سیاسی

عینک ها را بگذارید!

"برخی باید عینک هایشان را بزنند و با وجود داشتن برخی حسن ها و پیشرفت ها نگویند داشته ها را نداریم، باید این عادت در این استان برطرف شود" این جمله را رسول زرگرپور در آخرین نشست خبری خود به زبان آورد. او که از آمار رکود صنایع که توسط خبرنگاری ارائه شد برآشفته بود، با اعلام این موضوع که متاسفانه در اصفهان ضربه به خود می‌زنیم و در حالی که استان پیشرویی هستیم و داشته هایی در اختیارمان هست مدام سعی داریم که اعلام کنیم که نداریم. زرگرپور که در مقابل رکود اینبار محکم ایستاده بود، سعی داشت اعلام کند آنقدرها هم که گفته می‌شود وضع صنعت در استانی که او مدیر ارشدش نام دارد؛ بد نیست و فقط ۳۰ درصد صنایع در رکود قرار دارند. دکتر زرگرپور معتقد است مشکلات خشکسالی و کارگری کم و بیش در استان وجود دارد ولی دولت با مظلومیت کار می‌کند و زحمت می‌کشد و تمام تلاش دولت در راستای کاهش این مشکلات است، استاندارمعتقد است که خدماتی که دولت برای اصفهان انجام داده درست منعکس نشده است، هرچند برای مشکلات پیش آمده همچنان مورد تندترین نقدها از طرف برخی از نماینده ها قرار می گیرد و همچنان مجبور است برای برخی از مشکلات به وجود آمده در اصفهان مثل خروج بیمه از دستور کار برخی بیمارستان ها از ریش سپیدش مایه بگذارد اما روی این موضوع که دولت حواسش به اصفهان هست، حساس شده و به آن واکنش نشان می‌دهد.

هنری

چهار دهه بدمن سینما

این روزها، ایام پیروزی انقلاب اسلامی است، برای نسل هایی که آن روزها را زندگی نکردند، فیلم و سریال هایی در مورد دوره گذشته تا حدی فضا را بازسازی می کند. آنها هم که بوده اند برایشان یادآوری است. مرحوم کاظم افرندنیا که همین دو روز پیش در بیمارستان درگذشت، شکل دهنده به تصویر ذهن بچه های دهه شصت از ساواک و ساواکی بود،همان سازمان مخوف اطلاعات و امنیت که می‌خواست همه را کنترل کند و شکنجه هایشان را زندانیان سیاسی قبل از انقلاب خوب به خاطر دارند. مرحوم افرندنیا که متولد نایین بود وهنرستان هنرهای زیبا را هم در اصفهان گذرانده بود، از قدیمی های سینما بود، آدمی خوش برخورد ومهربان مثل بقیه بدمن‌های سینما و تلویزیون که الحق کارشان سخت تر از همه است.نقش خان و حاکم را هم خوب بازی می کرد، در کفش های میرزا نوروز، گزمه بود و در فیلم سفیر ازعمال یزید! فیلم جنگی هم در کارنامه بیش ازچهل سالش زیاد دارد، برای یکی دو نسل هم در نقش افسر بعثی، جان می‌داد روی پرده سینما. او در حالی درگذشت که آخرین نقشش را در سریال معما شاه ایفاکرد، تیمسار طوفانیان!

ماندگار

اسطوره ریخته گری اصفهان

ریخته گری از صنایع قدیمی اصفهان است، وقتی هم کارخانه های ریسندگی آمدند نیازشان به قطعات یدکی باعث شد تا دوباره رونقی به کار بیاید. همان اوایل قرن خورشیدی حاضر، ابوطالب کریم زاده که متولد ۱۲۹۹ خورشیدی بود، از کارگاه ریخته گری پدر بیرون رفت، در سن ۱۸ سالگی. او که از ۶ سالگی کارآموز و شاگرد پدرش بود، در سال ۱۳۱۷ به تولید چدن خاکستری و قطعات یدکی مورد نیاز کارخانه های ریخته گری پرداخت. کریم زاده به دوره گاندی میهمان هند شد و راهنمای ریخته گری، لوح تقدیرِ وزارت صنایع و معادن آنجا را هم گرفت به پاس راهنمایی هایش! از سال ۱۳۵۲ به منطقه صنعتی محمودآباد رفت و شد تولیدکننده انبوه قطعات موتور خودرو. برای ۵۰ سال بوش سیلندر موتورهای بنزینی و دیزلی را انحصار تولید و توزیع کرد. ساخت کوره کپل و ریخته گری پاتیل های بزرگ از ابتکارات او بود، صادرات برش رینگ و پیستون موتورهای بلاکستون به هند هم داشت. او در سال ۱۳۷۰ موفق شد تا برش سیلندرهای ماشین آلات راه سازی و تراکتورها را انجام دهد که بیشتر محصولاتش صادر می شد. او عمری را در خدمت صنعت و ایجاد اشتغال استان سپری کرد یعنی ۸۱ سال و در سال ۸۷ چشم فرو بست.

اجتماعی

بغض و اشک آتشپاد

بهزاد بزرگزاد درجه سازمانی او، آتشپاد است، فرمانده به معنای واقعی... کسی که همه در سازمان آتش نشانی اصفهان روی حرفش حساب می‌کنند، همه آماده اند، چون صدایش پشت بی‌سیم شنیده شده است. هشت سالی می‌شود که فرماندهی آتش نشانی اصفهان را به عهده دارد، اما پس از پلاسکو اشک‌هایش شاید از یاد نرود، در حالی که پلاسکو با او بیش از ۴۰۰ کیلومتر فاصله داشت، اما وقتی در مورد فاجعه صحبت می‌کرد، مثل اینکه آنچه رخ داده در همین حوالی بوده است:" ایمنی مرز نداره و برای فریادرسی، نمیشه حریم تعریف کرد. بچه‌های آتش‌نشان اگر به یک شهر دیگر بروند؛ هرگز احساس غریبی نمی‌کنند. به این خاطر که بسترهای کاری بسیار مشابه است و هوای همدیگر را به صورت خاص دارند. به همین خاطر آتش نشانان لندن یا کالیفورنیا همان ساعات اول اظهار تأسف‌کردند" این جمله او نشان می‌دهد غم بر دل نشسته اش از کجا نشات می‌گیرد. او وقتی می‌گوید شاید تا پیش از این اتفاق، جامعه هیچ شناختی از آتش‌نشان نداشت و البته که هنوز تا شناخت عمق انسانیت آتش نشان خیلی فاصله هست این جمله عمیق شاید ژرفای مشکلات را در یک سازمانی مثل آتش نشانی به خوبی نمایان می‌کند.

ورزشی

تقدیم طلا به شهدای پلاسکو

رضا قاسمی فلاورجانی- دونده ای از دیار نصف جهان- دونده 100 و 200 متر کشور ایران است که از ورزش کنگ فو ناگهان وارد دو میدانی شده و در این رشته نیز دست از تلاش برنمی‌دارد و سعی دارد در این رشته جدید که مادرش به او پیشنهاد کرده -به دور از خشونت‌های رشته انتخابی اولش- پیشرفت داشته باشد. او که در آستانه 30 سالگی قرار دارد، در سال 2010 و در جریان مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا توانست با ثبت زمان66/ 6 ثانیه در۶۰ متر به مدال نقره برسد و در بدو حضور خود در رقابت‌های بین‌المللی، رکورد ملی۶۰ متر را بهبود بخشید. همین اتفاق باعث شد تا مسوولان فدراسیون به وی اعتماد کنند و او را به دوحه قطر محل برگزاری رقابت‌های قهرمانی داخل سالن جهان اعزام کنند. رضا در اوج ناباوری به مرحله نیمه نهایی مسابقه۶۰ متر راه یافت و هرچند به فینال نرفت، اما این موفقیت بزرگی برای این دونده و دومیدانی کشور به شمار می‌رفت. قاسمی در این مدت حضور در رشته دومیدانی 9 مدال رنگارنگ کسب کرده که طلای 60 متر داخل سالن سال 2012 آسیا و طلای 2013 دوی 100 متر کشورهای همبستگی اسلامی از مهمترین آنها است. او در آخرین افتخار آفرینی پس از حادثه پلاسکو، نشان طلای 60 متر داخل سالن کشور را به شهدای آتش نشان تقدیم‌کرد.