نقطه عطفی در حوزه مطالعات مالی و اقتصاد شهری

حمیدرضا محملی

دبیرگروه داوری، محور مالی و اقتصاد شهر

نهمین جشنواره بین المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری را می‌توان نقطه عطفی در حوزه مطالعات مالی و اقتصاد شهری دانست. اختصاص یک اثر از پنج اثر برنده جایزه تهران به یکی از محورهای مالی و اقتصاد شهری و همچنین انتخاب معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به عنوان معاونت برتر در حوزه پژوهش و نوآوری، نتیجه الگوی یکپارچه پژوهش‌های این حوزه است که در یکسال گذشته در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران طراحی و پیاده‌سازی شد. در این الگو سعی شده با ایجاد همکاری عمیق با بدنه معاونت مالی و اقتصاد شهری با هدف ارائه راهکارهای عملیاتی مبتنی بر پژوهش از یک سو، و همگرایی در همه فعالیت‌های متنوع پژوهشی این مدیریت از سوی دیگر، حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت نخبگان حوزه حرفه‌ای داخلی معاونت، صاحبنظران و استادان دانشگاه‌ها به عمل آید.

سرانجام تلاش‌ها نتیجه بخش بود و آثار دریافت شده در محورهای مالی و اقتصاد شهری از منظر کیفی و کمی فاصله چشمگیری با سال گذشته داشت. بیش از ۳۱۰ اثر(در قالب طرح‌های پژوهشی، کتاب، مقاله، پایان نامه و طرح پژوهشی پیشنهادی) در بخش داخلی و ۱۴۳ اثر در حوزه بین الملل(به عنوان بیشترین آثار میان محورهای تخصصی جشنواره)، توسط هیات داوران حوزه مالی و اقتصاد شهری مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و از این میان ۴ اثر به عنوان آثار منتخب به کمیته نهایی داوران جشنواره معرفی شد. این درحالی است که تعداد کل آثار دریافت شده در این محور، در جشنواره سال گذشته کمتر از ۴۰ اثر بود. امسال همچنین اثری با عنوان «تحلیلی از داده‌های ۱۱ شهر در ۱۰ کشور» از فصلنامه اقتصاد شهر -یکی از فصلنامه‌های تخصصی اقتصاد شهری در کشور که به همت معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران تدوین و چاپ می‌شود- به عنوان مقاله بخش غیررسمی و اشتغال غیررسمی، توانست از میان آثار معرفی شده در ۱۳ محور تخصصی جشنواره مورد توجه هیات داوران نهایی قرار گیرد و یکی از ۵ جایزه تهران جشنواره را به خود اختصاص دهد.

یکی از رسالت‌های مراکز تحقیقاتی بخش عمومی و دولتی در تمام کشورها، دوری از مطالعات صرف و طراحی پژوهش‌های کاربردی با هدف حل مشکلات اجرایی با استفاده از فعال‌سازی ظرفیت مراکز تحقیقاتی - دانشگاهی، استادان دانشگاه و محققان بخش خصوصی است؛ موضوعی که در فعالیت‌های پژوهشی این مدیریت به عنوان اصل اساسی مدنظر قرار گرفته و نتایج آن در جشنواره نهم محسوس بود.

در پایان از تمام افراد مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، معاونت مالی و اقتصاد شهری و کمیته پژوهشی مالی و اقتصاد شهری که با همیاری و همکاری صمیمانه خود امکان ایجاد شبکه یکپارچه پژوهش‌های مالی و اقتصاد شهری را طی یکسال گذشته فراهم آوردند و یکی از نتایج آن دستاوردهای ارزنده این حوزه در نهمین جشنواره بین المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری بود، تشکر و قدردانی کنم.