مقدمه
محمد ناظمی هرندی مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه شکی وجود ندارد که کشف آهن و کاربرد آن اثرات شگرفی بر زندگی بشر گذاشته است. این عنصر مقدس و ارزشمند که پروردگار عالم نیز سوره‌ای در قرآن کریم را (سوره مبارکه الحدید آیه 25: وَأَنزَلْنَاالْحَدِیدَفِیه‌ِبَأْسٌ شَدِیدٌوَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ- و آهن را که در آن نیرویی سخت و منافعی برای مردم است، فرو فرستادیم) به نام آن نازل نموده، در بسیاری از مقاطع سرنوشت بشری را رقم زده است. به واسطه آهن،چه بسیار پیشرفت‌ها در تاریخ که انجام گرفت و چه بسیار جنگ‌ها که به پیروزی یا شکست منجر شد. در طول تاریخ بشریت، در اختیار داشتن این عنصر حیاتی و داشتن مهارت استفاده از آن باعث پیشی گرفتن بسیاری از ملت‌ها از ملت‌های دیگر شده است. بنابراین، بر ماست که این نعمت نازل شده الهی را پاس داشته و برای پیشرفت و تعالی و همچنین در جهت سعادت بشر استفاده نماییم.
فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین مجتمع صنعتی کشورنیز بر همین اساس با مجاهدت‌ها و فداکاری‌های بسیاربه طور کامل پس از انقلاب شکوهمند اسلامی‌و در میان شعله‌های بر افروخته جنگ هشت ساله تحمیلی بنا نهاده شد. آن روز که رزمندگان جان بر کف ما مردانه برای حفظ میهن پاک خود می‌جنگیدند، رزمندگانی دیگر از جنس صنعت برای ساختن آینده کوشش بسیار می‌کردند. آنان پیکره‌ای را بنا نهادند که علاوه بر تولید محصولات مورد نیاز صنایع دیگر، موجب آبادانی و رشد و توسعه منطقه و کشور شده است.
نگاهی گذرا به سیر تحولی کشورهای توسعه یافته، نشان از نقش غیر قابل انکار صنعت فولاد دارد. طبق آمارهای جهانی کشورهای توسعه یافته‌ای مانند ژاپن، آلمان، ایالات متحده، چین و ...همگی دارای صنایع نیرومند فولادی و همچنین رتبه‌های برتر در تولید فولاد هستند. بنابراین، توسعه این صنعت می‌تواند کمک بزرگی به رشد و توسعه کشور از جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی نماید همانگونه که تاکنون به این صورت بوده است.
اما،نکته بسیار مهم این است که توسعه صنعتی و اقتصادی کافی نبوده و باید به توسعه اجتماعی و زیست محیطی نیز توجه نمود. امروز، فولاد مبارکه اصفهان به عنوان محور توسعه استان اصفهان و کشور و تولید کننده بیش از نیمی‌از فولاد ایران همانگونه که در مأموریت خود "ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، به عنوان سازمانی جهان تراز"بیان کرده است، علاوه بر توسعه صنعتی و اقتصادی، توسعه اجتماعی منطقه و کشور، پاسداری از محیط زیست و منابع طبیعی برای نسل‌های آینده را به عنوان مسئولیت اجتماعی خود در دستور کار قرار داده است. نتیجه این دیدگاه در فولاد مبارکه اصفهان اشتغال بیش از ۳۵۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم، مشارکت در توسعه، ساخت و راه‌اندازی کارخانجات تولید محصولات فولادی در پنج استان کشور و مشارکت در ده‌ها طرح توسعه‌ای و عمرانی استانی و کشوری است. همچنین، این شرکت به عنوان شهروند مسئول با پرداخت عوارض منطقه‌ای و سایر تعهدات قانونی سعی نموده است در توسعه منطقه و کشور مشارکت نماید. از طرفی دیگر، شرکت تلاش نموده است با پیاده سازی نظام‌ها و کارکردهای گوناگون، محیط زیست را به عنوان یک سرمایه ملی و جهانی برای نسل آینده حفظ کرده و از آن صیانت نماید. شرکت فولاد مبارکه اصفهان همواره تلاش نموده تا همسو با سیاست‌ها و استراتژی‌های کلان کشور حرکت نموده و استراتژی‌ها و برنامه‌های خود را در جهت منافع کشور تدوین و اجرا نماید. در این راستا،پس از آن که اقتصاد مقاومتی به عنوان منظر اقتصادی الگوی ایرانی اسلامی‌پیشرفت و یکی از مباحث مهم در اقتصاد کشور مطرح شد و بسیاری از صاحب‌نظران این مفهوم راراهکارمناسبی برای شرایط کنونی اقتصادکشورومقابله فعال باتحریم‌ها و محدودیت‌های تحمیل شده به کشور و مردم شریف دانستند، این مفهوم بسیار مهم را سر لوحه اهداف، استراتژی‌ها و برنامه‌های اجرایی خود قرار داد. در همین راستا، شرکت اقدام به تدوین استراتژی‌های مقاومتی نمود و برنامه‌های عملی و اجرایی در این زمینه را معرفی کرد.
در آخر باید ذکر نمود که برای ساخت این مجموعه منحصر به فرد در کشور و منطقه خاورمیانه مجاهدت‌ها و فداکاری‌های زیادی صورت گرفته که تأثیرغیر قابل انکاری بر اقتصاد استان و کشور داشته است، لذا، پاسداری از این میراث گرانبها نه تنها وظیفه‌ای ملی و میهنی، بلکه وظیفه‌ای دینی است که کوتاهی در آن گناهی نابخشودنی و خیانت به آرمان‌های انقلاب و میهن است.
m.nazemi@msc.ir