تصمیم گیری درباره فضاهای شهری نباید شتابزده باشد
دنیای اقتصاد- طراح و معمار برجسته اصفهانی گفت: تصمیم گیری درباره طراحی فضاهای شهری نباید شتابزده باشد.محمود درویش زرگر با توجه به اهمیت تعیین کاربری مراکز مهم شهری که مرکزیت شهر به آنها وابسته است گفت: نمی شود در مورد گذر تاریخی که مفاهیم فرهنگی و شهری را با هم در خود به همراه دارد شتابزده عمل کرد و به سادگی نظر دارد. وی ادامه داد: با اسلامی شدن ایران در 1300 سال پیش تغییرات مهمی در ساختار شهرها بوجود آمد و مهمترین این تغییرات شکل گیری مساجد به عنوان مراکز شهری بود. وجود مساجد باعث شکل گیری امنیت و نقطه ای جذاب در شهر شد. این امر باعث گردید تا در شهرها به جای آنکه قلعه ها مرکز اصلی شهر باشند، مساجد این جایگاه را تسخیر نمایند. وی ادامه داد: در ابتدا در شهر اصفهان میدان عتیق و مسجد آن مرکز سیاسی شهر شدند، اما در صفویه با ساخت میدان نقش جهان این مراکز فرهنگی و اداری به این میدان منتقل شد و در پی آن مساجد مهم و با شکوه نیز در آنجا ساخته شدند. در این دوران توجه حکومت صفوی به فضاهای شهری تفریحی معطوف شد و در پی آن مراکز فاخر ساخته شد.
استاد دانشکده معماری افزود: پل ها نیز در این زمان شکل جدیدی به خود گرفتند و دیگر علاوه بر کاربری پیش بینی شده برای حمل و نقل ، ساختار جدیدی از لحاظ زیبایی، گردشگری و تفریحی پیدا کردند. امروز نیز پل های ساخته شده در آن دوره به عنوان مراکز تفریحی مد نظر هستند.این طراح اصفهانی ادامه داد: با ورود مدرنیته، شتابزدگی وارد تصمیمات ساخت شهری شد. این امر را در همدان می توان به وضوح مشاهده نمود که بافت جدید بر روی بافت تاریخی ساخته شد و راه‌های آسفالت جای فضاهای قدیمی شهری را گرفتند.درویش زرگر به تغییرات اجباری در سطح زندگی مردم اشاره کرد و بیان داشت: در ابتدا ساختار شهری محله محور بود و تمامی احتیاجات جامعه در این ساختار صورت می گرفت. محل کار، زندگی و تفریح خانواده ها در یک مرکز به نام محله قرار داشت. با ورود مدرنیته و افزایش نیازهای افراد، محله محوری از بین رفته و جای خود را به زندگی های جدید داد. این در حالی بود که افراد در بخشی از شهر زندگی می کردند و در بخش دیگری اشتغال داشتند و برای تفریح نیز به پارک ها می رفتند. این امر دقیقا مخالف محله گرایی بود. در گذشته فضاهای باز شهری در نظر افراد جامعه معنایی مانند حیاط خانه ها داشت و به سادگی از این محل ها به عنوان محل های تفریحی استفاده می شد. وی بیان داشت: شهرهای مهم دنیا نیز مانند اصفهان این تجربیات را پشت سر گذاشته اند. امروز ما باید دقت داشته باشیم که استفاده از تجربیات کشورهای دیگر گناه و اشتباه نیست و ما باید بدون تعصب از این فرصت ها استفاده کنیم. استفاده از خرد جمعی یک اصل مهم است و می بایست به خرد جمعی جهانی نیز اعتماد پیدا کنیم.

محمود درویش زرگر ادامه داد: اگر ما نتوانیم امروز برای چنین مراکز مهمی کاربری صحیح تعریف کنیم، فضاهای متروک و خشک را در شهر خود خواهیم داشت. امروز دیگر بهترین روش تصمیم گیری برای تعیین کاربری فضاهای شهری، دیکته کردن اوامر از سطوح بالا نیست، بلکه می بایست به مردمی که قرار است از این فضاها استفاده کنند اجازه داده شود با توجه به نیازهای روزمره و بلند مدت خود، پیشنهادات خود را اعلام کنند و مدیریت بالا دستی با الهام از این نظرات اجرای این طرح ها را بر عهده بگیرد. وی ادامه داد: با استفاده از فرصت رو سطحی این میدان باید کاربری زیرزمین آن را به یک فرصت طلایی تبدیل کرد. نباید در این زمینه فضای بالا را از فضای پایین منفک دانست و در کاربری به این امر دقت نداشت.

نکوداشت اصفهان به معنای نکوداشت یک تاریخ است
هنرمند نگارگر اصفهانی نیز گفت: اصفهان تنها یک شهر نیست، بلکه یک تاریخ پرافتخار است.مهری سمیعی، افزود: من حتی اگر یک شهروند اصفهانی نبودم، به این مسئله باور داشتم که اصفهان نگین انگشتر ایران زمین است و مردم آن در طول تاریخی چندهزار ساله، قرن ها افتخار در عرصه های مختلف علم و هنر و فرهنگ را نصیب این شهر ساخته اند. وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن در مسند مدیریت چنین شهری به جز افتخار، مسئولیت سنگینی را نیز بر دوش مسئولین می گذارد عنوان داشت: اداره کردن شهری همچون اصفهان وظیفه ی بسیار سنگین و دشواری است، چرا که انجام چنین مسئولیتی باید با گذشته و وضعیت قبلی اصفهان هم ردیف باشد تا موجب افول کیفیت آن نشود.این هنرمند ضمن تاکید بر اینکه برگزاری هفته نکوداشت اصفهان ادای دین مردم و مسئولین شهر اصفهان به آن است اظهار کرد: همه ما باید بدانیم که در برابر این شهر اسرارآمیز مسئول هستیم. از شهروندی که در مصرف آب صرفه جویی کرده و یا در حفظ و نگهداری طبیعت شهر تلاش می کند، تا مسئولانی که برای افزودن برگی به افتخارات این شهر تلاش می کنند، در برابر اصفهان مسئول هستیم.