همه در کنار هم

مهتاب رحمتعلی: این سومین سالی است که نمایشگاه الکامپ توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شده و همین موضوع باعث شده تا شرکت‌های فعال در این حوزه به ویژه ارائه دهندگان خدمات بانکداری الکترونیک و کسب و کارهای الکترونیکی و گروهی از فعالان حوزه سخت‌افزار حضور پررنگ‌تری داشته باشند. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با حمایت سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با مشارکت و حمایت موثر نهادها، انجمن‌ها و تشکل‌ها تلاش خود را به کار گرفته تا این دوره از نمایشگاه با کیفیت و نظم متفاوت برگزار شود؛ به گفته رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، نمایشگاه الکامپ فرصتی برای حل مشکلات صنعت و ایجاد فضای توسعه اقتصادی است.ناصر علی سعادت، برگزاری نمایشگاه را ابزاری برای رسیدن به اهداف صنفی می‌داند. به همین دلیل تکمیل زنجیره کارآفرینی که در سال‌های گذشته با حمایت از استارت‌آپ‌ها آغاز شد، امسال سالن اشتغال (HR Market) نیز در نمایشگاه راه‌اندازی شده است. وی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اشاره به حمایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از استارت‌آپ‌ها طی سه سال گذشته به ارائه توضیحات بیشتر در خصوص ویژگی‌های نمایشگاه امسال پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

الکامپ امسال در چه سطحی برگزار می‌شود؟

نمایشگاه الکامپ امسال که برای سومین بار توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار می‌شود در شرایطی بسیار متفاوت و باشکوه‌تر برپا می‌شود. ما بعد الکامپ ۲۱ پس از اختلافاتی که بین «سازمان» و وزارت بازرگانی وقت ایجاد شد و کیفیت نمایشگاه تا سطح پایینی تقلیل یافت تصمیم گرفتیم که نمایشگاهی بدون حاشیه و در سطح استانداردهای یک نمایشگاه تخصصی برگزار کنیم و هر سال هم به این هدف نزدیک‌تر شدیم. امسال نیز توانستیم کل فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران را به الکامپ اختصاص دهیم.

زیرا سال گذشته همزمان با نمایشگاه الکامپ، نمایشگاه پژوهش نیز برگزار شد و به همین دلیل تنها ۱۷ هزار متر از فضای نمایشگاه به الکامپ اختصاص داشت. اما امسال نمایشگاه الکامپ در فضای بیش از ۶۰ هزار متر برگزار می‌شود که بیش از ۳۵ هزار مترفضای مفید به غرفه‌ها اختصاص داده شده است. همچنین امسال یک هزار غرفه با حضور بیش از ۲۰ کشور خارجی در نمایشگاه برپا است. امسال با برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان برای جذب سرمایه گذاری به منظور رونق تولیدات شرکتهای داخلی رایزنی کرده ایم که در نمایشگاه حضور دارند.

حضور استارت‌آپ ها در نمایشگاه امسال چطور است؟

امسال حدود ۶ هزار متر فضا را به بیش از ۷۰۰ استارت‌آپ‌ داده‌ایم. سازمان سه سال پیش تصمیم گرفت به کسب و کارهای نو و استارت‌آپ‌ها، فضایی رایگان در نمایشگاه بدهد که امسال برای اولین بار فضایی را به صورت رایگان به استارت‌آپ‌ها اختصاص دادیم. به‌رغم استقبال زیاد این شرکت‌ها ما تنها توانستیم به حدود ۱۰ شرکت استارت‌آپ فضا بدهیم در نمایشگاه بیست‌و دوم هم در ادامه روند سال قبل، فضایی بیشتر را به ۲۵۰ شرکت از این دست، دادیم که باز هم برای حجم درخواست کنندگان کافی نبود. امسال با توجه به درخواست‌های استارت‌آپ‌ها و موقعیت قابل توجه آنها، سوبسیدی را از سوی «سازمان» برای این شرکت‌ها در نظر گرفتیم و با تخفیف ۵۰ درصدی بیش از ۶ هزار متر فضای نمایشگاه را در اختیار استارت‌آپ‌ها گذاشتیم و با استقبالی که از سوی بازدیدکنندگان در دو سال گذشته صورت گرفته یکی از باکیفیت‌ترین غرفه‌های نمایشگاه را به این گروه اختصاص دادیم.

امسال برخی از شرکت‌های صنعت IT به ویژه سخت‌افزاری‌ها در نمایشگاه الکامپ حضور ندارند دلیل آن چیست؟

تعداد شرکت‌هایی که در نمایشگاه حضور ندارند زیاد نیست و وسعت نمایشگاه‌ نشان از همین امر دارد. به دلیل جابه‌جایی نمایشگاه از فصل زمستان به تابستان برخی از شرکت‌ها نتوانستند امسال به نمایشگاه بیایند. از سویی بیشتر شرکت‌های فعال در زمینه نرم‌افزار و استارت‌آپ‌ها در الکامپ بااستقبال، روبه‌رو هستند و حضور این شرکت‌ها پررنگ‌تر است.

چطور شد که نمایشگاه را زودتر برگزار کردید؟

نمایشگاه الکامپ هر سال، زمستان برگزار و این باعث می‌شد نتوانیم از فضاهای بیرونی نمایشگاه بین‌المللی استفاده کنیم. همچنین با ترافیک نیمه دوم سال همراه بودیم که مشکلات زیادی به دنبال داشت. به دنبال تغییر زمان برگزاری نمایشگاه یا باید یکسال و نیم دیگر الکامپ را برگزار می‌کردیم و یا ۶ ماه زودتر که ما تصمیم گرفتیم زودتر این کار را انجام دهیم. با این وجود، تعداد شرکت‌کننده‌ها و فضای کلی نمایشگاه از هر سال بیشتر شد و در واقع نمایشگاه امسال با بیش از ۷۰ درصد رشد نسبت به سال قبل برگزار شد.

«سبیت» هم درالکامپ حضور دارد؟

سال گذشته به دنبال امضای تفاهم‌نامه‌ای که منجر به حضور غرفه سبیت در نمایشگاه الکامپ شد، نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و نمایشگاه الکامپ نیز به نمایندگی از ایران در سبیت ۲۰۱۷ آلمان حضور یافتند. امسال نیز این تفاهم نامه میان دو نمایشگاه تکرار شد تا همکاری بین آنها تداوم یابد. در واقع تجربه موفق الکامپ گذشته با نمایشگاه سبیت انگیزه‌ای برای ادامه و گسترش این همکاری‌ها در الکامپ بیست و سوم شد. به همین دلیل امسال کیفیت و کمیت روابط میان سازمان، الکامپ و سبیت را گسترش داده‌‌ایم. لازم به ذکر است امسال نیز خانم مارتینا لوبون، مدیر اجرایی نمایشگاه سبیت در الکامپ بیست و سوم حضور دارند.

سالن اشتغال در بیست و سومین نمایشگاه الکامپ برای نخستین بار فضای اشتغال و کسب‌وکار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را دور یکدیگر جمع می‌کند. در این باره توضیح دهید.

با توجه به اینکه دانشجویان در حال تحصیل کشور در رشته‌های مختلف ICT با فضاهای کاری یا موقعیت‌های شغلی موجود آشنا نیستند، در سالن اشتغال نمایشگاه الکامپ این فرصت را داریم تا آنها را با فرصت‌های شغلی در شرکت‌های ICT معتبر داخلی آشنا کنیم تا بتوانند برای دوران پس از فارغ‌التحصیلی خود برنامه‌ریزی کنند پیش از آنکه به فکر پیدا کردن شغل در خارج از مرزهای کشور باشند. شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، موقعیت‌های شغلی بسیار خوبی دارند بنابراین سالن اشتغال در نوع خود اتفاقی بی‌سابقه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است. در سالن اشتغال جویندگان کار، شرکت‌هایی که به دنبال نیروی کار ماهر هستند و همین‌طور شرکت‌هایی که فضای ارتباطی میان این دو را فراهم می‌کنند، مستقر خواهند شد. در این سالن غرفه‌دارانی هم هستند که خدمات منابع انسانی، نرم‌افزاری و خدمات آموزشی دارند که در این زمینه‌ها مشاوره می‌دهند و هم شرکت‌هایی که قصد دارند، برند کارفرمایی خودشان را به نمایش بگذارند. به‌این‌ترتیب می‌توانند فرصت‌های استخدامی بهتری را برای خود جذب کنند.

آیا امسال هم گزینشی برای استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه وجود دارد؟

خیر امسال مرحله داوری را حذف کردیم. سال‌های گذشته به دلیل محدودیت فضا، تیم الکام استارز مجبور به داوری میان متقاضیان بود. امسال با اختصاص سالن بزرگتر، این مساله حل شده است و هر استارت‌آپی که تمایل به حضور داشت امکان حضور در الکام استارز را پیدا کرد. امسال استارت‌آپ‌ها در سه سطح در الکام استارز حضور دارند. گروه نخست استارت‌آپ‌هایی که در فضاهایی یکسان و با اختصاص یک استند جانمایی شدند که سیاست‌های حمایتی «سازمان» شامل این گروه خواهد شد. این گروه بخش عمده سالن الکام استارز را تشکیل داده‌اند. گروه بعدی استارت‌آپ‌هایی که تقاضای فضای بزرگتر از ۱۲متر دارند و می‌خواهند در غرفه‌های پیش‌ساخته یا خود ساخته در الکام استار حضور داشته باشند. این گروه با پرداخت هزینه کامل و طبق تعرفه‌های نمایشگاه و خارج از طرح حمایتی سازمان در نمایشگاه حضور دارند. گروه سوم جزیره‌های فناوری هستند. شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذاران خطرپذیری که قصد حضور در الکام‌استارز را دارند و با گرفتن فضایی بزرگتر استارت‌آپ‌های تحت حمایتشان را در کنار دارند. همچنین استارت‌آپ‌هایی که از نظر فناوری و نوع فعالیت مشابه یکدیگر هستند را در کنار هم جانمایی کرده‌ایم تا بازدیدکنندگان با سهولت بیشتری از بخش‌های مختلف سالن الکام استارز بازدید کنند.