اولویت ثبت ملی 40 محوطه تاریخی  در خراسان رضوی
ایرنا- معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: با توجه به اهمیت تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی به عنوان هویت ماندگار خراسان رضوی، ثبت این آثار ارزشمند در فهرست آثار ملی از اولویت‌های کاری است. محمد رکنی افزود: به همین منظور تهیه پرونده پیشنهاد ثبت ملی 42 محوطه و تپه تاریخی این استان برای ارائه به سازمان مرکزی آغاز شده است. وی گفت: در نخستین فصل ثبت این تپه‌ها و محوطه‌ها با توجه به در نظر گرفتن وضعیت اثر، مشکلات حقوقی و مالکیتی و نیز در خطر بودن محوطه‌ها، تعداد 40 اثر جهت ثبت در فهرست ملی انتخاب شده‌اند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: این آثار در شهرستان‌های سرخس شامل ۱۲ اثر، در مشهد ۱۱ اثر، در شهرستان فیروزه سه اثر، در چناران شش اثر و نیز در شهرستان‌های قوچان، بجستان و فریمان هر کدام دو اثر واقع است. وی ادامه داد: همچنین هر یک از شهرستان‌های نیشابور، مه‌ولات، بردسکن و خواف یک اثر تاریخی در این فهرست دارند.
رکنی گفت: تدوین پرونده این آثار به زودی به پایان می‌رسد و با ارسال آن به اداره کل ثبت آثار ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سپس موافقت شورای سیاست‌گذاری ثبت، پس از بررسی این آثار به مجموع آثار ملی خراسان رضوی افزوده می‌شوند.
وی افزود: از این میان قنات قصبه گناباد در مرحله نزدیکتری به ثبت جهانی قرار دارد و اقدامات و پرونده‌های کامل پیشنهادی آن تکمیل و در حال بررسی نهایی جهت معرفی به سازمان یونسکو است.
طی سال‌های 1310 تا 1393 تعداد 1498 اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد 930 اثر بنای تاریخی، 335 تپه، 136 محوطه تاریخی، 61 میراث معنوی(ناملموس)، 28 مورد مکان رویداد انقلاب اسلامی، دو اثر منقول و شش اثر طبیعی است.