The Economist

دنیای سودمند داده‌ها

هفته‌نامه اکونومیست این هفته سراغ منبعی ارزشمند غیر از نفت رفته است. این نشریه در سرمقاله این هفته خود سراغی از شرکت‌های بزرگی همچون آمازون، گوگل، فیس‌بوک و سایر شرکت‌های بزرگ داده‌ها را گرفته و می‌گوید که در اقتصاد اطلاعات و داده‌ها باید ساز و کاری مناسب اتخاذ کرد. به اعتقاد این مجله این روزها منبع سودمند جهان دیگر نفت نیست. نفت در اقتصاد قدیم نقشی سودمند و ارزشمند را ایفا می‌کرده است اما در اقتصاد جدید این داده‌ها هستند که تبدیل به ارزشمندترین اشیا شده‌اند. پیشتر اگر کالایی مورد پرسش واقع می‌شد طلای سیاه بود اما امروزه این داده‌ها هستند که مورد پرسش واقع می‌شوند. به نوشته این مجله کافی است اطلاعاتی به حجم سود خالص شرکت‌هایی بیندازیم که داده‌ها در آنها نقش مهمی ایفا می‌کنند. این مجله می‌نویسد طی فصل اول سال میلادی جاری آنها سودی افزون بر ۲۵ میلیارد دلار داشته‌اند.

سرمقاله نویس اکونومیست بر این باور است که سود شرکت‌ها به طرز سرسام آوری در حال افزایش است و هیچ مانعی برای آنها وجود ندارد. این مجله سپس به معرفی این شرکت‌ها می‌پردازد و می‌گوید: شرکت‌هایی همچون گوگل، آمازون، فیس‌بوک، مایکروسافت و اپل مهارنشدنی به نظر می‌رسند. برای مثال شرکت آمازون در بازار داد‌و‌ستد آنلاین، نیمی از دلارهای رد و بدل شده را به خود اختصاص داده است. گوگل و فیس بوک هم در این میان توانستند سهم قابل توجهی به دست آورند و بیشترین رشد تبلیغات دیجیتال را در آمریکا به خود اختصاص دادند. حکفرمایی بی‌چون و چرای این شرکت‌ها حالا این شائبه را مطرح کرده است که عده‌ای به دنبال تجزیه این شرکت‌ها هستند. آنها به‌دنبال تجویز نسخه‌ای هستند که پیشتر بر سر شرکت نفتی استاندارد اویل آمد. با وجود این، تجزیه این شرکت‌ها مخالفان فراوانی هم دارد و اندازه و بزرگی یک شرکت نمی‌تواند به خودی خود یک جرم محسوب شود. روش‌های قدیمی مربوط به دوران عصر نفت دیگر پاسخگو نیست.

Bloomberg Businessweek

امپراتوری خورشید

انرژی خورشیدی، انرژی قرن بیست و یک است. بسیاری امید دارند با این منبع لایزال انرژی از شر سایر انرژی‌هایی که بعضا به محیط زیست آسیب می‌زنند رها شوند. نشریه بلومبرگ بیزینس ویک این هفته این موضوع را برای تحقیق انتخاب کرده است. به نوشته این مجله کشورهای زیادی هستند که به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی این موضوع هستند. این انرژی اگرچه هنوز نتوانسته ارزان تمام شود اما در صورت رسیدن به راهکارهای قطعی، تبدیل به ارزان‌ترین انرژی دنیا خواهد شد و سلطان بلامنازع انرژی‌های دنیا لقب خواهد گرفت. در خاورمیانه نیز چند صباحی است که کشورها رو به سرمایه‌گذاری در این حوزه آورده‌اند اما کشوری که بیشترین سرمایه‌گذاری را در این حوزه داشته عربستان سعودی است.

بنا به نوشته این مجله، عربستان سعودی به دنبال طرحی است که به موجب آن قصد دارد یک میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. این مجله می‌نویسد: سعودی‌ها به دنبال یک انرژی افزون بر نفت هستند: خورشید. در این سرزمین خورشید به وفور می‌تابد. این کشور به مقدار قابل توجهی می‌تواند روی انرژی خورشیدی حساب باز کند. از نظر سعودی‌ها انرژی خورشیدی می‌تواند یک جایگزین مطمئن برای انرژی‌های حاضر باشد. به رغم اینکه این کشور از نفت درآمد کافی دارد اما ریاض قصد دارد تا سرمایه‌گذاری عظیمی بر روی این انرژی پایدار داشته باشد. این مجله ادامه می‌دهد: این ایده درخشان سختی‌های خود را دارد و هزینه میلیارد دلاری به همراه دارد. برای عربستان سعودی، رسیدن به انرژی‌های پایدار مانند این است که آنها از یک تونل تاریک بیرون آمده و به خورشید و روشنایی رسیده‌اند. البته این می‌تواند یک مثال کلیشه‌ای باشد اما در هر حال توصیف‌کننده خوبی برای وضعیت امروز و فردای عربستان سعودی است. عربستان سعودی به دنبال ایجاد پادشاهی خورشید در سرزمین خود است. آنها برنامه آینده خود را بر روی این محور تعریف و تنظیم کرده‌اند.

Time

تهدید بعدی جهان

بزرگ‌ترین هشدار بعدی دنیا چه می‌تواند باشد. در پاسخ باید گفت که بزرگترین هشدار برای امنیت بعدی جهانی آن چیزی نیست که شما فکر می‌کنید. در سیاره‌ای که مردم تنگاتنگ یکدیگر زندگی می‌کنند بیماری‌های عفونی می‌توانند به سرعت شایع شوند. در این زمینه کارشناسان بر این باورند که دنیا آمادگی کاملی برای مبارزه با یک بیماری همه گیر ندارد و تهدید بزرگ بعدی دنیا می‌تواند یک بیماری همه گیر باشد. به‌عنوان مثال در کشور پهناوری مانند چین بزرگترین تهدید آن آنفلوآنزای مرغی موسوم به «H۷N۹» است. اگر این بیماری شیوع یابد به میزان بسیار زیادی ماکیان این کشور تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت. متاسفانه این بیماری یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن هم قابلیت انتقال سریع آن از حیوان به انسان است و از همین نقطه است که می‌توان اذعان کرد زنگ‌های خطر برای بشر به صدا در می‌آید. خبر تکان‌دهنده‌تر اما این است که این ویروس کشنده است. بر اساس یک گزارش تکان دهنده ۸۸ درصد از مردمی که به ذات الریه دچار شدند به سختی درمان شدند.

در واقع سه چهارم از این افراد کارشان به قرنطینه کشیده شد و ۴۱ درصد نیز در گذشتند. از مهم‌ترین ویژگی‌های بیماری آنفلوآنزای مرغی این است که از حیوان به انسان و انسان به انسان سریع منتقل می‌شود. اما جای خوشبختی است که انسان در برابر این بیماری می‌تواند دوام بیشتری بیاورد و پزشکان در این فرصت می‌توانند به معالجه بیماران مشغول شوند. ویروس ابولا به جهانیان نشان داد که انسان تا چه حد در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیر است. کافی است نگاهی به بیماری‌های واگیردار بیندازیم: ابولا (Ebola) در غرب آفریقا، زیکا (Zika) در آمریکایی لاتین و مرس (Mers) در خاورمیانه. این سه بیماری واگیردار به انسان‌ها این نکته را گوشزد کردند که باید خود را بیش از پیش آماده بیماری‌های واگیردار کنند. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا نیز خود در میان کشورهای آسیب‌پذیر قرار دارد.

National Geographic

دوران دروغگوها

مجله نشنال جئوگرافیک در شماره اخیر خود به یک موضوع بسیار مهم پرداخته است: «دروغ.» این مجله با تیتر «چرا دروغ می‌گوییم؟» به بررسی این خصلت انسانی پرداخته است. یک مثال قدیمی وجود دارد که می‌گوید صادق بودن بهترین سیاست است اما فریب دادن و ناصادق بودن نیز جزئی از خصایص انسانی است. این مجله می‌نویسد: یادگیری به دروغ گفتن مرحله‌ای طبیعی در دوران تحولات کودکی است. کانگ لی، روانشناسی که در دانشگاه تورنتو تدریس می‌کند درباره اینکه چگونه کودکان در سنین مختلف کودکی به دروغگوهای قهاری تبدیل می‌شوند توضیح می‌دهد. کانگ لی و دستیار او به نام دارشان پانه‌سار اخیرا در یک آزمایش با وصل کردن کودکی ۹ ساله به یک دستگاه مجهز اشعه مادون قرمز دست به یک آزمایش جالب در باب دروغ گفتن زده‌اند. جامعه‌شناسان و دانشمندان علوم اعصاب به تازگی فعالیت‌هایشان را در باب «چرایی دروغ گفتن انسان‌ها» افزایش داده‌اند، زیرا دروغ گفتن تبدیل به یک خصیصه انسانی شده است.

این دانشمندان در واقع به‌دنبال ریشه‌های دروغ گفتن هستند. اما ما چه زمانی و چگونه دروغ گفتن را یاد می‌گیریم؟ شالوده روانی و نوروبیولوژیکی عدم صداقت چیست؟ کجا ما دست به دامان دروغ می‌شویم و چه تصوری از ما در نزد دیگران ساخته می‌شود؟ این سوالات، در واقع مهم‌ترین سوالات اخیر پژوهشگران بوده است. محققان بر این باورند که انسان‌ها مایل هستند برخی دروغ‌ها را باور کنند، حتی اگر برای آن موضوع مدارک روشن و غیرقابل انکاری وجود داشته باشد. این انگاره به ما می‌فهماند که برخی به همین دلیل تمایل به فریب دیگران دارند، زیرا آنها دریافته‌اند انسان‌ها در برابر دروغ گفتن آسیب‌پذیرند. این امر اما زمانی برجسته می‌شود که بدانیم ما در عصر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دسته‌جمعی به سر می‌بریم. از این‌رو این مجله این عصر را دوران خطرناکی بر می‌شمارد و می‌نویسد: ناتوانی ما در تشخیص واقعیت از دروغ، انسان را در معرض خطر بی‌سابقه‌ای قرار داده است.

National Enquirer

رسوایی در فاکس‌نیوز

مجله نشنال انکوایرر در این هفته به جای پرداختن به مخالفان ترامپ به سراغ یکی از مجریان و نویسنده‌های معروف آمریکایی یعنی بیل اورایلی پرداخته است. او که یکی از معروفترین مجری‌ها و نویسنده‌های پولساز است به‌دلیل انحراف جنسی از شبکه فاکس نیوز که نزدیک به جمهوری‌خواهان است اخراج شد. این مجله با پرداختن به اورایلی او را بازنده، خیانتکار، دروغگو و منحرف می‌خواند. اخراج وی از این رو اهمیت دارد که او سالیان سال برای جمهوری‌خواهان یک مشاور امین بوده است. به نوشته این مجله دست‌کم ۹ نفر قربانی وی بوده‌اند. اورایلی سوای اینکه از فاکس‌نیوز اخراج شده، مجبور است که ۲۵ میلیون دلار نیز خسارت بدهد. فاکس نیوز نیز در بیانیه‌ای نوشت: بعد از بررسی کامل و دقیق ادعاها، بیل اورایلی به کار خود باز نخواهد گشت. او از روز ۱۲ آوریل به مرخصی رفته بود، اما چند روز بعد هنگام دست دادن با پاپ فرانسیس در واتیکان مشاهده شد. او گفت که ترک کارش بر سر ادعاهای کاملا بی‌پایه، مایه دلسردی شدید اوست.

خبر انحراف جنسی اورایلی چندین هفته پیش بالا گرفت و از آن زمان بیش از ۵۰ شرکت، پخش آگهی در برنامه او را قطع کردند. گزارش شده بود که پنج زن به‌دلیل رفتار اورایلی ۱۳ میلیون دلار غرامت دریافت کرده‌اند. شاکیان وی ۹ نفر هستند که با شکایت این افراد نزدیک به ۲۵ میلیون دلار می‌شود. گزارش‌های منتشر شده درباره اورایلی باعث شد فاکس به شدت زیر فشار قرار گیرد. بیل اورایلی تقریبا از زمان تولد فاکس نیوز با این شبکه بود و برنامه «اورایلی فکتر» را اجرا می‌کرد. فاکس اعلام کرد که تاکر کارلسون از دیگر مجریان فاکس جای این مجری را خواهد گرفت. برنامه اورایلی هر شب تقریبا ۴ میلیون بیننده داشت. سال گذشته طرح ادعاهای آزار جنسی علیه راجر ایلز مدیر سابق فاکس نیوز به وجهه این شبکه لطمه زده بود.

The week

شام فاجعه‌بار

توری‌ها در سخت‌ترین دوران سیاسی خود به سر می‌برند. محافظه‌کاران بریتانیایی که مسوولیت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته‌اند از دو ناحیه آسیب‌پذیر نشان داده‌اند: ابتدا مخالفان داخلی آنها که موجب شد تا ترزا می ‌دست به دامان یک انتخابات زودهنگام شود و دیگری گفت‌وگوهای نه چندان رضایت بخش آنها با اتحادیه اروپا برای خروج موفقیت‌آمیز از این ناحیه. مجله ویک در این هفته خبر داد که ترزا می‌ در گفت‌وگو با اتحادیه اروپا به موانع سختی برخورده است. «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلستان و «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا در حالی هفته گذشته در لندن دیدار کردند که جزئیات فاش شده از ضیافت شام آنها نشان از اختلافات عمیق بریتانیا با طرف اروپایی بر سر موضوعات مختلف خروج این کشور از اتحادیه اروپا است. نشریه ویک در شماره اخیر خود با اشاره به این موضوع دیدار یونکر و نخست‌وزیر انگلستان را یک «دعوای برگزیتی» می‌نامد.

احزاب مخالف ترزا می ‌در پی این دعوا، وی را به بی‌کفایتی و نداشتن رویکردی درست در مذاکرات پیش رو با بروکسل متهم کرده‌اند. «نیک کلک»، سخنگوی اروپایی حزب لیبرال دموکرات انگلیس در واکنش به گزارش‌های منتشر شده، در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز، ترزا‌می ‌را متهم به بی‌کفایتی و عدم آمادگی کرد. «گری اسمارتز»، وزیر برگزیت کابینه در سایه حزب کارگر نیز در این خصوص گفت: «این گزارش‌ها به نگرانی‌های عمیق در مورد آینده و رویکرد سخت ترزا می ‌در مذاکرات برگزیت که انگلیس را در معرض خطر رفتن به لبه پرتگاه قرار داده، دامن زده است.» احزاب مخالف درصددند با برجسته ساختن ضعف‌های دولت ترزا می، زمینه تضعیف جایگاه حزب محافظه‌کار در انتخابات زودهنگام پارلمانی انگلستان را فراهم کنند. ترزا می‌ برای اینکه بتواند این دو دستگی را در داخل انگلستان از بین ببرد خواستار یک انتخابات زودهنگام شده است. می ‌بر این باور است با پیروزی قاطع حزبش در انتخابات آینده می‌تواند دست بالا را در مذاکرات خروج از ناحیه یورو داشته باشد.

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات