دنیای اقتصاد، ورشان بزازان- هفته گذشته نشستی خبری با موضوع رونمایی از اولین دستمال کاغذی آنتی‌باکتریال، با اصحاب رسانه در شهرک صنعتی مشهد برگزار شد. مدیرعالی شرکت گلریز در این نشست گفت: این دستمال کاغذی با نام دستمال کاغذی نانوتکس، توسط دانشمندان و کارشناسان ایرانی تولید و گامی موثر در راستای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مستقل از نفت برداشته شده است.

سیدمجتبی هاشمیان افزود: این دستمال کاغذی محصولی ۱۰۰ درصد ایرانی بوده و تاکنون به کشورهای سوئد و کره جنوبی صادر شده است و دستیابی به فرمول ساخت دستمال کاغذی نانوتکس ثبت جهانی شده است. وی با بیان اینکه عملکرد ایران در تولید محصولات نانو برتر از آمریکا بوده است، خاطرنشان کرد: آمریکا در سال ۲۰۰۹ تولید محصولات نانو را آغاز کرد، اما در سال ۲۰۱۰ به‌دلیل تغییر رنگ، تولید این محصولش متوقف شد و در همان سال ما در ایران اقدام به ساخت این نوع دستمال کاغذی کردیم که خوشبختانه با موفقیت همراه بود و تغییر رنگی هم در محصول تولید داخل کشور وجود نداشت و این افتخار به نام ایران به ثبت رسید و متخصصان ۱۴۸ کشور جهان کیفیت و استاندارد این محصول را تأیید کردند. هاشمیان تصریح کرد: شرکت آمریکایی کلینیکس، امروز به‌دنبال تفاهم همکاری با ما برای تولید این نوع دستمال کاغذی است و پیشتر نیز پیشنهاد ۸ میلیارد دلاری را برای خرید فرمول ساخت این دستمال کاغذی به ما داده بود.

ایران دارای جایگاه هفتم در تکنولوژی نانو

هاشمیان با بیان اینکه با همکاری دانشگاه‌های فردوسی، تهران و شهید بهشتی درنظر داریم دانشکده سلولزی را راه‌اندازی کنیم تا در زمینه به‌روز رسانی دانش صنعت سلولزی مسیر علمی نیز فراهم شود، گفت: ایران درحالی جایگاه هفتم تولید تکنولوژی نانو در جهان را داراست که کشورهای پیشرفته‌ای چون فرانسه، انگلستان، اسپانیا، ایتالیا، تایوان، روسیه، استرالیا و کانادا در جایگاه‌های هشتم تا پانزدهم قرار دارند. وی افزود: درحال حاضر ثبت اختراع ۲۱ محصول سلولزی تولید ملی را در دست اقدام داریم که در هر سال یک محصول آن معرفی شده و وارد بازار می‌شود.

دستمال کاغذی نانو 30 درصد گران‌تر

در ادامه این نشست مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده مواد سلولزی و دستمال کاغذی گفت: فناوری تولید این دستمال کاغذی صددرصد بومی است و از لحاظ قیمت تنها ۳۰ درصد به نسبت دستمال کاغذی‌های معمولی گران‌تر است. جواد کریمی ادامه داد: ما با به‌کارگیری روش‌های نوین برای نخستین بار در دنیا توانستیم این دستمال کاغذی هوشمند را تولید کنیم که دارای خاصیت ضدقارچی، ضدباکتری و ضدمیکروبی است. وی تصریح کرد: خشک کردن دست با این دستمال کاغذی موجب از بین بردن ۲۶۰ نوع میکروب، ویروس، قارچ و باکتری می‌شود. کریمی با بیان اینکه پروژه اخذ مجوزهای لازم جهت تولید کاغذ تیشو با فناوری نانو در مردادماه سال ۱۳۹۰ به‌طور رسمی آغاز و پس از گذشت چهار سال، مجوز تولید محصول از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو صادر شد، اظهار کرد: در بازه زمانی سپری شده بالغ بر ۷ مورد آزمون‌های مختلف و همچنین تست‌های آنتی‌باکتریایی بر روی رایج‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا با موفقیت کامل انجام گرفت. وی افزود: تست‌های تحریک پوستی، استنشاقی، چشایی و مخاطی بر روی حساس‌ترین موجودات زنده از قبیل خرگوش ماده از گونه آلبینو انجام گرفت و در نهایت تست‌های تکمیلی ذکر شده در موارد قبل بر روی حلزون انجام شد، که تمامی این موارد با موفقیت مورد تائید ستاد توسعه فناوری نانوی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و همچنین کمیته نانو فناوری سازمان غذا و دارو قرار گرفت.