وقتی تلاش و همدلی  در ایران خودرو شکوفه می‌زند
گروه صنعتی ایران خودرو در حالی این روزها به منبع و منشا بسیاری از اخبار تحولگرای صنعت خودرو تبدیل شده است که تا حدود دوسال پیش مانند بسیاری از بنگاه های تولیدی دیگر کشور و حتی بیشتر از آنان، در شرایط بحرانی قرار داشت. بحرانی که تولید در این شرکت را به پایین ترین حد ممکن رسانده بود وهمان تعداد اندک خودروی تولیدی نیز با کمبود قطعه صورت می گرفت. امروز اما ایران خودرو آن بحران را با سریع‌ترین روند ممکن پشت سرگذاشته و اتفاقا اخباری از درون آن به گوش می رسد که از تحول و تغییر رویکردی بنیادین حکایت دارد. امروز دیگر تیراژ تولید دغدغه آن نیست و مدیرعامل از چهار برنامه بنیادی این شرکت در کیفیت، توسعه محصول، خدمات پس از فروش و صادرات سخن می گوید. مروری کوتاه بر همین اخبار و نشانه های مثبت، ما را بیش از پیش به آنچه که در این گروه خودروسازی در حال رخ دادن است، آشنا می کند.

روند افزایشی تولید
ایران خودرو در سال گذشته ۶۰۲ هزار دستگاه سواری و وانت تولید کرد که نسبت به تولید سال قبل از آن، با ۶۵ درصد رشد همراه بود. این در حالی است که وزارت صنعت برای سال گذشته تولید ۵۳۰ هزار دستگاه را برنامه ریزی کرده بود، اما ایران خودرو توانست آن را به بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش دهد که ناشی از اطمینان مدیریت ارشد به کارکنان به سایت های مختلف تولید است. امسال قرار است ۶۶۰ هزار دستگاه یعنی ۱۰ درصد بیشتر از پارسال تولیدشود.

تدوین ۴۰۰ پروژه بهبود کیفیت
شورای ارتقای کیفیت در نیمه دوم سال گذشته تشکیل شد و بهبود کیفیت حوزه های تامین، فرآیند تولید و خدمات پس از فروش در دستور کار قرار گرفت. بیش از 400 پروژه بهبود کیفیت تدوین شد و بیش از 70 درصد آن به بار نشست.
بنا به تاکید مدیرعامل برخلاف گذشته بدون فراهم کردن امکانات خدمات پس از فروش، محصول جدید به بازار عرضه نخواهد شد.

عرضه محصولات جدید
تولید دنا: دنا به عنوان لوکس ترین محصول ایران خودرو در نیمه نخست سال گذشته به تولید رسید. دنا با تکیه بر توان مهندسی شرکت ایران خودرو و بر پایه پلاتفرم ملی طراحی شده و بدون اتکا به منابع خارجی تولید می شود. این محصول دارای ویژگی های فنی مطابق با استاندارد های ملی و بین المللی است و با موتورEF7 معمولی و جعبه‌دنده دستی عرضه می شود؛ عرضه دنا با گیربکس اتوماتیک و همچنین موتور EF7 توربوشارژ و XUM نیز در برنامه توسعه محصول قرار دارد.
وانت آریسان : خط تولید وانت آریسان، محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو در نیمه دوم اسفند سال گذشته در تبریز راه اندازی شد. این وانت با روزانه ۵۰ دستگاه وارد مدار شد و امروز این عدد به ۱۵۰ دستگاه رسیده است. وانت آریسان دارای موتور بنزینی و پایه گازسوز او. اچ. وی.جی. ۲ است و استاندارد یورو ۴ را تامین می کند.
کلیو و کپچر: کلیو و کپچر دو محصول جدید رنو هستند که این دو خودرو درنمایشگاه خودرو تبریز در سال گذشته به مردم ایران معرفی شدو پیش فروش خودرو کپچر درسال جاری انجام و مورد استقبال بی نظیر مشتریان قرارگرفت.
آغاز تولید موتور TU۳ ساخت داخل
با تولید انبوه «موتور تی.یو3» ساخت داخل، ایران خودرو توانست تولید پژو 206 تیپ 2 را پس از وقفه ای چندماهه از سرگیرد و دانش فنی خود در قوای محرکه را توسعه دهد.

توسعه زنجیره تامین
شرکت طراحی، مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو)، سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری و تولید قطعات خودروهای سواری فرا خواند.
برخورداری از توان خودکفایی مناسب قطعات و مجموعه ها و قابلیت ارتقای کیفیت محصولات تولیدی نسبت به وضعیت موجود، از الزامات سرمایه گذاری در این بخش عنوان و بر لزوم برخورداری از قابلیت افزایش رقابت پذیری با کاهش قیمت تمام شده نسبت به قیمت موجود تاکید و توان مالی مناسب برای سرمایه گذاری متناسب با قطعه و مجموعه انتخابی تاکید شده است.
کاتالیست ، کمپرسورکولر، سیستم فرمان، ای. بی. اس، ایربگ با ای. سی. یو، گیربکس اتوماتیک، تایر، بوسترترمز، باتری خشک، کیت ای ام اس، دیسک و صفحه کلاچ، قطعات متالورژی پودر، کاسه نمدها، رادیوپخش، فولادهای آلیاژی و کمک فنر از جمله قطعاتی هستند که ساپکو سازندگان وسرمایه گذاران را به تولید آن دعوت کرد.

پیشرفته ترین مرکز تست آلایندگی
پیشرفته ترین مرکز تست آلایندگی خودرو در خاور میانه در خرداد سال گذشته در ایران خودرو به بهره برداری رسید. با نصب و راه اندازی این تجهیزات جدید، گروه صنعتی ایران خودرو به مجموعه کاملی از پیشرفته ترین آزمایشگاه‌های تست آلایندگی خودرو براساس استانداردهای کامل آلایندگی یورو چهار و پنج دست یافت. آزمایشگاه های مرکز طراحی و توسعه پلاتفرم ایران خودرو امکان انجام کلیه تست‌های آلایندگی و مصرف سوخت خودرو تا سطح استاندارد یورو چهار و پنج را دارد. این مجموعه تنها مرکز تست آلایندگی است که با در اختیار داشتن شاسی دینامومتر مخصوص دوام، امکان انجام تست نوع پنج استاندارد مربوط به تست دوام قطعات مرتبط با سیستم کاهنده آلودگی بر روی خودروها را درایران فراهم آورده است .
حضور در بازارهای جهانی
هدف صادراتی ایران خودرو برای امسال 30 هزار دستگاه برنامه شده و سهم برند ملی در سبد صادرات چشم‌گیر است. در حال حاضر سمند و سورن به کشورهای عراق، آذربایجان، ساحل عاج صادر و ونزوئلا می شود.
در یک سال اخیر همانند سال های قبل بسیاری از مقامات و مسوولان بلندپایه کشورهای مختلف از خطوط تولیدی ایران خودرو دیدن کرده و با دستاوردها و محصولات این گروه صنعتی آشنا شدند. این آشنایی ها در بسیاری موارد منجر به درخواست همکاری و یا بهره گیری از محصولات ایران خودرو در کشورهای خارجی شد.در یکی از این دیدارها رییس صندوق توسعه عمان، خواستار راه اندازی خط تولید محصولات ایران خودرو دراین کشورشد .
در اقدام دیگری ، ایران خودرو تاییدیه موسسه استاندارد تونس برای صادرات رانا به آن کشور را کسب کرده و به دنبال شروع فعالیت مجدد در مصر و در حال رایزنی برای صادرات خودرو به الجزایر است. در عین حال به بازارهای نیجریه و ساحل عاج نیز می اندیشد.
ازدیگر سو ،‌در سال گذشته ایران خودرو توانست استاندارد بازار روسیه را به دست آورده و صادرات به آن کشور را از سر گیرد که گامی بلند نیز در غلبه بر تحریم ها به شمار می رود.
شروع تولید رانا در عراق از دیگر رویدادهای مهم ایران خودرو در صحنه بازار جهانی است که سال گذشته به وقوع پیوست. خط تولید ایران خودرو در عراق ظرفیت تولید 10 دستگاه از محصولات این شرکت در هر ساعت را دارد .
آغاز به کار مرکز تحقیقات گیربکس
گروه صنعتی ایران خودرو با هدف تکمیل زنجیره خودروسازی و توسعه سیستم های مختلف خودرویی، مرکز تحقیقات گیربکس را در اواخر خرداد ماه امسال راه اندازی کرد.
ایران خودرو پیش از این مراکز تحقیق و طراحی در زمینه های بدنه و موتور را ایجاد کرده و به دانش فنی مناسب در این بخش ها دست یافته و تاسیس مرکز تحقیقات گیربکس گامی بلند در راه تکمیل زنجیره خودروساز شدن و تحقق برنامه راهبردی ایران خودرو به شمار می رود. با توجه به تجربه و تخصص شرکت چرخشگر، ماموریت ایجاد مرکز تحقیقات گیربکس به این شرکت داده شد و طراحی و تولید گیربکس با دو برنامه کوتاه مدت و بلندمدت به اجرا در می آید.
گیربکس های اتوماتیک و شش دنده به بالا موضوع اصلی مرکز تحقیقات گیربکس است و در نخستین گام، گیربکس های دابل کلاچ اتوماتیک دی. سی. تی. طراحی و تولید خواهد شد.

اولین فراخوان طراحی استایل
اولین فراخوان طراحی بدنه خودرو در سال گذشته توسط ایران خودرو به اجرا در آمد. دراین فراخوان سه هزار طرح شرکت کردند که ۱۳ مورد و در نهایت سه مورد به عنوان برترین طرح ها انتخاب شدند. قرار است در مراسم ویژه ای بعد از ماه رمضان از نفرات برتر این مسابقه قدردانی به عمل آید.

توسعه همکاری با نهادهای تحقیقاتی و فناوری
در نشست مشترک مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مورد ایجاد کارگروه مشترک و نشست مشترک میان آن معاونت با معاونت استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو توافق شد. مدیریت ارشد اعلام کرده که ایران خودرو در دانشگاه ها نیز مجموعه های نوآوری تشکیل خواهد داد.

ابلاغ برنامه هفت ساله توسعه محصول
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو برنامه هفت ساله توسعه محصول در این گروه صنعتی از طراحی تا تولید بر مبنای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از بخش خصوصی را تدوین و ابلاغ کرد.برنامه راهبردی توسعه محصول گروه صنعتی ایران خودرو بخش های طراحی بدنه، قالب سازی، مجموعه های تعلیق، قوای محرکه، تریم داخلی خودرو و بخش الکترونیک را در بر دارد. در این برنامه، حمایت از بخش خصوصی در طراحی، تولید خودرو و مجموعه ها و قطعات به منظور ارتقای فرآیند طراحی و توسعه محصول جدید در سرلوحه کارها قرار دارد.
در استراتژی هفت ساله توسعه محصول در گروه صنعتی ایران خودرو، حمایت از تاسیس سه شرکت طراحی بدنه خودرو، پشتیبانی از تاسیس پنج شرکت جدید قالب‌سازی و حمایت از تاسیس پنج شرکت برای طراحی مجموعه تعلیق و اکسل و ده شرکت جدید یا توسعه فعلی تولید کننده قطعات مجموعه تعلیق به چشم می خورد. حمایت و پشتیبانی از تاسیس پنج شرکت تولید کننده قطعات گیربکس، پشتیبانی از تاسیس یک شرکت تولید کننده گیربکس و حمایت از تاسیس سه شرکت جدید برای طراحی تریم داخلی خودرو و پشتیبانی از تاسیس شرکت های جدید درخصوص الکترونیک خودرو از دیگر برنامه های راهبردی هفت ساله مهندس یکه‌زارع در خصوص توسعه محصول است.