اگر از خردسالی ارزش پول را به کودکتان نشان دهید، می‌توانید آینده مالی او را تضمین کنید. در زندگی پرمشغله ما برخی از راه‌های آموزش مسائل مالی حیاتی و در عین حال ساده به کودکمان به راحتی نادیده گرفته می‌شوند. 5 راهی که اکنون می‌توانید برای آشنایی کودکتان با مسائل مالی شروع کنید، در ادامه ارائه شده است: نگویید: «از عهده خرید آن بر‌نمی‌آیم.» نیل گادفری، مادر 2 فرزند و نویسنده کتاب پول روی درخت سبز نمی‌شود، می‌گوید: «شما می‌توانید خیلی ساده با استفاده از زبان درست، نگرشی سالم نسبت به پول را به کودکی که 3 سال بیشتر ندارد آموزش دهید. گفتن جمله «پول ندارم» شاید به نظر کودکتان دروغ باشد؛ زیرا ممکن است در واقع پول داشته باشید، اما نخواهید آن را خرج کنید. ما نمی‌خواهیم بچه‌ها احساس کنند که قربانی پول هستند. می‌خواهیم به کودکمان نشان بدهیم که ما بر پولمان نظارت و کنترل داریم، نه پول بر ما.» بچه‌ها مدیریت پول را نخواهند آموخت، مگر اینکه بدانند در نحوه استفاده از آن یک گزینه در اختیار دارند. وقتی کودکتان چیزی را از شما می‌خواهد که قصد خرید آن را ندارید، بگویید: «این ماه برای آن پولی کنار نگذاشته‌ام» یا «نمی‌خواهم پول خانواده‌مان را خرج آن کنم.» گام بعدی این است که آموزش خرج کردن، پس انداز کردن و انتخاب گزینه‌های درست را به کودکتان شروع کنید. به همین منظور، کمی پول به کودکتان بدهید تا خودش خرج کند. وقتی که 3 ساله شد این کار را شروع کنید (زیرا در این سن به کاربرد پول پی می‌برد.) اما حتی 500 تومان در هفته به ازای هر سال از سن کودکتان (برای مثال 2000 تومان در هفته برای کودک 4 ساله)، می‌تواند ابزار آموزشی بسیار خوبی باشد. سپس به کودکتان کمک کنید تا برنامه ساده‌ای را برای مستمری‌اش طراحی کند. یک قاعده خوب می‌تواند این باشد که 60 درصد از پولش را در قلک پس‌انداز بیندازد. 30 درصد آن را در شیشه «خرج آزادانه» بیندازند و 10 در صد آن در شیشه خیریه بیندازد. در آغاز کار اگر کودکتان مفهوم پس‌انداز کردن و خرج کردن را نمی‌داند، نگران نشوید. فرض کنید می‌خواهید به او مسواک زدن را بیاموزید؛ بچه‌ها اغلب نمی‌فهمند چرا باید این کار را انجام دهند، اما شما به آنها کمک می‌کنید این عادت خوب را بیاموزند که بعدا در زندگیشان اهمیت خواهد یافت.
پول را به آنها نشان بدهید؛ تعجبی ندارد که کودکتان در میان اسکناس‌ها و بقیه وسایل کیفتان گیج شود و سردر نیاورد که اینها چه چیزی هستند یا حتی تصور کند که کارت‌های اعتباری دارای قدرت خرید جادویی و نامحدودی هستند. درواقع، بیشتر کودکان زیر ۷ سال ارتباط بین کارت و پولی را که پشتوانه آن است، درک نمی‌کنند. به همین دلیل بهتر است برای برخی از خرید‌های روزانه که کودکتان همراهتان است، چه در فست فود و چه باجه پارک بازی، از پول نقد استفاده کنید و پولتان را بلند بشمارید تا ببیند. وقتی از کارت اعتباری یا وام استفاده می‌کنید، اجازه بدهید کودکتان ببیند که شما خرید‌‌هایتان را یادداشت می‌کنید، درست مانند چک. هر بار که چیزی می‌خرید، نحوه کم شدن پول از حسابتان را به او نشان دهید. این کار مخصوصا برای کودکان ۷ تا ۹ ساله خوب است که بسیار درگیر جمع و تفریق هستند.
درباره قیمت اشیا با او صحبت کنید؛ دکتر کریگ ایزرائیلسن (Craig Israelsen)، استاد امور مالی خانواده در دانشگاه یانگ می‌گوید: «چه آن چیز اسباب بازی باشد و چه یک تی شرت، بچه‌ها باید درباره قیمت آنها بدانند. به علاوه قیمت‌ها به کودکان کمک می‌کنند درک کنند که چرا می‌توانیم دو سوپ آماده 2 هزار تومانی را‌‌همان موقع بخریم؛ اما برای اسباب بازی سخنگوی 90 هزار تومانی باید پس انداز کنیم. برای صحبت کردن درباره آنچه خرج کرده‌اید، از پول اسباب بازی کمک بگیرید. برای کودکان کم سن‌تر می‌توانید این کار را ساده کنید (و مقدار حقوق ماهانه‌تان را محرمانه نگه دارید). برای این کار می‌توانید هزینه خرید‌های روزانه (شیر، بنزین، تمبر) را از بودجه مخارج امروزتان کم کنید. اما حواستان باشد درباره هزینه زیادی که کودکتان بر دوشتان گذاشته، صحبت نکنید برای مثال: پول لباس مدرسه‌ات باعث شد که بیشتر از مقدار بودجه‌مان خرج کنیم.
چیزی را بخرید که در فهرست خریدتان نیست. آیا به کودکتان می‌گویید که مطلقا قصد ندارید چیزی در فروشگاه برایش بخرید، اما وقتی عاشق کفش‌های شیک پرنسسی می‌شود تسلیم می‌شوید؟ یا یک جفت پوتین خریدید که عاشق آن هستید، چون حراج شده بودند. خبر خوش این است که خرید‌های ناگهانی از این قبیل جزو گزارش مخارجتان قرار نمی‌گیرند. در واقع هیچ کس با فهرست خرید کاملا از پیش تعیین شده به فروشگاه نمی‌رود. شاید برای خرید چیزی که از قبل برای آن برنامه‌ریزی نکرده بودید، دلیل موجهی داشته باشید. دکتر مارشا گوتینگ، متخصص اقتصاد خانواده در دانشگاه ملی مونتانا می‌گوید: مهم‌ترین مساله این است که توضیح مختصری در این باره به کودکتان بدهید. وقتی دادن مستمری را به کودکتان شروع کردید و وقتی که درک می‌کند مقداری از آن را می‌تواند برای مصرف آزادانه کنار بگذارد، برایش توضیح بدهید که خودتان هم به این شیوه پول خود را خرج می‌کنید.
علاوه براین خوب است کودکتان انعطاف پذیری شما و لذت بردن از درآمدتان را ببیند؛ زیرا هوش مالی فقط به این معنا نیست که بدانید چگونه بودجه‌بندی و پس‌انداز کنید، بلکه باید بتوانید پولتان را عاقلانه خرج کنید.
با همسرتان روراست باشید. بیش از یک‌سوم مادران اعتراف می‌کنند که برخی خرید‌هایشان را از همسرشان پنهان می‌کنند. چرا؟ برخی از مادران (37درصد) می‌گویند همسرانشان معتقدند که آنها ولخرجی می‌کنند. اگر نمی‌خواهید به همسرتان بگویید که یک شلوار جین جدید برای خودتان خریده‌اید یا از او پنهان کنید که چقدر برای کوتاهی موی دخترتان داده‌اید، فرزندتان نیز این پنهان کاری را ازشما خواهد آموخت. خوب نیست که کودکان این عدم اعتماد را در بین والدین ببینند یا یاد بگیرند که پول چیزی است که باید درباره آن پنهان‌کاری کنید. برای شروع با همسرتان در این مورد صحبت کنید که هر یک از شما پول شخصیتان را چگونه خرج خواهید کرد. هر زوجی نیاز دارد که درخرج کردن پول کمی آزاد باشد؛ پولی که بتوانند بدون هیچ سوال و جوابی خرج کند، حتی اگر کلا 20 هزارتومان در هفته باشد، ایرادی ندارد. این می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر حذف مخارج پنهانی داشته باشد.