خط3 در مسیر مصوب؟

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- شهردار مشهد در هفته آخر مهر ماه در فضایی متفاوت، در یکی از کارگاه‎های خط دو قطار شهری میزبان اهالی رسانه بود تا مطابق آنچه رویه معمول نشست‌های مطبوعاتی است، علاوه بر ارائه گزارشی از عملکرد مدیریت شهری، به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد. اگرچه سیدصولت مرتضوی در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد سه ساله شهرداری مشهد ارائه کرد اما پاسخ‎های شهردار به سوالات خبرنگاران کوتاه و به شیوه ای متفاوت از نشست های گذشته ارائه شد.

تغییر مسیر خط3 منتفی است

نخستین موضوعی که در این نشست مورد سؤال خبرنگاران قرار گرفت، بحث تغییر مسیر خط سه قطار شهری بود که اگرچه مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در نیمه شهریور ماه خبر از این تغییر مسیر داده و رئیس کمیسیون ویژه قطار شهری شورای شهر مشهد نیز کمی بعدتر مهر تأیید بر این خبر زده بود، اما مرتضوی در نشست خود در پاسخ به این سؤال اینطور گفت: پیش‌بینی می‎شد احتمال تغییر مسیر در خط سه وجود داشته باشد، اما با توجه به نشست‎های کارشناسی انجام شده اکنون با قاطعیت می‌گویم این خط تغییرات محسوسی نخواهد داشت و در کریدور مصوب اجرا خواهد شد. شهردار مشهد در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که خواستار توضیح بیشتر و شفاف‌تر درباره تغییرات نامحسوس در مسیر خط سه شد، اظهار کرد: ابدا تغییر مسیر نخواهیم داشت. سؤال بعدی این بود که «آیا خط سه قطار شهری در مسیر مصوب شورای عالی ترافیک اجرا خواهد شد؟»، که مرتضوی در پاسخ به یک کلمه اکتفا کرد و گفت: بله.

نیمه پر لیوان را ببینید

شهردار مشهد در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص گزارش مقصران تأخیر خط دو قطار شهری و چرایی تغییر مبانی قرارداد این خط با پیمانکار، گفت: پیشنهاد شما چیست؟ ما به اجتهاد شما عمل می‏کنیم. پس از اینکه خبرنگار مذکور به اظهارات شهردار اینطور پاسخ داد که «بر مبنای کارشناسی عمل کنید»، مرتضوی عنوان کرد: این سؤال را نباید از من بپرسید؛ قرار بوده پروژه ظرف مدت پنج سال به اتمام برسد؛ باید می‎رفتید از افرادی که بودند، سؤال می‎کردید؛ ما بر اساس مصوبه شورای شهر و شورای عالی فنی اقدام کردیم؛ با توجه به نوسانات نرخ ارز بعد از آزادسازی، مبانی پیمان در تمام کشور به هم خورد و دو راه داشتیم، یا باید پروژه را تعطیل می‏کردیم یا اینکه با اخذ مجوزهای قانونی کار را ادامه می‎دادیم؛ خواهش من این است که نیمه پر لیوان را ببینید. یکی دیگر از سؤالات مطرح شده درباره دریافت خسارت از پیمانکار پروژه خط دو بابت تأخیر در اجرای پروژه بود که شهردار در پاسخ اینطور گفت: به دنبال کالبدشکافی گذشته نیستم؛ خسارتی وارد نشده است که بگیریم. شهردار مشهد همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان عقب‎ماندگی پروژه خط دو قطار شهری از برنامه زمان‏بندی شده، عنوان کرد: بر اساس اصلاحیه مبانی پیمان، عقب‎ماندگی نخواهیم داشت.

بعدا صحبت می‌کنیم

پرونده‎سازی برای شهردار در هیأت رسیدگی به تخلفات وزارت کشور بنابر اعلام یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع سؤال یکی دیگر از خبرنگاران بود که مرتضوی در پاسخ گفت:اطلاعی ندارم؛ از خود این نماینده سؤال کنید. «بعدا با هم صحبت می‌کنیم» پاسخ مرتضوی به سؤال خبرنگاری بود که از او درباره دریافت نامه‎ای از هیأت رسیدگی به تخلفات وزارت کشور پرسید. شهردار مشهد در پاسخ به سؤالی در خصوص ایستگاه‎های دوچرخه مشهد هم گفت: مشکل از بهره‎برداری است، ایستگاه‎ها آماده است اما مردم استقبال نمی‎کنند.

میزان سرمایه‎گذاری خارجی را از استاندار بپرسید

میزان جذب سرمایه خارجی با توجه به سفر هیأت‎های خارجی به مشهد از دیگر سؤالات خبرنگاران بود که شهردار در پاسخ با بیان اینکه از سرمایه‎های خارجی استقبال می‎کنیم، عنوان کرد: اما این سؤال را باید از استاندار بپرسید. مرتضوی در خصوص سرمایه‌گذاری در این دوره از مدیریت شهری هم اینطور پاسخ داد: اساسا سرمایه‎گذاری در کشور با مشکل مواجه است؛ برای جذب سرمایه اقدامات خوبی انجام شده و میزان آن را آقای مزجی(معاون اقتصادی شهردار) در مصاحبه‎های بعدی اعلام خواهد کرد.

700 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز تکمیل خط 2

شهردار مشهد در بخشی از نشست خود به جزئیات پروژه خط دو قطار شهری اشاره و پیشرفت فیزیکی این خط را ۶۶ درصد اعلام کرد و افزود: این خط در سه فاز به بهره‎برداری خواهد رسید؛ فاز اول از انتهای طبرسی شمالی تا میدان شهدا در بهمن ماه امسال مورد بهره‎برداری قرار می‎گیرد؛ زمان بهره‎برداری از فاز دوم یعنی از میدان شهدا تا میدان شریعتی اردیبهشت ماه ۹۶ و فاز سوم از شریعتی تا ابتدای بلوار فکوری در آذر ماه سال آینده خواهد بود. وی با اشاره به اینکه از سال ۸۸ تا ۹۲ مبلغ ریالی ۱۹۵ میلیارد تومان و رقم ارزی ۵۵ میلیون یورو و در مجموع ۴۱۸ میلیارد تومان برای خط دو قطار شهری هزینه شده و در این مدت پروژه تنها ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تصریح کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۶۰۶ میلیارد تومان هزینه ریالی و ۷۳ میلیارد تومان هزینه ارزی این پروژه بوده که در مجموع ظرف این مدت مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان برای ۴۹ درصد پیشرفت فیزیکی صرف پروژه شده است.

مرتضوی با بیان اینکه در مجموع تاکنون مبلغ یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای خط دو قطار شهری هزینه شده است، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: منابع ارزی و ریالی این پروژه تأمین شده است. شهردار مشهد در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد سه ساله مدیریت شهری در دوره جدید ارائه کرد و در این گزارش به اقدامات انجام شده در حوزه حمل‎ونقل عمومی از قبیل خطوط قطار شهری، اتوبوسرانی، تاکسیرانی، مباحث مرتبط با فضای سبز شهری، اقدامات انجام شده برای حاشیه شهر، پروژه‎های عمرانی سطح شهر و ... پرداخت.

خط3 در مسیر مصوب؟