The Economist
دیکتاتوری دیجیتالی چین

هفته‌نامه اکونومیست در این هفته دو جلد متفاوت داشت و در نهایت جلد سقوط حلب را انتخاب کرده است. درحالی‌که جلد دیگر این مجله به دنیای دیجیتالی در چین مربوط بوده است. در جلد تازه، اکونومیست به ابعاد سقوط حلب پرداخته و در واقع ایران، روسیه و سوریه را پیروز میدان معرفی می‌کند و متحدان غربی مخالفان اسد را یک ناکام بزرگ. اما در جلد پیشین این مجله به دیکتاتوری دیجیتالی چین پرداخته است. در شماره سرمقاله چاپ آسیای آن می‌خوانیم: چین به شکلی جدید جامعه خود را کنترل می‌کند. این مجله ادامه می‌دهد: وقتی اتحاد جماهیر شوروی 25 سال پیش در چنین هفته‌ای دچار فروپاشی شد، برای بسیاری چنین به نظر می‌رسید که حزب کمونیست چین به‌طرز تغییر‌ناپذیری رو به افول است؛ گرچه پس از شورش سال 1989، تانک‌ها میدان تیان آن من را ترک کردند، اما تنها صحنه جنگ از انظار ناپدید شد. حتی رشد اقتصادی شدید چین که یک سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پا گرفت، چنین به نظر می‌رسید که حزب کمونیست این کشور را از پایه‌های ایدئولوژیکش جدا می‌سازد. حالا اما در دوران شی‌چین‌پینگ، حزب کمونیست بیش از هر زمان دیگری از بیرون قدرتمند به نظر می‌رسد. از دوران انقلاب تیان آن من، افراطیون حزب کمونیست جای خود را به تکنوکرات‌های روشنفکر و حتی کارآفرینان داده اند. شهروندان از آزادی‌هایی بهره‌مند شدند که یک نسل پیش غیرقابل تصور بود. آنها تجارت و مسافرت خارج را آزادانه تجربه کردند تا زندگی‌هایی شاد داشته باشند. حزب کمونیست چین با استفاده از تکنیک‌های غربی روابط‌عمومی، به مردم عادی چین یادآوری کرد که چگونه همه به مدد مصرف گرایی می‌توانند لحظات خوب و شادی را سپری کنند. با وجود همه اینها اما این حزب هنوز احساس ناامنی می‌کند. رشد اقتصادی سریع منجر به ایجاد یک قشر متوسط عظیم در چین شده که مزه فرصت‌های ثروتمند شدن را می‌چشد؛ اما در عین حال نسبت به هر رویداد اطراف خود بدگمان است.

The Atlantic

رئیس‌جمهورم سیاه بود

شماره ژانویه و فوریه آتلانتیک به پایان یک دوره اشاره دارد. دوره‌ای که برای نخستین‌بار ایالات متحده مزه ریاست‌جمهوری یک فرد سیاه‌پوست را چشید. برای همین منظور او به آینده‌ای اشاره می‌کند که روزی در آن خواهند گفت که رئیس‌جمهور من سیاه بود. نویسنده این گزارش «تا-نیهیسی کوتز» است و خود در مورد این گزارش می‌گوید این یک داستان تاریخی از نخستین آفریقایی‌آمریکایی است که به کاخ سفید راه پیدا کرده است. داستان کوتز البته برای هیلاری کلینتون مانند یک دژاوو است. او در سال 2008 برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد می‌شود و رقیب او یک سیاه‌پوست است. در نظرسنجی‌ها هیلاری کلینتون اختلاف آماری خوبی داشت. وی در ایالت‌های حیاتی مانند ویرجینیا و پنسیلوانیا از شرایط خوبی برخوردار بود. در ایالت‌هایی مانند ویرجینیا و تگزاس نیز اوضاع کاملا به سود جمهوری‌خواهان بود. او از وضعیت شناوری برخوردار بود که هر آن احتمال می‌رفت که غرق شود. ورق اما در بیست و هشتم اکتبر بازگشت و وی توانست تا سه ماهی که به انتخابات مانده بود خود را بالا بکشد. باراک اوباما توانست با ارتباط برقرار کردن با قشر دانشجو و جوان ابتدا هیلاری کلینتون و در نهایت مک‌کین را شکست دهد. او ساعت 5 و نیم عصر به کاخ سفید رسید. برای نخستین‌بار دو سیاه‌پوست ساکنان کاخ سفید شده بودند. دو صف طولانی شکل گرفته بود. استقبال‌کنندگان منتظر ورود ساکنان جدید کاخ ریاست‌جمهوری بودند. دیوید چپل سیاه‌پوست هم آنجا بود. او یک کمدین معروف آمریکایی است که در آن روز به دعوت میزبانان جدید به کاخ سفید دعوت شده بود. همه می‌خندیدند. آن اکتبر شیرین به یک نوامبر تاریخی ختم شد. نوامبری که در آن برای نخستین‌بار یک سیاه‌پوست فرمان ایالات متحده را به دست گرفت. او 8 سال اداره ایالات متحده را به عهده گرفت. اگر قرار باشد در این 8 سال وی را با یک جمله بدرقه کنیم این است: او روی یخ راه رفت؛ اما هرگز سقوط نکرد.

The week

چهره‌های سال ۲۰۱۶

مجله ویک در شماره آخر خود دست به انتخاب چهره‌های سال زده است. این مجله برای چهره‌های سال 2016 افرادی همچون ترامپ، مایک پنس، هیلاری کلینتون، میشله اوباما، برنی سندرز، جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی و ملانی ترامپ را انتخاب کرده است. این افراد در سال جاری تنور انتخابات آمریکا را گرم نگه داشتند. جیمز کومی با افشای ایمیل‌های جدید هیلاری کلینتون تا حد زیادی بر نتیجه انتخابات تاثیرگذار ظاهر شد و سایر نفرات همچون سندرز با کناره‌گیری خود به سود هیلاری کلینتون مسیر ورود ترامپ به کاخ سفید را هموار کردند. همچنین در این جلد پوتین لپ‌تاپ به دست دیده می‌شود که اشاره این عکس به ادعای اوباما در خصوص هک شدن سایت مرکزی کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها از سوی روسیه بازمی‌گردد. اما یکی از مهم‌ترین مطالب این هفته ویک به همین داستان هک‌ها مربوط می‌شود. این مجله می‌نویسد: رهبران ارشد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به باراک اوباما پیوستند و خواستار یک تحقیق جامع درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شدند. سازمان سیا اخیرا اعلام کرده است که روسیه به نحو موثری در تعیین نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده نقش داشته است. روس‌ها با هک کردن ایمیل دموکرات‌ها نقش اساسی در افشای اطلاعات این حزب داشته‌اند. بر این اساس گفته می‌شود که روس‌ها اطلاعات هک شده را در اختیار سایت افشاگر ویکی‌لیکس گذاشته اند تا این‌گونه بر روند انتخابات آمریکا تاثیرگذار شوند. اوباما در این‌باره دستور داده است تا یک گزارش کامل تهیه شود و خود نیز تهدید کرده است که به اقدامات روسیه پاسخ سختی خواهد داد. در این‌باره میچ‌مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوی‌خواهان در سنا و پل رایان رئیس مجلس نمایندگان و از رهبران ارشد جمهوری‌خواه از طرح باراک اوباما حمایت کرده و خواستار افشای نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند. ترامپ که متهم به رابطه گرم با پوتین و روسیه است گزارش سیا را رد کرده و آن را «مضحک» خوانده است.

Spotlight

انگلیسی‌ها آلمانی می‌شوند

مجله اسپات‌لایت در شماره دسامبر خود به موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پرداخته است. اما این خروج بدون پیامد نبوده است. این مجله برای این موضوع از تمایل بریتانیایی‌ها برای تغییر تابعیت خود نوشته است. پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برخی از مردم این کشور تصمیم گرفتند تابعیت خود را تغییر دهند و تابعیت آلمان را بگیرند. سردبیر این مجله این چنین می‌نویسد: برای بیشتر ما داشتن تابعیت مضاعف یا تغییر تابعیت ناشی از یک تصمیم است. ما پس از یک ملاحظه طولانی تصمیم می‌گیریم که تابعیت خود را تغییر دهیم یا نه. این در حالی است که بسیاری از مردم تابعیت خود را زمانی که مجبور شوند تغییر می‌دهند. در این بین جنگ یا مباحث سیاسی موجب می‌شود افراد تابعیت خود را تغییر دهند. اما جالب است بدانید که برگزیت و رای مردم این کشور در اواخر ماه ژوئن به خروج از اتحادیه اروپا، موجب شده است که هزاران بریتانیایی درخواست برای تابعیت آلمان داده‌اند. در حال حاضر هزاران نفر برای دریافت تابعیت آلمانی اقدام کرده و هزاران نفر نیز در حال تصمیم‌گیری هستند. پس از آلمان البته کانادا هم جزو اولویت‌های بریتانیایی‌ها بوده است. پیش از همه‌پرسی نزدیک به 28 درصد از نظرسنجی‌شوندگان ابراز تمایل کرده بودند که کانادایی شوند اما مسیر تغییر تابعیت به کانادایی شدن پیچیده است و برای همین آلمان تبدیل به انتخاب اول انگلیسی‌ها شده است. با توجه به قانون شهروندی اتحادیه اروپا کشورهای عضو اتحادیه می‌توانند برای تابعیت مضاعف اقدام کنند. این نکته وجود دارد که بریتانیا دو سال وقت دارد تا به‌طور کامل از اتحادیه اروپا خارج شود و همین امر تابعیت آلمان را برای انگلیسی‌ها آسان‌تر کرده است. آنها برای آلمانی شدن تنها نیاز به تست زبان و شهروندی دارند.

National Enquirer

ترامپ، آغازگر نقض‌برجام؟

مجله دست راستی نشنال انکوایرر و از طرفداران سرسخت دونالد ترامپ این هفته نیز به موضوع مکزیکی‌ها پرداخته است. این مجله مجددا ضمن دفاع از تمامی طرح‌های دونالد ترامپ، او را ناجی اقتصاد ایالات‌متحده معرفی می‌کند. این مجله نوشته است: در 36 روز گذشته سخنان ترامپ در چند حوزه موثر واقع شده است: نخست اینکه سخنان رئیس‌جمهوری منتخب موجب شده است تا هزاران شغل به جای اینکه به مکزیک سرازیر شود در خاک ایالات‌متحده حفظ شود. همچنین وی توانسته است چندین بار چین پر از نخوت و غرور را سر جای خود بنشاند. این نشریه همچنین مدعی می‌شود که برنامه‌های آتی ترامپ عبارتند از پاره کردن قرارداد هسته‌ای بین ایران و آمریکا. این مجله مدعی می‌شود که این خطرناک‌ترین قرارداد هسته‌ای است که بین آمریکا و ایالات‌متحده بسته شده است. همچنین نشنال انکوایرر یکی دیگر از برنامه‌های آتی ترامپ را آشتی اسرائیل با دشمنانش می‌داند. بر این اساس ترامپ قصد دارد تا برخی از کشورهای عربی را به اسرائیل نزدیک کند و آخرین برنامه وی نیز ایجاد چهار و نیم میلیون شغل در ایالات‌متحده در پی بازگشت اپل به خانه است. اما درخصوص رفتار آمریکا در دوران اوباما با سند برجام این مجله مدعی می‌شود ترامپ قرارداد هسته‌ای با ایران را نابود می‌کند زیرا به گفته ترامپ این قرارداد به قدرتمندتر شدن ایران در منطقه کمک شایانی کرده است. همچنین ترامپ در راستای شعارهای اقتصادی خود قصد دارد تا اپل را از چین به آمریکا بازگرداند. اپل در حال حاضر در چین تولید می‌شود و رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا قصد دارد تا آن را به آمریکا بازگرداند. ترامپ همواره با انتقاد از اوباما، رویکردهای اقتصادی وی را دلیل اصلی خروج شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ آمریکایی عنوان کرده است. او در سخنرانی‌های خود نیز اشاره داشته که قصد دارد قوانین تجارت را در داخل آمریکا تغییر دهد و توجه خود را به داخل معطوف کند.

National Review

راهکاری برای بهره‌وری

مجله نشنال ریویو در این شماره به موضوع بهره‌وری در دوران ترامپ پرداخته است. این مجله از بهره‌وری با عنوان پرونده ملی یاد می‌کند برای همین تیتر «پرونده‌ای برای یک راهبرد بهره‌وری ملی» را انتخاب می‌کند. این مطلب نوشته رابرت اتکینسون است. رابرت اتکینسون، اقتصاددان آمریکایی-کانادایی، موسس بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری است و کتاب‌هایی نیز درخصوص نوآوری‌های اقتصادی داشته است. اتکینسون در این مقاله می‌نویسد: تلاش‌ها برای ایجاد و حفظ مشاغل تولید با ارزش افزوده بالا در ایالات‌متحده ادامه دارد، در حالی که مهم این است که اقتصاد ایالات‌متحده را رقابتی نگاه داریم. در غیر این صورت اقتصاد ایالات‌متحده فاقد بهره‌وری لازم خواهد بود. چیزی که آمریکا را به راستی بزرگ می‌کند این است که ترامپ راهبردی برای بهره‌وری ملی در نظر بگیرد. اتکینسون در این مقاله برای نقش دولت اهمیت به‌سزایی قایل است و می‌گوید آمریکا برای رسیدن به یک بهره‌وری ملی نیازمند یاری دولت است. او می‌گوید که در این اواخر فلسفه اقتصادی ایالات‌متحده بر یک هدف کلیدی استوار بوده است: افزایش مشاغلی با دستمزد متوسط به‌وسیله مهاجران نیمه‌ماهر و ساختن زیرساخت‌ها براساس این فلسفه. این فلسفه تاکنون برای احیای اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا در نظر گرفته شده است. برای همین است که ترامپ در نظر دارد تا این شیوه را برچیند و به دنبال بیرون کردن مکزیکی‌ها و لاتین‌تبارها است. او بر این باور است که مکزیکی‌ها مشاغل آمریکایی‌ها را می‌دزدند و از این شعار نیز بهترین استفاده را برده است. کارخانه‌داران آمریکایی‌ ترجیح می‌دهند تا محصولات خود را در خارج از کشور، مثلا مکزیک تولید کنند. براساس آخرین آمارها تاکنون افزون بر 1000 شغل تولیدی در مکزیک مستقر شده است. به اعتقاد این اقتصاددان برای رسیدن به بهره‌وری ملی در ایالات‌متحده آمریکا، در کنار یک راهبرد موثر، نگاه عملگرایانه می‌تواند به پیشبرد این هدف کمک شایانی کند.

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات