پدرام سلطانی، نماینده هیئت رییسه اتاق‌ایران در کمیته راهبری جشنواره:
pic۱
بهره‌وری برای بخش خصوصی یک فرصت و انتخاب است، برای دولت یک تکلیف قانونی
پدرام سلطانی نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی‌ایران در ششمین نشست سالانه کمیته راهبری جشنواره ملی بهره‌وری توضیح داد: در شرایط کنونی، بهره‌وری برای بخش خصوصی یک فرصت و انتخاب است ولی برای دولت یک تکلیف قانونی محسوب می‌شود. بنابراین بخش خصوصی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی مطالبه‌گر‌این تکلیف است.
وی یادآور شد: برای موفقیت در‌این زمینه، در پی تقویت نهضت بهره‌وری از طریق پرهیز از هرگونه حرکت جزیره‌ای هستیم. بخش خصوصی انتظار دارد که دولت توجه بیشتری نسبت به‌این موضوع داشته باشد.
نایب رئیس اتاق‌ایران ادامه داد: چه تدبیری بهتر از‌اینکه در دولت تدبیر و امید، بتوانیم از طریق اهرم بهره‌وری، از رکود خارج شویم. متأسفانه در حال حاضر در بهره‌وری جایگاه مناسبی نداریم، بنابراین باید حرکت به سوی آن را سرعت ببخشیم.
وی در بخش دیگری با اشاره به گزارش مجمع جهانی و تقسیم کشورها به 5 دسته از منظر وضعیت اقتصادی آنها، گفت: اقتصاد برخی از کشورها متکی بر منابع است، برخی دیگر در حال گذار از‌این وضعیت به سمت کارآیی بوده و دسته دیگر متکی به کارآیی هستند. در کنار‌این سه دسته، برخی کشورها در حال حرکت از اقتصاد متکی بر کارآیی به سوی اقتصاد متکی بر نوآوری هستند و در نهایت دسته آخر، کشورهایی‌اند که اقتصادشان متکی بر نوآوری است.
سلطانی، اقتصاد‌ایران را در دسته دوم قرار داد و تصریح کرد: جایگاه‌ایران متناسب با ظرفیتی که در‌این کشور وجود دارد، در حد شایسته‌ای نیست. بنابراین اگر بخواهیم آهنگ رشد اقتصادی خود و حرکت به سمت کارآیی بیشتر را سرعت ببخشیم باید توجه بیشتری به امر بهره‌وری داشته باشیم.
این فعال اقتصادی در خاتمه با انتقاد از عدم یکپارچگی حرکت‌هایی که برای ارتقای سطح بهره‌وری صورت می‌گیرد، تأکید کرد که در برنامه‌های توسعه‌ای یک سوم رشد بر پایه بهره‌وری قرار گرفته شده است و در حال حاضر ششمین سالی است که بخش خصوصی پرچمدار بهره‌وری بوده است و مطالبه بخش خصوصی‌این است که بخش دولتی نیز در‌این حوزه حضور جدی‌تری داشته باشد . از آنجایی که برای سال آینده انتظار شرایط بهتری را در اقتصاد داریم، پس باید دولت و بخش خصوصی هماهنگ با یکدیگر در مسیر ارتقای بهره‌وری قدم بردارند


محمدی، رئیس کمبته راهبری جشنواره :
pic2
مسابقه بهره‌وری به یک جریان مبدل شده است
دکتر محمدی رئیس کمیته‌ راهبری جشنواره ملی بهره‌وری با تأکید بر‌این نکته که امروز مسابقه بهره‌وری عنوان ماندگار پیدا کرده و به یک جریان مبدل شده است، تصریح کرد: آثار اندازه‌گیری بهره‌وری محدود به کتابچه‌های اندازه‌گیری نمی‌شود بلکه توانسته روح تازه‌ای را در داخل سازمان‌ها و شرکت‌ها بپراکند.وی سهم بهره‌وری در نرخ رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته را ۴۹ درصد ارزیابی کرد در حالی که‌این رقم برای کشورهای در حال توسعه بالغ بر ۳۱ درصد است.محمدی ادامه داد: هر چه یک جامعه توسعه یافته‌تر باشد سهم بهره‌وری آن هم بیشتر می‌شود.
رئیس کمیته‌ راهبری جشنواره ملی بهره‌وری در ادامه رشد آگاهی‌ها و سطح تسهیلات افراد، بروز محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی و در نهایت اقتصاد مقاومتی را 3 عامل توجه بیشتر مسئولان کشور به موضوع بهره‌وری دانست.
محمدی افزود: سازمان‌های دولتی سهم زیادی از اقتصاد کشور را در دست دارند بنابراین اگر در زمینه بهره‌وری فعال شوند، می‌توانند الگوی خوبی برای بخش خصوصی به شمار آیند.


انتصاریان، رئیس انجمن مدیریت کیفیت‌ایران و عضو کمیته راهبری:
pic۳
بخش خصوصی به خوبی وظایف خود را در زمینه بهره‌وری انجام داده
مهندس انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت‌ایران با تشکر از گروه پارسیان هوشمند و اتاق‌ایران، به موضوعات فنی اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری و مشکلاتی که در‌این زمینه وجود دارد پرداخت و در ادامه نبود نماینده‌ای از سازمان ملی بهره‌وری را نتیجه ضعف توجه دولت به موضوع بهره‌وری دانسته و خاطر نشان کرد که در چند سال گذشته بخش خصوصی نشان داده که به خوبی وظایف خود را انجام داده و بدون حمایت دولت نیز به کار خود ادامه می‌دهد اما مشکل اساسی بهره‌وری کشور در بخش دولتی می‌باشد.


محمد متقی، نماینده وزارت نفت در کمیته راهبری:
pic۴
عدم حضور بخش خصوصی، ضعف اساسی تدوین برنامه جامع بهره‌وری
مهندس متقی نماینده وزارت نفت در کمیته راهبری با اشاره به تدوین برنامه جامع بهره‌وری توسط سازمان ملی بهره‌وری، عدم حضور بخش خصوصی را در تدوین‌این برنامه یکی از ضعف‌های اساسی آن دانست، وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم شکل گیری مسابقه بهره‌وری در زمینه انرژی اشاره و ابراز امیدواری کرد با هماهنگی وزارت نفت، سازمان بهره‌وری انرژی و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بتوان هرچه سریعتر بخش مسابقه ملی بهره‌وری انرژی را در جشنواره راه اندازی کرد.