بنگاه‎های کوچک و غول کمبود نقدینگی

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- رشد منفی بخش صنعت کشور در سال ۹۴ و نیز تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی و تمرکز بر توانمندی‎های داخلی باعث شد تا فروردین‌ماه امسال خبرها از بسته ۱۶ هزار میلیارد تومانی دولت برای حمایت از تولید و احیای صنایع حکایت داشته باشد؛ حالا قرار است با تصویب هیأت دولت، تسهیلاتی کم‎بهره بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۱۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط که تولید آن‎ها متوقف شده یا کمتر از ظرفیت است، اختصاص داده شود که از این رقم ۷۶۳ میلیارد تومان سهم خراسان رضوی است. اگرچه به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، بررسی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور در سال گذشته حکایت از این دارد که ۷۰ درصد این واحدها با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند اما نسبت این آمار در خراسان رضوی به‌گونه دیگری است و به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی حدود ۴۳ درصد صنایع کوچک و متوسط این استان با کمبود نقدینگی مواجه هستند و مابقی به مشکلات دیگری ازجمله مدیریتی گرفتار هستند؛ با این حال نتایج حاصل از عارضه‎یابی صنایع کوچک و متوسط حکایت از آن دارد که کمبود نقدینگی و مشکلات بانکی در خراسان رضوی نیز بزرگترین معضلی است که این واحدها با آن دست و پنجه نرم می‎کنند.

کمبود نقدینگی مشکل 43 درصد بنگاه‏های کوچک و متوسط

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از ثبت‎نام ۱۳۸۵ واحد صنعتی کوچک و متوسط و طرح‎هایی با پیشرفت فیزیکی بیشتر از ۶۰ درصد تا تاریخ ۲۶ تیرماه در سامانه بهین‏یاب خبر می‏دهد و اظهار می‏کند: از این تعداد ۶۳۳ واحد مربوط به بخش صنعت و ۷۵۲ واحد مربوط به بخش جهاد کشاورزی است که از مجموع آن‏ها، ۴۷۲ واحد برای دریافت ۷۱۴ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‎ها معرفی شده‏اند. راضیه علیرضایی با بیان اینکه سهم صنعت در دریافت این تسهیلات ۳۰۷ واحد به مبلغ ۶۱۶ میلیارد تومان است، خاطرنشان می‏کند: سهم واحدهای جهاد کشاورزی ۱۶۵ واحد به مبلغ ۹۸ میلیارد تومان است.

آغاز پرداخت تسهیلات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه تاکنون ۲.۸ میلیارد تومان از تسهیلاتی که به بانک‏ ملی ابلاغ شده، جذب شده است، تصریح می‎کند: در این بانک پنج فقره وام دیگر به مبلغ ۷.۵ میلیارد تومان در شُرف پرداخت است. وی ادامه می‎دهد: یک فقره وام به مبلغ ۴.۵ میلیارد تومان نیز در بانک صادرات در شرف پرداخت است؛ ۱۰ واحد تولیدی هم برای دریافت تسهیلات به مبلغ ۱۱.۹ میلیارد تومان به بانک ملت معرفی شده و اقدامات مربوط به پرداخت تسهیلات به آن‎ها درحال انجام و این تسهیلات در شرف پرداخت است. علیرضایی به این نکته نیز اشاره می‎کند که از تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی ثبت‏نام شده در سامانه بهین‏یاب، عارضه‎یابی ۱۲۵ واحد صنعتی کوچک و متوسط انجام شده است می‏افزاید: براساس نتایج حاصل از عارضه‎یابی این واحدها، حدود ۶۰ واحد که ۴۳ درصد آن‎ها را شامل می‏شود، مشکلات بانکی، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه ۹ درصد این واحدها نیازمند اصلاح ساختار مدیریتی هستند، عنوان می‎کند: ۱۴ درصد صنایع کوچک و متوسط استان نیازمند اصلاح و بازسازی ماشین‎آلات خطوط تولید هستند؛ همچنین مشکل ۱۷ درصد این واحدها در حوزه بازاریابی و فروش است؛ همچنین ۱۷ درصد واحدها نیز مشکلاتی با دستگاه‏های دولتی در خصوص مالیات و ... دارند. علیرضایی درخصوص تأخیر در پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط استان اینطور پاسخ می‏دهد: واحدهای تولیدی برای عقد قرارداد منتظر کاهش نرخ سود بانکی بودند زیرا اگر قراردادها منعقد می‏شد، پس از آن امکان تغییر آن وجود نداشت یا این کار بسیار سخت بود بنابراین بخشی از تعلل و تأخیر به این مسأله برمی‏گردد. وی ادامه می‏دهد: همچنین درمجموع به نظر می‎رسد در بانک‏ها عزم راسخی برای پرداخت تسهیلات با سود ۱۸ درصد نیست.

کمبود سرمایه بزرگترین مشکل

عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در گفت‏وگو با «دنیای اقتصاد» بزرگترین مشکل واحدهای تولیدی و صنایع کوچک و متوسط کشور و استان را کمبود سرمایه در گردش و رکود بازار می‏داند و اظهار می‏کند: برخی واحدها برای تأمین مواد اولیه خود با مشکل مواجه هستند و از طرفی برخی دیگر از واحدها در مرحله فروش تولیدات خود مشکلاتی دارند. حسین متین‏راد با اعتقاد بر اینکه در مقطع فعلی تأمین سرمایه در گردش برای واحدی که قرار است محصول خود را تولید کند اما فروش نداشته باشد، منطقی نیست، خاطرنشان می‏کند: به نظر من دولت باید اقدامی برای تحریک بازار و خرید کالا توسط مردم انجام دهد زیرا تأمین نقدینگی برای واحدهایی که فروش ندارند، تنها باعث افزایش موجودی کالای آن‎ها در انبار می‎شود و چندان منطقی نیست.

لزوم تحریک تقاضا

عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی به این نکته نیز اشاره می‏کند که درحال حاضر تمام اقدامات وزارت صنعت معطوف به عرضه و افزایش تولید است می‎افزاید: باید برای سمت تقاضا نیز اقداماتی انجام و تقاضا تحریک شود. وی ادامه می‎دهد: کارت‎های اعتباری خرید کالاهای داخلی که ظاهرا قرار است در اختیار مردم قرار گیرد، راهکار خوبی برای تحریک بازار است اما تعداد آن بسیار اندک است و باید این تعداد افزایش یابد؛ همچنین این کارت‏ها باید به خرید کالاهای تولید داخل اختصاص داشته باشد.متین‏راد اساسی‏ترین مشکل واحدهای تولیدی را رکود حاکم بر بازار برمی‏شمارد و تصریح می‎کند: بحث عارضه‌یابی واحدهای تولیدی و صنعتی مطرح است اما به نظر من با توجه به حجم بالای کار عارضه‎یابی، پیچیدن نسخه واحد برای تمام واحدها ممکن نیست؛ اکنون چهار ماه از سال گذشته و با چشم برهم زدنی به نیمه سال می‎رسیم و هنوز عارضه‎یابی‎ها به جمع‌بندی نرسیده است؛ معتقدم در کنار عارضه‎یابی و کمک به تولید، باید به طرف تقاضا نیز به اندازه طرف عرضه کمک شود. عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با تأکید بر اینکه تحریک تقاضا اولویت اول است، عنوان می‏کند: تولیدکننده از اقدامی که باعث تغییر رفتار خرید مردم و فروش تولیدات داخل شود، بیشتر از پرداخت وام استقبال می‎کند. متین‎راد بر این نکته نیز تأکید می‏کند که علاوه بر تحریک تقاضا باید از ورود کالای قاچاق جلوگیری شود تا مردم کالای داخلی خریداری کنند.

فرار مالیاتی واحدهای زیرپله‎ای

عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با اشاره به اینکه از ابتدای سال قرار بود قانون اصلاح نظام مالیاتی اجرا شود، می‏گوید: یکی از مهم‎ترین مباحث آن عدم‌خرید و فروش کالای بدون فاکتور است؛ درحال حاضر واحدهای کوچک به این بند از قانون چندان پایبند نیستند و با این فرار مالیاتی، رقابت ناسالمی با واحدهای تولیدی بزرگی دارند که به‌صورت شفاف فعالیت می‎کنند. وی تأکید می‎‏کند: دولت باید بر واحدهای زیرپله‎ای که فرار مالیاتی دارند نظارت بیشتری داشته باشد و از فرارهای مالیاتی جلوگیری کند. متین‎راد معتقد است در وضعیت موجود وزارت صنعت نباید مجوزهای فعالیت برای واحدهایی صادر کند که زیر ظرفیت کار می‎کنند زیرا عمده این واحدها فعالیت زیرپله‏ای دارند.

بنگاه‎های کوچک و غول کمبود نقدینگی

بنگاه‎های کوچک و غول کمبود نقدینگی