سرمایه‌گذاری بانک‌ها در ورزش افزایش یابد

ورزش و تفریحات ورزشی امکان ابراز هیجان‌ها را به شیوه‌ای سالم برای افراد فراهم می‌کنند. روانشناسان می‌گویند، از لحاظ روانشناختی هیجان‌ها باید تخلیه شوند و ورزش و تیم‌های ورزشی فضاهای خوب و مثبتی برای ابراز و تخلیه هیجان هستند. مسابقات ورزشی در واقع تفریحات سالمی هستند که می‌توانند به افراد در اتخاذ تصمیم‌های درست و قضاوت‌های اخلاقی در برخورد با موقعیت‌های هیجانی کمک کنند. خستگی عاطفی به مسخ شخصیت، بدبینی، منفی بافی و ... می‌شود.

در بحث بازاریابی نیز وقتی که فردی از لحاظ روحی و عاطفی خسته باشد و فرسودگی شغلی داشته باشد، با بدبینی و پاسخ‌های منفی با مشتریان برخورد می‌کند و دریافت کنندگان خدمت نیز در مواجهه با چنین فردی احساس عدم رضایت می‌کنند. سازمانی که مشتری از آن ناراضی باشد و با آن قهر کند، احتمال خروج و اخراجش از بازار زیاد است. از این رو، بانک‌ها و سازمان‌ها برای این که بتوانند در بازار رقابتی اقتصاد امروز به صورت مؤثر و کارآمد رقابت کنند، الزاما نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش هستند. تجربیات و شواهد می‌گویند که ورزش ابزاری بسیار مؤثر، کارآمد و کم هزینه برای تحقق اهداف سازمانی است. رسول ارجمند مدیر امور منابع انسانی بانک توسعه تعاون، در گفت و گویی که پیش رو دارید، از روند برگزاری المپیاد ورزشی در این بانک و تاثیر آن بر روحیه کارمندان و بهره‌وری سازمانها می‌گوید.

در رابطه با روند شکل گیری و پیشرفت المپیاد ورزشی کارکنان بانک توسعه تعاون توضیح دهید.

ما در سنوات گذشته دریافتیم که کارکنان بانک به واسطه نوع و ماهیت کار نیاز دارند در حوزه‌های ورزشی حضور پررنگ تری داشته باشند. در واقع بانک نیازمند برنامه‌ریزی برای پیاده سازی المپیاد‌های ورزشی است. بر این اساس امروز در حال اجرای ششمین المپیاد ورزشی- فرهنگی کارکنان بانک توسعه تعاون هستیم. این مسابقات شش سال است که در قالب المپیادهای ورزشی در استان‌های مختلف برگزار می‌شود و تاکنون استان‌های یزد، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد میزبانی تیم‌های ورزشی سراسر کشور را در این مسابقات برعهده داشتند.

به اعتقاد من ورزش یک ضرورت است که می‌تواند در سازمان‌ها تحول ایجاد کرده و در کارهای تیمی کمکمان کمک کند. امروز نگرش سازمان‌ها متوجه کارهای تیمی و گروهی است و وقتی کارهای تیمی ورزشی را انجام می‌دهیم درواقع ساختار سازمانی را سازماندهی کرده و انجام کارهای تیمی را تمرین و تکرار می‌کنیم. ما هم به تجربه دریافته ایم که با برگزاری المپیادهای ورزشی مان می‌توانیم اثربخشی خوبی در حوزه کاری و موفقیت‌های شغلی مان داشته باشیم. با مقایسه روند المپیادهای قبلی و نتایج به دست آمده - حتا بین استان هایی که تیم‌های ورزشی داشتند و در این مسابقات شرکت کرده اند و استان هایی که در ورزش سرمایه گزاری نکرده اند- به این نتیجه رسیدیم استان هایی که در ورزش مشارکت داشته اند رابطه و اثر معناداری بین موفقیت شغلی آنها و ورزش وجود داشته است. در عین حال کارشناسان بهداشت ودرمان هم تایید می‌کنند که رابطه مستقیمی میان ورزش و سلامت هست. ما این نتایج را از المپیاد‌های قبلی به دست آوردیم و امروز قصد آغاز ششمین المپیاد فرهنگی- ورزشی کارکنان را داریم.

از ویژگی‌های فنی المپیاد بگویید؛ چند تیم و در چه رشته هایی در آن شرکت می‌کنند، رده‌های سنی ورزشکاران و... .

این المپیاد در دو رده سنی برگزار شد، بزرگسالان که شامل کارکنان بانک با حداکثر چهل سال سن است، و پیشکسوتان که کارکنان بالای چهل سال بانک هستند. در این مسابقات هشتاد تیم ورزشی در رشته‌های فوتسال، والیبال، تنیس روی میز، شطرنج، دومیدانی، مچ اندازی و دارت با هم به رقابت می‌پردازند. سهم عمده این مسابقات مربوط به فوتسال است که در رده پیشکسوتان به صورت منطقه‌ای و در رده بزرگسالان به صورت استانی برگزار شد و ورزشکاران و کارمندان بانک توسعه تعاون از سراسر کشور در قالب تیم‌های ورزشی با هم به رقابت پرداختند. در قالب هشتاد تیم ورزشی حدود هفتصد نفر از کارکنان بانک که فقط شامل آقایان می‌شود در رشته‌های گوناگون به رقابت پرداختند. تیم‌های شرکت کننده برای اینکه آمادگی حضور در این مسابقات داشته باشند ، از قبل در استان‌های خودشان تمرین می‌کنند.

به نظر شما برگزاری چنین المپیادهایی چه تاثیری بر عملکرد کارکنان و بهره‌وری سازمان‌ها دارد؟

باید بگویم که این المپیاد عرصه ظهور وبروز ورزشکارانی است که در استان‌های مختلف طی یک سال تمرین به این سطح ار آمادگی رسیده‌اند وما نیز خواهان همین نکته هستیم. ما در بانک کارکنانی می‌خواهیم که ورزشکار، سالم و تندرست و با نشاط، روحیه، انگیزه و انرژی باشند. این انرژی اثر مثبت و معناداری روی خروجی کار یعنی بهره‌وری و کارایی دارد. ما در مدیریت منابع انسانی بانک توسعه تعاون به این نتیجه رسیدیم که اگر خواهان خروجی خوب در کسب و کار، رضایتمندی مشتریان و پیشرفت و توسعه کارمان هستیم، یکی از مؤلفه‌های مهم و اثرگذار ورزش است. با سبک جدید زندگی امروزیعنی آپارتمان نشینی و پشت میز نشینی، کارمندان بدون ورزش دچار فرسودگی شغلی خواهند شد. فرسودگی شغلی به خصوص از جنبه عاطفی وقتی روی می‌دهد که فرد از کارش ناراضی باشد، اعتماد به نفس بالا نداشته نباشد و نتواند ارتباط معنادار و مثبت با مشتری برقرار کند. اگر چنین ارتباطی برقرار نشود، کارمند از لحاظ شغلی فرسوده شده است. فرسودگی شغلی دو جنبه دارد: اول جنبه روحی که فرد از لحاظ روحی و روانی دچار استرس، تنش‌های کاری و فرسودگی می‌شود و به خود باوری نمی رسد. در این شرایط، او مشتری را می‌بیند اما احساس می‌کند که نمی تواند با او ارتباط برقرار کند و احساس می‌آدم شایسته و توانمندی نیست. دوم از لحاظ جسمی است، چون دائم پشت میز نشسته است ارگونومی یا ساختار فیزیکی بدنش به هم می‌ریزد و دچار دیسک گردن، کمر، زانو درد و به خصوص درد مچ و انگشتان دست می‌شود که از این موارد زیاد داشتیم. با بررسی اینها و پایش سلامت، مشاهده کردیم کارکنانی که اهل مسابقات ورزشی نیستند یا اصلا ورزش نمی کنند - حدود سی و پنج درصد کارکنان- دچار مشکلات ساختار قامتی و مشکلات ارگونومی یا ساختار بدنی هستند. ما راهکار این معضل را در ورزش دیدیم و کارمندان را به ورزش و ترویج فرهنگ ورزش کردن تشویق می‌کنیم. این کار در حوزه‌های سازمانی نه تنها اثربخشی مثبتی روی خروجی کار دارد بلکه هزینه‌های درمانی را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. کاهش هزینه‌های درمان بیشتر از سرمایه گزاری روی آن است که ما این کار را در حوزه ورزش انجام دادیم.

هدف از برگزاری المپیاد ورزشی در این بانک چیست؟

یکی از اهداف برگزاری المپیاد ورزشی، هم علاوه بر سلامتی کارکنان و اثربخشی آن بر خروجی و بهره‌وری بانک، بحث شناسایی استعدادها و تیم‌های ورزشی مستعد و توانمندمان برای حضور در المپیادهای بین بانک هاست. وضعیت بانک توسعه تعاون در بین سایر بانک‌ها -دولتی ،خصوصی و توسعه ای- وضعیت مطلوبی است، اما جای کار بسیار دارد. سرمایه‌گذاری ما در حوزه ورزش از قدمت چندانی برخوردار نیست و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر هستیم. اما ویژگی رقابتی ما این است که بیشتر کارکنان مان جوان و ورزیده و آماده هستند که این یک پتانسیل در بانک توسعه تعاون است. این پتانسیل‌های ورزشی در رقابت‌های بین بانکی به ما کمک می‌کنند و هدف ما این است که بتوانیم در این رقابت‌ها حضور مؤثر و کارآمد داشته باشیم.