیجه نرسیده‌ایم، امیدواریم شورای شهر تجدیدنظر کند و حقوق آموزش و پرورش را پرداخت کند. علیرضا کاظمی در خصوص سهم پنج درصدی آموزش و پرورش از عوارض نوسازی، اظهار کرد: این حق از سال ۹۲ به بعد پرداخت نشده و میزان آن در سال‌های قبل از ۹۲، هفت میلیارد تومان در سال بوده است، انبوه‌سازی زیادی انجام می‌شود در حالی که یک متر به فضای آموزشی افزوده نمی‌شود و بار آن بر دوش آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حاشیه شهر فاصله با استانداردهای آموزشی زیاد است زیرا زمین آموزشی نداریم، مشکلات آموزش و پرورش معطوف به آموزش و پرورش نیست و مربوط به دستگاه‌های دیگر است به طور مثال جمعیت افزایش می‌یابد، اما مدرسه از ما می‌خواهند. مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: از تمام دستگاه‌های متولی و عمران بهسازی می‌خواهیم حقوق آموزش و پرورش را به دلیل مردم رعایت کنند، مهم‌ترین مشکل ما در حاشیه شهر کمبود زمین است تمام مدارسی که در حال احداث آن‌ها هستیم دو طبقه ساخته شده است، شهرداری و شورای شهر باید کمک ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

هزینه‌کرد 32 میلیارد تومانی دولت در حاشیه شهر مشهد

کاظمی در خصوص اقدامات دولت در حاشیه شهر مشهد، اظهار کرد: طی سه سال اخیر ۲۱ مدرسه با اعتبار هشت میلیارد تومان ساخته شده و حدود ۲۲ مدرسه با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان در حال ساخت است. مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: احداث ۶ نمازخانه با اعتبار ۷۶۰ میلیون تومان از دیگر اقدامات بوده همچنین سه نمازخانه با اعتبار ۴۲۰ میلیون تومان در حال ساخت داریم، سه سالن ورزشی نیز در این مناطق احداث شده است. وی با اشاره به بهسازی سرویس‌های بهداشتی ۱۰۷ مدرسه در حاشیه شهر، اضافه کرد: ۲۴ مدرسه آسفالت و ۲۶ مدرسه هوشمند‌سازی شده‌اند، در ۲۳ مدرسه فضای سبز ایجاد کرده‌ایم همچنین ۱۱ هزار و ۷۵۰ بسته لوازم‌التحریر و موادغذایی در مدارس توزیع شده است.

کاظمی عنوان کرد: در مجموع اعتباری بالغ بر ۳۲ میلیارد تومان در حاشیه شهر هزینه کرده‌ایم که ۲۵ میلیارد تومان آن مربوط به ساخت فضای آموزشی بوده است، سرمایه‌گذاری آموزش و پرورش در حاشیه شهر قابل توجه بوده، اما کافی نیست و با توجه به افزایش بی‌رویه جمعیت و نرخ دانش‌آموزی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر داریم. وی با اشاره به اینکه خیرین در سال ۹۲، مبلغ ۷۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش کمک داشته‌اند، اظهار کرد: در سال ۹۳ و ۹۴ به ترتیب ۸۲ میلیارد و ۹۴ میلیارد تومان بوده است در سال جاری نیز تاکنون ۸۷ میلیارد تومان تعهد تفاهم‌نامه امضا شده است که ۴۵ درصد آن‌ها تحقق یافته که پیش‌بینی می‌شود این کمک‌ها به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد

برنامه‌های آموزش و پرورش برای مشهد 2017

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به رویداد مشهد ۲۰۱۷ اظهار کرد: زنگ مشهد ۲۰۱۷ با پیام استاندار در مدارس نواخته می‌شود، برگزاری مسابقات قرآنی معلمان جهان اسلام، مسابقات دانش‌آموزی جابربن حیان، مسابقات ورزشی بومی محلی از جمله برنامه‌های ما است. وی ادامه داد: همچنین مراسم نمادینی با حضور وزیر آموزش و پرورش با رویکرد مشهد ۲۰۱۷ در ایام دهه فجر برگزار خواهد شد، تلاش می‌شود میزبانی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را هم داشته باشیم. کاظمی گفت: پوشش سوادآموزی خوبی در سطح استان داریم و با پوشش ۹۸ درصدی بالاتر از میانگین کشوری هستیم همچنین پوشش پیش دبستانی با ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار افزایش داشته است.

51 هزار دانش‌آموز تحت پوشش طرح شهاب هستند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص طرح شهاب، اظهار کرد: این طرح با هدف شناسایی و استعدادهای برتر دانش‌آموزان بدون نگاه تفکیکی به آن‌ها با کمک بنیاد نخبگان به طور آزمایشی در نواحی ۶، هفت، دو و پنج مشهد همچنین شهرهای نیشابور و تربت در حال انجام است و ۵۱ هزار دانش‌آموز در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی تحت پوشش طرح قرار گرفته‌اند. کاظمی گفت: در این طرح دانش‌آموزان برتر در هشت حوزه اعتقادی، اجتماعی، زیستی، بدنی و .. شناسایی می‌کنیم و آن‌ها را در این زمینه‌ها پرورش می‌دهیم، ۱۷۶۸ معلم درگیر این طرح هستند که در ۹۷۵ مدرسه انجام می‌شود.

پیشرفت 70 درصدی هتل فرهنگیان

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص پروژه هتل فرهنگیان، اظهار کرد: این پروژه از سال ۷۲ کلنگ خورده بوده، اما تا سال جاری راکد مانده بود در نهایت با مشارکت صندوق ذخیره فرهنگیان و آورده بیش از ۳۵ میلیارد تومان ساخت آن دوباره آغاز شده است. وی با اشاره به اینکه پروژه ۷۰ درصد پیشرفت داشته است، عنوان کرد: این هتل ۲۵ هزار مترمربع مساحت دارد و مجهز به سالن همایش و کنفرانس است، ۱۵۰ سوئیت اقامتی و ۱۵ سوئیت ویژه در این هتل احداث خواهد شد. کاظمی در خصوص احداث مدرسه انرژی اتمی استان که کلنگ آن از مدت‌ها قبل زده شده است، گفت: ساخت مدرسه بر عهده سازمان انرژی اتمی بوده و آموزش و پرورش تنها زمین پروژه را ارائه کرده که ساخت مدرسه تاکنون پیشرفت ۴۰ درصدی داشته است. وی با اشاره به اینکه در هفته پژوهش جریان‌های پژوهشی در آموزش و پرورش تدوین شده است، افزود: حدود ۲۰ جریان پژوهشی در حوزه دانش‌آموزان و معلمان برنامه‌ریزی شد و بیش از ۸۰۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش فعالیت‌های پژوهشی قرار گرفتند همچنین برای معلمان هم چندین جریان پژوهشی ایجاد کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه از ابتدای مهر ماه حدود ۷۰ پروژه عمرانی تحویل آموزش و پرورش شده است، گفت: اعزام اول راهیان نور با اعزام ۷۲۰۰ دانش‌آموز به سرزمین‌های نور آغاز شده است . کاظمی تصریح کرد: کاهش فاصله صف و ستاد، تمرکززدایی، استفاده بیشتر از فضای مجازی و تکنولوژی، توسعه و تعمیق فرهنگ رضوی و میزبانی از زائران، استانداردسازی نرم کلاس‌ها، حذف تدریس معلمان مرد در مدارس دخترانه و .. را از جمله رویکردهای ما است. وی با اشاره به اینکه ۳۰ اقدام برای مناطق محروم به ویژه در حاشیه شهر انجام داده‌ایم، اظهار کرد: توزیع پوشاک، ساخت فضای آموزشی، سه برابر شدن سرانه مدارس مناطق محروم، پنج برابر شدن سرانه دانش‌آموزان عشایر، طرح ارتقای کیفیت آموزشی مناطق محروم، طرح پشتیبان آموزشی از دانش‌آموزان ایتام در این مناطق انجام شده است.