آرایش جدید صندلی‌های اتاق
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- پرونده هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی بسته شد و با اعلام نتایج، تکلیف افراد راه‌یافته به هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشخص شد.انتخابات صبح روز دوشنبه 18 اسفندماه همزمان با سراسر کشور، در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی آغاز شد و فعالان اقتصادی و دارندگان کارت بازرگانی در بخش‌های صنعت، معدن، بازرگانی و کشاورزی استان برای استفاده از حق رای خود و انتخاب نامزدهای مورد نظرشان پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شدند.کاندیداها در دو ائتلاف اصلی «هم‌اندیشان تغییر، نوآوری و توسعه» و «همراهان تحول و توسعه» و برخی ائتلاف‌های کوچکتر یا به صورت انفرادی در دوره تبلیغات پیش از انتخابات به بیان طرح‌ها، برنامه‌ها، ایده‌ها، انتقادات از عملکرد دوره گذشته و پیشنهادات خود پرداختند. دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- پرونده هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی بسته شد و با اعلام نتایج، تکلیف افراد راه‌یافته به هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشخص شد.
انتخابات صبح روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه همزمان با سراسر کشور، در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی آغاز شد و فعالان اقتصادی و دارندگان کارت بازرگانی در بخش‌های صنعت، معدن، بازرگانی و کشاورزی استان برای استفاده از حق رای خود و انتخاب نامزدهای مورد نظرشان پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شدند.
کاندیداها در دو ائتلاف اصلی «هم‌اندیشان تغییر، نوآوری و توسعه» و «همراهان تحول و توسعه» و برخی ائتلاف‌های کوچکتر یا به صورت انفرادی در دوره تبلیغات پیش از انتخابات به بیان طرح‌ها، برنامه‌ها، ایده‌ها، انتقادات از عملکرد دوره گذشته و پیشنهادات خود پرداختند. برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد رسانه‌ای از سوی نامزدها و نیز تبلیغات و ارائه برنامه و پاسخ به پرسش‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی از جمله موضوعات جالب توجه در تبلیغات این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی بود.
نقش شبکه‌های مجازی در این میان اما بسیار پررنگ‌تر بود، بحث‌هایی که در این شبکه‌ها و در اتاق‌های گفت‌وگو مطرح شد و پاسخگویی نامزدها و اعضای هیات نمایندگان به موضوعات مطرح شده نیز جالب توجه بود و تنور انتخابات اتاق را در مشهد داغ‌تر کرده بود.
البته به‌نظر می‌رسد حاشیه‌های ناشی از برگزاری نشست‌های خبری و ارائه مطالب در اتاق‌های گفت‌وگو تاثیر چندانی بر نظر رای‌دهندگان نداشته است. بیشترین میزان آرا مربوط به منتخبان دو ائتلاف اصلی بود.در حال حاضر به نظر می رسد هر دو ائتلاف اصلی خود را پیروز میدان انتخابات اتاق در مشهد می‌‎دانند.
هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی در مشهد در فضایی به دور از حاشیه و اعتراض علنی با یک ساعت تمدید زمان مقررشده برگزار شد، شمارش آرا به صورت الکترونیکی صورت گرفت و همانطورکه پیش‌بینی می‌شد بیشترین آرا به غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران و خراسان رضوی با ۳۶۹ رای اختصاص یافت. هر چند شافعی در دوره گذشته با ۴۳۵ رای آرای بیشتری کسب کرده بود، اما نباید فراموش کنیم که در انتخابات دور هفتم تعداد ۷۴۸ نفر و در انتخابات این دوره ۶۳۱ نفر پای صندوق‌های رای حاضر شدند.
قرار گرفتن نام مریم سراج‌احمدی به عنوان یکی از زنان نامزدشده این انتخابات در لیست منتخبان 15 نفره هیات نمایندگان دوره هشتم، برای اولین بار آن هم یک روز پس از بزرگداشت روز جهانی زن نیز از دیگر مسائل جالب توجه انتخابات در این دوره بود.
در این شماره، نظرات برخی از منتخبان اتاق بازرگانی خراسان رضوی را جویا شدیم، لازم به توضیح است که ما برای برقراری ارتباط و گفت‌وگو با تمامی منتخبان هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق اقدام کردیم، اما برای گفت و گو با همه عزیزان موفق نبودیم.

غلامحسین شافعی؛ منتخب بخش بازرگانی
شافعی که هم اکنون به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران و خراسان رضوی در حال فعالیت است، عضویت در شورای پول و اعتبار و شورای اقتصاد کشور، عضویت در شورای عالی اصل 44 و هیات واگذاری، سخنگو و دبیر شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی و کمیته ماده 76، عضویت در هیات امنای صندوق توسعه ملی، ریاست هیات مدیره جامعه یاوری خراسان را در کارنامه فعالیت های خود دارد.

وجود اختلاف پیش از انتخابات
امری طبیعی است
شافعی در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» درباره برگزاری انتخابات و افراد پیروز در آن، می گوید: به نظر من انتخابات سالمی را پشت سر گذاشتیم و نسبت به دور گذشته، پرشورتر بود. ایجاد ائتلاف توسط نامزدها خط کشی های زمان انتخابات است وهمه کسانی که به عنوان منتخب معرفی شده اند، از اعضای خوب و فعال اتاق هستند که به طور حتم می توانند کمک زیادی بکنند و اتحاد لازم بین آنها برقرار می شود. وجود اختلاف قبل از انتخابات امری طبیعی است و پس از انتخابات، همه اهداف مشترکی دارند که برای رسیدن به آن کمک خواهند کرد.
رئیس اتاق ایران در پاسخ به این سوال که اولویت های خراسان رضوی برای برنامه ریزی در اتاق چیست، اظهار می کند: تاکنون کاری اساسی در کل کشور انجام نشده که بدانیم اولویت های هر استان چیست، اما در این دوره، اتاق هم باید به برنامه ریزان کشور برای تعیین اولویت ها کمک کند.
شافعی یادآور می شود: ظرفیت بالای خراسان با توجه به وجود بارگاه رضوی، در موضوع گردشگری است. علاوه بر این در بخش صنعت هم صنایع قطعه سازی و غذایی در خراسان توانمند بوده و می توانیم فعالیت های بهتری در آینده انجام دهیم. ضمن اینکه باید در پراکنش توسعه صنعتی به بخش شهرستانهای استان هم مطالعه عمیقی انجام شود و سیاست های تشویقی برای توسعه متوازن در استان به وجود بیاید.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه
می دهد: ظرفیت قابل توجه دیگر در استان، در زمینه فعالیت های برون مرزی است، به دلیل موقعیت ویژه در آسیای مرکزی و همسایگی با افغانستان می توانیم به عنوان معین کشور در برخی موارد عمل کنیم. لازم است این ظرفیت ها را به فعلیت رسانده و حتی نقشی کشوری در این زمینه داشته باشیم خصوصا که آینده اقتصاد به سمت تمرکز گروههای اقتصادی جهانی می رود و به نظر
می رسد نقش سازمانهای خصوصی در آینده نقشی اساسی در اقتصاد جهانی خواهد بود و خراسان در ارتباط با کشورهای عضو اکو مرکزیت ویژه دارد که در فعالیت های برون مرزی برای آینده اش
می توان برنامه ریزی اساسی کرد.
شافعی درباره اهمیت و اثرگذاری اتاق استانها در کشور، می گوید: حدود ۴ سالی است که موضوع تاثیرگذاری اتاق استانها مطرح شده به گونه ای که امروز یکی از اهداف اتاق ایران تعالی
اتاق های کشور است و برای اینکه در مسائل اقتصادی نگاهی متوازن به سطح کشور شود، مشارکت اتاق های کشور در اتاق ایران مورد توجه جدی بوده و پیشروی خوبی در این زمینه صورت گرفته است، اما هنوز به نقطه ایده آل نرسیده و باید نقش اثرگذاری اتاق های کشور در اتاق ایران بیش از پیش افزایش یابد و هرگونه تصمیمی که گرفته می شود حاصل تصمیمات اتاق های کشور باشد. اگر برنامه های ملی ما به برنامه های استانی پیوند بخورد آنوقت نگاه متوازن داشته و به توسعه متوازن خواهیم رسید.
عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای کاندیداتوری دوباره ریاست اتاق ایران دارید، اظهار می کند: صحبت درباره ریاست اتاق ایران زود است چون بیش از سه ماه دیگر فرصت داریم و با گذر زمان می توان در اینباره اظهار نظر کرد، هرچند دوستان ما در همه اتاقهای کشور نسبت به من لطف دارند، اما در حال حاضر انتخابات اتاق های کشور انجام شده و باید اعتبارنامه تصویب و صادر شود و پس از آن لازم است جلساتی برگزار شود و ببینیم مصلحت اتاق کشور چیست و هر کسی بتواند آینده اتاق ایران را به نحو مطلوب تری پیش ببرد برای حضور وی کمک کنیم.

محمود سیادت؛ بازرگانی
سیادت رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان خراسان رضوی و مدیرعامل بازرگانی سیادت است، او از بنیان‌گذاران و رئیس هیات مدیره سه دوره متوالی اتحادیه صادرکنندگان استان نیز بوده است. وی برای نخستین بار تجربه عضویت در هیات نمایندگان اتاق استان را تجربه می‌کند.
سازماندهی، همراهی و حمایت موثر از تشکل‌های وابسته به اتاق و تعریف ارتباط مشخص با دیگر تشکل‌ها به منظور هم‌افزایی، بهره‌گیری حداکثری و ایجاد رویه و صدای واحد در بخش‌خصوصی استان و تلاش برای تسهیل فرآیندهای خدمات ادارات مرتبط در استان و تغییر قوانین مزاحم کسب‌وکار از جمله برنامه‌های پیشنهادی سیادت در دوره تبلیغات بود.

جلوگیری از طرح مسائل اختلافی
در هیات نمایندگان
این عضو جدید هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: خوشبختانه انتخابات دور هشتم اتاق بازرگانی خراسان رضوی، پرشورتر از دوره‌های قبل و با حضور تعداد زیادی از تشکل‌ها و اعضا برگزار شد، به‌گونه‌ای که تاکنون در هیچ دوره‌ای این شور و نشاط و تحرک را در انتخابات اتاق شاهد نبودیم. در این دوره نسبت به گذشته، انتظارات بیشتری از اتاق در فضای مجازی و با پیگیری رسانه‌ها و نیز جلساتی که دو گروه اصلی کاندیداها با نمایندگان خود داشتند، مطرح شد و هیات نمایندگان از خواسته‌های رای‌دهندگان آگاهند.
سیادت می‌افزاید: در این انتخابات، تعداد کاندیداها از تمامی دوره‌های گذشته بیشتر بود که این نشان‌دهنده علاقه و رویکرد مثبت اعضا به حضور در اتاق و جایگاه بالای اتاق در میان آن‌هاست. در مجموع نکات مثبت زیادی در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی شاهد بودیم، البته مواردی هم اتفاق افتاد که شاید کنترل نشده بود که از جمله می‌توان به دامن‌زدن و مطرح کردن مسائل و انتظاراتی از اتاق که در حوزه اختیارات قانونی آن نیست، اشاره کرد که همین موضوع هم توجه بیشتر اعضا به اتاق به عنوان مرکز ثقل و تشکل تشکل‌ها و پارلمان بخش‌خصوصی را نشان می‌دهد و کار نمایندگان دوره هشتم را هم سخت‌تر می‌کند.
رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه وظیفه خود می‌دانم از تمام کسانی‌که در این انتخابات نامزد شدند، تشکر کنم، اظهار می‌کند: به عنوان عضوی از هیات نمایندگان هشتم تقاضا می‌کنم کاندیداها ما را از راهنمایی‌ها و مشورت‌های خود بی‌بهره نگذارند و با همین انگیزه که در انتخابات شرکت کردند، با منتخبان فعالان اقتصادی همکاری داشته باشند و در این چهار سال همراه و همگام ما باشند.
سیادت ادامه می‌دهد: انتخابات این دوره اتاق بازرگانی دارای ویژگی متفاوتی بود و آن وجود لیست‌های مختلف نامزدها بود که در آن میان دو لیست اصلی وجود داشت و تعدادی از کاندیداها هم به صورت انفرادی عمل می‌کردند. هر کدام از دو گروه اصلی در زمان تبلیغات الگوهای خود را مطرح می‌کرد و نهایتا با رای اعضا، منتخبان مشخص شدند. امیدوارم با طرح مسائل در هیات نمایندگان اتاق که تصمیمات در آن براساس اکثریت نظرات است، به بهترین پیشنهاد، رویه و نگاه برای ادامه فعالیت اتاق رای داده و در حد امکان از طرح مسائل اختلافی پرهیز کنیم. به یاد داشته باشیم که ما برای انجام ماموریتی مشخص یعنی رفع مشکلات بسیار زیاد فعالان اقتصادی و حرکت در مسیر توسعه استان، به اتاق ورود پیدا کرده‌ایم و این اهداف با ایجاد تحول مثبت در اتاق ممکن می‌شود. البته نباید فراموش کرد که دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و نمی‌توان گفت که جلب‌رضایت تک تک اعضای هیات نمایندگان امکان‌پذیر است. هیات نمایندگان براساس رای اکثریت عمل خواهد کرد و امیدواریم اکثریت به بهترین ایده‌ها برای اجرای وظایف اتاق رای دهد که با شناخت از منتخبان، این روال قابل‌پیش‌بینی است.
این عضو جدید هیات نمایندگان اتاق استان درباره اولویت‌های کاری بخش بازرگانی می‌گوید: در مقطع کنونی واردات دارای اهمیت خاصی است و باید کار موثری در این زمینه انجام شود. بخش صادرات هم که می‌تواند اقتصاد رکودزده ما را از این شرایط نجات دهد، باید سرلوحه اقدامات ما باشد، صادرات وقتی مهیا می‌شود که کیفیت تولید و بهره‌وری افزایش یافته و قیمت تمام‌شده تولید کاهش یابد. امیدواریم با برنامه‌های منسجم و نقشه راهی که برای توسعه صادرات استان پیش‌بینی می‌شود، به تشکل‌های موضوعی در پیاده‌سازی هدف کمک کنیم. اتاق به تنهایی توان اجرای پروژه را ندارد، بلکه ابتدا باید تعامل مناسب با دستگاه‌های دولتی برقرار کرده و تشکل‌های موضوعی خود را تقویت کند تا اجرای کارها به این تشکل‌ها سپرده شود. اتاق باید در تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و بحث‌های کلان نقشی موثر داشته باشد و در اجرا به مجریان دولت و تشکل‌های موضوعی خود تکیه کند.

محمدحسین روشنک؛ بازرگانی
روشنک هم اکنون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان و رئیس کمیسیون تجارت این تشکل است و ریاست هیات مدیره اتحادیه‌های صادرکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه خراسان را برعهده دارد.
تشکیل کمیسیون‌های پرجمعیت، صدور کارت بازرگانی پنج‌ساله برای تمام بازرگانان، ورود خبرنگاران به جلسات هیات نمایندگان و اجرای قانون و ضوابط در داخل اتاق به صورت یکسان از برنامه‌های پیشنهادی روشنک برای اتاق بازرگانی بوده است.

به دنبال راه‌اندازی خانه صادرات هستیم
عضو منتخب هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان درباره روند برگزاری انتخابات به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: انتخابات خوب و سالمی برگزار شد و مجریان بخش نظارت با تلاش خوبی نقش خود را ایفا کردند و با وجود اینکه روز سردی را در مشهد داشتیم، اما انتخابات پرشوری برگزار شد و فعالان اقتصادی با احساس مسئولیت در این عرصه شرکت کردند.
روشنک می‌افزاید: کاندیداهایی که در این انتخابات پیروز شدند، از هر دو ائتلاف اصلی و مورد اطمینان فعالان بودند و کسانی که مورد پذیرش و تایید فعالان اقتصادی بودند، افراد مطلوبی هستند چون فعالان با شناخت به آن‌ها رای داده‌اند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: افراد منتخب شاید در برخی موارد به صورت روشی یا فکری دارای اختلافاتی باشند، اما خوشبختانه این تفاوت‌های فکری و گروهی خاصیتی دارد و آن این است که هر دو گروه تلاش می‌کنند تا کار بهتر، سالم‌تر و دقیق‌تری انجام شود. به طور حتم وجود اتحاد بین منتخبان ضروری است، زیرا اگر قرار باشد 15 نفر با هم متحد نباشند، نمی‌توانند خدماتی ارائه بدهند. البته هر کس بینش و روشی دارد که برای تحقق آن‌ها تلاش می‌کند، اما با توافق، همدلی و کمک به یکدیگر دستیابی به اهداف ممکن می‌شود.
روشنک از فعال کردن بنگاه‌های اقتصادی به خصوص بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و توسعه صادرات برای جایگزینی درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی به جای دلارهای نفتی به عنوان اولویت‌های اصلی اقتصاد کشور و استان نام برده و می‌افزاید: یکی از کارهایی که در سال ۹۴ به دنبال آن هستیم، راه‌اندازی خانه صادرات خراسان رضوی است.

مجتبی بهاروند؛ بازرگانی
بهاروند رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی مشهد و عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق استان است. وی برای نخستین بار به عضویت هیات نمایندگان اتاق درآمده است.
برگزاری مجمع سالانه در اتاق بازرگانی مانند بسیاری از موسسات، شرکت‌ها و تشکل‌ها، ارائه بیلان کاری و تراز مالی اتاق به اعضا، ارائه و انجام بررسی‌های لازم در این زمینه توسط بازرس منتخب در راستای رفع ابهامات عملکرد اتاق از برنامه‌های پیشنهادی وی بوده است.

هدف اصلی ما تحول در اتاق بازرگانی است
این عضو منتخب هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی می‌گوید: روند برگزاری هشتمین دوره انتخابات اتاق در مشهد خوب و استقبال دارندگان کارت عضویت بازرگانی مطلوب بود، هیات نظارت بر برگزاری انتخابات هم تلاش خود را برای برگزاری انتخاباتی مطلوب و سالم به‌کار بست.
بهاروند می‌افزاید: پس از اعلام نتایج انتخابات، نامزدها به طور تقریبا برابری از هر دو جناح رای آوردند و تعداد منتخبان دو جناح بینابین است. روند انتخابات اتاق‌ها در گذشته به‌گونه‌ای بود که لیستی ارائه می‌شد و اعضای همان لیست آرا را کسب می‌کردند، اما می‌بینیم که برای اولین بار دو ائتلاف به طور جدی در انتخابات اتاق استان مطرح شدند و رقابتی مطلوب در اتاق به وجود آمد. بیش از نیمی از منتخبان در انتخابات اتاق استان، از افراد جدید هستند و این گام مثبتی است، زیرا در گذشته خارج از لیست حاکم، کسی وارد هیات نمایندگان اتاق نمی‌شد، اما برای اولین بار حداقل هفت نفر از گروه مقابل حاکم بر اتاق، در انتخابات پیروز شدند.
رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی مشهد ادامه می‌دهد: تلاش ما بر همکاری و تعامل با همه اعضاست البته تا زمانی که اصول اولیه انجام شود، زیرا همه بحث ما تغییرات در روند فعلی اتاق بوده و لازم است تحولی در این تشکل صورت بگیرد. دوستانی که در دور هفتم از اعضای هیات نمایندگان بوده‌اند هم شعار تحول را مطرح کرده‌اند که امیدوارم همه به شعارها عمل کنیم، چون اتاق روند کند، خسته‌کننده و کسل‌کننده‌ای داشته که با اقتصاد روز دنیا فاصله زیادی دارد و امیدواریم ذهنیت اعضای سابق عوض شده باشد و به دنبال تحول باشند تا تعامل خوبی برقرار شود. ما بر سر اصول خود هستیم و به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم، اتاق باید رو به جلو و چالاک بوده و مشارکت گروهی و خردورزی در آن حرف اول را بزند.
بهاروند تاکید می‌کند: هدف همه ما بهبود شرایط اقتصادی استان با کمک اتاق است و باید بر سر شعارهایی که دادیم، بمانیم و آن‌ها را به هدف برسانیم. به طور قطع انتخابات امسال با انتخابات گذشته بسیار متفاوت بوده و بر خلاف دوره هفتم که شاید یک نفر به دنبال تحول بوده امروز حداقل هفت نفر هستند که به دنبال این موضوع هستند و تعداد تحول‌خواهان بیشتر شده است.
عضو جدید هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان می‌گوید: به عنوان یکی از منتخبان اتاق در بخش تجارت که از حوزه حمل‌ونقل وارد شده است، معتقدم که بخش تجارت و حمل‌ونقل لازم و ملزوم یکدیگر هستند. سال‌هاست که حمل‌ونقل مظلوم مانده و به آن توجهی نشده است و این درحالی‌است که با وجود هم‌مرزی با آسیای میانه و افغانستان و از طرفی ارزآوری بسیار خوب صنعت ترانزیت اگر توجه کافی به این بخش صورت بگیرد، در رشد اقتصادی استان و ارزآوری برای کشور اثرگذار خواهد بود. ما به دنبال ایجاد تحول در این بخش و شکوفاسازی فرصت‌هایی که در این سال‌ها از بین رفته، هستیم.

محمدرضا توکلی زاده؛ بازرگانی
توکلی زاده مدیرعامل شرکت سیمان زاوه است، وی عضویت در هیات نمایندگان اتاق استان در دور هفتم، نایب رئیسی اتاق بازرگانی استان، عضویت در هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فعالیت مدیریتی در بخش‌های بازرگانی، صنعت و کشاورزی در طول ۳۰ سال را در کارنامه دارد. او برای دومین بار بر صندلی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می‌نشیند.
تداوم و ارتقاء نقش اتاق در مجموعه تصمیم‌گیران اقتصادی و تلاش برای رفع موانع کسب‌وکار با استفاده از قوانینی که در دوره قبل تصویب شده و ارتقاء رتبه فضای کسب‌وکار کشور از جمله برنامه‌های پیشنهادی او در دوره تبلیغات انتخاباتی بود.

وجود اختلاف بین اعضا سازنده است
مدیرعامل شرکت سیمان زاوه درباره انتخابات اتاق می‌گوید: انتخابات این دوره از نظم قابل‌توجهی برخوردار بود و روش الکترونیکی شمارش آرا بسیار راضی‌کننده بود. بیش از ۵۰ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و فعالان اقتصادی دارای کارت بازرگانی در مقایسه با انتخابات تهران حضور پررنگ‌تری داشتند.
توکلی‌زاده خاطرنشان می‌کند: همه کسانی که در انتخابات پیروز شدند افرادی باتجربه هستند و امیدوارم در اجرای وظایف هیات نمایندگان موفق باشند، زیرا توانایی آن را دارند. البته وجود کمی اختلاف بین اعضا همیشه بد نیست، اگر همه یکدست باشند کار مثبت زیادی انجام نمی‌شود و وجود کمی اختلاف همیشه سازنده است، چون وقتی یک نفر ایراد بگیرد همه در جهت رفع آن ایراد و مشکل تلاش می‌کنند.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تصریح می‌کند: شرایط اقتصادی استان تابع اتاق نیست، بلکه تابع سیاست‌هاست و اتاق می‌تواند ابزار و کمک خوبی برای پیشبرد اهداف موجود باشد. وجود اتحاد بین اعضا ضروری است، زیرا اتاق نقش تاثیرگذاری در پیشبرد اهداف کلان تعیین‌شده، دارد.
توکلی‌زاده می‌گوید: امروز ما در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که توسعه صادرات و روابط با کشورهای آسیای میانه بحث مهمی است. بیشترین مشکلات ما در زمینه ارتباطات با کشورهای آسیای میانه است و بخشی از آن به نقش وزارت خارجه در تسهیل مراودات پولی مربوط است که اتاق می‌تواند در این زمینه با مشورت دادن به وزارت خارجه موثر باشد.

احمد زمانیان یزدی؛ بازرگانی
زمانیان یزدی مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌بان گستر و رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی خراسان رضوی است. او برای نخستین بار به عنوان عضو هیات نمایندگان، فعالیت در اتاق را تجربه می‌کند.
اجرای وظایف و اهداف پیش‌بینی شده برای اتاق، پیگیری مطالبات به حق تمامی بخش‌های تشکیل‌دهنده اتاق و توجه به تشکل‌ها و تعامل مستمر با آن‌ها از جمله برنامه‌های پیشنهادی وی برای اتاق بازرگانی استان است.
ضرورت جلوگیری از تصمیمات نابه‌جا
زمانیان یزدی با مطلوب دانستن روند برگزاری انتخابات اتاق، خاطرنشان می‌کند: با وجود اینکه محل اتاق بازرگانی به عنوان مکان برگزاری انتخابات، پرترافیک و پرتردد بود و مشکلاتی برای حضور رای‌دهندگان به همراه داشت، اما در مجموع از روند برگزاری راضی هستم.
رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان با اشاره به انتخاب نامزدها از دو ائتلاف اصلی، می‌گوید: جای خوشحالی است که دو کاندیدای بخش حمل‌ونقل در انتخابات، موفق به اخذ رای مورد نیاز شدند و این نشان می‌دهد که شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به این موضوع اهمیت داده و حضور خوبی داشته‌اند و گامی برای حضور نمایندگان خود در اتاق برداشتند.
زمانیان یزدی می‌افزاید: به نظر من ترکیب اعضای منتخب مطلوب است و امیدواریم همه اعضای هیات نمایندگان اتاق در تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد موفق باشند. آنچه مسلم است نامزدها علی‌رغم نظرات متفاوتی که دارند، با هدف کمک به اقتصاد استان تلاش می‌کنند. نظرات متفاوت از جناح‌های مختلف وجود دارد، اما هدف این است که مواردی که پیگیری می‌شود در ارتباط با اقتصاد استان باشد و ما به دنبال این هستیم که با برداشتن مشکلات و موانع، به پویایی و بهبود وضعیت اقتصادی استان برسیم.
این عضو هیات نمایندگان اتاق استان یادآور می‌شود: با توجه به اینکه خراسان رضوی دروازه ارتباط کشور با افغانستان و ترکمنستان است، پتانسیل بسیار بالایی در این استان وجود دارد که امیدوارم نظرات مخالف هیات نمایندگان در جمع به تصمیمی واحد برسد تا از ظرفیت موجود در استان به بهترین شکل استفاده شود.
زمانیان یزدی می‌گوید: برای برنامه‌ریزی بر روی اولویت‌های بخش بازرگانی استان، ابتدا باید برنامه‌ها و اقداماتی که در گذشته انجام شده را رصد کنیم تا اهدافی که محقق نشده در اولویت قرار بگیرد. مشکلات و موانع پیش روی بخش بازرگانی و صادرات باید برداشته شود و از تصمیم‌گیری‌های نابه‌جا جلوگیری کنیم. امیدوارم همه افراد منتخب در این انتخابات، به شعارهای خود در دوره تبلیغات و قبل از انتخابات جامه عمل بپوشانند، زیرا در این صورت بسیاری از مشکلات حوزه‌های صنعت، معدن، بازرگانی و کشاورزی مرتفع خواهد شد.

جواد باقری شیروانی؛ صنعت
باقری عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، رئیس هیات امنای شهرک صنعتی مشهد، رئیس هیات تنیس خراسان رضوی و مدیرعامل شرکت شیروان کاربرد است. او هم از کسانی است که برای اولین بار بر صندلی هیات نمایندگان اتاق تکیه می‌زند.
رقابتی نگه داشتن صنایع ایران از مسیر چانه‌زنی با دولت، بهبود محیط کسب‌وکار، توجه به صادرات غیرنفتی در کنار تولید با هدف صادرات و قرار گرفتن تولید و تجارت در کنار یکدیگر از جمله پیشنهادات وی در دوره انتخابات بود.

حل مشکلات صنایع کوچک و متوسط
عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌گوید: در انتخابات این دوره اتاق بازرگانی شاهد روند جدیدی بودیم و آن حضور و ظهور تفکرات و نیروهای جدید به ویژه نیروهای جوان‌تر بود و امیدواریم این فرآیند، به تغییر، اصلاح و بهبود روند فعالیت‌های اتاق کمک کند.
باقری با بیان اینکه حضور نامزدهای دو ائتلاف اصلی در بین منتخبان را فرصت مغتنمی برای خدمت بیشتر می‌دانم، تصریح می‌کند: فضای پیش از انتخابات دیگر تمام شده، در دوره تبلیغات همه به دنبال معرفی برنامه‌های خود هستند و بدیهی است افراد ملی میهنی و کسانی که کشور را دوست دارند به کار خود ایمان داشته و خود را متعهد به حل مشکلات ذی‌نفعان می‌دانند و به طور حتم پس از انتخابات با رویکرد خدمت در قالب خرد جمعی فعالیت خواهد کرد.
رئیس هیات امنای شهرک صنعتی مشهد می‌افزاید: وظیفه ما در اتاق متحد شدن است و ازکسانی که کاندیدا شده‌اند، تقاضا می‌کنم به عنوان مشاور به منتخبان اتاق کمک کنند. برنامه‌های زیادی با نکاتی ارزشمند از سوی اعضای جدید هیات نمایندگان عرضه شده و اتاق از همه این برنامه‌ها برای توسعه و تسهیل روابط بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری در استان و بهبود محیط کسب‌وکار استفاده خواهد کرد.
باقری درباره اولویت‌های استان در بخش صنعت می‌گوید: پیش از انتخابات برنامه‌ای 27 ماده‌ای را به عنوان اهداف در این بخش منتشر کردیم و در دوره تبلیغات هم اعلام کردم خودم را نماینده صنایع کوچک و متوسط در اتاق می‌دانم و براین اساس اولویتم تکریم ارباب رجوع و باز شدن درهای اتاق به روی همه واحدهای تولیدی و صنعتی است. امیدوارم در برنامه‌های کوتاه‌مدت برای حل مشکلات واحدها مانند سرمایه در گردش، مشکلات دارایی، بیمه و تامین اجتماعی برنامه‌ریزی منسجمی با همکاری و حمایت سایر اعضا داشته باشیم و از طریق شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت و سایر ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات گام برداریم.
این عضو جدید هیات نمایندگان اتاق ادامه می‌دهد: در برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت نیز اصل و اصالت کارمان را اقتصاد مقاومتی و موارد دستور داده شده توسط رهبری در اقتصاد مقاومتی می‌دانم و اقتصاد مقاومتی را در راستای واگذاری و اجرایی شدن اصل ۴۴ می‌بینم. اگر در اتاق برای اقتصاد مقاومتی برنامه‌ای اجرایی تدوین کنیم و راهبرد اتاق اجرای اقتصاد مقاومتی باشد، شرایط بخش‌خصوصی تغییر کرده و فضای اقتصادی استان به نفع این بخش متغیر خواهد شد.

علی‌اصغر پورفتح‌الله؛ معدن
پورفتح‌الله نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای خراسان رضوی و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری وتوسعه شهری توس گستر است. وی برای نخستین بار حضور در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان را تجربه می‌کند.
ایجاد هسته قوی مشاوره در ساختار اتاق بازرگانی، تولید و انتقال اطلاعات اقتصادی به مراجع تصمیم‌گیری کشور، فعالیت اتاق به دور از باندبازی و در جهت اعتلای اقتصاد استان، تشکیل چارت‌های مختلف، تحول در زمینه نیروی انسانی و فعال کردن کارگروه‌ها در زمینه‌های مختلف از برنامه‌های پیشنهادی وی برای اتاق بازرگانی است.

زمان عمل به وعده‌های انتخاباتی است
نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای خراسان رضوی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: حضور پرشوری در انتخابات امسال شاهد بودیم، همه زوایای اجرا و نظارت رعایت شده بود و لازم است از مشارکت‌کنندگان و همه کسانی که تلاش کردند، به ویژه بخش خصوصی که با حضور خود به انتخابات شور و نشاط بخشیدند، قدردانی کنیم.
پورفتح‌الله اظهار می‌کند: حالا زمان عمل به وعده‌ها و برنامه‌های انتخاباتی است، دو گروه مهمی که منتخبان از دل آن‌ها وارد اتاق شده‌اند، شعار تغییر و تحول را در صدر برنامه‌های خود قرار داده بودند و اعضای جدید هیات نمایندگان باید بلافاصله از زمان آغاز به کار، با همدلی و در راستای عمل به وعده‌های انتخاباتی که ارائه دادند در جهت حل مشکلات اقتصادی استان گام بردارند.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه شهری توس گستر می‌افزاید: امروز شاهد رکود اقتصادی در کشور هستیم و در استان خراسان علاوه بر این موضوع، مشکلاتی در بازار سرمایه وجود دارد که باید با یکدلی و تفاهم آن را حل کنیم. هر دو گروه شعار اتاق برای همه و تغییر و تحول را در برنامه خود داشته‌اند و باید در همان جهت اقدام کنند. لازم است ارتباط رای‌دهندگان را با خود حفظ کنیم که تقویت تشکل‌های بخش خصوصی به عنوان بازوان اتاق می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.
پورفتح‌الله درباره اولویت‌های استان در بخش معدن، می‌گوید: در بخش معدن با همکاری دیگر عضو هیات نمایندگان در این بخش و نیز مشارکت تشکل‌های اقتصادی به ویژه سازمان نظام مهندسی معدن، خانه معدن به دنبال تحقق خواسته‌های این بخش هستیم. یکی از مسائلی که پیگیری خواهد شد ایجاد پنجره واحد در بخش معدن است که ماده ۷۵ قانون برنامه پنجم بوده، با این پنجره واحد و با کمک قانون فضای کسب‌وکار باید در جهت حل مشکلات بخش معدن از جمله بوروکراسی‌های موجود عمل کنیم.
این عضو هیات نمایندگان اتاق استان ادامه می‌دهد: ایجاد ارزش افزوده در مواد معدنی و کمک به استقرار واحدهای فرآوری صنایع معدنی، اشتغال و ارزش افزوده بیشتر را در این بخش به دنبال خواهد داشت و استان هم دارای سرمایه‌های بالقوه خوبی در این زمینه است که امیدواریم با همدلی هیات نمایندگان و کمک تشکل‌ها بتوانیم این ظرفیت‌ها را به فعلیت برسانیم.

سیدحسن حسینی؛
کشاورزی
حسینی، رئیس کنونی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، نایب رئیس کانون عالی آرد کشور و مدیرعامل شرکت آرد رضا است. او هم از جمله کسانی است که برای نخستین بار به جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق پیوسته است.
حمایت همه‌جانبه از فعالان اقتصادی، ارتباط مستمر با جامعه هدف، پاسخگویی در قبال عملکرد، شفافیت مالی و ارائه گزارش درآمدها و هزینه‌های اتاق و تقویت تولید استان و کمک به تحقق سرانه ۵۰۰ دلاری صادرات صنعتی از جمله برنامه‌های پیشنهادی او برای اتاق است.

لزوم برقراری تعامل و اتحاد بین اعضا
این عضو جدید هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» روند برگزاری انتخابات را مطلوب ارزیابی و اظهار می‌کند: فعالان اقتصادی در این دوره انتخابات مشارکتی بیش از 50 درصد داشتند و نسبت به برخی از استان‌ها شاهد مشارکت بیشتری بودیم. یکی از دلایل عدم شرکت همه دارندگان کارت بازرگانی در انتخابات، تعیین روز کاری و میانی هفته برای انتخابات و نیز مشکل پارکینگ در محدوده اتاق استان که در مرکز شهر واقع شده، بود در غیر این‌صورت شاهد مشارکت بیشتری از سوی فعالان اقتصادی بودیم.
حسینی می‌گوید: با نگاهی به اتاق‌های بازرگانی در کشور، می‌بینیم که تغییرات در همه جا ایجاد شده، در اتاق تهران هم تغییرات محسوسی به وجود آمده و به طور قطع با توجه به تحولات سیاسی در کشور نیاز به تغییرات در اتاق هم احساس شد و تحول‌گرایی لازم بود، به نظر من کسانی که در گذشته در اتاق فعالیت می‌کردند و مردم هم فعالیت آن‌ها را دیده بودند، با قطار توسعه اقتصادی کشور هماهنگی زیادی نداشتند. اتاق استان نیاز به شتاب بیشتری دارد تا بتواند با شتاب توسعه اقتصادی هماهنگ باشد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به لزوم برقراری اتحاد بین اعضای هیات نمایندگان اتاق، تصریح می‌کند: نظرات و اظهارات کاندیداها پیش از انتخابات با یکدیگر متفاوت بود و حالا پس از انتخابات به نظرات مشترکی خواهند رسید و مشکلی به وجود نخواهد آمد چون این افراد برای مدت چهار سال باید با هم کار کنند و لازم است تعاملاتی بین آن‌ها به وجود بیاید و صددرصد این اتفاق خواهد افتاد. ما همه دوستان هم هستیم و تفاوت‌های کمی در تفکرمان وجود دارد که امیدواریم با تعامل خوبی در جهت توسعه استان گام برداریم و بهبود شرایط اقتصادی استان را شاهد باشیم.
حسینی بحران آب و نوع کشت را اولویت‌های اصلی بخش کشاورزی دانسته و می‌افزاید: باید از کشت محصولاتی که نیاز به آب زیادی دارد، اجتناب کرده و شیوه‌های آبیاری را اصلاح کنیم، چون بحران آب در استان و کشور بسیار جدی است. در این زمینه می‌توان با همفکری و یاری گرفتن از دانشگاه‌ها و مراکز و دستگاه‌های مرتبط اقدام کرد.