مرگ ستوان دوم خلبان اردنی موجب شد که دو دیدگاه عمده در خصوص ادامه همکاری گروه ائتلاف پیش بیاید. گروه ائتلاف که به رهبری آمریکا حملاتی را علیه گروه‌ داعش در داخل خاک عراق و سوریه تدارک می‌بیند، پس از مرگ «معاذ الکساسبه» در هدف این گروه برای جنگ با داعش با اما و اگرهایی مواجه شده است. برخی کشورها مانند امارات متحده عربی، اعلام کردند که دیگر حاضر به همکاری نیستند و همکاری با گروه ائتلاف را به حالت تعلیق درآوردند. برخی دیگر اما مثل اردن، که زخمی این گروه شده است، می‌گوید حملات را تا نابودی این گروه ادامه می‌دهد و حتی در برخی مواقع، حرکاتی سولو وار(تک روانه) داشته است و خارج از ارکستراسیون رهبر گروه ائتلاف، یعنی ایالات متحده، بمب‌ها را از هوا بر سر داعش هوار کرده است. امارات متحده عربی اما پس از سقوط هواپیمای معاذ الکساسبه و اعدام قرون وسطایی خلبان اردنی تصمیم گرفت همکاری‌ها را مشروط کند و تا زمانی که خواسته وی برآورده نشد، حاضر به بازگشت به نبرد هوایی علیه داعش نشد. مرگ دلخراش ستوان دوم اردنی، امارات را متوجه یک نکته کرده بود؛ اینکه گروه تروریستی داعش با اسیران خود همچون اسیران جنگی برخورد نمی‌کند و همین موضوع ممکن است بر سر اسرای احتمالی این کشور هم بیاید. امارات از این رو، از ایالات متحده خواسته بود تا هواپیماهای شناسایی خود را در این جنگ به کار گیرد تا در صورت لزوم برای پیدا کردن اسرای گروه ائتلاف از آن استفاده کند. این درخواست زمانی که با تاخیر در پاسخگویی واشنگتن روبه‌رو شد، این کشور هواپیماهای جنگی خود را از میدان خارج کرد و به آشیانه‌هایشان بازگرداند. پس از سه روز اما آمریکا به ندای امارات متحده عربی پاسخ مثبت داد و هواپیماهای بدون سرنشین خود را در کردستان عراق مستقر کرد تا در صورت لزوم از آنها برای پیدا کردن اسرای احتمالی گروه ائتلاف استفاده کند. با پاسخ مثبت آمریکا، امارات دوباره پرنده‌های آهنین و جنگی خود را به پایگاه بازگرداند و حملات با شدت بیشتری پیگیری شد. برخی کارشناسان اما اعتقاد دارند که استفاده گروه داعش از این فیلم توانست تا حدودی اختلافات در گروه ائتلاف را از پشت به روی صحنه بیاورد و نشان دهد که هنوز در این گروه، «ائتلاف» رنگ واقعی به خود نگرفته است. گروه ائتلاف با همکاری کشورهای عربی تاکنون توانسته برخی تاسیسات گروه داعش را منهدم کند. اما به اعتقاد کارشناسان نظامی دستاوردهای گروه ائتلاف با توجه به هزینه‌های سنگین حملات هوایی بسیار ناچیز بوده است. سازمان اطلاعاتی «سیا» می‌گوید که با شروع حملات گروه ائتلاف، داعش تنها یک درصد از اراضی تحت اشغال خود را از دست داده است. هزینه سنگین هر سورتی با توجه به نوع بمب‌هایی که جنگنده‌های گروه ائتلاف استفاده می‌کنند، هزینه حملات را افزایش داده است. برخی ناظران می‌گویند که هدایت حملات هوایی توسط آمریکا بدون تجهیز نیروهای عراقی و پیشمرگه‌های کرد نمی‌تواند در مبارزه با داعش چندان موفقیت‌آمیز باشد.
پیش از این نیز برخی تحلیلگران اذعان کرده بودند، حملات هوایی با توجه به نوع درگیری‌های پارتیزانی گروه داعش چندان جوابگو نخواهد بود. این گروه مقید به هیچ‌کدام از آداب کلاسیک جنگ نیست و از این رو مبارزه با این گروه تروریستی باید بیشتر از راه زمین صورت گیرد تا از راه هوا. به اعتقاد این دسته از تحلیل‌گران حملات هوایی تنها می‌تواند به‌عنوان گزینه «پشتیبان» مطرح شود. به‌رغم اینکه ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد توانسته‌اند پیروزی‌هایی در این اواخر از آنِ خود کنند، اما عدم حمایت‌های لازم موجب شده که نتوانند نوار پیروزهای خود را به‌طور مداوم حفظ کنند. سایت تحلیل فارن پالیسی می‌نویسد: زمانی که آمریکا تصمیم گرفت تا گروه ائتلاف را تشکیل دهد، اعلام کرد که در این ائتلاف ۶۲ کشور حضور دارند، اما در عمل تعداد کمی از کشورها وارد میدان شده‌اند. برخی دیگر اما می‌گویند مهمترین راه مبارزه با گروه داعش خشک کردن سرچشمه‌های این گروه است که توانسته به ماندگاری این گروه کمک کند. حضور ماهانه ۵ هزار جنگجوی خارجی که عمدتا از کشورهای اروپایی و ایالات متحده به سوریه و عراق سرریز می‌شوند، کار را برای گروه ائتلاف سخت‌تر از پیش کرده است. پیش از این سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده بودند که گروه داعش در بهترین حالت شامل یک گروه ۲۰ هزار نفری است اما بر اساس اسنادی که به تازگی منتشر شده این گروه نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر است. همسو با این جریان، نگاهی به لیست گروه ائتلاف نشانگر این موضوع است که، بیشتر کشورهایی که در این لیست قرار گرفته‌اند، در عمل هیچ نقشی در مبارزه با این گروه ندارند، اما اسم این کشورها به طور نمادین در این لیست قرار گرفته است. در لیست یاد شده نام کشوری همچون آلبانی وجود دارد که هنوز مشخص نشده در این لیست چه وظیفه‌ای به عهده دارد اما مهمترین نکته‌ای که در مورد این کشور وجود دارد این است که آلبانی متهم است که پادگان سربازگیری گروه داعش شده است، هر چند که نخست‌وزیر این کشور پیش از این در یادداشتی که برای روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته، اعلام کرده بود آلبانی در مبارزه با داعش تمامی همکاری لازم را با آمریکا خواهد داشت، اما تحلیل‌گران می‌گویند که گروه‌های بنیادگرا در این کشور در حال نیروگیری برای داعش هستند. از دیگر کشورهایی که می‌توان به نام آن اشاره کرد ترکیه است که از ابتدای تاسیس این گروه، بازی «گرگم به هوا» با ایالات متحده آمریکا به راه انداخته است. آنکارا به‌رغم اینکه به‌طور شفاهی گروه داعش را محکوم می‌کند، اما در عمل حاضر نشده است قدمی برای مبارزه با داعش بردارد. یکی از مشکلاتی که ایالات متحده در مبارزه با گروه داعش دارد، حمله گروه ائتلاف از پایگاهی در امارات متحده عربی است که هزینه‌ها را برای این گروه افزایش داده است. آمریکا پیشتر از این کشور خواسته بود تا پایگاه «اینجرلیک» را در اختیار گروه ائتلاف قرار دهد تا با توجه به مسافت نزدیک این پایگاه به مواضع داعش، حملات بیشتر و سریع‌تری را داشته باشند. آنکارا تاکنون به صراحت با این درخواست مخالفت کرده است و چندی پیش نیز بین جو بایدن، معاون نخست ایالات متحده آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در‌این‌باره درگیری‌های لفظی به‌وجود آمد که در نهایت هر دو طرف با ترفندهای دیپلماتیک، اعلام کردند که سوءتفاهمی پیش آمده است و تنشی بین دو کشور وجود ندارد. در حالی که جو بایدن با صراحت اعلام کرده بود کشورهایی مثل عربستان سعودی و ترکیه در به‌وجود آمدن گروه داعش مقصر هستند.
در بین سایر کشورها اما می‌توان به اوکراین اشاره کرد که خود درگیر یک جنگ طولانی با شورشیان کشور خود شده است. موضوعی که برخی از کارشناسان به آن اذعان دارند این است که آمریکا با چند کشور عربی در عمل قصد دارد تا داعش را زمینگیر کند، اما با توان کشورهای عربی در جنگ‌های هوایی کمی این موضوع بعید به‌نظر می‌رسد. «فارن افرز» به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال می‌نویسد: تنها کشوری که توانسته کمک‌های موثری را برای مبارزه با داعش تدارک ببیند، ایران است که حاضر به همکاری با گروه ائتلاف نشده است. علا‌ء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی در پارلمان ایران در خصوص عدم همکاری ایران با کشورهای گروه ائتلاف گفته بود که تهران حاضر به همکاری با کشورهایی نیست که خود در پدید آوردن این گروه‌ نقش عمده‌ای داشته‌اند.پرسشی که هم‌اینک مطرح است، این است که آیا گروه ائتلاف تنها به حملات هوایی خود ادامه خواهد داد یا اینکه شکل دیگری از جنگ را نیز مدنظر خود قرار خواهد داد. در هفته گذشته باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از کنگره مجوزی برای تدارک بیشتر حملات علیه داعش را خواستار شده بود که در آن حمله زمینی محدود نیز لحاظ شده بود، اما این لایحه به گفته کارشناسان در عمل دور زدن گروه ائتلاف است و اوباما برای حمله به عراق به دست خود دستبند زده است.