«بودن یا نبودن»؟
دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- کمتر از سه هفته به برگزاری جشنواره فجر سال 94 مانده است، جشنواره‌ای که صاحبان اول و آخر آن اهالی پایتخت هستند و حتی کلان‌شهری مثل مشهد هرسال تا لحظه‌های آخر بلاتکلیف برگزارشدن یا نشدن این جشنواره است.
در اینجا در حالی پوستر فیلم فجر امسال با تصویری از خسرو شکیبایی دست به دست اهالی هنر می‌چرخد و تقویم برنامه‌های سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر تهران در گروه‌های خبری منتشر می‌شود که قبل یا بعد این عکس‌ها خبری به نقل از رئیس اداره ارشاد استان را می‌خوانیم که مثل هرسال تیتری حاکی از برگزار نشدن جشنواره فجر در مشهد دارد، جشنواره موسیقی را که به ناچار کنار بگذاریم و زخم محرومیت دائمی این شهر را از موسیقی در این گزارش باز نکنیم، نهایتا ممکن است اکران یک‌سوم از فیلم‌های جشنواره فجر نصیب مردمی شود که هرسال از صبح زود در صف‌های طولانی تهیه بلیت فیلم‌های جشنواره انتظار می‌کشند و در آخر به خاطر محدودیت سالن و نوبت اکران فیلم، به خیلی‌هایشان بلیت نمی‌رسد و دست خالی به خانه باز می‌گردند. متاسفانه هرسال برگزاری جشنواره فجر در استان‌ها اصطلاح خاموش نشدن چراغ جشنواره را یدک می‌کشد و اگر چند فیلم از جشنواره آن هم با تأخیر به روی پرده برود معنایش این است که چراغی روشن است و اوضاع روبه‌راه‌ است و اتفاق خوبی افتاده است. در این گزارش در کمال ناباوری می‌خوانید که اکثر شهرستان‌های استان خراسان بزرگ آنچنان از این عرصه محروم و غریبه مانده‌اند که حتی یک سالن سینما هم ندارند.ما اما این‌بار با توجه به نزدیک شدن به زمان جشنواره فجر تنها به دنبال رسیدن به این پاسخ هستیم که دست‌کم مشهد میزبان جشنواره فجر ۹۴ خواهد بود یا نخواهد بود؟ و این سوال را با معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد استان خراسان رضوی مطرح کردیم که در ادامه خواهید خواند:

برگزاری جشنواره مستلزم بودجه‌ای 500 میلیون تومانی
ناصر نبی‌زاده که خود نیز همچون ما از قطعیت برگزاری جشنواره مطمئن نیست، دراین‌باره می‌گوید: از اردیبهشت‌ماه ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی جشنواره فجر ۹۴ شروع به‌کار کرده و سیاست‌گذاری‌ها انجام شده است، جدول برنامه‌هایمان را هم بسته‌ایم و پیگیر هستیم که حتما با همت اداره کل ارشاد و استانداری استان جشنواره فجر امسال برگزار شود.نبی‌زاده درباره درخواست اداره ارشاد از استانداری مبنی بر بودجه ۵ میلیارد ریالی برای برگزاری جشنواره می‌گوید: این درخواست در حال پیگیری است و در تمام بخش‌های مدیریتی استان تمایل به برگزاری جشنواره فجر وجود دارد اما یکسری گره‌های مالی و اعتباری در سطح کشور وجود دارد که امیدواریم به‌زودی حل شود، این مبلغ هم برای برگزاری جشنواره فیلم و هم جشنواره تئاتر فجر پیش‌بینی شده است. وی درباره نشست هم‌اندیشی با اهالی رسانه که به منظور برگزاری جشنواره فجر امسال توسط روابط عمومی این نهاد پیش‌بینی شده است، می‌گوید: در این نشست علاوه بر ارائه گزارشی از فعالیت‌هایی که تابه‌حال انجام داده‌ایم، پذیرای پیشنهادات و نظرات اهالی رسانه استان به‌منظور برپایی هرچه بهتر این جشنواره نیز خواهیم بود.

برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است
نبی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان این نوید را به مردم داد که جشنواره فجر در مشهد برگزار خواهد شد یا نه می‌گوید: حس عمومی در مدیریت استان این است که تحت هر شرایطی استان‌ها از برگزاری جشنواره فجر امسال بی‌نصیب نباشند اما به‌هرحال یکسری گره‌های مالی وجود دارد که امیدواریم این گره‌ها باز شوند. ما علی‌رغم گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر برگزار نشدن جشنواره به‌خاطر مشکلات مالی، برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده‌ایم و به لحاظ اجرایی آماده برگزاری جشنواره در استان هستیم. ما یک برنامه‌ریزی گسترده انجام داده‌ایم که منوط به پشتیبانی‌های مالی، ممکن است کم و زیاد و یا جابه‌جا شود. وی درباره اعلان نهایی اداره ارشاد درباره قطعی شدن برگزاری جشنواره نیز ادامه می‎دهد: هنوز تاریخ دقیقی پیش‌بینی نشده است اما ما تا لحظه آخر در حال پیگیری و تلاش لازم هستیم.

سینما آفریقا و جشنواره‌ای متفاوت با پارسال؟
معاون هنری و سینمایی اداره ارشاد استان خراسان رضوی درحالی از عدم‌قطعیت بهره‌برداری از سینما آفریقا سخن می‌گوید که به گفته مدیرعامل موسسه سینما شهر و مسئولان، این سینما به منظور میزبانی از جشنواره فیلم فجر با بودجه‌ای بالغ بر ۹۵۰ میلیون تومان در حال بازسازی شبانه‌روزی است. با این اوصاف وی نوید برگزاری جشنواره متفاوتی نسبت به سال گذشته را هم می‌دهد و می‌گوید: پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما از برگزاری جشنواره بسیار گسترده و مفصل است و تنها بخشی از برنامه‌ریزی‌های ما آوردن فیلم‌های سینمایی جشنواره به مشهد است، ما مروری بر آثار یکی از فیلم‌سازان مشهدی و نیز تقدیری از یکی از هنرمندان فیلنامه‌نویس مشهدی فعال در سطح کشور خواهیم داشت و نیز حوزه‌های مستند و انیمیشن سینمای استان خراسان به‌طور کامل مورد توجه و بررسی قرار خواهند گرفت. نبی‌زاده نامی از فیلم‌سازان و هنرمندان یادشده نمی‌برد و می‌گوید: اجازه دهید پس از تصمیم‌گیری نهایی اعلام کنیم.

شهرستان‌های استان سینما ندارند!
نبی‌زاده در توضیح این مهم که بسیاری از شهرستان‌های استان خراسان حتی یک سینما هم ندارند، می‌گوید: ما اخیرا پس از ۱۶ سال سینمای دانش را در قوچان که پیشتر مخروبه‌ای بود با ۴۵۰ صندلی به همت فرمانداری، اداره آموزش و پرورش و بخش خصوصی این شهر بازسازی و افتتاح کردیم و در شهرستان‌های کاشمر و گناباد هم تا بهار سال آینده افتتاح سالن سینما را خواهیم داشت، امیدواریم در سایر شهرستان‌ها هم این اتفاق بیفتد. وی همچنین در رابطه با تعداد سالن‌هایی که در جشنواره فجر اکران فیلم خواهند داشت ضمن اشاره به بهره‌برداری احتمالی از سینما آفریقا تا زمان برگزاری جشنواره می‌گوید احتمالا دو یا سه سالن در دو سینمای هویزه و آفریقا برگزارکننده جشنواره فیلم فجر امسال خواهند بود.

افزایش قیمت بلیت‌های سینما هم قطعی نیست!
نبی‌زاده در پایان در پاسخ به افزایش احتمالی قیمت بلیت‌های سینما در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر همچون سال‌های گذشته می‌گوید این تصمیم‌گیری مبتنی بر تصمیم‌گیری ستاد برگزاری جشنواره فجر در سطح کشور است و بر همان اساس تصمیم‌گیری خواهد شد و هنوز افزایش قیمت بلیت‌ها مشخص نیست.