مقررات دست وپاگیر را ازمیان بردارید
کنفرانس دکو در سال های گذشته دو روزه برگزار شده است اما امسال به دلایلی یک روزه برگزار خواهد شد و همین موضوع موجب می شود تمام کارهایی را که درنظر داریم، نتوانیم اجرا کنیم. با این حال نکته های مهمی درنظر گرفته شده که مهمترین آن آموزش طراحی مبلمان و دکوراسیون است.
این مطلب را سیدرضا حسینی لاهیجی، عضو کمیته علمی شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته در گفت وگو با روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد و افزود: همچنین در این کنفرانس قرار است اعلام کنیم که دررشته طراحی داخلی دانشجو در مقطع های لیسانس و فوق لیسانی می پذیریم و اهداف خود را در این خصوص مطرح می کنیم که اتفاق بسیار مهمی است.
لاهیجی گفت : از رشته طراحی مبلمان دردانشگاه در مقطع لیسانس هم استقبال خوبی صورت گرفت، چون این دوره ها کاربردی هستند و به درد صنعت کشور می خورند، درآمد را در این حرفه بالا خواهد برد و همچنین در دنیا بهتر معرفی خواهیم شد.
وی افزود: طی دو سال گذشته برای نمایش طراحی های دانشجویان داخلی بخشی در نظر گرفته شد که مهمان های خارجی از این بخش بسیار استقبال کردند، چون آنها این مسیر را رفته اند به ویژه کشورهایی مثل ایتالیا و آلمان که مهد طراحی هستند. خیلی از کشورهای اروپایی هم در میان صحبت هایشان گفته اند که ایران یکی از جالب ترین و عجیب ترین کشورهای دنیاست که ما همیشه آروز داریم به این کشور سفر کنیم چون بیش از ده هزار سال پیشینه تمدن، تاریخ و هنر دارد. آنها از کشور ما زیاد ایده می گیرند و برایشان سوال است که چرا خود ایرانی ها از کشورشان ایده نمی گیرند.
لاهیجی تاکید کرد که این مسئله به نحوه سرمایه گذاری ما در این بخش برمی گردد چون پیشرفت واقعی از اینجا شروع می شود و گفت: ایران گنجینه ای قوی دارد. حتی یکی از طراحان خارجی به من گفت به ایران آمده و چند عکس انداخته و از همان چند عکس ۱۵ سال طرح و ایده گرفته است. می گفت شما آنقدر گنجینه غنی دارید که می توانید برای هزاران سال تولید با ایده های جدید داشته باشید و سود کنید.
او در خصوص اینکه برگزاری کنفرانس دکو تا چه حد می تواند به رونق بازار مبل و دکوراسیون ایران کمک کند و از نظر علمی چه پیشرفت هایی در این صنعت صورت گرفته است، گفت: صنعت کاران و مدیران صنعتی این رشته دربخش خصوصی، بیشتر افرادی هستند که خیلی زحمت می کشند و به خاطر علاقه شخصی یا دنبال کردن پیشه خانوادگی آن را ادامه داده و برخی به جاهای خوبی رسیده اند. ما تولیدات دست ساز بی نظیری داریم، این درحالی است که به دنبال صنعتی کردن این تولیدات دست ساز هستیم تا تولید انبوه صورت بگیرد، همانطور که کشورهای دیگر این کار را کرده اند.اما باید خودمان را به بازار تجاری دنیا برسانیم.
وی خاطرنشان ساخت: اطلاعات برگزاری کنفرانس دکو از دوره های سوم و چهارم درجامعه پخش شد چون اساتید و دانشجوها به این کنفرانس آمدند و خود ما هم سعی کردیم اطلاعات را به دانشگاه های مختلف در شهرهای گوناگون ببریم.
لاهیجی درپاسخ به اینکه با روی کار آمدن دولت جدید که یکی از شعارهایش حمایت از بخش صنعت و صنعتگران است، چه انتظاری در بخش صنعت مبلمان احساس می شود، گفت: اتفاق خوبی که این دولت می تواند برای صنعت و صنعتگر مبلمان ایرانی به ارمغان آورد این است که وضعیت این رشته را درکشورهای پیشرفته دنیا مطالعه و کارهایی که باعث رشد آنهاشده را بررسی و مشابه آن را در کشور اجرا کنیم. کشور های ژاپن و آلمان می توانند الگوی خوبی برای ایران باشند و با مطالعه تاریخچه این کشورها می توانیم به رازهای موفقیت آنها پی ببریم.
وی تاکید کرد: تولید کننده ها از دولت می خواهند قوانین ساده شوند. قوانینی که برای راه اندازی یک کار تولیدی، کارگاه، کارخانه صنعتی، وارد کردن ماشین آلات و... وجود دارد آنقدر پیچیده و سخت است که فرد عطای کار را به لقایش می بخشد. گمرک، بیمه و مالیات روند اداری کمرشکنی دارند. تولیدکننده نمی تواند مواد اولیه را به راحتی فراهم کند. همچنین باید برای صادر کردن نیز تسهیلاتی را درنظر بگیرند و مواد اولیه بدون واسطه و دشواری به دست تولیدکننده برسد. این در حالی است که در همه جای دنیا چنین امکاناتی وجود دارد.