نمایشگاه را در روز تعطیل هم برگزار کنید
ساختار برگزاری نمایشگاه در ایران باعث می‌شود نمایشگاه خلوت شود. مثلا نمایشگاه حتما باید در روز کاری و ساعت کاری اجرا شود. در حالی که با توجه به برگزاری این نمایشگاه در فصل دانشگاه‌ها و مدارس، حتما باید یک روز تعطیل هم وجود داشته باشد. معمولا هدف اپراتور نیز مخاطبان ویژه‌ای است که به نظر من توانسته‌ایم هدف خود را تامین کنیم. نکته دیگر هم اینکه هزینه حمل و نقل و مسافرت در ایران به گونه‌ای است که خیلی از علاقه‌مندان شهرستانی از این امکان محروم می‌شوند

شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی در خاورمیانه، چهار سال است که به صورت گروه و به همراه تمامی زیرمجموعه‌هایش در نمایشگاه تلکام حاضر می‌شود. سیاست‌های این شرکت بزرگ در نمایشگاه تلکام چیست و چرا به صورت گروهی در تلکام حاضر می‌شود؟ این موضوعات را با داود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در میان گذاشته‌ایم. زارعیان در یک روز نیمه‌تعطیل سئوالات ما را پاسخ گفت.

این چهارمین سالی است که مخابرات ایران به صورت گروه در تلکام حضور دارد؛ برنامه‌های شما برای نمایشگاه پانزدهم چیست؟
با توجه به حساسیتی که در صنعت مخابرات وجود دارد، از چهار سال پیش تصمیم گرفتیم این نمایشگاه را به ‌صورت متمرکز برگزار کنیم و شاید یکی از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین نمایشگاه‌ها در ایران هم تلکام است. در این دوره مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه این است که به صورت واقعی به نیازهای مخاطب پاسخ داده می‌شود. می‌دانیم که نسل امروز یک نسل جست‌وجوگر بوده و حساسیت ویژه‌ای نسبت به آی‌تی و فناوری دارد و همواره به دنبال جست‌و‌جوی نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های جدید است. فکر می‌کنم طی سال‌های اخیر نقش رسانه‌ها نیز در پویا نشان دادن این حوزه زیاد بوده است. در دنیا هم پیشرفت زیادی صورت گرفته و از نظر کارآفرینی نیز ایجاد اشتغال در این حوزه از حوزه‌های دیگر راحت‌تر و ارزان‌تر است. گفته می‌شود در ایران با ۳۰ میلیون تومان در حوزه فناوری اطلاعات می‌توان شغل ایجاد کرد، در حالی که این رقم در حوزه‌های دیگر ۲۰۰ میلیون تومان است. ما هم به‌ عنوان بزرگ‌ترین اپراتور خاورمیانه به دنبال این هستیم که بتوانیم گروهی را شکل بدهیم، و دو هدف را دنبال می‌کنیم: یکی اینکه با برند قوی‌تری شرکت کنیم و دیگر اینکه به شرکت‌هایی که با ما همکاری می‌کنند کمک کنیم و پایگاه و اعتبار بیشتری به آنها ببخشیم. می‌دانید که هزینه شرکت در این نمایشگاه کم نیست و بسیاری از شرکت‌ها توانایی حضور ندارند؛ بنابراین ما به صورت مجموعه شرکت می‌کنیم. در این دوره به جز اهداف کلی‌ای که همیشه دنبال می‌کنیم- مثل اطلاع‌رسانی و آموزش و تبادل نظر- محملی هستیم برای اینکه شرکت‌های کوچک بتوانند قابلیت‌های خود را نشان دهند. می‌دانیم که طراحی یک اپلیکیشن شاید هزینه زیادی نداشته باشد ولی اطلاع‌رسانی و جلب مخاطب در بازار آی‌تی هزینه زیادی دارد.


گروهی که تحت عنوان شرکت مخابرات و همراه اول در نمایشگاه حاضر می‌شوند، چند شرکت هستند و بر چه اساسی انتخاب شده‌اند؟
از تمام شرکت‌هایی که با آنها تعامل و قرارداد داریم، خواسته‌ایم حضور پیدا کنند و هر شرکتی که اعلام آمادگی کرده، حضور پیدا می‌کند که این تعداد به ۱۰۰ شرکت می‌رسد؛ البته حدود ۲۲ شرکت با تابلوی مجزا و بقیه به صورت میز و ویترین حضور دارند، به ویژه شرکت‌های کوچک و مراکزی که اپلیکیشن ارائه می‌دهند.


هزینه‌های برگزاری بر عهده شرکت‌هاست یا پرداخت آن به صورت گروهی صورت می‌گیرد؟
در این مرحله ما هزینه‌ها را می‌پردازیم ولی بخشی از آن پس گرفته خواهد شد. تمرکز بر این است که شرکت‌هایی که نمی‌توانند کار رسانه‌ای یا مطبوعاتی انجام دهند و برایشان توجیه اقتصادی ندارد، بتوانند خود را عرضه کنند و به نوعی حمایتی از آنها صورت گیرد.


گروه‌ها و شرکت‌ها قرار است چه دستاوردهایی ارائه دهند؟
دو بخش عمده مد نظر ماست؛ یک بخش تخصصی و حرفه‌ای که مخاطبان آن شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند از برنامه‌های مخابرات و طرح‌ها مطلع شوند و تعداد آنها هم زیاد نیست. بخش دوم خدماتی است که مردم از آنها استفاده می‌کنند که شاید بخش اصلی نمایشگاه باشد. مثلا در بخش تلفن همراه حوزه بانکداری و پیامکی و تراکنش‌ها و در بخش تلفن ثابت طرح‌هایی که هنوز ارائه نشده و باید به مردم معرفی شوند. شرکت‌های کوچک‌تر هم قابلیت‌هایی را که طی یک سال گذشته در کارکردهای تلفن همراه و ثابت به دست آورده‌اند، ارائه می‌دهند. هدف سومی نیز وجود دارد؛ آن هم اینکه دولتمردان با تحولات این بخش آشنا شوند. هدف ما به جز مردم نمایندگان مجلس و مدیران و مسوولان نیز هستند.


شعار امسال شما چیست؟
«اول‌ها همیشه با شما» زیرا گروهی که با ما هستند در همه زمینه‌ها اولین اپراتور محسوب می‌شوند. مثل اولین اپراتور تلفن همراه، اولین ارائه‌دهنده فیبر نوری و جیرینگ، اولین پرداخت از طریق تلفن همراه و... ولی شرکت‌ها هم با توجه به فعالیت‌شان اجازه انتخاب شعار و لوگو و برند را دارند.


چند غرفه در اختیار دارید؟
امسال سه سالن نمایشگاهی ۶ و ۷ و ۲۵ را در اختیار داریم. سالن چهارمی نیز برای پشتیبانی پرسنل نمایشگاه وجود دارد. در محوطه خارجی هم ۱۲ غرفه خواهیم داشت.


سال گذشته چه تعداد بازدیدکننده داشتید؟
امسال حدود ۲۵ درصد افزایش فضا داریم. پارسال پیش‌بینی می‌شد حدود ۴۰، ۵۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته باشیم که حدود ۱۰۰ هزار بازدیدکننده مراجعه کردند. فرصت تلکام برای ما بسیار مغتنم بود.


با توجه به جمعیت کل کشور و 12 میلیون جمعیت تهران، 100 هزار نفر بازدیدکننده آمار خوبی است؟
خیر، اما ساختار برگزاری نمایشگاه در ایران باعث می‌شود نمایشگاه خلوت شود. مثلا نمایشگاه حتما باید در روز کاری و ساعت کاری اجرا شود. در حالی که با توجه به برگزاری این نمایشگاه در فصل دانشگاه‌ها و مدارس، حتما باید یک روز تعطیل هم وجود داشته باشد. معمولا هدف اپراتور نیز مخاطبان ویژه‌ای است که به نظر من توانسته‌ایم هدف خود را تامین کنیم. نکته دیگر هم اینکه هزینه حمل و نقل و مسافرت در ایران به گونه‌ای است که خیلی از علاقه‌مندان شهرستانی از این امکان محروم می‌شوند. نمایشگاه سبیت در آلمان از هر نقطه آلمان قطار دارد و ایستگاه قطار هم در دل نمایشگاه واقع شده است. با این حال با وجود امکانات هنوز نمایشگاه می‌تواند رسانه خوبی باشد. در نمایشگاه تلاش داریم برای رسانه‌ها فرصت ایجاد کنیم تا بتوانیم کسب اطلاع و اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشیم و سعی کرده‌ایم همه را به نوعی درگیر کنیم.