رد آئودی در رسوایی فولکس واگن

فولکس واگن از غول‌های واقعی صنعت خودروسازی است که با داشتن زیر‌مجموعه‌های زیاد، بسیاری از خودروهای معروف دنیا زیر نظرش طراحی و ساخته می‌شود. این شرکت توانسته همانند یک غول بر صنعت خودرو‌سازی دنیا مسلط شود اما در سال‌های اخیر رسوایی این خودرو‌ساز با همان ابعاد بزرگی خودش انتشار یافته است و اخیرا اطلاعات تازه‌ای از این رسوایی فاش شده است که ردپای آئودی به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌ها را آشکارتر می‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مدیران فولکس‌واگن بیشتر از آن آنچه پیش از این تصور می‌شد از موضوع اطلاع داشته‌اند و با آگاهی کامل نسبت به این تقلب بزرگ اجازه نصب آن بر روی خودروهای دیزل را داده‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهد که نرم‌افزاری که در خودروهای دیزل فولکس واگن استفاده شده است در سال ۱۹۹۹ توسط آئودی برای کاهش صدای خودروها در حالت توقف ایجاد شده که با افزایش تزریق سوخت صدای ناهنجار موتور کاهش می‌یابد و در پی آن گازهای خروجی نیز بیشتر می‌شود. این تغییرات صورت گرفته در موتور در ادامه راه خود را تغییر می‌دهد و امافولکس واگن با در اختیار گرفتن این فناوری و استفاده در برخی محصولاتش زمینه برای آشکار شدن این تقلب بزرگ فراهم می‌شود. این نرم‌افزار برای موتورهای ۳‌لیتری و ۶ سیلندر با سوخت دیزل طراحی شده است تا صدای بالای موتورهای دیزلی کاهش پیدا کند. آئودی برای جبران آلایندگی بیشتر این نرم‌افزار را طراحی کرده است تا در هنگام آزمایش میزان گازهای خروجی اعداد و ارقام متفاوتی نشان داده شود.

این سامانه که عملکرد اکوستیک نام‌گذاری شده بود در خودروی ۳ لیتری دیزل و ۶ سیلندر در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ استفاده شده و در ظاهر کارش کاهش صدای موتورهای دیزل بوده است اما در واقعیت وظایف دیگری نیز برعهده داشته که توسط سازمان محیط زیست آمریکا کشف می‌شود. در سال ۲۰۰۶ مهندسان فولکس واگن تصمیم گرفتند که از این نرم‌افزار در موتورهای مدل ۱ EA۱۸۹ استفاده کنند که ۲ لیتر حجم دارد و با نام TDI شناخته می‌شود. در واقع همان موتوری که در کانون این رسوایی بزرگ قرار گرفته است. مهندسان فولکس واگن پیش از این اظهار داشته‌اند که از فناوری کاهش مقدار اکسید نیتروژن با استفاده از مایعی مخصوص استفاده می‌کنند که باعث کاهش تولید این گاز مضر می‌شود ولی استفاده از این فناوری نیاز به کسب مجوز فناوری از بنز داشته است و همچنین نیاز به نصب مخزن اضافه برای این کار دارد که در نهایت صورت نگرفت و فولکس واگن به دنبال فناوری دیگری برای تجزیه اکسید‌نیتروژن بوده است که فرآیند پیچیده را می‌طلبدو البته نیاز به نصب تهجیزات اضافه بر روی موتور هم دارد و در نتیجه آن افزایش هزینه و حتی تاثیر منفی روی عملکرد خودرو داشته است و در نهایت به فکر تقلب در نشان دادن میزان گازهای خروجی افتاده است؛ راحت‌ترین کار ممکن را انتخاب می‌کند و با شعارهای زیست محیطی وارد بازارهای اروپا و آمریکا می‌شود.

برخی معتقدند سیاست‌های سختگیرانه برای کاهش گازهای خروجی از موتورها در آمریکا و اروپا باعث شده است برخی خودرو‌سازان به جای ارائه فناوری‌های جدید و تحقیق و توسعه راه‌های غیر‌قانونی و تقلب را در پیش بگیرند که در دراز‌مدت باعث کاهش درآمد و افت ارزش برند می‌شود و سود به‌دست آمده در مقابل خسارت‌های بعدی ناچیز به‌حساب می‌آید. در همین راستا برخی کشورها مانند کره‌جنوبی با ممنوعیت ورود خودروهای دیزلی با برند فولکس واگن نسبت به این رسوایی واکنش نشان داده‌اند و با ممنوعیت ۳۴ مدل از خودروهای این شرکت نسبت به این تقلب واکنشی به شکل تحریم از خود نشان داده است. جالب است بدانیم کره‌جنوبی دومین بازار بزرگ خودروهای دیزل در آسیا و هشتمین در دنیا است و از دست دادن این بازار برای فولکس واگن ضرر بزرگی به‌حساب می‌آید. در این کشور فولکس واگن از معروف‌ترین برندهای بازار است و یک‌سوم خودروهای وارداتی از این برند تهیه می‌شوند. کره‌جنوبی در برابر این رسوایی با قطعیت برخورد کرده است و ۱۲۵ هزاردستگاه از خودروهای فروخته شده که حامل این نرم‌افزار بوده‌ را فراخوانده و همچنین علیه این شرکت شکایت‌هایی را مبنی بر ارائه تبلیغات دروغ که دارای استاندارد یورو‌۵ در بخش گازهای خروجی است را تنظیم کرده است.

این روزها بر اساس زمان‌بندهای صورت گرفته در کشورهای مختلف خودروی متقلب به نمایندگی‌ها فراخوانده می‌شوند و بدون هزینه تعمیر می‌شوند و به‌گفته فولکس واگن تغییری در عملکرد خودرو صورت نمی‌گیرد و مشتریان می‌توانند در خریدهای بعدی خود تخفیف دریافت کنند. به نظر می‌رسد نشان دادن چند گرم اکسید نیتروژن کمتر در نمودارها میلیون‌ها دلار برای فولکس واگن هزینه دربر داشته است.

رد آئودی در رسوایی فولکس واگن

رد آئودی در رسوایی فولکس واگن