داستان موفقیت پرندگان خشمگین - ۷ شهریور ۹۲
گردآوری: سیدمحمد اعظمی‌نژاد تقریبا بعید است که کسی گوشی تلفن همراه هوشمند داشته باشد و با بازی پرندگان خشمگین آشنا نباشد، بازی‌ای که در آن پرندگان خشمگین در حال جنگ همیشگی با خوک‌های بدجنس هستند! در حال حاضر در اکثر کشورهای دنیا، این بازی بخش ویژه‌ای از وقت روزانه افراد را به خود اختصاص داده، تا جایی‌که برخی ادعا می‌کنند پرندگان خشمگین وارد فرهنگ مردم شده است.
پرندگان خشمگین از کجا آمدند؟
در سال ۲۰۰۳ سه دانشجوی جوان، در یک مسابقه بازی‌های موبایل که شرکت‌های نوکیا و HP از آن حمایت می‌کردند، شرکت کردند. پیروزی یک بازی چند نفره طراحی شده توسط آنان، باعث ایجاد انگیزه در تاسیس شرکت خود با نام RELUDE شد. آنها در سال ۲۰۰۵ با تامین مالی از یک شرکت سرمایه‌گذاری نام شرکت خود را به ROVIO تغییر دادند و کار خود را به طور جدی ادامه دادند. گاهی اوقات شنیده می‌شود که این محصول با «موفقیت یک شبه» مواجه شده است؛ البته این درست است که با استقبالی همه‌گیر روبه‌رو بوده و تقریبا به یک پدیده فرهنگی در بین جوامع تبدیل شده، اما قطعا موفقیتی که حاصل شده است، «یک شبه» اتفاق نیفتاده است. جالب اینکه تیم طراح این بازی، هشت سال روی طراحی بازی‌های دیگر کار کردند و هر بار با شکست مواجه شدند و تقریبا برای یک دهه هیچ موفقیت بزرگی نداشتند و به دلیل عدم دسترسی به بازار نمی‌توانستند به تولید و فروش مستقیم دست یابند و تنها به ساخت بازی برای برخی شرکت‌های کامپیوتری می‌پرداختند. آنچه در مورد این شرکت که تا مرز ورشکستگی رسیده بود جلب توجه می‌کند، ۸ سال تمرکز بر بازی موبایل برای گوشی‌های هوشمند است که در نهایت توانست با خلق بازی پرنده‌های خشمگین(Angry Birds) تحولی بزرگ در کسب و کار خود ایجاد کند. ساخت و تولید پروژه پرنده‌های خشمگین با یک گروه کوچک پنج نفره به مدت شش ماه به طول انجامید و در بازار عرضه شد. ارزش این برند بیش از ۵۰ میلیون یورو برآورد شده و این در حالی است که برای ساخت این بازی مبلغی نزدیک به ۱۰۰ هزار یورو هزینه شده است. یکی از روش‌های بازاریابی بازی پرنده‌های خشمگین، به‌صورت بازاریابی ویروسی در شبکه‌های اجتماعی نظیر youtube بوده است. به‌طوری‌که در مدت زمان کمتر از یکسال موفق به فروش در بیش از ۶۰ کشور جهان شد. به روزسانی کیفی مستمر بازی پرنده‌های خشمگین، بهبود گرافیکی بازی، پاسخ به تمامی ایمیل‌های دریافتی از مشتریان و استفاده از بازخورد آنان، نشان از تمرکز شرکت ROVIO بر مشتری در خصوص این محصول بود. شرکت ROVIO، به تدریج با تولید اسباب بازی‌ها، لباس، کتاب، کیف و وسایلی دیگر با استفاده از شخصیت‌های کارتونی این بازی، بازار آن را توسعه داد و در حال حاضر در کشورهای اروپایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرنده‌های خشمگین با استفاده از امتیاز این شرکت اقدام به فروش محصولات آن می‌کنند. به طور کلی این بازی به ایده‌های بسیار دیگر در صنایع مختلف منجر شد و در کسب‌وکارهای دیگری نمود پیدا کرد.
این ایده ساده مبنای موفقیت افراد دیگری نیز شد. از جمله اینکه محمد رئوف دانشجوی رشته کامپیوتر از کرالای هندوستان، برای اولین بار با طراحی دیجیتالی از روی عکس واقعی این پرنده، شخصیت‌های کارتونی پرنده‌های خشمگین را خلق کرد. این شرکت می‌تواند الگوی مناسب و موفقی برای کسب‌وکارهای کوچک اما با انگیزه باشد!