چگونه می‌توان خریداران را به مشتریان وفادار تبدیل کرد

مترجم: هوتسا عسکری‌نسب

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار بر این باورند که برای فروش خوب، به یک فروشنده ماهر با مهارت‌های منحصر به فرد نیاز دارند. اما در واقعیت بهترین نیروی فروش، مشتریانی هستند که از همکاری با شما منفعت برده و به وجهه اجتماعی کسب‌وکارتان مشروعیت می‌بخشند. زمانی که نمی‌توانید کنترلی بر خبرهای رایج بین مردم داشته باشید، پس رضایت و وفاداری گروه مشتریان خود را به‌صورت سیستماتیک مدیریت کنید. این مقاله به مراحلی اشاره می‌کند تا بتوان مشتریان را به طرفدارانی پر و پا قرص تبدیل کرد و علاوه بر ترویج محصولات و خدمات، میزان فروش را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد.

گام اول: اطلاع از محل فعالیت مشتریان

از محل فعالیت مشتریان ایده‌آل و نحوه تماس کسب‌وکار خود با آنها اطلاع پیدا کنید. ممکن است در رسانه اجتماعی، کمپین اینترنتی یا یک منطقه خاص فعال باشند. تمامی اطلاعات در زمینه تماس با مشتریان را در اختیار داشته باشید.

گام دوم: توسعه مشتری مداری

از خواسته‌ها و انتظارات دقیق مشتریان در ارتباط با کسب‌وکاری که ارائه می‌دهید اطلاع پیدا کنید. با کمک گرفتن از تجارب یا انجام تحقیقات از طریق فرم‌های انتقادات و پیشنهادها و نظرسنجی، می‌توان به این اطلاعات دست پیدا کرد. مشتریان باید احساس کنند مورد توجه هستند و یکی از دلایل مهم شکست در هر کسب‌وکاری کوتاهی در انجام این امر است.

گام سوم: برآورده کردن نیازهای مشتریان

پس از اطلاع از خواسته‌های مشتریان، بلافاصله تمام نیازهایشان را برآورده نکنید. همچنین نسبت به توانایی‌ها و نقاط قوت خود واقع بین و آگاه باشید. احتمال دارد به منظور اجرای استراتژی‌های جدید در جهت بالا بردن وفاداری مشتریان، لازم باشد به تعداد افراد گروه بیفزایید تا با مدیریتی صحیح، گروه را در مسیر رسیدن به اهداف، رهبری کنید.

گام چهارم: درک روند تغییر

حال زمان آن فرا رسیده متوجه شوید چگونه از موقعیتی که دارید در جهت برآوردن نیازهای مشتریان ایده‌آل استفاده کنید. تمام تغییراتی را که باید صورت بگیرد اعم از چگونگی رخ دادن اتفاقات و اینکه چه فردی مسوول تغییرات خواهد بود یادداشت کنید. مطمئن شوید کارمندان لزوم نیاز به تغییرات را درک کنند تا بتوانند با هر تغییر و تحولی کنار بیایند و احساس راحتی داشته باشند.

گام پنجم: ایجاد هدف و معیار

با ایجاد هرگونه تغییری، هدفی در ذهن داشته باشید و برای سنجش نتایج نسبت به هدف، معیار مورد استفاده را نیز بشناسید. مشخص کنید چه فردی مسوول ایجاد ابزارهای اندازه‌گیری و بررسی کمی است به‌طوری که هیچ موردی فراموش نشود.

گام ششم: داشتن جدول زمانی

جدول زمانی دقیقی را برای فرآیندهای پیشبرد تغییرات، آزمون، پیاده‌سازی کامل، بازنگری و اصلاحات در نظر بگیرید. تا جایی که امکان دارد برنامه‌های دقیقی داشته باشید و در هر مرحله منابع مورد نیاز را ذکر کنید.

گام هفتم: سنجش پاسخ‌های مشتریان

همان‌طور که تلاش می‌کنید روابط خود را با مشتریان بهبود بخشید و میزان وفاداری آنان را افزایش دهید، روش پاسخگویی مشتریان به کسب‌وکار و پیشنهادهای تجاری شما تغییر خواهد کرد. باید این تغییرات را از طریق روش‌هایی از قبیل نظرسنجی، فرم‌های انتقادات و پیشنهاد یا تجارب خود و مشتریان بسنجید. باید اثر بخشی‌ها را محاسبه کنید، در غیر این‌صورت از مفید بودن تغییرات آگاهی نمی‌یابید.

گام هشتم: اطمینان از طول عمر

اگر تغییراتی که ایجاد کرده اید به‌طور موفقیت آمیز بر طرز رفتار مشتریان تاثیر بگذارد، پس آن تغییرات را سرلوحه کسب‌وکارتان قرار دهید. سنجش ثابت و ایجاد هدف تهاجمی، بهترین روش‌هایی هستند که برای اطمینان یافتن از تغییرات مناسب و موثر می توان از آنها کمک گرفت. هر تغییری که در روند کسب‌وکار ایجاد می‌کنید به کار سخت، پشتکار و تغییر در طرز فکر نیاز خواهد داشت. علاوه بر این، به یاد داشته باشید خواسته‌های مشتریان همیشه ثابت نیست و تغییر خواهد کرد و به همان نسبت هم کسب‌وکار باید دچار تغییرات شود. میزان موفقیت در کسب‌وکار بستگی به برآورده کردن نیاز بازار و همچنین ایجاد یک استراتژی برای فراتر رفتن از انتظارات است. تا زمانی که کسب‌وکار منعطف باشد، تغییرات در زمان لازم ایجاد شود و این اصول رعایت شود، به تعداد طرفداران پر و پا قرص اضافه خواهد شد که یکی از موثرترین روش‌های افزایش فروش به حساب می‌آید.

منبع: Mycustomer