ملزومات ضدانفجار با کیفیت بالا و قیمت مناسب
اولین تولید کننده تابلوهای برقی ضدانفجار مصرفی در تاسیسات نفت و گاز کشور همچنان در مسیر توسعه و پیشرفت گام برمی‌دارد.
مهندس اسفندیار رحمتی مدیرعامل شرکت برق و تاسیسات داریان (سهامی‌خاص)، در دیدار مهندس یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از تاسیسات تولیدی این شرکت در شهرک صنعتی نصیرآباد، به تشریح پیشینه و عملکرد این واحد پرداخت.
شرکت برق و تاسیسات داریان در سال ۷۰ تاسیس شد و در سال ۸۳ به عنوان نماینده شرکت آلمانی C E A G که بزرگترین تولیدکننده انواع جعبه تقسیم، چراغ های ضد انفجار، کنترل استیشن، پلاک ، سوکت و تابلوی توزیع برق ضدانفجار است پا به عرصه تولید گذاشت. این شرکت در سال ۸۵ تصمیم به تولید این محصولات در داخل کشور گرفت و در سال ۸۷ و پس از انجام یک پروژه تحقیقاتی، اولین نمونه از محصولات ملزومات برقی ضدانفجار تولید داخل را برای آزمایشات کیفی و اخذ تاییدیه‌های لازم به شرکت‌های سیرای بریتانیا و توف آلمان ارسال کرد.
تاسیسات تولیدی شرکت در شهرک صنعتی نصیرآباد، در زمینی به مساحت چهار هزارمترمربع با حدود ۸۵۰ مترمربع سوله قرار گرفته که بر اساس طرح توسعه شرکت قرار است پس از الحاق زمین مجاور، فضای مسقف به ۲هزار و۵۰۰ مترمربع افزایش پیدا کند.
با اخذ تاییدیه‌های لازم، ملزومات برقی ضدانفجار مصرفی در صنایع نفت و گاز که ارزبری بالایی هم دارد در داریان ساخته شد و این شرکت به تامین کننده اصلی این اقلام در کشور بدل گردید.
تولیدات داریان علاوه بر کیفیت مناسب که همتای محصولات اروپایی و آمریکایی است به لحاظ قیمت بسیار مقرون‌ به صرفه‌تر است تا آن جا که به گفته رحمتی، قیمت تولیدات این شرکت نصف تا دو سوم بهای نمونه‌های مشابه خارجی است.کیفیت بالا و قیمت مناسب تولیدات داریان موجب شده صنایع نفت و گاز کشور از این محصولات استقبال کرده و از آن‌ها در تمامی پروژه‌های دایر یا در دست توسعه استفاده کنند.
به گفته نیما نارینی مدیر بخش تجهیزات ضدانفجار، داریان در حال حاضر در فازهای ۱۳ تا ۲۴ پارس‌جنوبی حضور دارد و در حال فعالیت است. عملیات در فازهای ۱۵ و ۱۶ تمام شده، در فازهای ۱۷ و ۱۸ در دست اجرا است و مابقی در مرحله تولید بر اساس سفارش قرار دارد.
به گفته وی، هر فاز حدود ۲۰۰ تابلوی ضدانفجاردارد که به سرعت در دست ساخت و نصب است. در بعضی از فازها نیز ساخت کنترل استیشن و جعبه تقسیم ضد انفجار در حال انجام است.
رحمتی مدیرعامل هم یادآوری کرد که برای اجرای طرح توسعه، شرکت نیازمند برخورداری از تسهیلات دولتی تا سقف ۳ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی است تا علاوه بر اجرای پروژه‌های ساختمانی، ماشین‌آلات جدید هم تامین شود.
او در تشریح توانمندی‌های شرکت، از ایجاد یک واحد آزمایشگاهی مدرن و راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه شرکت (R&D) به عنوان موتور محرک توسعه در این واحد خبر ‌داد. مهندس صادقی و هیات همراه در این دیدار با عملکرد شرکت برق و تاسیسات داریان آشنا شده و در جریان توانمندی‌ها و همچنین تنگناهای این واحد موفق قرار گرفتند. همچنین وعده داده شد که برای رفع مشکل نقدینگی و اجرای طرح توسعه شرکت از طریق این سازمان پیگیری لازم به عمل آید.