وظیفه شورای ملی مبلمان، حمایت از فعالان این صنعت است
مظفـر علیخانی، دبیر ششمیــن کنــفرانس بین‌المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی، هنر و دکوراسیون (دکو ۲۰۱۳)، با بیان اینکه شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته در دی ماه ۱۳۹۱ تاسیس شده است و وظایف گوناگونی را برای خود متصور شده است، به روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد:
تقویت نقش تشکل‌های فعال در حوزه مبلمان، شناسایی مشکلات عام و مشترک فعالان این صنعت، تلاش برای تحقق اهداف مشترک و نیز تلاش برای ارتقای سطح فعالیت فعالان این حوزه در ابعادعلمی و اجرایی از جمله اهداف اصلی شورای ملی محسوب می‌شود.
او ادامه داد: در اساسنامه شورا ۲۹ وظیفه و ماموریت برای این شورا تعریف شده است که سیاست گذاری برای صنعت، تجارت و صادرات، ساماندهی رخداد‌ها و مناسبت‌های مرتبط، ارتقای سطح تکنولوژی، رشد کیفی و کمی محصولات، توسعه صادرات و برندسازی در این صنعت از جمله ماموریت‌های مهم شورا تلقی می‌شود. به این منظور در فاصله اندکی که از تاسیس شورا می‌گذرد چند وظیفه مهم به منصه ظهور رسیده است.
اولین وظیفه عبارت است از اینکه در راستای همکاری و تعامل موثر و سازنده با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران، این شورا مبادرت به انعقاد تفاهم نامه همکاری میان شورای ملی مبلمان و سازمان توسعه تجارت ایران کرده و در راستای ارتقای صنعت و تجارت گام‌های موثری برداشته شده است.
علیخانی افزود: دومین گام موثر، فرهنگ سازی در این صنعت است که در این خصوص آیین نکوداشت بزرگان، پیشکسوتان و نخبگان در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه آیین نکوداشت استاد جواد رجبی راد با یک ماموریت فرهنگی در سطح بالایی برگزار شد.
ایشان سومین گام شورا در این زمینه را برگزاری کنفرانس دکو دانست وافزود: معرفی شورای ملی به فعالان اقتصادی، دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای عمومی و تشکل‌های همتا در سایر کشور‌ها، شناسایی مسائل و مشکلات صنف و صنعت مبلمان، شناسایی و همکاری موثر با تشکل‌های همتا در کشورهای خارجی، تقویت ارتباطات و تعاملات با تشکل‌های درون صنف و صنعت به منظور جلوگیری از انجام کارهای موازی، جلوگیری از اتلاف منابع و سرمایه های ملی و هم افزایی سطح دانش، تخصص و ترسیم چشم انداز صنف و صنعت مبلمان برای برنامه ریزی میان بخش دولتی و خصوصی از گام‌هایی است که با محوریت و رهبری شورای ملی محقق شده است. همچنین گام موثر جهت شناسایی مسائل و مشکلات موجود در هنر صنعت مبلمان جهت ارائه به دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی از جمله ماموریت‌های شورای ملی مبلمان در کنفرانس سال جاری محسوب می‌شود که در دورنمای این دوره از کنفرانس دکو دیده شده است.
دکو، گامی برای ارتقای تکنولوژی مبل ایران
علیخانی با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی کنفرانس دکو آسیب‌شناسی مسائل و مشکلات و معضلات فعالان حوزه صنعت و تجارت و صادرات مبلمان ایران است، گفت: کنفرانس تلاش می‌کند هم از دیدگاه فعالان اقتصادی استفاده شود، هم نظرات دستگاه‌های دولتی مرتبط کسب شود و هم اساتید دانشگاهی، محققان و پژوهشگران این عرصه به تبیین دیدگاه‌های خود بپردازند. همچنین سخنرانان معتبری از خارج با مقالات تخصصی در این کنفرانس شرکت کرده‌اند که با حضور در پنل‌های گوناگون و کارگاه‌های تخصصی نقطه نظرات خودرا ارائه خواهند داد.
دبیر دکو ۲۰۱۳با بیان اینکه مجموعه این اهداف منجر به این خواهد شد که ما درصنف و صنعت مبلمان درراستای ارتقای تکنولوژی گام برداریم، ادامه داد: افزایش کیفیت در شبکه توزیع داخلی و نیز در عرصه صادرات، نفوذ به بازار، بازارسازی و بازاریابی و ایجاد و تقویت برند، از دستاوردهای کنفرانس دکو در سال‌های اخیر بوده است. از سوی دیگر تدوین راهکار‌ها برای حل مشکلات و معضلاتی که این صنعت با آن روبرو است و ارائه آن‌ به دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، به تصمیم سازی و تصمیم گیری و نیز سیاستگزاری در این عرصه کمک می‌کند.
وی تاکید کرد: تدوین استراتژی توسعه صنعت مبلمان و برگزاری نمایشگاه های تخصصی صادراتی در داخل و خارج از کشور از دیگر اقدامات ارزشمندی است که در این صنعت انجام شده است. در سال‌های گذشته تشکل‌های موجود در این حوزه کارهای موثری برای رشد و شکوفایی صنعت مبلمان در عرصه تولید، توزیع و صادرات برداشته‌اند که برای شکوفایی هرچه بیشتر توانمندی ملی ما در این صنعت بسیار موثر است.
او در پایان افزود: امیدوارم برگزاری این کنفرانس در ادامه کنفرانس های قبلی بتواند در شکوفایی و تعالی صنعت و تجارت مبلمان و دکوراسیون و نیز صنایع وابسته مثمر ثمر باشد.