اصفهان صاحب برند بین المللی در نظافت شهری است

احمدرضا مصور معاون خدمات شهری اصفهان، اظهارکرد: خدمات شهری یکی از معاونت های ۷گانه شهرداری اصفهان است که این معاونت ها در کنار یکدیگر یک واحد قوی را به نام «شهرداری اصفهان» ساخته اند. وی با اشاره به اینکه در معاونت خدمات شهری ۷ ماموریت متعدد تعریف شده است، ادامه داد: به عبارتی دیگر از حدود ۱۴۰ ماموریتی که برای شهرداری اصفهان تعریف شده است،حدود ۸۰ مورد آن در معاونت خدمات شهری خلاصه می شود. وی نظارت بر فعالیت سازمان پارکها و فضای سبز ،اداره نظارت بر جمع آوری پسماندها و رفت و روب معابر،زیباسازی ،مدیریت بحران و ایمنی سازمان آتش نشانی ،نگهداری تاسیسات شهری،ساماندهی مشاغل و بازارهای روز و مدیریت رفع تخلفات شهری را از زیرمجموعه های خدمات شهری عنوان کرد. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اضافه کرد: به غیر از بازارهای روز کوثر،نظارت بر ۱۵ روز بازار محلی هم به عهده ی خدمات شهری می باشد. مصور با اشاره به اینکه از ۲۶۵۰ میلیارد تومان بودجه سالجاری شهرداری اصفهان ،۵۲۰ میلیارد تومان و به عبارتی دیگر ۲۰ درصد بودجه سال جاری در اختیار معاونت خدمات شهری است، اظهارکرد: سال گذشته خدمات شهری شهرداری اصفهان ۴۹۳ پروژه را در شهر اصفهان اجرا کرد و امسال نیز ۱۲۶۴ پروژه در حوزه خدمات شهری تعریف شده است.

روزانه 185 میلیون تومان برای نظافت معابر شهر هزینه می شود

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مدیریت پسماند یکی از وظایف شهرداری است، گفت: جمع آوری پسماند، مبارزه با حیوانات موذی، بهبود سطح کیفی نظافت معابر در حوزه مدیریت پسماند قرار دارد. مصور با بیان اینکه در خصوص نظافت معابر جزو بهترین و پاکیزه ترین شهرها هستیم، افزود: روزانه ۱۸۵ میلیون تومان برای نظافت معابر شهر هزینه می شود البته ۴۶ درصد معابر به صورت مکانیزه نظافت می شوند. وی با اشاره به اینکه در زمینه تفکیک پسماند با معضل روبرو هستیم، گفت: سالانه ۳۱ میلیارد تومان و روزانه ۸۵ میلیون تومان برای جمع آوری پسماند تر هزینه می شود. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: در شهر اصفهان ۸۸۳ تن زباله روزانه جمع آوری می شود.

۴.۵ درصد از مواد خشک بازیافتی نان است

مصور ادامه داد: در کنار جمع آوری زباله های شهر، ۸۳۵ تن نخاله ساختمانی از سطح شهر جمع آوری می شود. وی با اشاره به اینکه ۷۶ ایستگاه ثابت و سیار برای جمع آوری پسماند خشک در سطح شهر موجود است، اضافه کرد: ۷۶ درصد از مواد بازیافتی جمع آوری شده کاغذ و مقوا، ۱۲ درصد مواد پلیمری و ۵ درصد فلزات است. وی با بیان اینکه ۴.۵ درصد از مواد خشک بازیافتی نان است، گفت: ۱۸۸۲ تن در سال پسماند نان داریم البته مقداری از نان نیز در پسماند تر باقی می ماند.

سال گذشته 50 میلیون تومان برای ساماندهی سگ های ولگرد هزینه شد

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان به جمع آوری سگ های ولگرد اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۵۰ میلیون تومان برای ساماندهی سگ های ولگرد هزینه شده است امسال نیز ۶۰ میلیون تومان نیز برای تملک زمین نگهداری سگ ها و ۸۶ میلیون تومان برای زنده گیری سگ ها اختصاص داده شده است. مصور تصریح کرد: ۱۷۴۲ قلاده سگ از سطح شهر جمع آوری شده که ۵۰۷ قلاده آن زیر نظر پزشک عقیم سازی شده اند.

موش های مقابل مغازه های فست فود به انواع سم مقاوم شده اند

وی با اشاره به برنامه های خدمات شهری برای مبارزه با موش ها خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان برای مبارزه با موش ها هزینه شده است. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه نقشه کاملی از اصفهان به لحاظ محل قرارگیری لانه های موذی تهیه شده است، گفت: ۶۷۷ مکان در این خصوص شناسایی شده که ۳۵۹ مورد آن پاکسازی شده است. مصور افزود: در محل هایی که مغازه های فست فود وجود دارد موش ها نسبت به انواع سم مقاوم شده اند. وی تصریح کرد: شهرداری اصفهان تلاش کرده این مسئله اپیدمی نشود و از طریق روش های نوین به مبارزه با موش ها بپردازد. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در شرایط کم آبی نمی توانیم در شهر اصفهان چمن اسپرت و قدیمی داشته باشیم،گفت: ما مجبور هستیم به سمت کاشت گونه های مقاوم به خشکسالی برویم ،البته نمی توان چنار ۳۰ ساله را قطع کرد اما نمی توانیم چنار هم بکاریم زیرا چنار روزانه ۱۰۰ لیتر آب نیاز دارد و این برای شهر اصفهان با وجود شرایط کمبود آب میسر نیست. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان به مقوله زیباسازی در شهر اشاره و تصریح کرد: حق مردم داشتن شهری با طراوت و پویا است بنابراین زیباسازی و نصب المان های مناسب و نورپردازی به زیبایی شهر می افزاید.

17 میلیارد تومان پروژه زیباسازی در شهر اصفهان انجام شد

مصور یادآور شد: سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان پروژه زیباسازی در شهر اصفهان انجام شد و ۲۲ آبنما و ۳ آبنماد با اعتباری بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان احداث شد. وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۹ پروژه نورپردازی با اعتبار ۲ میلیارد تومان ، ۴۳ پروژه هنر شهری با صرف ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار و زیباسازی زیرگذرهای قدس_عرب_تمدن و همت با اعتبار یک میلیارد تومان انجام شد،اضافه کرد: در مجموع سال ۹۴ پیشرفت خوبی در زیباسازی شهر اصفهان شاهد بودیم و در سالجاری نیز حرکت های جدیدی در این بخش ایجاد خواهد شد.

دکل های مخابراتی دور از منازل مسکونی احداث می شود

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان به وجود دکل های مخابراتی در شهر نیز گریزی زد و گفت: شهر اصفهان شهری توسعه یافته است، اپراتورهای همراه در شهر وجود دارند و دکل های مربوط به آنها که از سالها قبل بر روی پشت بام ها نصب شده بودند، باید نصب می شد از این رو با تعامل ایجاد شده میان شهرداری اصفهان و مخابرات، قرار شد تا حد امکان دکل ها از منازل مسکونی دور شوند تا نگرانی شهروندان برطرف شود و سیما و منظر شهر دچار نازیبایی نشود. وی با اشاره به احداث دکل های تجمیعی ،اضافه کرد: تاکنون ۳۰ دکل تجمیعی در شهر اصفهان احداث شده و مجوز نصب ۶۰ سایت در مکان های عمومی و با فاصله از منازل مسکونی صادر شده و البته ۸ دکل غیرقانونی نیز جمع آوری شده است.

زباله ها به برق تبدیل می شود

مصور با اشاره به اینکه روش های هاضم، زباله سوز و تکنولوژی RDF در دستور کار قرار گرفته است،اظهار کرد: در روش هاضم زباله های تر در کارخانه تجزیه و مواد مفید آن جدا می شوند همچنین از شیرابه زباله های تر، آب خاکستری مفید به دست می آید که برای آبیاری فضای سبز استفاد می شود. وی با اشاره به پسماند زباله سوز بیان کرد: مواد عالی زباله که قابل استفاده است جدا سازی و از بقیه مواد زباله سوز برق تولید می شود. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با تاکید به تکنولوژی RDF ادامه داد: به صورت ساده قطعات زباله مفید جدا می شود و از این نوع پسماند به جای سوخت فسیلی استفاده می گردد.

فضای سبز شهر 53 هکتار توسعه پیدا کرده است

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه نهضت درختکاری در حوزه سیاست کار شهرداری است، خاطر نشان کرد: مساحت کل فضای سبز ۵۲۹۸ هکتار است که حدود ۳۶۵۵ هکتار آن در اختیار شهرداری است. مصور با اشاره به اینکه فضای سبز شهر ۵۳ هکتار توسعه پیدا کرده است، بیان کرد: سالانه شهرداری برای نگه داری فضای سبز حدود ۵۰میلیارد تومان هزینه می کنند.

2263 متکدی جمع آوری شده است

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه ۲۷ درصد از متکدیان تابعیت غیر ایرانی دارند، عنوان کرد: ۳۱درصد از متکدیان خارج از استان و ۱۸ درصد آنها از شهرستان ها هستند همچنین ۷۳درصد از متکدیان ایرانی و ۵۱درصد آنان اصفهانی می باشند. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ۳۶ درصد از متکدیان زن و ۶۴درصد این افراد مرد هستند تاکید کرد:۴۱ درصد از متکدیان شهر متاهل و ۵۹درصد آنان مجرد می باشند. مصور با اشاره به اینکه ۶۹ هزار و ۸۸۹ مورد تخلف شهری داشته ایم، گفت:باید در این حوره فرهنگ سازی بیشتری انجام دهیم. وی اظهار کرد: در سال ۹۴ ، ۲۲۶۳ متکدی جمع آوری شده است که ۴۱ درصد مجرد و ۵۹ درصد متأهل هستند و جالب است که برخی از این گروه‌های متکدی سازمان یافته مثل متکدیان پاکستانی در ماه چیزی حدود ۵ میلیون درآمد دارند و گاهی برخی از آن ها به تنهایی در ۴۰ دقیقه تا ۲۵۰ هزار تومان کسب می کنند. مصور با بیان اینکه در سال ۹۴ آتش سوزی منازل ۱۹درصد کاهش یافته بود، ادامه داد: آتش سوزی در مراکز تجاری ۵ درصد کاهش یافته است. وی با تاکید بر اینکه ۴۳درصد از حوادث آتش سوزی شهر اصفهان ازضایعات مواد حمع شده منازل است، تاکید کرد: ۱۶ درصد از حوادث سوانح خودرویی است. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به ساماندهی مشاغل تصریح کرد: مشاغل خیابان های نیرو، جهاد ، عبدالرزاق، فلسطین و بزرگمهر ساماندهی شده اند.

مدیریت پسماندهای بیمارستانی به عهده شهرداری ها نیست

مصور در خصوص پسماندهای بیمارستانی هم گفت: مدیریت پسماندهای بیمارستانی و پزشکی به عهده شهرداری ها نیست، بلکه با تولیدکننده پسماندهای پزشکی از جمله پسماندهای بیمارستانی و عفونی است ؛ البته حجم این پسماندها در مقابل پسماندهای عادی زیاد نیست . وی حجم پسماندهای پزشکی که در اصفهان تولید می شود و اکنون مدیریت جمع آوری آنها را به شهرداری اصفهان واگذار کرده اند، ۱۰ تن در روز اعلام کرد و افزود: بیشتر پسماندهای پزشکی حاصل فعالیت بیمارستان های دولتی و بخش اندکی از آنها مربوط به بیمارستان های خصوصی است. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: آموزش هایی در دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی در حال انجام است تا مقدار تولید پسماند بیمارستانی کاهش یابد.

4808 نفر در اصفهان فوت شده اند

مصور در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه ۴۸۰۸ نفر در اصفهان فوت شده اند،گفت: ۶۰نفر از متوفیان مرد و ۴۰درصد زن بوده اند.