بیمه معلم در حال توسعه ابزارهای ارتباط با مشتری است
پس از اجرای موفق طرح سیستم ارتباط با مشتری، شرکت بیمه معلم موفق به دریافت گواهینامه اسـتانداردهای ‏پایش و اندازه‌گیری رضایت مشتری 10004 ISO و سیستم مدیریت شکایات مشتریان(10002 ISO) گردید. استقرار استانداردهای فوق بعنوان اولویت اصلی فعالیت‏های شرکت و با هدف افزایش رضایت و‌ایجاد وفاداری در مشتریان بوده است. مدیر عامل بیمه معلم درگفت وگو با «دنیای اقتصاد» به تشریح برنامه های این شرکت در راستای هرچه بیشتر مشتری مداری و حفظ مشتری پرداخت. سیاست امروز بیمه مرکزی حمایت از حضور بیمه‌گران خارجی در کشور است. شما با ورود این شرکت‌ها به بازار بیمه کشورمان موافقید؟ رقابت این شرکت‌ها با شرکت‌های ایرانی را چگونه می‌بینید؟
در روزهایی که بیمه گران اروپایی از ایران خارج شده بودند، شرکت‌های بیمه داخلی کمبود نبود آنها را در بخش بیمه های اتکایی جبران می کردند. بیمه کشتی‌های ایرانی از مهم‌ترین اقدامات شرکت‌های بیمه ایرانی بود. در حال حاضر دانش بیمه​های دریایی به داخل منتقل شده و در این زمینه خوب عمل شده​است، بنابراین شرکت‌های داخلی توانایی بیمه‌گری در این بخش را دارند.
البته با همان استدلال که مردم باید دارایی و اموال خود را بیمه کنند، شرکت‌های بیمه هم باید خود و ریسک‌شان را نزد شرکت‌های اتکایی بیمه کنند، بنابراین صنعت بیمه باید از حضور بیمه گران اروپایی در این بخش خوشنود باشد.
همچنین برخی شرکت‌های بیمه ایرانی نزد شرکت‌های اروپایی مطالباتی دارند که وصول نشده است و امیدواریم با بازگشت آنها به بازار ایران، این مطالبات هم وصول شود.
ما باید همان میزان که واردات پوشش بیمه‌ای داریم، صادرات پوشش بیمه‌ای هم داشته باشیم و این یعنی قبول و واگذاری بیمه اتکایی، بنابراین باید از ظرفیت حضور بیمه گران اروپایی در ایران استفاده کنیم.
نکته دیگر این که راهی جز رقابتی شدن بازار بیمه برای توسعه آن وجود ندارد، بنابراین حضور شرکت‌های بیمه خارجی در کشور می‌تواند یکی از راه‌های ایجاد بازار رقابتی باشد و انحصار را از بین ببرد.
باید اجازه دهیم بازار از انحصار خارج شود، بنابراین در شرایط رقابتی هر شرکتی که خدمات بهتری ارائه کند، در بازار موفق خواهد بود.
بیمه هم مثل هر بنگاه اقتصادی دیگر می‌تواند بازار انحصاری یا رقابتی داشته باشد. حضور بیمه گران خارجی در کشور ممکن است در بخی موارد شرکت‌های بیمه داخلی را با مشکل کمبود بازار مواجه کند، اما وقوع حتمی این اتفاق به این معناست که کارایی بیمه گران داخلی بالا نیست و در این صورت شرکت‌های داخلی باید در ارتقای وضعیت خود بکوشند.
البته رقابتی شدن بازار فقط به این معنا نیست که حتما خارجی‌ها باید در آن حضور یابند، بلکه به معنای آمدن ایده‌های نو و خلاقانه است.
یک شرکت بیمه چگونه می تواند مشتری مدارباشد؟
دیدگاه سنتی از منظر رفتار محترمانه و رعایت اصول اخلاقی به موضوع مشتری مداری می‏نگرد. اما مفهوم مشتری‏مداری وسیع‏تر از این است که در یک حوزه خاص و یک فرایند محدود بگنجد. رعایت ادب و احترام، ارائه خدمات صدور در کمترین زمان ممکن، ارائه اطلاعات دقیق و شفاف در ارتباط با بیمه‏نامه صادره، تسهیل در فرایند پرداخت خسارت، پرداخت منصفانه خسارت و درنهایت پاسخگویی به شکایات بیمه‏گذاران موجب می‏شود که بیمه‏گذار از خدمت دریافتی ابراز رضایت کند. لذا در دیدگاه جدید توجه صرف به یکی از عوامل فوق مانند پرداخت خسارت (با وجود اهمیت بالا) و نادیده‏گرفتن سایر عوامل موجب نارضایتی بیمه‏گذاران و در نهایت ایجاد حس بی‏اعتمادی و نارضایتی به صنعت بیمه‏ می‏کردد. با این تفاسیر درنظرگرفتن انتظارات مشتری در هر یک از فرایندهای مذکور و جلب رضایت ایشان مفهوم مشتری‏مداری در صنعت بیمه را شکل می‏دهد.
الزامات مشتری مداری دربازاربیمه چیست؟
مشتری مداری الزامات و پیش‏نیازهایی دارد که بایستی بدان توجه نمود. مهمترین رکن مشتری مداری آگاهی از نیاز مشتری است. ارائه خدمات بیمه‏ای منطبق با نیاز بیمه‏گذاران مستلزم درک صحیح از خواسته‏های ایشان و تغییر خدمات متناسب با شرایط جدید است. متاسفانه در صنعت بیمه تعامل مناسبی در ارتباط با رفع نیازها بین بیمه‏گذار و بیمه‏گر وجود ندارد. یکی از مشکلات پیش روی در این زمینه مسائل قانونی است. چراکه قوانین و مقررات بیمه‏ای با سرعت مناسبی نسبت به تحولات صنعت و نیازهای مشتریان تغییر نمی‏یابد. بعنوان مثال قوانین مربوط به شخص ثالث از جمله این موارد است. همچنین اغلب شرکت‏های بیمه در خصوص ارائه محصولات جدید مطابق با نیاز مشتریان با مشکلات عدیده‏ای رو به رو هستند.
از دیگر الزامات مشتری مداری در این صنعت، وجود یک فضای رقابتی سالم به منظور ارائه خدمات است، بطوریکه کیفیت خدمات ارائه شده توسط شرکت‏ها متمایز کننده آن‏ها باشد. با وجود ارائه نرخ‏های غیر واقعی برخی شرکت‏ها و به تبع آن ایجاد ابهام در ذهن بیمه‏گذار حس بی اعتمادی نسبت به صنعت بیمه بوجود می‏آید و درنهایت شالوده فعالیت‏های مشتری‏مدارانه شرکت‏ها را سست می‏سازد. خوشبختانه با توجه بیشتر بیمه مرکزی به فعالیت‏های شرکت‏های بیمه و ارائه قوانین و مقررات نظارتی حاکم بر صنعت، این موضوع به مرور زمان رو بهبود می‏باشد.
مهم ترین چالش مشتری مداری درصنعت بیمه چیست؟
شاید بتوان چالش کلیدی مشتری مداری در این صنعت را در حوزه بازاریابی دید. نمایندگان بیمه به مثابه بازوان فروش شرکت هستند و عمده فعالیت‏های بازاریابی شرکت‏ها از این طریق صورت می‏گیرد. متاسفانه عدم ارائه اطلاعات صحیح و مناسب در خصوص خدمات و پوشش‏های بیمه‏نامه صادره به مشتریان از سوی نمایندگان، نارضایتی‏های قابل توجهی را در زمان دریافت خسارت رقم می‏زند. با ارائه اطلاعات کافی در خصوص خدماتی که به مشتریان ارائه می‏گردد می‏توان از بخش قابل توجهی از نارضایتی‏های آتی پیشگیری نمود. به همین منظور افزایش آگاهی نمایندگان درخصوص اهمیت اطلاع‏رسانی و تسلط بر خدماتی که ارائه می‏دهند می‏تواند تاثیر بسزایی در جلب رضایت مشتریان داشته باشد.
راهکار دیگر توسعه بخش تعامل با مشتری است. این لایه وظیفه برقراری ارتباط دو سویه شرکت و مشتری را بر عهده دارد و به نوعی صدای مشتری را به گوش شرکت می رساند. کارکرد این بخش شناسایی نیاز مشتری، سنجش رضایت و افزایش وفاداری ایشان را برعهده دارد.
عملکرد ۶ ماهه بیمه معلم در خصوص مشتری مداری چیست؟
بحث مشتری و مشتری مداری در شرکت بیمه معلم از جایگاه ویژه‏ای برخوردار است؛ بطوریکه سال 93 در شرکت، سال مشتری‏مداری نام نهاده شده است. از یک سال گذشته تاکنون سیستم مدیریت ارتباط با مشتری شرکت برپایه مدل‏های روز دنیا و نرم‏افزارهای کاربردی این حوزه استقرار یافته و از ابتدای سال 93 بطور عملیاتی اجرایی شده است. در این سیستم گزارشات ‏رضایت مشتری که از طریق نظرسنجی تلفنی صورت می‏پذیرد بصورت ماهانه منتشر می‏گردد و نقاط قوت و ضعف شرکت و واحدهای سازمانی شناسایی و اقدامات اصلاحی تعریف و اجرا می‏گردد.
پس از اجرای موفق طرح سیستم ارتباط با مشتری، شرکت بیمه معلم موفق به دریافت گواهینامه اسـتانداردهای ‏پایش و اندازه گیری رضایت مشتری (( ۱۰۰۰۴ ISO و سیستم مدیریت شکایات مشتریان(۱۰۰۰۲ ISO) گردید. استقرار استانداردهای فوق بعنوان اولویت اصلی فعالیت‏های شرکت و با هدف افزایش رضایت و ایجاد وفاداری در مشتریان بوده است.
هم‏اکنون شرکت در حال توسعه ابزارهای ارتباط با مشتری است تا به بهترین شکل ممکن از خواسته‏ها و انتظارات مشتریان آگاهی یابد. با احصای نیازها و انتظارت بیمه‏گذاران کلیه فرایندهای زنجیره ارزش فعالیت‏های بیمه‏ای شرکت دستخوش تغییر شده و به گونه‏ای مشتری‏پسند اصلاح می‏گردد.