مربیان به جای مسؤولان به المپیک اعزام شوند

مهدی قانونی: هفته ای که گذشت شاهد رخدادهای متفاوتی در ورزش کشور بوده ایم. رونمایی از لباس کاروان المپیک ایران از یک سو و انتشار رقم قراردادهای مربیان و فوتبالیست ها از سوی دیگر از مهمترین حواشی هفته گذشته ورزش کشور بود.

لباسی شبیه مداد پاکن پلیکان

رونمایی از لباس کاروان المپیک ایران حواشی زیادی را به ویژه در بین کاربران فضای مجازی به دنبال داشت. فارغ از طرح و شکل نامناسب و بدون سنخیت این لباس با فرهنگ، رنگ و ملیت ایرانی، شیوه رونمایی از این لباس ها نیز به شدت مورد انتقاد گرفت. عده زیادی با انتشار عکس لباس های کاروان المپیک ریو ۲۰۱۶ در کنار مداد پاک کن مارک پلیکان، به انتقاد از این طرح پرداختند. البته در این راستا حرکت خوب کمیته ملی المپیک، با وجود فرصت بسیار کم تا زمان اعزام گروه نخست، در راستای پذیرفتن انتقادها و ایجاد تغییر در لباس کاروان جمهوری اسلامی ایران، ستودنی است. هرچند طرح پذیرفته شده دوم هم منتقدانی دارد، اما بدون تردید این طرح قابل دفاع تر از لباس قبلی المپیکی هاست.

همراهان ریو

انتقاد دیگری که به کمیته ملی المپیک طی روزهای اخیر وارد شده است، نسبت به رویه اعزام ها و همراهان تیم ها و ورزشکاران است. اینکه نام فلان مدیرکل و فلان مسئول هیات و ... در فهرست مسافران ریو دیده می شود در تقابل با عدم اعزام برخی مربیان جای تامل بسیار دارد. بدون تردید تاثیری که حضور مربیان می تواند برای ورزشکاران داشته باشد به شدت تاثیر بیشتری از حضور مدیرکل استانی است که حتی ورزشکار المپیکی شهرش را به چهره ندیده و نمی شناسد.

باشگاه میلیاردی ها

چند سالی می شود که فوتبالیست های ایران باشگاه میلیاردی ها را تاسیس کرده اند. بازیکنانی که با دریافت های نجومی برای رساندن خود به صدر جدول میلیاردرها تلاش می کنند. رقم قراردادهایی کلان و گاه بی منطق که هر سال میزان تبعیض را بین مستطیل سبز و سکوهای تماشاگران به شدت افزایش می دهد. برانکو ایوانکوویچ سرمربی سرخ های پایتخت بالاترین میزان دریافتی را در بین مربیان لیگ برتر خواهد داشت. امیر قلعه نوعی، یحیی گل محمدی، حسین فرکی، علی منصوریان و عبدالله ویسی مربیان عضو باشگاه میلیاردرهای فصل شانزدهم هستند. قاسم حدادی فر بازیکن ۳۲ ساله ذوب آهن نیز گرانترین بازیکن فصل شانزدهم و پس از آن لوسیانو ادینهو با قرارداد یک میلیارد و چهارصد میلیون تومانی صدرنشینان باشگاه میلیاردرها نام گرفته اند. هر چند انتشار رقم قراردادهای بازیکنان و مربیان مخالفان زیادی از بین ایشان دارد، اما شفاف سازی در رقم قراردادها می تواند الگوی مناسبی برای دیگر بخش های اقتصادی باشد که این روزها با انتشار فیش های حقوقی خبر ساز می شوند.

ناکامی اصفهانی ها در آغاز ماراتن لیگ برتر

لیگ برتر فوتبال ایران در فصل شانزدهم هفته گذشته آغاز شد و دو تیم اصفهان؛ سپاهان و ذوب آهن ناکامان بزرگ هفته نخست بودند. تیم سپاهان در اصفهان با ترکیبی کاملا متفاوت از سال های قبل با عبدالله ویسی مقابل پدیده مشهد قرار گرفت و تیم ذوب آهن نیز در مشهد مقابل دیگر نماینده این استان، سیاه جامگان قرار گرفت که حاصل این دو دیدار ۶ امتیاز به سود تیم های خراسانی بود. تشویق محرم نویدکیا از روی سکوهای ورزشگاه فولادشهر نیز مهمترین اتفاق هفته نخست بود که این شعارها می تواند سپاهان را در لیگ برتر امسال نیز از همین ابتدای کار با حواشی خاص خود روبرو سازد. ذوب آهن هم که تعدادی از بازیکنان خود را در فصل نقل و انتقالات از دست داده و هافبک بازی‌ساز خود را نیز به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد موجی از نگرانی را در دل هواداران این تیم، برای فصل جدید لیگ برتر ایجاد کرده است، هر چند که مدیرعامل باشگاه ذوب آهن گفته است که به هیچ وجه جای نگرانی وجود ندارد.

شب نشینی میم میم ها

حضور فوتبالیست ها و ورزشکاران در پارتی های شبانه دیگر به یک اتفاق طبیعی در ورزش ما تبدیل شده است. اتفاقی که حرفه ای بودن رفتار ورزشکاران ما را به شدت زیر سئوال می برد. هر چند آسیب شناسی اجتماعی میهمانی های شبانه در جای خود قابل بحث و نظر کارشناسی است، اما اینکه در این خبرها همیشه نام مخفف شده فوتبالیست ها دیده می شود برای ورزش گران و میلیاردی فوتبال جای تاسف دارد.