ایمنی؛ تعیین‌کننده برنده بازی

جدال میان خودرو سازانی که خودروهای خود را به سامانه‌های پیشرفته خودران مجهز کرده‌اند یا قصد دارند مجهز کنند پس از مرگ یک آمریکایی در ایالت فلوریدا در حالی که از این فناوری در خودروی تسلا مدل S استفاده می‌کرده وارد مرحله جدیدی شده است. شرکت گوگل جزو اولین شرکت‌های صاحب فناوری است که وارد حوزه خودروهای خودران شده و طی چند سال همچنان در حال آزمایش سامانه روی خودروی کوچک و معروفش است و در حالی که این غول فناوری در حال آزمایش این مجموعه سامانه‌های پیشرفته بوده است شرکت تسلا با ساخت و تولید این فناوری خودروهای برقی و خودران خود را به مرحله فروش رسانده و اعلام کرده است که این سامانه باید در شرایط خاص مورد استفاده قرار بگیرد و دستور العمل‌های خاصی را برای استفاده توسط راننده مشخص کرده است تا خودرو در ایمن ترین حالت ممکن هدایت شود.

البته این موضوع عموما توسط مالکان این نوع خودروها رعایت نمی‌شود و به خودرو اعتماد بیش از حد می‌کنند. اما آنچه در عرصه فناوری رخ داده این است که تسلا در حال حاضر یکه‌تاز است و مشتریانش هزاران کیلومتر را در حالت خودران طی کرده‌اند و تنها یک مورد حادثه منجر به مرگ داشته است. اما این شرکت اعلام نکرده است که این مقدار کیلومتر طی شده در چه مسیرها و در چه شرایطی بوده است. ایلان ماسک مدیر عامل این شرکت تسلا موتورز اخیرا اعلام کرده است که مهندسانش سامانه جدیدی را در دست طراحی دارند که تا ۱۰ برابر ایمن‌تر از انسان‌ها رانندگی خواهد کرد. نا گفته نماند ملاک سنجش ایمنی، تعداد تصادفات منجر به مرگ به ازای مقدار کیلومتر طی شده است و اگر ادعای ماسک درست باشد نسل آینده تسلا باید در هر ۲ میلیارد کیلومتر یک حادثه منجر به مرگ داشته باشد. اما آنچه مسلم است اینکه فناوری رانندگی خودکار در مراحل ابتدایی خود به‌سر می‌برد و راه زیادی را برای رسیدن به تکامل در پیش دارند. اما تسلا در دنیای خودروهای خودران تنها نیست و سایر شرکت‌ها نیز طرح‌ها و برنامه‌های خاص خود را دارند و با احتیاط بیشتری از این فناوری در خودروهایشان استفاده می‌کنند و تحرکات تسلا را نیز زیر نظر دارند و رقابت پنهانی میان خودرو سازان بزرگ در جریان است و آنها نسخه‌های مورد نظر خودشان را در دست طراحی و ساخت دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۲ خودرو ساز در حال توسعه و کار کردن روی سامانه‌های رانندگی خودکار هستند. شرکت‌هایی مانند تویوتا، هوندا و مرسدس بنز و همچنین بی‌ام‌و و تسلا در این میان سهم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. برخی شرکت‌های کرایه خودرو مانند اوبر هم آزمایش‌هایی را دراین زمینه انجام داده‌اند و البته هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند و آنها بر این باورند که حمل و نقل مسافری به کمک فناوری‌های پیشرفته متفاوت خواهد شد. در این عرصه کشور چین هم نمایندگانی برای رویارویی با غول‌های خودرو ساز دنیا به این عرصه معرفی کرده است و آنها مدعی ساخت ایمن ترین خودروی جهان هستند که با استفاده از سامانه‌های خودران افق‌های جدیدی را برای حفاظت از جان انسان‌ها معرفی خواهند کرد. البته چینی‌ها شرکت‌های دیگری را نیز به‌عنوان مدعیان این فناوری معرفی کرده‌اند که برنامه‌های جدیدی در این رابطه در دستور کار خود قرار داده‌اند. شرکت چانگان اتومبیل با ساخت یک خودروی خودران برقی موفق به طی کردن مسافت ۲ هزار کیلومتری شد که در این آزمایش حداکثر سرعت خودرو به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت هم رسیده است و با موفقیت در این آزمایش چینی‌ها توانستند نشان دهند که آنها هم در این مسابقه فناوری حضور خواهند داشت و تلاش می‌کنند از قافله عقب نمانند. چینی‌ها در حالی صحبت از خودروهای خودران می‌کنند که در بازار داخلی خود برندهای وطنی اغلب به دلیل کیفیت پایین، مشتریان چندانی ندارد. (خودروسازان چین تنها ۳۰ درصد بازار داخلی را در اختیار دارند) در کنار خودرو سازان شرکت‌های فناوری محوری هم وجود دارند که با داشتن تجربیات مختلف در هوش مصنوعی، الکترونیک و سامانه‌های هدایت خودکار به خودرو سازان فناوری‌های خود را عرضه می‌کنند و در این بازار داغ با فروش سامانه‌های پیشنهادی تجارت پر سودی را آغاز کرده‌اند که همین شرکت‌های دانش محور خود عامل رشد و افزایش سرعت انتقال فناوری به درون خودروها هستند و این موضوع باعث افزایش رقابت میان خودرو سازان خواهد شد و در ادامه باید دید برندهایی مانند بی ام و، مرسدس بنز و تویوتا با ورود محصولات هوشمندشان چه بر سر تسلا خواهند آورد.

در این میان شرکت‌های کوچک‌تری به فناوری خودران شرکت‌هایی مانند تسلا و سایر برندها کمک می‌کند تا این فناوری‌ها را توسعه دهند. عمده کمکی که شرکت‌های اصلی از دیگر شرکت‌ها می‌گیرند در حال حاضر روی توسعه فناوری جلوگیری از برخورد است. چند شرکت چینی در این زمینه به‌طور همزمان با خودروسازان جدید و قدیمی کار می‌کنند. اکنون مشخص شده که در زمینه خودروهای خودران آنچه برنده نهایی را مشخص می‌کند دقت و کاربردی بودن این سامانه است. تصادفی که برای تسلا اتفاق افتاد نشان داد زمانی که پای تصادف خودران‌ها به میان می‌آید، کسی نقش راننده را در نظر نمی‌گیرد و همه تقصیرها را به گردن سامانه خودران می‌اندازند و دشوار می‌توان ثابت کرد که مقصر کدام‌یک بوده‌اند. در زمینه خودروهای خودران تمام کارشناسان بر این باورند که این فناوری می‌تواند جان تعداد زیادی از افراد را نجات دهد اما نیاز است تا این فناوری درست تر معرفی شود و در رابطه با محدودیت‌هایش هم اطلاعات شفاف‌تری در اختیار عموم افراد قرار بگیرد.