"بانک شهر" نقش تخصصی خود را در توسعه شهرها ایفا می کند
با وجود زمان کوتاهی که از شروع فعالیت بانک شهر می‌گذرد، این بانک توانسته است با توجه به منابع غنی مالی، خدمات بسیار شایسته‌ای را به شهروندان ارائه و خود را به‌عنوان یک بانک مشتری‌مدار مطرح کند. این اعتقاد وجود دارد که با توجه به امکانات و منابعی که شهرداری‌ها در اختیار بانک شهر قرار داده‌اند و با افزایش خدمات بانکی و توسعه شعب، این بانک ضمن جلب بیشتر رضایت شهروندان، می‌تواند به یکی از بزرگترین و کارآمدترین بانک‌های خصوصی کشور تبدیل شود. حسین محمد پورزرندی مدیرعامل بانک شهر عزم خود را برای افزایش سرمایه این بانک تا 5هزارمیلیارد تومان جزم کرده و گام نخست را از 400 میلیارد تومان به 1600 میلیارد تومان برداشته است.
علیرضا دبیرعضور شورای اسلای شهر تهران نیزدراین خصوص به صراحت اعلام کرد:"عزم پورزرندی در افزایش سرمایه بانک شهر شایسته حمایت است".
دبیرموضوع افزایش سرمایه بانک شهر را برای تحقق اهداف آتی در عرصه مدیریت شهری بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: در صورت حمایت کافی، اجرای این طرح از افتخارات دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران به شمار خواهد آمد.
***
مدیرعامل بانک شهر گفت: سرمایه بانک شهر هم‌اکنون 400 میلیارد تومان است که امیدواریم تا پایان سال به 1600 میلیارد تومان برسد و اگر در سایر شاخص‌ها نیز به رشد کافی دست یابیم به هدف مورد نظر که همان افزایش خدمات به شهروندان است خواهیم رسید.
وی دراین خصوص گفت : با توجه به روند راه‌اندازی و تبدیل تعاونی اعتباری شهر به بانک شهر ، سیستم بانکی اقبال خوبی به پروژه ها نداشت و کمتر از یک درصد از منابع بانکی به پروژه ها اختصاص یافته بود در صورتی که ۷۰ درصد جمعیت در شهرها زندگی می کنند و پروژه‌های شهر با مردم عجین هستند.
وی افزود: این در حالی است که اگر پروژه های شهری تامین منابع شوند مردم احساس رضایت بیشتری خواهند داشت و قطعا پروژه های شهری به نسبت سایر پروژه ها سودآوری بیشتری دارند که با این نگاه و بعد از ایجاد بانک شهر برخی دیگر از بانک ها به پروژه های شهری توجه بیشتری معطوف داشتند.
پورزرندی در ادامه اظهار کرد: امروز بانک شهر در کل شاخص‌ها بانک بیستم است و هدف آن است تا در بین ۵ بانک برتر قرار گیرد و برا ی این کار مدیریت جهادی لازم است. در این راستا ابتدا به درون سازمان و منابع انسانی باید توجه ویژه داشت و معاونت منابع انسانی در بانک شهر به این منظور تشکیل شده است. وی با تاکید بر اهمیت رضایت مشتری در سیستم بانکداری گفت : به این منظور سامانه نظارت همگانی در بانک شهر فعال شده و مشتریان می‌توانند با شماره ۸۶۵۵ مستقیما با مدیرعامل بانک در ارتباط باشند و انتقادات و پیشنهادات خود را ارائه کنند که پیشنهادات سازنده اهمیت زیادی برای ما دارد.
مدیرعامل بانک شهر تصریح کرد: در راستای توسعه بانک شهر تاکنون 5 سفر استانی به کلان شهرها داشتیم تا توانمندیهای متقابل و تعامل با شهرداری و شورای شهر برای رسیدن بانک شهر به بانک برترفراهم شود. بانک شهر قصد دارد به بانک شهروند تبدیل شود و در این زمینه حتی پول خرد مردم برای ما با ارزش است.
وی با اشاره به تهیه کارت های شهروندی گفت: با توزیع کارت‌های شهروندی همه خدمات شهری از طریق این بانک به مردم ارائه می شود و این کارت ها قابل شارژ است.
مدیرعامل بانک شهر با اشاره به راه اندازی 5 سامانه برای داشتن شهر هوشمند در برخی کلان شهرها اظهار کرد: در این زمینه دیون مالی شهرداری و اقساطی که از طریق چک باید به شهرداری پرداخت می شد به صورت سیستمی قابل پرداخت است و همه این اقدامات موجب شده تا تعامل شهرداری‌ها و بانک شهر در این مدت افزایش یابد.
مدیر عامل بانک شهر با تاکید بر این که بانک شهر باید نقش تخصصی خود را در توسعه شهرها ایفا کند تصریح کرد : از لحاظ منابع جزو ۸ بانک کشور هستیم و تا پایان سال نیز نسبت دارایی به سرمایه بانک شهر به ۴۰ درصد خواهد رسید .
پورزرندی به تغییرات ساختاری در بانک شهر اشاره کرد و افزود : ایجاد چهار هولدینگ ساختمان و مسکن، آی تی، انرژی و مالی از اقدامات بانک شهر خواهد بود و بانک شهر می بایست در برنامه 5 ساله به سرمایه 5 هزار میلیارد تومان برسد.
وی افزود: بعد از افزایش سرمایه بانک شهر وارد بورس می شود و از جمله برنامه های مهم این بانک بانکداری الکترونیک است.
پورزندی خاطرنشان کرد: در این راستا افزایش شعبه های فیزیکی در دستور نیست و باجه های الکترونیکی ایجاد می شود که قابلیت انجام همه امور بانکی را دارد.
به گفته مدیرعامل بانک شهر مطالبات کنونی بانک شهر کمتر از ۴ درصد است و نظارت بر حسابرسی و کنترل ها ی داخلی و نظارت مردم به منظور توسعه بانک شهر از اهدافی است که اجرایی خواهد شد.
پورزرندی یکی از نقاط قوت ساختار بانک شهررا تعامل و همکاری تنگاتنگ با شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته به آن عنوان کرد و گفت: با توجه به گستردگی حوزه عملکرد شهرداری‌ها به عنوان نهادی خدماتی و اجتماعی، بانک شهر با ارایه سبد خدماتی متنوع می‌تواند نقش مهمی را در ارتقاء عملکرد شهرداری‌ها و جلب رضایت مشتریان و شهروندان در سطح کلانشهرهای کشور ایفا کند.
مدیرعامل بانک شهر دراین خصوص به امضای تفاهم‌نامه مشترک با شهرداری‌های مشهد، کرج، اهواز، قزوین و تبریز اشاره کرد و افزود:‌ از ۵طرح مشترک این بانک با شهرداری‌های یادشده شامل پرداخت قبوض شهروندی از طریق درگاه ۱۳۷، سامانه خرید دین و اقساط، سامانه وصول درآمد از طریقPC.POS ، سامانه پرداخت کرایه الکترونیکی تاکسی و سامانه شارژ "من کارت" از طریق کارت‌های شتابی رونمایی و زمینه تحقق آرمان شهر هوشمند و تسهیل ارایه خدمات به شهروندان فراهم شده است.
به گفته او مدیریت شهری با اتکا به دانش و تجربه مدیران و کارشناسان خود توانسته است خدمات مناسبی را به شهروندان ارائه کند و با ایجاد زیرساخت‌ها و احداث مراکز فرهنگی، ورزشی، هنری، رفاهی و خدماتی، نقش مهمی در تامین سرانه مورد نیاز شهروندان و تحقق اهداف مدیریت شهری مبنی بر تبدیل شهرداری از یک سازمان صرفاً خدماتی به نهادی اجتماعی به عهده داشته است که بدون تردید در این راه همکاری و تعامل بانک شهر با شهرداری‌ها در تامین منابع مالی و جلب مشارکت بخش‌های خصوصی برای توسعه زیرساخت‌ها، موثر و نتیجه‌بخش بوده است.
پورزرندی ابرازامیدواری کرد: همکاری شهرداری‌ها و بانک شهر، رضایت نسبی را در عرصه شهرها به همراه داشته باشد ، ضمن اینکه باید توجه داشت توسعه شعب بانک ‌شهر در کنار ارائه خدمات نوین بانکی از شروط اصلی برای مطرح شدن این مجموعه به‌عنوان بانکی کارآمد و کارگشا برای خدمت‌رسانی به آحاد مردم جامعه است.
مدیرعامل بانک شهربا بیان اینکه اختصاص فضا و مکان مناسب جهت افتتاح و جابجایی شعب در نواحی و مناطق مناسب شهری‌، تاثیر بسزایی در تحقق این مهم داشته است، ادامه داد:‌فعالیت‌های بانک شهر به سمتی سوق داده شده تا ضمن افزایش سرمایه این بانک، در آینده نزدیک منابع بانک بتواند تا حدود زیادی نیازهای تسهیلاتی و مالی برای انجام پروژه‌های شهری را از طریق ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در بانک‌ شهر فراهم آورد و در صورت تحقق این امر، آینده بانک شهر با توجه به امکانات بالقوه و تداوم همکاری با شهرداری‌ها در عرصه توسعه پایدار شهری بسیار روشن خواهد بود و می‌توان مدعی شد، در آینده‌ای نه چندان دور، بانک شهر از بانک‌های طراز اول در سیستم بانکداری کشورباشد.
پورزرندی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش اعظم سهام این بانک در اختیار شهرداری‌هاست، بدون تردید موانع موجود در راه رشد توانمندی‌های ناشی از همنوایی بانک شهر و شهرداری‌ها با عزم طرفین برطرف خواهد شد.
وی افزود: امید است با افزایش تعاملات و استمرار همکاری بین شهرداری و بانک شهر در آینده نزدیک ضمن توسعه شعب این بانک در تمامی شهرهای ایران، با تامین منابع اعتباری و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، شاهد تحقق آرزوهای دیرینه مدیران شهری، در راه عمران و آبادانی کشور باشیم.
او یادآورشد: عزم مدیریت بانک شهر نسبت به حضور در بین بانک‌های برتر کشور از طریق افزایش سرمایه و تعامل با شهرداری‌ها جدی بوده و با ایجاد ملزومات این امر در ساختار و پتانسیل‌های منابع انسانی بانک و با انگیزه فزونی نقاط قوت و کسب رضایت شهروندان، در مسیر تحقق آرمان تبدیل شدن به بانک تمام شهروندان گام برمی‌داریم.