تعویق انتخاب رئیس
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- هشتمین دوره انتخابات اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان که قرار بود ظهر پنج شنبه 27 فروردین ماه برگزار شود، به دلیل ضرورت تبادل نظر بیشتر بین اعضای هیات نمایندگان اتاق، به روز پنج شنبه سوم اردیبهشت ماه موکول شد. در انتخابات هیات رئیسه اتاق بازرگانی، رئیس، نایب رئیس اول، نایب رئیس دوم، منشی و خزانه‌دار با رای اعضای هیات نمایندگان انتخاب می‌شوند و اجرای مصوبات هیات نمایندگان و شورای عالی نظارت، بررسی و تایید پیشنهادها و گزارش‌های کمیسیون‌ها و ارائه آن به هیات نمایندگان، انتخاب نمایندگان اتاق شهرستان‌ها برای شرکت در مجامع رسمی داخلی، بررسی گزارش بودجه، تفریغ بودجه سالانه و پیشنهاد آن به هیات نمایندگان برای تصویب از جمله وظایف اعضای هیات رئیسه اتاق‌های بازرگانی است.
اما دلیل عدم برگزاری انتخابات هیات رئیسه اتاق خراسان رضوی، اختلاف نظرها بین اعضای هیات نمایندگان در این زمینه است. هشت نفر از اعضای هیات نمایندگان کنونی اتاق استان که اکثریت اعضاء را تشکیل می‌دهند، از ائتلاف «همراهان تحول و توسعه» در دوره پیش از برگزاری انتخابات هستند و هفت نفر باقیمانده به عنوان اقلیت اعضا، مربوط به «جبهه تولید و تجارت» هستند.
براساس گمانه‌زنی‌ها اعضای پیشنهادی اکثریت اعضا برای حضور در هیات رئیسه، غلامحسین شافعی، حسین محمودی خراسانی و محمدرضا توکلی‌زاده از ائتلاف همراهان تحول و توسعه و سیدحسن حسینی و مریم سراج احمدی از جبهه تولید و تجارت هستند، حال آنکه نظر اقلیت اعضا در یک نفر از افراد این لیست متفاوت است.

تنش در جلسه انتخاب هیات رئیسهpic1
به گزارش ایسنا، مجتبی بهاروند یکی از اعضای هیات نمایندگان هشتمین دوره اتاق بازرگانی استان، با بیان اینکه جلسه هیات رئیسه اتاق بازرگانی به دلیل تنش‌های بوجود آمده به آخر هفته جاری موکول شد، می‌گوید: هیات رئیسه متشکل از پنج نفر است که باید دو نفر از ائتلاف سربازان جبهه تولید و تجارت و سه نفر از ائتلاف همراهان توسعه و تحول انتخاب شوند. اما در جلسه‌ای که هفته قبل برگزار شد اعضای ائتلاف مقابل با اعضای پیشنهادی ما مخالفت کردند و به توافق نرسیدیم.
بهاروند با بیان اینکه محمدحسین روشنک و سیدحسن حسینی را به عنوان نمایندگان این ائتلاف در هیات رئیسه هشتمین دوره اتاق بازرگانی مشهد معرفی کرده بودیم، می‌افزاید: ائتلاف مقابل با روشنک به دلیل تفکرات متفاوت با آن‌ها موافق نیست، اما این با تفاوت و همدلی جور در نمی‌آید و مخالف دموکراسی است.

فرصت بیشتر برای رایزنیpic2
محمود سیادت یکی دیگر از اعضای منتخب هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی و عضو ائتلاف همراهان توسعه و تحول نیز می‌گوید: برخی از دوستان درخواست فرصت بیشتری برای رایزنی در خصوص انتخاب اعضای هیات رئیسه را داشتند. وی در خصوص اختلافات بوجودآمده برای انتخاب اعضای هیات رئیسه، عنوان می‌کند: بنا ندارم در این خصوص صحبت کنم اما قرار است انتخابات صورت بگیرد نه انتصابات و اصل بر این خواهد بود که اعضای هیات رئیسه با رای اکثریت انتخاب شوند.
سیادت ادامه می‌دهد: تلاش ما بر این است که اعضای هیات رئیسه با پیگیری و تعامل انتخاب شوند و من مشکل جدی در انتخاب هیات رئیسه نمی‌بینم. وی با بیان اینکه در پایان این هفته اعضای هیات رئیسه با اکثریت آرا انتخاب خواهند شد، گفت: ما تا آخر اردیبهشت ماه برای انتخاب هیات رئیسه فرصت داریم و شروع کارمان از ابتدای خرداد ماه خواهد بود.
اختلاف نظرهای اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی پیش از آغاز رسمی کار در دوره هشتم، چندان جالب نیست، اما به گفته برخی از اعضا، این موضوع امری طبیعی در اتاق‌های بازرگانی کشور است و دلیل آن هم قوانین اتاق و آیین‌نامه داخلی آن است. با توجه به اظهارات متفاوت اعضای هیات نمایندگان، نظر سه نفر از کسانی که نامشان در لیست‌های ارائه شده دو ائتلاف برای عضویت در هیات رئیسه اتاق استان است، را جویا می‌شویم:

برای داشتن ائتلافی واحد در اتاق
تلاش می‌کنیمpic3
محـمدحسیــن روشـنـک، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این باره می‌گوید: در انتخابات هیات نمایندگان اتاق استان دو گروه با دو تفکر متفاوت شرکت کردند، هدف همه یکسان اما مسیرهای رسیدن به هدف متفاوت بود و شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که از ائتلاف افراد جدید، شش تا هفت نفر رای بیاورند. در مورد انتخابات هیات رئیسه هم باید بگویم که اعضای هیات رئیسه اختیارات چندان مهمی ندارند، فقط بحث مدیریت اتاق دارای اهمیت است که یا هر دو گروه باید با هم ائتلاف کرده و اتاق را مدیریت کنند یا گروهی که اکثریت آراء را داشته، انتخابات را انجام دهد و اقلیت هم پیگیری‌های خود را داشته باشد. بنابراین ما برای ائتلاف واحد با یکدیگر تلاش می‌کنیم تا اتاق بازرگانی را با هم به طور بهتری مدیریت کنیم.
روشنک درباره اتفاقات نخستین جلسه انتخاب اعضای هیات رئیسه اتاق در هفته گذشته، اظهار می‌کند: روز پنج شنبه پیشنهاداتی که از سوی اقلیت اعضا یعنی افراد جبهه تولید و تجارت ارائه می‌شد، توسط اکثریت رد شده و پیشنهادات اکثریت هم توسط اقلیت پذیرفته نشد و با توجه به اینکه تا 31 اردیبهشت ماه برای انتخابات هیات رئیسه زمان باقی است و مشکلی ایجاد نمی‌کرد، انتخابات به سوم اردیبهشت ماه موکول شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق استان می‌افزاید: پیشنهاد دوستان ما در جبهه تولید و تجارت این بود که دو نفر از ائتلاف ما و سه نفر از ائتلاف مقابل در هیات رئیسه قرار داشته باشند اما ائتلاف مقابل یکی از افراد پیشنهادی ما را نپذیرفت. نظر اعضای جبهه تولید و تجارت این است که در انتخابات هیات رئیسه بحث بر سر اعضا نیست و اگر قرار است اقلیت هم در انتخابات نقش داشته باشند باید نظرشان مورد قبول واقع شود زیرا در غیر اینصورت به آراء ۵۰ درصد از فعالان اقتصادی استان توهین می‌شود. اما ائتلاف همراهان تحول و توسعه از جبهه تولید و تجارت، دو نفر یعنی آقای حسینی و خانم سراج احمدی را پیشنهاد کردند و حتی حاضر نشدند از ائتلاف خودشان هم یک نفر از حوزه تجارت وارد هیات رئیسه شود.
روشنک خاطرنشان می کند: هیچ یک از پنج نفری که از سوی ائتلاف همراهان تحول و توسعه پیشنهاد شدند، در حوزه تجارت فعال نیستند و همه به نوعی به بخش صنعت مربوط می‌شوند و اگر هم از حوزه بازرگانی و یا کشاورزی اسمی در لیست قرار دارد، آن‌ها هم عملا در بخش صنعت فعالیت می‌کنند. در این میان اعتراض ائتلاف ما این است که چرا معرفی و پیشنهاد افراد را به خودمان واگذار نکردند، ممکن بود خودمان هم همان دو نفر را انتخاب می‌کردیم و در نتیجه‌گیری‌ها به معرفی همان دو نفر می‌رسیدیم چون اگر قرار باشد ما در انتخابات هیات رئیسه مشارکت داشته باشیم، باید حداقل دو نفر را خودمان معرفی کنیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی یادآور می‌شود: متاسفانه قانون اتاق و
آیین نامه داخلی آن، این شرایط را بوجود آورده و بسیاری از اتاق‌های بازرگانی در کشور با این مشکل روبرو شده‌اند و این اتفاقات تنها مربوط به استان ما نیست. متاسفانه از قانون اینطور برداشت شده که رای هر طیفی که نمایندگان بیشتری در اتاق بازرگانی دارد، حاکم بوده و ارتباط چندانی به کارایی و توانمندی‌ها ندارد و این اتفاقات در گذشته هم رخ داده است.

جو دوستانه‌ای در اتاق بازرگانی
خراسان حاکم استpic۴
دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی می‌گوید: نمی‌توانیم بگوییم در انتخابات هیات رئیسه اتاق بر روی فرد خاصی اختلاف است، اعضای هیات نمایندگان برای تشکیل اتاقی یکدست‌تر و متحدتر در حال نظرخواهی است و به تعویق افتادن انتخابات در همه اتاق‌ها امری طبیعی است.
سیدحسن حسینی با بیان اینکه خوشبختانه جو دوستانه‌ای در اتاق استان حاکم است، تصریح می‌کند: طبیعی است که در این دوستی‌ها مانند همه جا اختلاف نظرهایی بین اعضا وجود داشته باشد اما این اختلاف نظرها به معنای تفرقه و به مشکل خوردن انتخابات هیات رئیسه نیست. می‌توانستیم در جلسه هفته گذشته با نظر اکثریت انتخابات را انجام دهیم اما برای اینکه به توافق بیشتر و به نظری واحد برسیم، انتخابات به این هفته موکول شد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان ادامه می‌دهد: در اختلاف نظری که وجود داشت بحث شخص و یا حوزه خاصی نیست. هیات رئیسه در اتاق بازرگانی مجری تصمیمات هیات نمایندگان است و وقتی کسی در هیات نمایندگان حضور داشته و به ویژه ریاست کمیسیونی را برعهده داشته باشد، بیشتر می‌تواند تفکر خود را در اتاق غالب کند تا اینکه در میان اعضای هیات رئیسه باشد. ما به دنبال داشتن هیات رئیسه‌ای یکدست با هیات نمایندگان هستیم و آنقدرکه درباره تنش اتاق در بیرون، حرف و حدیث هست در داخل اتاق این مسائل وجود ندارد.

اختلافی وجود نداردpic5
اما اظهارات یکی دیگر از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی که از اعضای ائتلاف همراهان تحول و توسعه در انتخابات هیات نمایندگان نیز به شمار می‌رود، جالب توجه است.
حسین محمودی خراسانی که به عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای هیات رئیسه نیز مطرح است، به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: ائتلافی در اتاق بازرگانی استان وجود ندارد که موجب اختلاف نظر در جلسه انتخابات هیات رئیسه شده باشد. برخی از آقایان گفتند به دلیل اینکه بعضی از اعضا نتوانستند در جلسه انتخابات هیات رئیسه حضور داشته باشند، این انتخابات به هفته بعد موکول شود و همه با این موضوع موافقت کردند و به هیچ وجه صحبت از اکثریت و اقلیت نبود.
محمودی ادامه می‌دهد: در جلسه‌ای که برگزار شد، موافقت یا مخالفت خاصی انجام نشده و یک خواسته مطرح شد که انتخابات هیات رئیسه چند روز دیگر برگزار شود. تمام ۱۵ نفر اعضای هیات نمایندگان ممکن است در برخی موارد اختلاف سلیقه داشته باشیم اما در برگزاری انتخابات هیات رئیسه اختلافی نبود که گروهی مخالف و یا گروهی موافق باشند.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازگانی استان می‌گوید: هر کسی می‌تواند برای حضور در جمع هیات رئیسه کاندیدا شود و با رای اکثریت به هیات رئیسه راه پیدا کند. اینطور نیست که اعضای ائتلاف ما که مربوط به دوره قبل از انتخابات هیات نمایندگان بود، فقط به خودمان رای بدهند، بلکه همه یکدیگر را قبول دارند و ممکن است هر کسی برای حضور در هیات رئیسه رای بیاورد.