مصائب خودروهای وارداتی
خودروهای خوش آب و رنگ درون نمایشگاه‌های عریض و طویل جا خوش کرده‌اند و بسیاری از مشتریان را آرزو به دل خرید خود کرده‌اند، هرچند قیمت خودروهای وارداتی در چند ماه اخیر کاهش اندکی داشته است، اما آنقدر نبوده که بتواند با جیب مشتری طبقه متوسط ایرانی همخوانی پیدا کند.

با این وجود داغ خرید خودروی با تکنولوژی بالا در حالی به دل بسیاری مانده که برخی از مالکان خودروهای وارداتی از مشکلات پیش روی این خودروها گلایه دارند. گلایه‌ای که شاید بسیاری فکرش را هم نکنند که روزی این خودروهای شیک و به روز دچار مشکل شوند.با این حال وقتی پای خودروهای وارداتی به میان می‌آید بسیاری از قواعد بازی در بازار ایران تغییر می‌کند. زیرا به نسبت جذابیتی که خودروهای خارجی دارند، هزینه‌های نگهداری و تعمیر آنها نیز بسیار بالا است و همین موضوع این روزها به یکی از مشکلات مالکان خودروهای وارداتی تبدیل شده است. بسیاری از مالکان خودروهای خارجی در حالی انتقاد جدی نسبت به وضعیت تعرفه قیمتی تعمیر خودروهای وارداتی دارند که معتقدند که هیچ‌گونه تعرفه‌ای برای تعمیر این خودروها وجود ندارد و قیمت تعمیر این خودروها سلیقه‌ای در نظر گرفته می‌شود. عمده انتقاد مالکان خودروهای وارداتی هزینه‌هایی است که گاهی بر شانه‌های مشتری ایرانی سنگینی می‌کند و علت آن نبود خدمات پس از فروش برای برخی از این خودروها است. موضوعی که موجب تحمیل هزینه‌های سنگین بر دوش برخی از مالکان این خودروها شده است و از سوی دیگر باعث شکل‌گیری بازار قیمتی بسیار بالا برای برخی از تعمیرکاران این خودروها شده است.

همین موضوع باعث شده تا برخی از کارشناسان نوک تیز پیکان انتقاد خود را به بحث خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نشانه بروند. به عقیده آنها وضعیت خدمات پس از فروش بسیاری از خودروهای وارداتی مناسب نیست و آن‌طور که انتظار می‌رفت پشتیبانی با خدمات پس از فروش خوبی برای این خودروها صورت نگرفت.در همین زمینه، یکی از اعضای انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی به خبرنگار ما می‌گوید: با وجود آنکه در صنعت خودرو ایران پیشرفت و توسعه خوبی صورت گرفته است و امروز شاهد متنوع شدن بازار ایران با ورود خودروهای جدید هستیم، اما یکی از مسائل ما کمبود تکنیسین و خدمات ضعیف شرکت‌های واردکننده است.وی با بیان اینکه تعمیر خودروهای وارداتی نیازمند دانش تخصصی است، می‌افزاید:

به‌دلیل کمبود تعمیرکاران و تکنیسین‌ها در این بخش شاهد گران تمام شدن هزینه‌های تعمیر هستیم.وی معتقد است که نبود متخصص در این باره موجب انحصاری شدن تعمیر چنین خودروهایی توسط برخی افراد شده است و به همین دلیل تعمیر این خودروها قیمت مشخصی ندارد و برهمین اساس قیمت‌ها نیز توافقی میان دو طرف تعیین می‌شود.چندی پیش نیز علیرضا راسی، رئیس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران نیز به موضوع تعرفه توافقی تعمیر خودروهای لوکس اشاره کرده بود و علت این موضوع را نبود نمایندگی مجاز این خودروها در کشور دانسته بود.

وی در همین زمینه می‌گوید: ورود خودروهای بالای 2500 سی سی براساس قانون مجاز نیست این در حالی است که برخی از این خودروها از سال‌های گذشته وارد کشور شده بودند، اما در حال حاضر نمایندگی مجازی در کشور ندارند، بنابراین اگر مشکلی برای آنها به وجود آید، آنها مجبور می‌شوند که به برخی تعمیرگاه‌ها خودروی مراجعه کنند که نرخ مشخصی ندارد و بر اساس نوع خودرو، تعرفه آنها نیز متفاوت و کاملا توافقی است.این موضوع در حالی است که تعرفه تعمیر خودروهای داخلی در تعمیرگاه‌های مجاز مشخص است و در صورت به وجود آمدن هر گونه مشکل برای مالکان خودرو آنها می‌توانند به شکایت از متخلفان بپردازند، اما مالکان خودروهای وارداتی به‌دلیل نبود تعرفه مشخص مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفتی می‌شوند و در صورت بروز تخلف مرجعی برای رسیدگی به مشکل آنها وجود ندارد.با این حال عباسعلی غیاثی، دبیر انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید:

عمدتا مالکان خودروهای وارداتی که توسط شرکت‌های متفرقه وارد می‌شوند چون فاقد شبکه خدمات پس از فروش از سوی نمایندگی رسمی هستند، دچار چنین مشکلاتی می‌شوند.وی با بیان اینکه در برخی از برندهای خودروهای وارداتی حتی قطعات یدکی مصرفی نیز به سختی یافت می‌شود، می‌افزاید: در این موارد صاحب خودرو پس از خرابی آن ناچار به مراجعه به تعمیرگاه‌های متفرقه است. در چنین مواردی تعمیرکاران یا از قطعات دست دوم برای تعمیر خودروها استفاده می‌کنند یا آنکه پیشنهاد واردات قطعه را به مالکان خودرو می‌دهند و از آنجایی که مرجع مشخصی برای آنها وجود ندارد، مشکلاتی از این دست ایجاد می‌شود.وی در ادامه با اشاره به اینکه در بسیاری از برندهای خودروهای وارداتی به‌دلیل نبود شبکه رسمی خدمات پس از فروش، تعمیرکار آموزش دیده و آشنا به سیستم فنی آن خودرو وجود ندارد، می‌گوید: این موضوع مشکلاتی را در رفع ایرادات احتمالی ایجاد می‌کند و ممکن است به خرابی خودرو مورد نظر مسائل دیگری را نیز اضافه کند.وی تاکید می‌کند: این در حالی است که برای خودروهای وارداتی که شبکه خدمات پس از فروش دارند، استانداردهای مشخص و تعرفه قیمت تعمیر وجود دارد، بنابراین مالکان این خودروها می‌توانند با مراجعه به تعمیرگاه‌هایی که توسط واردکنندگان به آنها معرفی شده، به تعمیر خودروی خود بپردازند.


در این میان اما مشکل دیگری که برخی از مالکان خودروهای وارداتی با آن دست به گریبان هستند، نبود مکانیسم نظارتی در برخی از برندهای خودروهای وارداتی است که این موضوع نیز منجر به تضییع حقوق مصرف‌کنندگان در بازار خدمات پس از فروش این خودروها شده که این موضوع نیز نارضایتی مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته است. در همین زمینه عباسعلی غیاثی، دبیر انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو می‌گوید: در صورتی که تکلیف شیوه نامه واردات خودرو مشخص شود و خودروهایی که به‌صورت متفرقه وارد می‌شوند بتوانند خدمات پس از فروش دریافت کنند، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود. زیرا مالکان این خودروها نیز می‌توانند براساس استانداردهایی که توسط نمایندگی‌ها به تعمیرگاه‌های مجاز خودروهای وارداتی ارائه شده است به تعمیر خودروی خود بپردازند.