در حاشیه برگزاری پنجاهمین نشست سالانه انجمن جهانی فولاد (WSA) دکتربهرام سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان که به عنوان نماینده ایران در این کنفرانس حضور داشت، با اشاره به شاخصهای کل اقتصادی منطقه MENA اظهار کرد: از نظر وضعیت اقتصادی در این منطقه، تولید ناخالص داخلی ۷.۲ تریلیون دلار معادل ۷.۳ درصد جهان، جمعیت ۴۱۰میلیون نفر معادل ۶.۵ درصد جمعیت جهان و سرانه تولید ناخالص داخلی ۶۶۰۰ دلار، تولید نفت ۸.۲۷ میلیون بشکه در روز معادل ۷.۳۴ درصد تولید جهان، تقاضای فولاد ( محصول نهایی) ۸.۷۱ میلیون تن معادل ۸.۴ درصد تقاضای جهانی و تولید فولاد خام ۲.۳۶ میلیون تن معادل ۲.۲ درصد تولید جهانی است.

مدیر عامل بزرگترین شرکت تولید کننده ورقهای فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا در بخش دیگری از این گزارش به تبیین میزان تقاضای فولاد کشورهای منطقه در سال ۲۰۱۵ پرداخت و در این خصوص گفت: ایران ۷.۱۸ میلیون تن؛ عربستان سعودی ۵.۱۳ میلیون تن؛ مصر ۹.۱۰ میلیون تن؛ امارات۲.۷ میلیون تن؛ الجزیره ۶ میلیون تن و بقیه کشورهای منطقه ۷.۷۱ میلیون تن تقاضای فولاد داشته اند.وی در این رابطه خاطر نشان کرد: مقایسه تولید و مصرف فولاد در منطقه نشان می دهد که منطقه MENA وارد کننده خالص فولاد می باشد.نماینده ایران در پنجاهمین نشست سالانه انجمن جهانی فولاد بخش بعدی این گزارش را به ارایه میزان تقاضای سرانه فولاد نهایی کشورهای منطقه در سال ۲۰۱۵ اختصاص داد و در این رابطه افزود: میزان تقاضای سرانه فولاد ایران ۲۳۷ کیلوگرم؛ عربستان سعودی۴۲۸ کیلوگرم؛ مصر۱۱۹ کیلوگرم؛ امارات۷۸۷ کیلوگرم؛ الجزیره ۱۵۱کیلوگرم؛ عراق۸۴ کیلوگرم؛ مراکش۷۹ کیلو گرم و قطر۶۶۹ کیلوگرم در سال است.

سبحانی در بخش پانل این نشست که پس از ارائه گزارش W.S. برگزار شد، به تشریح اوضاع تولید و مصرف فولاد کشور پرداخت و ضمن پاسخ به سؤالات مطرح شده تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت کشور رو به افزایش است و تا سال ۲۰۲۵ از مرز ۹۰ میلیون نفر می گذرد این در حالی است که تولید فولاد خام در کشور حدود ۱۷ میلیون تن و مصرف سرانه در ایران حدود ۲۳۵ کیلو گرم است. با برداشته شدن تحریم ها، کشور در مسیر توسعه قرار گرفته است و با برنامه ریزی های انجام شده در چند سال آینده از رشد منفی ۲ درصد سالهای اخیر به رشد اقتصادی ۶ درصد خواهیم رسید. وی در پاسخ به سئوال مربوط به ظرفیت ۵۵ میلیون تن تا سال ۲۰۲۵ و برنامه برای مصرف و صادرات در کشور ایران این چنین پاسخ داد: با این فرض که در سال ۲۰۲۵ به ظرفیت ۵۵ میلیون تن برسیم برای رسیدن به تولید واقعی در این ظرفیت حداقل ۵ سال زمان نیاز دارد. بنا بر این در صورت تحقق ظرفیت ۵۵میلیون تن تا سال ۲۰۲۵، تولید در سال ۲۰۳۰ به ۵۵ میلیون تن می رسد که البته برنامه سنگینی است و چالشهایی هم دارد. در سال ۲۰۳۰ جمعیت کشور به حدود ۱۰۰ میلیون نفر می رسد و مصرف سرانه را با توجه به این واقعیت که کشور در مسیر توسعه قرار دارد، اگر ۳۵۰ کیلوگرم محاسبه کنیم مصرف داخلی حدود ۳۵ میلیون تن خواهد بود، بنابراین با تولید ۵۵ میلیون تن حدوداً ۲۰ میلیون تن ظرفیت صادراتی خواهیم داشت. صادرات محصولات فولادی کشور در سال گذشته حدود ۴ میلیون تن بوده است.

او با ذکر این مطلب که در این شرایط توسعه صنایع داخلی از قبیل صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع خودرو سازی، صنایع لوازم خانگی و توسعه صنعت ساختمان و زیر ساخت ها مصرف سرانه را از ۲۳۵ کیلوگرم فعلی به بیش از ۳۵۰ کیلوگرم می رساند.در خصوص صادرات و بازارهای آن گفت: در کشورهای همسایه شرقی و غربی به غیر ترکیه فولادساز مطرح نداریم و این کشورها، می توانند بازار خوبی برای محصولات فولادی ایران باشند و با خاتمه درگیری های منطقه ای و شروع بازسازی مناطق جنگ زده مصرف فولاد در این منطقه در آینده رو به افزایش می باشد.سبحانی اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است در منطقه MENA که مواد اولیه و انرژی لازم برای تولید فولاد مثل سنگ آهن، گاز طبیعی و ذغال سنگ دارد و با نیروی کار جوان تحصیل کرده و تسلط بر تکنولوژی فولاد و داشتن مزیت های نسبی می تواند گام های بلندی را در افزایش تولید فولاد در منطقه بردارد.

به گزارش خبرنگار فولاد در مجمع عمومی W.S.، براساس دستور جلسه، گزارش عملکرد و صورتهای مالی انجمن تصویب شد و آقای Jahn Ferriola از شرکت فولاد نوکور آمریکا تا مجمع سال ۲۰۱۷ بعنوان رئیس هیأت مدیره و آقایان Wolfgang EDER از شرکت Voest Alpine و Kosel Shindo از نیبون استیل بعنوان نواب و آقای Eiji Hayashida از هلدینگ JEF ژاپن بعنوان خزانه دار انتخاب شدند ضمن اینکه شرایط عضویت، حق عضویت سالیانه، انتخاب حسابرس از موضوعات دیگری بود که در جلسه مجمع مطرح و در مورد آن تصمیم گیری شد. نشست ۲۰۱۶ انجمن جهانی فولاد امسال در روزهای ۱۹تا ۲۱ مهرماه با حضور اعضاء در دبی در سه بخش: کنفرانس، جلسه مجمع عمومی و بازدید از فولادسازی کشور امارات در دبی برگزار شد که در بخش کنفرانس امسال W.S. با توجه به محل برگزاری آن، با موضوع تولید و مصرف فولاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا متمرکز بود و در دو بخش انجام شد که بخش اول ارائه گزارش W.S. از شاخصهای اقتصادی و تولید و مصرف فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) در سال ۲۰۱۵ بود که توسط خانم Nae Hee Han از W.S. ارائه شد و در بخش دوم در پانلی که نمایندگان ایران، مصر، عربستان سعودی و امارات در آن حضور داشتند گزارش W.S. مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هر یک از اعضاء پانل به سؤال مطرح شده پاسخ دادند.