ایجاد مسیر سبز برای رسیدگی به درخواست‌های استان کرمانشاه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه به نمایندگی بخش خصوصی این استان ضمن خیرمقدم به ریاست جمهوری در سفر به این استان، به سخنرانی پرداخت. کیوان کاشفی در دو بخش سخنان خود را مطرح کرد و در بخش نخست به شرایط کلی اقتصاد کشور پرداخت. او در بخش دوم سخنانش با بیان شرایط استان کرمانشاه، درخواست‌های فعالان اقتصادی این استان را از ریاست جمهوری مطرح کرد. کاشفی با قدردانی از عملکرد سه ساله دولت گفت: امروز که با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنیم سه سال از عمر دولت شما می‌گذرد، سه سال سراسر فعالیت و امید و سا‌ل‌هایی که موفقیت‌های بزرگی برای کشورمان رقم زده و البته افسوسهایی که همچنان با ماست. بی انصافی است اگر با دید روشن به مسائل ننگریم و موفقیتها را نادیده بگیریم. در این مدت ثبات و نظم و انضباط در اقتصاد کشور به میزان قابل قبولی انجام شده، تورم به عنوان بزرگترین چالش ۴۰ ساله اقتصاد ایران مهار شده و رشد اقتصادی در کشور بعد از مثبت شدن اگرچه با شیب ملایم اما به سمت صعود رفته است. از همه مهم‌تر، امروز دنیا با ما با احترام صحبت می‌کند و اقتصاد ایران و بخش خصوصی مطالبه‌گر کشور، سهم خود را از اقتصاد دنیا طلب می‌کند و با جرات می‌توانیم تقاضای الحاق به WTO و کشورهای G۲۰ را داشته باشیم.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به ریاست جمهوری اظهارکرد: حضرتعالی به خوبی واقفید که هنوز کارهای مهم و اساسی بسیاری در اقتصاد کشور داریم که در یک سال مانده از دولت با تکیه بر زیرساخت‌های به دست آمده باید بدان همت گماریم. ایجاد رونق در اقتصاد، خروج از رکود، توسعه اشتغال پایدار و ارتقاء سطح معیشت مردم از مهمترین این امور است. به نظر بنده زمان انتقاد و ترویج ضعف ها به پایان رسیده و امروز کشور نیازمند همدلی و یاری تمام ارکان نظام با دولت در جهت حل مشکلات اقتصادی است. وی در این راستا پیشنهاداتی به این شرح ارائه کرد:

۱- در سال اقتصادمقاومتی، اقدام و عمل شاهد اقدامات خوبی در کشور هستیم. تصویب و ابلاغ چند بخشنامه تسهیل گرانه، تخصیص منابع مالی و عزم و اراده دولت امسال را به سالی بهتر در اقتصاد تبدیل می‌کند. عقیده دارم در صورت تداوم این امر و نزدیکی بیشتر دیدگاه‌های فعالان اقتصادی و دولت، می‌توانیم فضای کسب و کار کشور را به رتبه‌های ۷۰ تا ۸۰ دنیا برسانیم؛ همانگونه که از رتبه ۱۵۲، امروز به رتبه ۱۱۸ رسیده ایم. اما بزرگترین بیم مدیران بخش خصوصی اجرای این بخشنامه‌ها و قوانین است. تجربه نشان داده که دستگاه عریض و طویل بوروکراسی کشور گاه در مقابل تغییرات، مقاومت فرسایشی پیشه کرده و بسیاری از نیات خوب زمامداران و اقدامات انجام شده را در عمل خنثی و بی اثر می‌کند. براین اساس پیشنهاد می‌شود در ستاد اقتصاد مقاومتی کمیته‌ای تشکیل شده و دقیقا بر اعمال سیاست‌ها در تمام کشور نظارت کرده و با کُندکُنندگان حرکت اقتصاد مقاومتی برخورد لازم صورت دهد.

۲- حرکت به سوی رشد اقتصادی منظم و غلبه بر مشکلات اقتصادی بدون تجدید نظر در روش‌های متداول در سیستم بانکداری کشور امکان پذیر نیست. از سوی دیگر هرگونه اقدام عجولانه و بدون بررسی در مورد اصلاح سیستم بانکی ممکن است نه تنها به گشایش منجر نشود که مشکلاتی جدید همراه داشته باشد. بنابراین ضمن تاکید بر اولویت پرداخت به این موضوع پیشنهاد می‌شود این اصلاحات فاز به فاز اجرا شود که بتوان بتدریج ضمن تقویت بنیه بانک‌ها مشکلات موجود را هم حل و فصل کرد. برای فاز اول پیشنهاد ما رفع اخلال‌های موجود در سیستم بانکی و افزایش توان مالی بانکهاست.

۳- توجه بیشتر به نظرات بخش خصوصی و بررسی پیشنهادات آنان از دیگر موارد مهمی‌است که به انسجام فکری و عملی دولت و بخش خصوصی می‌انجامد. فضای مثبت فعلی حاکم بر علایق و رفتارهای دولت و بخش خصوصی می‌تواند بیش از پیش تقویت شود. البته گاه در بخش خصوصی هم نظرات منسجم نداریم، اما این مرحله تکامل در حال گذر است و باید بیشترین همت را در راه تقویت بخش خصوصی کشور داشته باشیم که نتیجه ای شیرین برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

رئیس اتاق کرمانشاه در ادامه سخنرانی خود به ویژگی‌های این استان و مطالبات مردم آن از دولت اشاره کرد و گفت: می‌دانم اطلاعات مفید و کاملی از استان دارید و به خوبی بر مسائل و مشکلات اشراف دارید. به شما اطمینان می‌دهم کرمانشاه هر آنچه برای غلبه بر مشکلات نهادینه شده نیاز است را دارد؛ سرمایه‌های فراوان طبیعی و خدادادی، ثروت‌های سرمایه‌ای، ثروت‌های انسانی و از همه مهمتر روحیه جنگندگی و مطالبه‌جویی برای ساختن شهر و دیاری بهتر برای فرزندان این استان. ما پا در راه گذاشته ایم و تمام سعی و کوشش خود را به کار خواهیم بست. از حضرتعالی و کابینه محترم تقاضا و توقع داریم ما را یاری کنید و اموری را که جنبه حاکمیتی و دولتی دارد برای پیشرفت و توسعه استان لحاظ کنید که به ۴ مورد آن به اختصار اشاره می‌کنم.

۱. جناب آقای رئیس جمهور، از مدیر کم اختیار نمی‌توان انتظار کار بزرگ داشت. اعتماد به استاندار و مدیران استانی و افزایش سطح اختیارات آنها بسیاری از مشکلات و موانع ما را داخل استان حل و فصل می‌کند. چگونه از رئیس بانکی که سطح اختیارات او حدود سه میلیارد تومان است (یک میلیون دلار) می‌توانیم انتظار اقدامات مهم و بزرگ داشته باشیم؟ اینکه مدیران ما مدام مجبورند برای هر موضوعی به تهران، وزارتخانه‌ها، سازمانها و بانک‌ها مراجعه و با چانه زنی و خواهش امری را محقق کنند ما را کلافه و به شخصیتمان خدشه وارد می‌کند. تقاضا داریم اولا سطح اختیارات مدیران ما را افزایش دهید و ثانیا دستور دهید کلیه وزارتخانه‌ها و بانک‌ها مسیری سبز برای انتقال و رسیدگی به درخواست‌های استان کرمانشاه اختصاص دهند.

۲. استان کرمانشاه دارای توان تاریخی و بالقوه در امر تجارت و صادرات است. اتاق بازرگانی کرمانشاه ۹۵ سال قدمت دارد و به رغم پائین بودن شاخص‌های مختلف اقتصادی، در سال، صادرات سه میلیارددلاری از استان انجام می دهیم که حدود نیمی‌از آن حاصل زحمات واحدهای تولیدی و تجار ماست. چنین پتانسیلی باید تقویت شود و تقویت آن موجب تاثیرگذاری مستقیم بر سایر حوزه‌ها خواهد شد. تقاضا دارم تبدیل منطقه ویژه اقتصادی قصر شیرین به منطقه آزاد را به تصویب هیات محترم وزیران برسانید و کرمانشاه را در پیشنهاد مناطق آزاد جدید به مجلس شورای اسلامی‌قرار دهید. این امر بدون اینکه هزینه‌ای به دولت تحمیل کند موجب ایجاد رونق اقتصادی در کل استان خواهد بود. ضمن اینکه با بررسی قصرشیرین به خوبی می‌توانیم به شاخص‌های ممتاز آن در قیاس با سایر مناطق تصویب شده در هیات دولت پی ببریم.

۳. کرمانشاه دارای سه پتروشیمی‌است و مجوز پتروشیمی‌چهارم هم اخذ و مراحل احداث آن با سرعت در حال انجام است. تقاضا داریم اولا دستور فرمائید گشایش‌های لازم به خصوص در زمینه تضمین فاینانس این پتروشیمی‌ انجام شود. دوما با توجه به اینکه با احداث پتروشیمی ‌چهارم عملا کرمانشاه بعد از عسلویه تنها استانی خواهد بود که ۴ پتروشیمی ‌داشته و یک بازار مهم حداقل ۱۰ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی ‌یعنی عراق را هم در فاصله ۲۰۰ کیلومتری خود دارد، به وزارتخانه‌ها و موسسات عمومی‌غیر دولتی دستور دهید نسبت به سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی این پتروشیمی‌اقدام کنند. با توجه به دانش فنی موجود در این حوزه در استان و بازار تقریباً مطمئن پتروشیمی ‌در منطقه، این امر می‌تواند بر توان ظرفیت صنعتی استان و بازکردن مسیر سرمایه‌گذاری‌های جدید کمک بسزایی کند.

۴. مردم کرمانشاه سالهاست منتظر اتمام بعضی از پروژه‌های بزرگ استان هستند؛ پروژه‌هایی که برای مردم کرمانشاه جنبه حیثیتی یافته اند مانند پالایشگاه آناهیتا، قطار شهری و راه آهن غرب کشور. طبیعی است در چنین سفرهایی انتظار گشایش و سرعت بخشی به انجام و اتمام این پروژه‌ها بالاتر خواهد بود. بیم آن داریم عدم اجرا یا طولانی تر شدن این پروژه‌ها موجب یأس و بدبینی و عدم اعتماد به نفس کرمانشاهیان برای اجرای پروژه‌های بزرگتر در استان شود. بنابراین توجه ویژه به این درخواست برحق و مهم مردم کرمانشاه و تسریع در اجرا و اتمام این دست پروژه‌ها را طلب می‌کنیم.