دنیای اقتصاد- عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره وضعیت فعلی صنعت فولاد اظهار کرد: امروز صنعت فولاد چه در سطح جهانی و چه در بازارهای داخلی در شرایط چالشی قرار گرفته است. در واقع بازار فولاد در حال حاضر در وضعیت رکود و کمبود تقاضا قرار دارد. بهادر احرامیان بیان کرد: بدون شک چنین وضعیتی، واحدهای تولیدی فولاد را با مشکل مواجه کرده است. کاهش تقاضا چه در داخل و چه در بازارهای خارجی منجر به ضررده شدن شرکت‌های فولادی شده است. در بازار داخلی سیاست‌های ضد تورمی باعث تشدید رکود در بازار فولاد شده است.
حال باتوجه به اتمام سال ۲۰۱۵میلادی و ورود به سال ۲۰۱۶میلادی و اجرایی شدن رفع تحریم‌ها، برخی کارشناسان و فعالان حوزه معدن نسبت به آینده بخش معدن و صنایع معدنی خوش‌بین هستند. آنها پیش‌بینی می‌کنند با رفع تحریم‌ها، وضعیت سرمایه‌گذاری و صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی بهتر از گذشته شود.عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره رفع تحریم‌ها از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی و تاثیر آن بر صنعت فولاد، تصریح کرد: به اعتقاد بنده نمی‌توان امید چندانی داشت که با رفع تحریم‌ها از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تغییر مثبتی در وضعیت صنعت فولاد ایجاد شود، زیرا صنعت فولاد در عرصه جهانی نیز با رکود مواجه است به همین دلیل انتظار نمی‌رود متصل شدن به بازار‌های جهانی کمک چندانی به صنعت فولاد ایران کند. حال در کنار رکود پیش آمده در بازار داخلی فولاد، این صنعت با مشکلات دیگری در حوزه صادرات مواجه است، به طوری که امروز نزدیک به ۳ میلیون تن فولاد در انبار واحدهای فولادی دپو شده است.

احرامیان درباره مشکلات پیش روی فعالان فولادی در زمینه صادرات، اظهار کرد: بزرگترین مشکل صادرات تا به امروز عدم دسترسی شرکت های صادراتی به سیستم‌های بانکی بود. اما چالش مهم تر این است که رقیبی پر قدرت و قیمت شکنی به نام چین در بازار های جهانی حضور دارد به همین دلیل یافتن بازارهای صادراتی و رقابت با چین بسیار مشکل است.وی با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در حل مشکلات فعالان فولادی در صادرات تصریح کرد: بدون شک اتاق بازرگانی می‌تواند در حل مشکلات موجود در این حوزه موثر باشد. ایجاد سازوکارهای ضد دامپینگ از اقداماتی است که می‌تواند از سوی اتاق بازرگانی انجام شود. همچنین اتاق بازرگانی می‌تواند در زمینه بازاریابی و ارتقا صادرات نیز به تولیدکنندگان و صادرکنندگان این صنعت کمک کند.عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان تاکید کرد: دولت باید به شرکت های فولادی اجازه تجدید ساختار را بدهد. همچنین مسئولان دولتی از مداخله در بازار دست بردارد. در شرایط فعلی که صنعت فولاد دومین دوره مرگ را تجربه می‌کند این اقدامات از سوی دولت می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند.