تفکر تولید، توسعه و‌اشتغال‌زایی در فولاد به یک فرهنگ تبدیل شد
خداوند متعال را شاکرم که توفیق خدمت در این شرکت را فراهم ساخت تا در خدمت مردم شهید پرور استان اصفهان باشم.فولاد مبارکه اصفهان ضمن حضور در عرصه‌های دفاع مقدس و افتخار آفرینی در این خصوص در بخش توسعه اقتصادی کشور و تولید نیز حماسه ساز بوده و افتخارات زیادی کسب نموده است. موفقیت‌هایی نظیر رسیدن به ظرفیت 10 میلیون تن تولید فولاد، بومی‌سازی و استفاده حداکثری از توان شرکت‌های داخلی در خصوص اجرای طرحهای توسعه و تأمین تجهیزات و قطعات یدکی مورد نیاز و نگاه ویژه به نیروی انسانی که همیشه یک سرمایه گرانبها برای شرکت هستند، مدیون تلاش و زحمات پرسنل فولاد مبارکه است که جهاد اقتصادی را براساس فرمایشات مقام معظم رهبری محقق کردند و در این رابطه کتابی نیز به عنوان "اقتصاد مقاومتی و استراتژی مقاومتی در صنعت"، منتشر شده است.
امروز بزرگترین سنگر دفاع ما در برابر دشمنان توسعه‌ کشور است.اکنون تفکر تولید، توسعه و اشتغال زایی در فولاد مبارکه به یک فرهنگ تبدیل شده و وظیفه فرد فرد ماست که با بهبود سیستمهای موجود و تدوین کارآمد استراتژیها این شرکت را همچنان به عنوان سازمانی موفق و پیشتاز در بهره وری و تعالی سازمانی سوق دهیم.رویکرد دولت و برنامه‌های آن در برنامه پنجم توسعه این است که به بالاترین ظرفیت‌های تولید فولاد در کشور و تحویل آن به صنایع زیر دست برای تولید محصولات نهایی دست یابیم؛ بنابراین ما به عنوان مجری این اهداف که به توسعه اقتصادی کشور می‌انجامد وظیفه داریم برای اجرای برنامه‌های تدوین شده در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام نمائیم تا با دستیابی به این اهداف، سود آوری، اشتغال‌زایی و توسعه‌های ملی را رقم زنیم .
تا کنون فولاد مبارکه در این زمینه موفق عمل کرده ولی لازم است با تقویت هر چه بیشتر شرکت‌های سازنده قطعات و آماده کردن بستری مناسب تر از قبل برای آنها کار بومی‌سازی تجهیزات را به نحو مطلوب تر ی مدیریت کنیم و هم راستا با تولید آن را پیش ببریم چرا که این امر نیز هدفی استراتژیک برای فولاد مبارکه است، علاوه بر این در نظر داشته باشیم راه نرفته زیادی پیش رو داریم و فرصت بسیار اندک است .
هم اکنون جایگاه فولاد مبارکه در داخل کشور به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد تخت در ایران و خاورمیانه است. سهم فولاد مبارکه امروز در تولید فولاد کشور با توجه به سیاستهایی که هدف گذاری شده هم اکنون بیش از۵۰ درصد است . محصولات فولاد مبارکه به ۴۰ کشور دنیا صادر شده و امروزه صادرات فولاد مبارکه در بین تولیدکننده‌های فولاد خاورمیانه حرف اول را میزند.
یکی از موفقیتهای فولاد مبارکه در روش مدیریت نقشه اهداف راهبردی شرکت است که این نقشه راهبردی برای ۱۰ سال آینده فولاد مبارکه توسط متخصصین امر در خود شرکت در ۵ محور نوشته شده و نقشه راه تولید و افزایش توسعه بر مبنای این نقشه راهبردی است که حاصل ۵ محور مالی، مشتری، فرآیندها، یادگیری رشد و ارزشهاست که در فولاد مبارکه در حال اجرا است که انشاءالله بشود راهی برای بقیه صنعت کشور.
یکی از راه‌های مقابله با تحریم‌ها،ساختار بومی‌سازی است. ساختار بومی‌سازی شرکت بر مبنای ۳ محور بزرگ شکل گرفت و بر مبنای این ۳ محور حرکت بومی‌سازی در فولاد مبارکه شروع شد.
البته در کنار بومی‌سازی شرکت‌های توانمند، مهندسی در کنار فولاد مبارکه شکل گرفت که کار بومی‌سازی ساخت، طراحی و دانش محوری را در صنعت فولاد امروز شکل داده واز باب تحریم هیچ ضربه ای به این شرکت وارد نشد و راه خودرا ادامه داد.
ما امروز افتخار می‌کنیم که در توسعه صنعت فولادمان در کنار شرکت‌های مهندسی ایرانی فولادساز شدیم یعنی نقشه‌های مهندسی صنعت فولاد را خودمان طراحی می‌کنیم، خودمان می‌سازیم و خودمان راه اندازی می‌کنیم و جزو موفقیت‌های بزرگ صنعت فولاد کشور بودیم. مزیت صنعت فولاد کشور برای کسی در داخل مملکت پوشیده نیست. وجود انرژی ومواد معدنی فراوان در داخل کشور یک مزیت بزرگ برای صنعت فولاد کشور است. شرکت فولاد مبارکه در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه کشور که باید تولید فولاد به بیش از ۴۲ میلیون تن برسد سهم ۱۱/۷ میلیون تنی خودش را هدفگذاری کرده است.
از سال ۷۲ که شرکت فولاد مبارکه شکل گرفته تا افق ۱۴۰۴ برنامه توسعه خودش را هدفگذاری کرده که امید است این شرکت به ۲۵ میلیون تن تولید در راستای اهداف سال ۱۴۰۴ برای صنعت ایران دست یابد.
تاریخچه تحقق دستاوردها و استقرار سیستم‌ها در شرکت فولاد مبارکه قبل از شروع تولید از سال ۷۰ آغاز شده و سال به سال سیستم‌های تکاملی در اهداف شرکت در این راستا شکل گرفته است. امروز فولاد مبارکه می‌تواند یک نقشه راه توسعه ای برای شرکت‌های پیچیده باشد و این شرکت هم اکنون آمادگی دارد سیستم مرکز تحقیقات خود را در اختیار صنایع بزرگ کشور قراردهد.
سرفصلهای بزرگترین سیستم اطلاعات مدیریت MIS را نیز در فولاد مبارکه داریم که یک بستر سیستماتیک برای اجرای فعالیتهای مدیریتی در این سیستم تدوین شده است.
سیستم یکپارچه ای MIS دو ویژگی دارد اولاً این سیستم پیوسته است دوماً این سیستم توسط متخصصین شرکت فولاد مبارکه بومی‌سازی شده و تمام راه تجارت فولاد مبارکه توسط این سیستم به طور همزمان کنترل می‌شود و اگر مشکلی در نقشه راه اهداف باشد این سیستم کنترل می‌کند. سطح اتوماسیون فولاد مبارکه در ۵ مرحله حرکت می‌کند که از مرحله یک است تا مرحله سیستم‌های پشتیبان مدیریت که در مرحله ۴ قرار گرفته و اهداف فولاد مبارکه در این سیستم قابل کنترل است. جایگاه تحقیق و توسعه نقش بسیار مهمی‌در شرکت فولاد مبارکه دارد ؛ بیش از ۷۴ مرکز علمی‌و تحقیقاتی در راستای اهداف تحقیق و توسعه در کنار ما هستند و سالانه بالغ بر ۴ میلیارد تومان بودجه تحقیقاتی را به دانشگاه‌های کشور تزریق می‌کنند. کمیته عالی تحقیقات شرکت، کمیته اجرایی تحقیقات و مدیریت تحقیق و توسعه در راستای انجام تحقیق و توسعه در فولاد مبارکه برای رفع مشکلات شرکت کمک می‌کند.
امید است با همفکری،تلاش وهمت ایران را بسازیم و همه ما مسئول ساخت کشورمان هستیم. درود بر تمام صنعتگران ایرانی که تمام فکر و تلاششان ساخت ایرانی آباد است.