قابلیت‌هایی که ویندوز  در اختیار گیمرهای ایکس‌باکس‌وان می‌گذارد
به‌زودی و با عرضه نسخه جدید سیستم‌ عامل ویندوز، شاهد ترکیبی قابل توجه از ویندوز 10 و کنسول بازی ایکس‌باکس وان خواهیم بود تا در نهایت بعد از مدت‌ها انتظار شاهد اکوسیستمی ترکیبی در میان تبلت‌ها، کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی باشیم. در همان نگاه اول مطمئنا چشم‌ها به برنامه‌های هماهنگی که روی پلت‌فرم‌های مختلف قابل استفاده هستند معطوف خواهد شد؛ اما این برنامه‌ها تنها بخشی از قابلیت‌های جدیدی خواهند بود که به واسطه استفاده از ویندوز 10 برای گیمرها و کاربران استفاده‌کننده از ایکس‌باکس وان مهیا خواهد شد. به گفته مسوولان مایکروسافت، ویندوز 10 فاصله میان کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی را از میان برمی‌دارد تا نهایتا ایکس‌باکس وان علاوه‌بر پشتیبانی از ماوس و صفحه‌ کلید به قابلیت‌های بیشتری هم تجهیز شود. در صورتی که شما هم یک دستگاه ایکس‌باکس وان در اختیار دارید بد نیست در اینجا با قابلیت‌هایی که با استفاده از ویندوز 10 در اختیار خواهید داشت، آشنا شوید:
گستردگی ایکس‌باکس وان در قالب ویندوز ۱۰: پیش از این نیز مایکروسافت تلاش‌هایی را برای افزودن تجربه‌های مرتبط با ایکس‌باکس در سیستم‌ عامل ویندوز انجام داده بود. با این اوصاف بازی‌های عرضه شده برای ویندوز لایو را باید تلاشی بدون ثمر و شکست‌خورده جهت نفوذ هرچه بیشتر ایکس‌باکس در کامپیوترهای شخصی دانست. برنامه Smartglass نیز مدت‌هاست که به کاربران این امکان را می‌دهد تا صفحه‌ نمایش دیگر دستگاه‌های خود را به‌عنوان صفحه‌ای دوم برای بازی‌های ایکس‌باکس، نقشه‌ها و دیگر موارد مشابه مورد استفاده قرار دهند. با این اوصاف به‌‌نظر می‌رسد این‌ بار شاهد نفوذ قابلیت‌های ایکس‌باکس وان در عمق ویندوز ۱۰ خواهیم بود. در متن این حرکت، هر ویندوز ۱۰ ارائه شده از سوی مایکروسافت با برنامه از پیش ‌نصب شده ایکس‌باکس عرضه خواهد شد تا راهی برای تعامل هرچه بیشتر گیمرها با دستگاه‌های ایکس‌باکس فراهم شود و تجربه‌ای به سبک داشبورد موجود در ایکس‌باکس به کامپیوتر‌های شخصی بیاید. این برنامه به کاربران این امکان را خواهد داد تا به فهرست دوستان، پیام‌ها و اطلاعات درخصوص بازی‌های ایکس‌باکس و دیگر قابلیت‌ها از طریق دسکتاپ دسترسی داشته باشند.
برخلاف بازی‌های عرضه شده در ویندوز لایو به‌‌نظر می‌رسد برنامه ایکس‌باکس به شما امکان دسترسی به بازی‌های خریداری شده از طریق پلت‌فرم‌هایی مانند استیم و بازی‌هایی را که مستقیما از مایکروسافت خریداری کرده‌اید، می‌دهند. با این تفاسیر هنوز مشخص نیست که بازی‌های مختلف چگونه خود را با این سرویس هماهنگ می‌کنند یا اینکه توسعه‌‌دهندگان بازی‌ها و تنظیمات آیا خواهند توانست خود را با این سیستم منطبق کنند یا خیر یا حتی اینکه این سرویس آیا از بازی‌های قدیمی هم پشتیبانی خواهد کرد یا بازی‌های جدید مجبور به ویرایش محتوا برای سازگاری هرچه بیشتر خواهند شد، اما با توجه به توضیحات هر چند محدود مایکروسافت دورنمای روشنی از این سرویس ترسیم شده است. علاوه‌بر اینها، نرم‌افزار Game DVR عرضه شده برای ایکس‌باکس امکان ضبط، ویرایش و به اشتراک گذاشتن تصاویر مربوط به بازی‌ها را ارائه خواهد کرد و نهایتا کلیپ‌های ذخیره شده را می‌توانید میان یک کامپیوتر شخصی و ایکس‌باکس به اشتراک بگذارید یا روی سرویس‌های دلخواه برای نمایش توانایی‌های خود در بازی آپلود کنید.
سازگاری میان دستگاه‌های مختلف: علاوه‌بر موارد جزئی، مایکروسافت قابلیت‌هایی ویژه‌ای را برای ادغام هر چه بیشتر ایکس‌باکس و ویندوز در نظر گرفته است. مهم‌ترین قابلیت، امکان بازی میان پلت‌فرم‌ها و در واقع سازگاری میان پلت‌فرمی است. در واقع می‌توانید بازی‌های ایکس‌باکس وان را به صورت آنلاین با افرادی که در حال انجام بازی نسخه کامپیوتر‌های شخصی هستند بازی کنید. این قابلیت مطمئنا به تکنولوژی و زیرساخت‌هایی جدید جهت هماهنگ ‌کردن هرچه بیشتر توسعه‌‌دهندگان و البته سرویس‌ها با هدف جلوگیری از بروز وقفه یا ناسازگاری در بازی‌ها نیاز خواهد داشت. اگرچه عملکرد این سرویس در زمان معرفی بسیار مطلوب به‌‌نظر می‌رسید، اما باید منتظر ماند و دید که آیا استفاده از قابلیت‌های اینچنینی روی اینترنت خانگی مانند استفاده روی شبکه اینترنتی مایکروسافت خواهد بود یا با افت سرعت شاهد افت کیفیت هم خواهیم بود. نهایتا بدون شک باید اعلام کرد این قابلیت بهترین روش برای جذب کاربران بیشتر به‌ منظور اجرای بازی‌های چند نفره به صورت آنلاین است.
پخش آنلاین بازی‌ها روی دستگاه‌های مختلف: شرکت مایکروسافت اعلام کرده با عرضه ویندوز 10 مرحله جدیدی از استریم بازی‌ها در میان پلت‌فرم‌های مختلف را شاهد خواهیم بود. مایکروسافت تضمین کرده است با بهره‌گیری از سرویسی که در سال‌جاری میلادی عرضه خواهد شد کاربران می‌توانند بازی‌های خود را از ایکس‌باکس به روی ویندوز 10 کامپیوتر‌های شخصی یا تبلت استریم کنند. این قابلیت از ایکس‌باکس به‌عنوان یک سرور محلی استفاده خواهد کرد تا گیمرها بتوانند محتوای تصویری و ورودی‌ها را با استفاده از اینترنت وای‌فای خانگی روی دستگاه‌های مختلف به اشتراک بگذارند. در حال حاضر سونی هم از قابلیتی برای استریم بازی‌ها روی PS Vita و PlayStation TV بهره می‌برد. تنها مانعی که بر سر راه اجرای موفقیت‌آمیز این قابلیت وجود دارد، اتکای آن به سرویس اینترنت کاربر خانگی است. هنوز جزئیاتی از سوی مایکروسافت در این زمینه که ویندوز شما به چه حد سرعتی در شبکه برای بهره‌گیری از این قابلیت نیاز دارد منتشر نشده است.
کورتانا در ایکس‌باکس وان: در نظر داشته باشید این تنها ویندوز ۱۰ نخواهد بود که به قابلیت‌هایی جدید تجهیز خواهد شد. رابط کاربری ایکس‌باکس وان هم همزمان به ویژگی‌های کاربردی و جدید مجهز خواهد شد که محیط را برای کاربر جذاب‌تر خواهد کرد. یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌های جدید، ادغام کورتانا در داشبورد ایکس‌باکس وان است. این دستیار صوتی هوشمند منتظر شما خواهد ماند تا با دسترسی به آن از منوی سمت چپ صفحه‌ نمایش بتوانید فرامین خود را ارسال کنید. اجرای دستورالعمل‌هایی ساده مانند ارسال یک پیام به کاربری دیگر یا انجام یک جست‌وجو تحت موتور جست‌وجوگر بینگ از جمله قابلیت‌های کورتانا خواهد بود. این منوی بازشونده از سمت چپ محل دسترسی به مواردی دیگر مانند لیست دوستان یا قابلیت‌های استریم نیز خواهد بود. نهایتا بد نیست بدانید که داشبورد به‌روزرسانی‌ شده ظاهری شبیه به برنامه ایکس‌باکس در ویندوز ۱۰ خواهد داشت. در آخر نباید فراموش کرد که همیشه فاصله‌ای پرنشدنی میان بازی‌های کامپیوتر‌ی و روند موجود برای استفاده از آنها روی کامپیوتر‌های شخصی و کنسول‌ها وجود داشته و تا حالا تلاش‌های مختلف برای پر کردن این شکاف هم مفید نبوده‌اند. با این اوصاف مایکروسافت به‌عنوان یکی از برترین شرکت‌های حاضر در بازار سیستم‌ عامل‌های مورد استفاده روی کامپیوتر‌های شخصی و همچنین یکی از برترین شرکت‌های تولیدکننده کنسول‌های بازی قصد دارد این شکاف را به روشی نوین برطرف کند.