بهبـود کیفیت،‏کار مستمر ماست

شرکت عالیفرد در سال ۱۳۵۶ توسط زنده یاد حاج حسین عالیزاد در شهر صنعتی کاوه در شهرستان ساوه تأسیس شد. مأموریت شرکت تولید انواع نوشیدنی های میوه ای سالم و با کیفیت ( شربت و آبمیوه)‏ به منظور تأمین نیاز مشتریان با ذائقه های مختلف بوده است. در حال حاضر بیش از ۱۵۰ محصول در بسته بندی‌ها و‌اندازه های متنوع در این شرکت تولید می‌شود و ۷۵۰ نفر به صورت مستقیم در آن کار می‌کنند. ساسان میار مدیرعامل شرکت عالیفرد (سن ایچ)، کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه تهران دارد و از زمان دانشجویی به کارهای حسابداری شرکت می‌پرداخت. او اما کار تمام وقتش را در سازمان حسابرسی شروع کرد؛ ‏۸ سال آنجا بود و طی آن سالها توانست با صنایع مختلف آشنا شود و تجربه های مختلفی بیاندوزد. میار در سال ۸۲ به عضویت جامعه حسابداران رسمی ایران درآمد، بعد از ترک سازمان حسابرسی ، پنج سال با مجموعه سرمایه گذاری ملت همکاری کرد و از سال ۸۴ تاکنون ‏ مدیریت شرکت عالیفرد را بر عهده دارد.

در حال حاضر تولید آبمیوه در ایران چقدر است و گروه سن‌ایچ چه سهمی از بازار دارد؟

سرانه مصرف آبمیوه در ایران حدود ۱۰ لیتر است و به استناد گزارش های تحقیق بازار شرکت های مستقل، ‏رهبری بازار آبمیوه و شربت در اختیار شرکت عالیفرد (سن ایچ) است.

چه محصولات جدیدی در برنامه تولید خود دارید؟

آبمیوه های سن ایچ در طعم‌ها و بسته بندی های مختلف در چهار سایز تولید می‌شوند. این محصولات به منظور تأمین خواسته مشتریان در سه گروه آبمیوه (با صددرصد محتوی آبمیوه)، نکتار (با بیش از ۳۰ درصد محتوی آبمیوه)‏ و نوشیدنی (با حداقل ۲۵ درصد محتوی آبمیوه) تولید و به بازار عرضه می‌شوند. محصول منحصر به فرد این شرکت آب سیب ممتاز (کلودی یا غیر شفاف)‏ است و تفاوت آن با سایر آبمیوه‌ها تازگی و محتوی فیبر بالای آن است. در واقع مواد اولیه همه آبمیوه‌ها،‏کنسانتره (عصاره)‏ آب میوه هاست اما برای تولید آب سیب ممتاز ، ‏ابتدا در واحد عصاره سازی میوه سیب آبگیری شده و بلافاصله بعد از این مرحله، فرایند پاستوریزه و بسته بندی نهایی انجام می‌شود. طی دو سال اخیر آبمیوه گازدار «سن ایچ کول» به سبد محصولات شرکت اضافه شد. در سال جاری نیز محصولات نوشیدنی مالت «سن ایچ مالت» به بازار عرضه شد و تا پایان سال چند محصول جدید دیگر روانه بازار خواهد شد.

آیا شرکت عالیفرد برند دیگری هم تولید می‌کند؟

بله، چند سال است برای تأمین نیاز بخشی از اقشار جامعه محصول نوشیدنی میوه ای با عنوان برند دوم شرکت به نام شریسا برمبنای استراتژی «بهای تمام شده پایین» (Low Cost) روانه بازار شد.

این محصول از لحاظ کیفیت با سن ایچ متفاوت است ؟

تفاوت آن محتوای آبمیوه کمتر است. محصولات سن ایچ عمدتاً نکتار و آبمیوه‌اند،‏اما شریسا صرفاً نوشیدنی است. تأکید می‌کنم در تولید محصولات شریسا از مواد اولیه مناسب و با کیفیت استفاده می‌شود.علاوه بر آن سایر منابع استفاده شده برای تولید نظیر ماشین آلات، منابع انسانی و... مشابه سن‌ایچ است.

چشم‌انداز بلند مدت سن ایچ چیست؟

چشم‌انداز ما حفظ و بهبود موقعیت رهبری بازار داخل و حضور فعال در بازارهای هدف جهانی است. معتقدم محصولات سن‌ایچ از لحاظ کیفیت و ویژگی‌ها از سطح قابل قبول برای حضور در بازارهای جهانی برخوردار است. امیدوارم با رفع موانع و برابری شرایط با سایر کشورها، بتوانیم سهم مناسبی در صادرات محصولات غذایی داشته باشیم.

سرمایه گذاری در این صنعت چگونه است؟

این صنعت علاوه بر سرمایه ثابت شامل زمین ساختمان و ماشین آلات، به دلیل فصلی بودن میوه های داخلی، بالا بودن زمان تأمین مواد اولیه و بسته بندی خارجی ، به سرمایه در گردش نسبتاً بالایی نیاز دارد. می‌توان گفت تأمین به موقع و کافی نقدینگی، یکی از دغدغه های اصلی فعالان این صنعت است.

میزان صادرات سن ایچ چقدر است و به کدام کشورها صادر می‌کنید؟

مانند سایر شرکتهای فعال در این صنعت به دلیل رقابتی نبودن قیمت محصولات تولید شده در ایران،‏ بخش عمده تولیدات این شرکت صرف فروش داخلی می‌شود، اما در کنار آن محصولات سن ایچ به کشورهای مختلف نظیر استرالیا، ‏کانادا،‏ اسکاندیناوی،‏ ژاپن،‏ چین، ‏فیلیپین، ‏عراق، افغانستان و... صادر می‌شود و سهم بازار خوبی در عراق و افغانستان داریم.

چه موانعی برای صادرات بیشتر محصولات سن ایچ وجود دارد؟

همانطور که عرض کردم، به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده تولید آبمیوه در ایران، از مزیت قیمتی در بازار جهانی برخوردار نیستیم و علاوه بر آن قوانین دست و پاگیر و بخشنامه های موردی موجب کندی روند رشد صادرات غیرنفتی شده‌اند. البته مراجع و مسوولان ذیربط بر تمامی مشکلات و موانع واقف‌اند و انتظار می‌رود با اقدامات عملی، ‏راه توسعه صادرات غیر نفتی را هموار سازند. ‏در حال حاضر شرکت های تولیدی با تقبل زیان در بازارهای خارجی حضور دارند، اما تحمل ضرر حدی دارد. در بعضی کشورها نظیر ترکیه، ‏دولت به منظور توسعه صادرات و ارزآوری، ‏به صادرکنندگان سوبسید می‌پردازد. درخواست بنده از دولت محترم نیز بررسی این موضوع است و ممکن است پرداخت سوبسید به صادرکنندگان محصولات غیرنفتی در نهایت به نفع اقتصاد کشور باشد. در صورت رفع موانع و بهبود شرایط،‏ صادرات این صنعت می‌تواند رشد قابل توجهی داشته باشد.

آیا آغاز دوران پسا برجام تغییری در این صنعت ایجاد کرده است؟

شرایط تا حدی بهتر شده، اما تغییر اساسی خیر. کماکان مبادلات ارزی روان نیست و بعضی از قطعات یدکی وارداتی به ااصطلاح چند منظوره،‏ مشمول کنترل های مضاعف در کشور مبدأ هستند.

مهم ترین مشکلات این صنعت چیست؟

برخی از مشکلات این صنعت مشابه سایر صنایع است، نظیر کسری نقدینگی ،‏ هزینه تأمین مالی بالا، محدودیت ابزارهای تأمین مالی،‏ قوانین دست و پاگیر، سخت گیری های گاه بی مورد بعضی از سازمانها و.... علاوه براین، صنعت تولید کنسانتره و آب میوه با مشکلات کمبود آب و میوه داخلی مواجه است و به دلیل سنتی بودن کشاورزی و باغداری و نیز کم آب بودن کشور حل این مشکلات، چالش اساسی فعالان این صنعت در آینده نه چندان دور خواهد بود. به نظر می‌رسد توسعه آبیاری قطره ای می‌تواند نقش مؤثری در کاهش هدررفت آب مصرفی بخش کشاورزی ایفا کند.

برای افزایش کیفیت محصولات تان چه برنامه ریزی هایی دارید؟

بهبود کیفیت، کار مستمر است و نمی‌توان به کیفیت به صورت مقطعی فکر کرد. شرکت عالیفرد (سن ایچ) ضمن شناسایی مجموعه عوامل مؤثر بر کیفیت و نیز با توجه به خواسته مشتریان، به صورت مستمر روی بهبود کیفیت کار می‌کند و منابع قابل توجهی را صرف آن کرده است. در واقع سر لوحه خط مشی سن ایچ ،‏ بهبود مستمر کیفیت به منظور ارائه محصول سالم و منطبق بر خواسته مشتری است.

سن ایچ تاکنون چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟

گروه عالیزاد شامل شرکت های تولیدی عالیفرد ،‏ شیوا و شرکت پخش سایه سمن در مجموع بیش از ۴هزار پرسنل دارد ؛ اما ۷۵۰ نفر به صورت مستقیم برای شرکت عالیفرد کار می‌کنند و با توجه به طرحهای توسعه ای در حال اجرا، در سال آینده حدود یکصد نفر به این تعداد اضافه خواهند شد.

چه انتظاری از دولت یازدهم دارید؟

مراجع ذیربط از جمله دولت یازدهم به خوبی نسبت به موانع و مشکلات موجود بر سر راه تولید کنندگان آگاهی دارند و انتظار بنده در وهله اول رفع مسائل و معضلات موجود است، اما اگر بنابه دلایل متعدد نظیر کمبود منابع و اولویت بندی مشکلات، نمی‌توانند اقدام قابل توجهی در این خصوص انجام دهند، ‏لااقل بگذارند بخش خصوصی کارش را بکند. به رغم ناامنی منطقه، کشور ما از امنیت بالایی برخوردار است. بنابراین در صورت کمک دولت به رفع موانع و تسهیل سایر شرایط، فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی در راستای افزایش تولید درجهت توسعه صادرات فراهم خواهد شد. ‏