کمبود اعتبار، کم‎توجهی به مشارکت محلی و ...

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- اگر گشت‌‎وگذاری در شهر داشته باشی، حتما گذرت به کوچه‎ها و محله‎هایی می‎افتد که گذر زمان باعث فرسایش آن‎ها شده و حالا مهر «بافت فرسوده» بر پیشانی آن‎ها خورده است و اگر تنها نفوذناپذیری این بافت‎ها را در نظر بگیریم، همین دلیل کافی است برای اینکه ضرورت‎ اجرای پروژه‎های نوسازی و بازسازی این بافت‎های فرسوده را در شهرها نشان دهد. به گواه آمار، شهر مشهد در حال حاضر ۱۰ درصد بافت‎های فرسوده کشور را در خود جای داده است؛ ویژگی‎های خاص شهر مشهد از جمله پذیرش سالانه حدود ۲۵ میلیون زائر در این شهر ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان به اجرای پروژه‎های بازسازی و نوسازی در این بافت‎ها را نشان می‎دهد؛ اجرای پروژه‎های نوسازی و بازسازی در بافت‎های فرسوده مشهد به حدود سال ۷۲ برمی‎گردد و نخستین پروژه‎ها در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی آغاز شده است؛ اگرچه در طول این مدت اقداماتی برای بازسازی و نوسازی بافت‎های فرسوده انجام شده اما با وجود گذشت بیش از یک دهه، میزان پیشرفت فیزیکی در این پروژه‎ها چندان چشمگیر نبوده است.
برخی کارشناسان کمبود اعتبار و کم‎توجهی به بحث مشارکت‎های مردمی و جذب سرمایه‎های بخش خصوصی را دلایل پیشرفت اندک پروژه‎ها در بافت‎های فرسوده می‎دانند و برخی دیگر بر این باورند که برنامه‎ریزی نادرست، ناهماهنگی‎های مدیریتی، دوباره‎کاری‎ها و ... روند این پروژه‎ها را کند کرده است؛ دشوار بودن تملک اراضی، رویکرد درآمدی به این بافت‎ها، نبود مکانیزم‎های اجرایی، نبود یک مدل کارآمد و ... از دیگر عواملی است که برای روند کند پروژه‎های بافت‎های فرسوده ذکر می‎شود.
مشارکت بخش خصوصی، فروش اوراق مشارکت و تسهیل فرآیند مشارکت ساکنان این بافت‎ها، تحقق الزامات دولتی برای حمایت از نوسازی بافت‎های فرسوده، ایجاد مدیریت واحد شهری، تخصیص ردیف بودجه ویژه نوسازی بافت‎های فرسوده در بودجه سالانه کشور، استفاده از تجربیات گذشته و پرهیز از دوباره‎کاری، برنامه‎ریزی صحیح و تعریف مکانیسم اجرایی و ... برخی از راهکارهایی است که برای تسریع در روند اجرای پروژه‎های بازسازی و بهسازی این بافت‎ها مطرح می‎شود.pic۱
کارشناسان و صاحب‎نظران این حوزه در خصوص دلایل کندی و راهکارهای تسریع پروژه‎های بافت‎های فرسوده با «دنیای اقتصاد» گفت‎وگو کرده‎اند:

مشهد و بیش از 2200 هکتار بافت فرسوده
مدیر ساماندهی بافت‎های فرسوده و سکونت‎گاه‎های غیررسمی شهرداری مشهد مساحت بافت‎های فرسوده مصوب شهر مشهد را ۲۲۹۲ هکتار عنوان می‏کند و می‏گوید: مناطق سه، چهار و شش شهرداری بالاترین مساحت بافت‎های فرسوده مصوب شهر را در خود جای داده‌اند و در شمال شرق، شرق و جنوب شرق مشهد قرار دارند که ۵۳۳ هزار نفر در این بافت‎ها سکونت دارند.
مسعودرضا مشرقی با بیان اینکه با توجه به طرح‎های مصوب برای هر یک از پهنه‎های فرسوده، نوع اقدام در این بافت‎ها متفاوت است، اظهار می‏کند: برای مثال در پهنه آبکوه، میدان شهدا و منطقه ثامن رویکرد مورداجرا بازسازی کل پهنه است اما در محمدآباد، سعدی، مدرس و هاشمی‎‏نژاد نوع رویکرد بر بهسازی بافت فرسوده و بهبود وضعیت محیطی استوار است. وی ادامه می‎دهد: برای نوسازی این بافت‌ها از شیوه‎های تأمین منابع مالی به ویژه فروش اوراق مشارکت بهره گرفته می‎شود اما رویکرد در بهسازی بافت‎های فرسوده، ارائه تخفیفات و تراکم مازاد، افزایش سطح اشغال و احیانا تبدیل به کاربری‎های انتفاعی است.pic2
مدیر ساماندهی بافت‎های فرسوده و سکونت‎گاه‎های غیررسمی شهرداری در خصوص میزان پیشرفت این پروژه‌ها تصریح می‎کند: تا انتهای سال ۹۲ پروژه بافت فرسوده اطراف حرم مطهر ۱۱۵ هکتار و حدود ۵۴ درصد، میدان شهدا ۳.۵ هکتار و حدود ۷۰ درصد و مجد ۱۰ هکتار و حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشته است؛ پروژه آبکوه در مرحله تملک است که حدود ۲۰ درصد تملک داشته و برای قطعاتی از بافت نیز مجوز ساختمانی صادر شده است؛ همچنین مجموع سایر مناطق شهرداری براساس مجوزهای ساختمانی صادره برای نوسازی قطعات واقع در بافت‎های فرسوده مصوب نیز ۳۳ هکتار پیشرفت داشته است.
مشرقی به این نکته اشاره می‎کند که به طور میانگین نوسازی هر هکتار بافت فرسوده معادل یک میلیارد تومان هزینه در بردارد و عنوان می‎کند: طبق قانون دولت مکلف است سالانه 10 درصد از بافت‏های فرسوده شهرها را نوسازی و بهسازی کند و تخفیفات ارائه شده توسط شهرداری‎ها برای صدور مجوزهای ساختمانی در بافت‎های فرسوده را عیناً به شهرداری شهر مربوطه مسترد کند اما تاکنون با وجود مطالبات متعدد و پیگیری‎های صورت گرفته این امر محقق نشده و کلیه هزینه‎های انجام شده برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده توسط شهرداری‎ها تأمین و پرداخت شده است.
مدیر ساماندهی بافت‎های فرسوده و سکونت‎گاه‎های غیررسمی شهرداری با بیان اینکه صرفاً در زمینه مساعدت در سود اوراق مشارکت واگذار شده برای نوسازی بافت‎های فرسوده کلان‎شهرها، دولت تا حدودی مساعدت کرده است، می‎افزاید: بدهی دولت به شهرداری مشهد بابت تخفیفات ارائه شده به متقاضیان ساخت بنا در بافت‌های فرسوده حدود شش میلیارد تومان است .pic۳
مشرقی در خصوص میزان اوراق مشارکت فروخته شده برای بازسازی این بافت‎ها در شهر مشهد اظهار می‎کند: مجموع این اوراق از سال 87 تا 91 معادل یک هزار و 130 میلیارد تومان بوده است .وی سود تخصیص یافته مناسب به صورت علی‎الحساب و قطعی به اوراق مشارکت خریداری شده، تخفیف 50 درصدی عوارض شهرداری برای متقاضیان ساخت در پهنه‎های فرسوده مصوب و اولویت‌‎بخشی به سهام‌داران و مشارکت‌کنندگان در نوسازی بافت‌های فرسوده مصوب در هنگام واگذاری واحدهای احداثی را به عنوان برخی از مشوق‎های در نظر گرفته شده برای متقاضیان مشارکت در این بافت‎ها برمی‎شمارد.
مدیر ساماندهی بافت‎های فرسوده و سکونت‎گاه‎های غیررسمی شهرداری معتقد است اولویت‎بخشی به بافت‎های فرسوده مصوب شهرها برای احداث مسکن اجتماعی، مسکن مهر، مسکن حمایتی، دولتی، استیجاری و ... یکی از اقداماتی است که برای تسریع روند بازسازی بافت‎های فرسوده باید انجام شود و خاطرنشان می‎کند: تحقق الزامات دولتی برای حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده، تخصیص ردیف بودجه مخصوص نوسازی این بافت‎ها به صورت مستقل در بودجه سالانه کشور، ایجاد مدیریت واحد شهری با مشارکت کلیه دستگاه‎های مدیریت شهری برای اتخاذ و اقدام واحد در این بافت‎ها، تخفیف و تقسیط حق تقدیمی آستان قدس رضوی و اداره کل اوقاف و امور خیریه برای متقاضیان رسمیت‌بخشی به قطعات ساخته شده در اراضی این موقوفات واقع در بافت‎های فرسوده، حمایت مالی و ارائه تسهیلات و تخفیفات ویژه برای انبوه‌سازان مسکن در بافت‌های فرسوده مصوب شهرها و تسهیل در روند صدور اسناد مالکیت متقاضیان ثبت‎نام‎کننده در سامانه ذیربط در اداره کل ثبت اسناد و املاک از دیگر اقداماتی است که در این زمینه باید انجام شود.

بخش خصوصی و بانک‎ها وارد شوند
مدیر پژوهشکده امیرکبیر اظهار می‎کند: طولانی شدن روند پروژه‎های بازسازی و بهسازی بافت‎های فرسوده به این دلیل است که این مسأله کهنه و طولانی است؛ به عبارت دیگر فرسوده شدن یک منطقه ظرف مدت یک یا دو سال صورت نمی‌گیرد بلکه این امر در طول سالیان طولانی اتفاق افتاده است. pic4
دکتر محمدحسین پاپلی‎یزدی با بیان اینکه فرسوده شدن یک منطقه تنها به معنای کهنه شدن ساختمان‎ها نیست بلکه در این روند بافت اجتماعی منطقه نیز فرسوده می‌شود، خاطرنشان می‌کند: بحث اصلی در بافت‏های فرسوده نبود اعتبار و پیچیدگی مسائل اجتماعی است؛ یکی از راه‌های رفع کمبود اعتبار مشارکت بخش خصوصی است؛ انتظار می‎رود بانک‎ها و مؤسسات مالی با شهرداری مشارکت کنند و حقوق مردم به صورت نقدی یا غیرنقدی پرداخت شود و در این بافت‎ها ساخت‎وساز صورت گیرد. مساله را در دو بخش حقوقی و اجتماعی و کمبود اعتبار می‌بینم.
استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد با اعتقاد بر اینکه باید برای بافت‌های فرسوده طرح‌های همزمان داشته باشیم، به دشوار بودن تملک اراضی در محدوده این بافت‎ها اشاره و تصریح می‎کند: اینگونه نیست که ساکنان این بافت‌ها ملک خود را به سادگی بفروشند و بروند؛ باید با مردم مذاکره کنیم و در جایی آپارتمان‌های قابل قبولی در حد اعتبار آن‌ها برای آنان بسازیم و از آن‌ها بخواهیم به این مناطق نقل مکان کنند؛ اقدامات مختلفی در مشهد در این زمینه انجام شده اما این امر به راحتی قابل انجام نیست زیرا قانون اجازه نمی‌دهد به مردم فشار وارد شود.
پاپلی‎یزدی بافت فرسوده مشهد را پیچیده‎ترین بافت فرسوده در کشور می‎داند و می‎افزاید: بخشی از این زمین‎ها متعلق به آستان قدس، اداره اوقاف، شهرداری و مردم است و این‌ها حقوقی دارند. وی با بیان اینکه روند بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در مشهد طولانی شده اما اقدامات خوبی هم صورت گرفته است، تصریح می‎کند: مدیریت شهر مشهد در طول ۱۰ سال گذشته تلاش خود را انجام داده‌اند اما اعتبارات کافی نیست؛ باید شهرداری و معاونت اقتصادی بتواند زمینه سرمایه‎گذاری مشترک بین‌المللی، داخلی، اهالی و ... را فراهم کند.
استاد مدعو دانشگاه سوربن فرانسه در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر خروج بخشی از جمعیت ساکن از بافت‎های فرسوده، عنوان می‎کند: نمی‌توان نگاه مطلق‌گرایی داشت که بافت‌های فرسوده آباد شود و هیچ اتفاق بدی نیفتد؛ بخشی از جمعیت خواه یا ناخواه از منطقه خارج شده و جابه‌جا می‌شوند اما می‎توان بخشی از جمعیت را به صورت مشارکت در منطقه نگاه داشت؛ با تبدیل بافت فرسوده به یک بافت جدید و مدرن یک سری جابه‌جایی جمعیت اتفاق می‌افتد و در تمام دنیا هم به همین صورت است و این یک مکانیسم جهانی است اما باید آسیب‌ها را کاهش داد و راهکار این مسأله مذاکره با مردم است؛ سرمایه‌گذاران هم نباید خیلی طمع کرده و باید به مسائل اجتماعی نیز توجه کنند.
پاپلی‌یزدی در خصوص تعهدات دولت برای بازسازی بافت‎های فرسوده نیز می‎گوید: احیاء و بازسازی این بافت‌ها کار دولت نیست زیرا دولت اعتبار لازم را برای این کار ندارد. وی با تأکید بر اینکه باید بخش خصوصی و بانک‎ها به بازسازی بافت‌های فرسوده ورود پیدا کنند، خاطرنشان می‎کند: بانک‌ها برنامه منسجمی برای کمک به شهرداری‌ها و بافت‌های فرسوده ندارند؛ در حال حاضر بانک شهر اقدامات خوبی انجام می‌دهد و مدل بانک شهر می‌تواند برای چند بانک دیگر نیز اجرا شود. وی ادامه می‏دهد: بانک‎ها در حال حاضر به جای مشارکت در بافت‏های فرسوده برای اجرای پروژه‎ها، باغ‏ها را تخریب می‎‏کنند؛ برای مثال به جای اینکه مشهدمال در بلوار خیام احداث شود، می‌توانستند در بافت آبکوه این پروژه را بنا کنند؛ به جای سرمایه‎گذاری در بافت فرسوده آبکوه که نزدیک خیام است، این بنا را در باغ احداث کردند که آلودگی هم ایجاد کرده است. شهرداری نمی‏توانست مجوز مشهدمال را در زمین‏های آبکوه صادر کند؟ یا آستان قدس نمی‌توانست باغ خود را نگه دارد و سهم خود را از قلعه آبکوه بگیرد؟
مدیر پژوهشکده امیرکبیر با بیان اینکه دولت باید تسهیلات قانونی را فراهم کند، تصریح می‎کند: اگر دولت کارها را به مردم و شهرداری‌ها واگذار کند، روند کارها تسریع می‌شود؛ بزرگترین خدمت دولت در وضعیت فعلی کاهش تصدی‎گری و واگذاری اختیارات خود به مقامات محلی و مردم است.
پاپلی‌یزدی با انتقاد از افرادی که اقدامات انجام شده را نادیده می‎گیرند، عنوان می‎کند: افرادی که انتقاد می‌کنند به جای انتقاد کمی هم در ساخت‎وساز یا بهبود وضعیت اجتماعی کمک کنند. مقامات مربوطه خیلی هم بیکار نبوده‌اند؛ نباید گفت هیچ اقدامی انجام شده است؛ اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز مشکلات عدیده‎ای وجود دارد که این مشکلات با همکاری شهرداری، آستان قدس، اداره اوقاف، مردم و سرمایه بخش خصوصی رفع خواهد شد.

ضرورت مشارکت محلی
عضو هیأت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد هم در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه بازسازی بافت‌های فرسوده روند تکاملی و طولانی را طی کرده تا از یک نگاه صرفا کالبدی به سمت توجه به مسائل اجتماعی و هویت محلی و بازپیرایی اجتماعی و فرهنگی روند تغییر یافته است، می‎گوید: به نظر می‎رسد رویکرد به بافت‌های فرسوده یک رویکرد اقتصادی، کالبدی، غیرمشارکتی و یک نگاه از بالا به پایین بوده و سرنوشت فعالیت‎ها و مشاغل و ساکنان این بافت‏ها خیلی برای مدیران و مسئولان مطرح نبوده است.
دکتر محمدرحیم رهنما با اشاره به اینکه این بافت‌ها ظرفیت توسعه بالایی دارد و می‌تواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کند، خاطرنشان می‎کند: بر اساس اعداد و ارقام، سرمایه‎گذاری در این بافت‎ها نسبت به خارج از آن‎ها حدود ۳۰ درصد سودآوری بیشتری دارد؛ سیاست‌های جدید توسعه شهری به سمت توسعه درون شهر است و این بافت‌ها ظرفیت بسیاری برای این امر محسوب می‌شود.pic۵
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه حدود 70 هزار هکتار بافت فرسوده در 250 شهر کشور شناسایی شده است، می‎گوید: بیش از 10 میلیون نفر در این بافت‎های فرسوده و حاشیه‎ای ساکن هستند. وی سهم بودجه دولتی را برای احیای آن‎ها بسیار اندک می‎داند و تصریح می‎کند: بر اساس برنامه پنجم توسعه سالانه باید 10 درصد این بافت‌های فرسوده احیاء شود که در صورت اجرا باید ظرف مدت 10 سال تمام بافت‌های فرسوده احیاء می‌شد اما عملا این اتفاق نیفتاده است.
رهنما با اعتقاد بر اینکه پروژه‎های بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده باید به سمت مشارکت محلی برود، تأکید می‎کند: باید از توان ساکنان محلی برای احیای این بافت‌ها استفاده شود. وی ادامه می‎دهد: ضوابط این پروژه‌ها باید متناسب با شرایط فعلی و منعطف باشد؛ همچنین باید سیاست‌های تشویقی برای ترغیب شهروندان به مشارکت به کار گرفته شود؛ باید امنیت خاطر برای سرمایه‎گذاران تأمین شود تا در این پروژه‌ها مشارکت کنند.

لزوم جذب سرمایه‎های خرد و کلان
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این‌باره با بیان اینکه در کلان‌شهرها با بخش قابل‌توجهی از بافت‌های فرسوده به ویژه در مراکز شهر مواجه هستیم، می‎گوید: ضرورت مداخله در این بافت‌ها به منظور استفاده بهینه و حداکثری از ظرفیت‌های درون شهری احساس می‌شود و بر همین اساس به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده شهری سیاست‌هایی در گذشته اتخاذ شده و برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است. pic6
براتعلی خاکپور با اشاره به اینکه با بررسی پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها، کند بودن روند آن‎ها مشخص می‌شود، خاطرنشان می‎کند: فرآیند تملک اراضی در این بافت‌ها از یک طرف با مشکلات حقوقی و مالکیتی مواجه است و از طرف دیگر نارضایتی مالکان را در برخی موارد به دنبال دارد که این امر باعث کندی روند اجرای این پروژه‌ها شده است.
این عضو شورای شهر مشهد ادامه می‎دهد: اجرای این پروژه‌ها منابع مالی زیادی می‌طلبد که بخشی از این منابع توسط مدیریت شهری تأمین می‌شود و بخشی نیز به منابع دولتی برمی‌گردد که این امر نیز باعث کند شدن روند اجرای این پروژه‌ها می‌شود. وی معتقد است بی‎توجهی به مشارکت بخش خصوصی و شهروندان در زمینه تأمین منابع مالی از دیگر عواملی است که باعث کندی این پروژه‌ها شده است.
خاکپور با اعتقاد بر اینکه برای تسریع در روند نوسازی بافت‌های فرسوده باید بتوانیم از منابع مالی مختلف استفاده کنیم، اظهار می‎کند: اوراق مشارکت یکی از این منابع است که باید بتواند در زمینه تسریع در روند اجرای این پروژه‌ها مورد استفاده قرار گیرد و ارزش افزوده داشته باشد؛ سرعت بخشیدن به این پروژه‌ها جذب سرمایه‌های خرد و کلان را می‌طلبد.
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه در گذشته تملک اراضی باعث خروج مالکان از این بافت‌های فرسوده می‌شد و در نتیجه هویت اجتماعی این بافت‎ها عملا از بین می‌رفت، تصریح می‌کند: برای کمک به حفظ هویت کالبدی باید بتوان صاحبان اراضی و ساکنان را به نوعی در منطقه نگه داشت؛ با مشارکت اهالی، هویت اجتماعی این بافت‌ها حفظ می‌شود؛ باید اعتمادسازی اجتماعی صورت گیرد و شهروندان از اراضی خود به عنوان سرمایه برای مشارکت در بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده کنند تا هم فضا و فیزیک و کالبد این بافت‌ها تغییر کند و هم بخشی از جمعیت ساکن در این فضا حفظ و ارتباطات و تعاملات اجتماعی تقویت شود.
خاکپور در خصوص اصولی بودن ساخت‎وسازهایی که در بافت‎های فرسوده صورت می‌گیرد، با بیان اینکه احداث بنا در این بافت‌ها بر اساس طرح‌های توسعه‌ای و فیزیکی مصوب است، عنوان می‎کند: کم‌توجهی به کیفیت ساخت‎وسازها واقعیتی است که به طور کلی در چند سال گذشته در تمام ساخت‎وسازهای شهری اتفاق افتاده است. متأسفانه در طول چند سال اخیر در ساخت‎وسازها به دلیل مسائلی که ریشه در مشکلات اقتصادی و منفعت‎طلبی سازندگان دارد، به کیفیت ساختمان‎ها توجهی نشده است و نظارت‎های دقیق و فنی اعمال نمی‌شود و در نتیجه باعث شده میزان آسیب‎پذیری بسیاری از ساختمان‎ها در برابر زلزله بالا باشد.
این عضو شورای شهر در خصوص ارائه مدل کارآمد و کاربردی برای بافت‎های فرسوده مشهد می‏گوید: اگر بخواهیم منافع شهروندان را در نظر بگیریم، می‎توان یک مدل ارائه کرد اما اگر بحث تسریع در روند نوسازی را داشته باشیم، می‎توان مدل دیگری را ارائه کرد؛ طبیعی است که باید مردم را به عنوان ذی‎نفعان در نظر گرفت و بر اساس این مسأله مدل مناسب را ارائه کرد؛ باید با مشارکت اجتماعی شهروندان و مدیریت شهری نسبت به اجرای پروژه در این بافت‎ها اقدام کنیم؛ باید اعتمادسازی عمومی به پروژه‎ها افزایش یابد تا مردم همکاری و همراهی کنند زیرا در غیر این صورت این پروژه‎ها با کندی پیش خواهد رفت.

عمل نکردن دولت به تعهدات خود
معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد با بیان اینکه حدود ۲۰۰۰ هکتار از بافت‏های فرسوده مشهد در کمیسیون‎های ماده پنج مصوب شده است، اظهار می‏کند: بخشی از بافت‎های فرسوده شهر هنوز مراحل تصویب را طی نکرده است و با در نظر گرفتن سه ویژگی ریزدانه بودن، نفوذناپذیر بودن و مستحکم نبودن برای بافت‏های فرسوده، حداقل حدود ۴۰۰۰ هکتار دیگر به این رقم اضافه شده و بافت‎های فرسوده مشهد در مجموع ۶۰۰۰ هزار هکتار از مساحت شهر را شامل می‎شوند که این بافت‎ها حدود یک میلیون نفر را در خود جای داده‎اند.
محمدرضا حسین‎نژاد علت طولانی شدن روند اجرای پروژه‏های نوسازی و بازسازی بافت‎های فرسوده شهر را عمل نکردن دولت به تعهدات خود می‏داند و خاطرنشان می‏کند: این امر باعث شده مردم نتوانند از انتفاع لازم در اخذ تسهیلات برخوردار شوند؛ همچنین اعتباراتی که برای بازگشایی برخی معابر این بافت‎ها لازم بوده در اختیار شهرداری‏ها قرار نگرفته است، در نتیجه شهرداری‌ها می‎خواهند با تراز صفر این پروژه‎ها را اجرا کنند و این مساله روند را کند کرده است.pic7
معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد با بیان اینکه بافت‌های فرسوده علاوه بر اصلاح کالبد، مباحث امنیتی، اجتماعی، اشتغال و ... دارند، می‏گوید: اجرای پروژه‎های بازسازی و بهسازی آن‎ها نیازمند این است که اعتبارات چند سویی به دستگاه‌های اجرایی استان اختصاص یابد و متولی تنها شهرداری نیست. وی در خصوص مشارکت ساکنان بافت‏های فرسوده در این پروژه‎ها تصریح می‎کند: مشارکت مردم به عنوان یک اصل در اقدامات شهرداری وجود دارد چه در پروژه‎های سرمایه‎گذاری و چه در بافت‌های فرسوده زیرا اگر مشارکت مردم در تمام ابعاد نباشد تحقق‌پذیری طرح جامع ممکن نخواهد بود.
حسین‎نژاد به این نکته نیز اشاره می‏کند: با مذاکره با مردم سعی بر این است که مردم در احیای بافت مشارکت کنند و احساس کنند خروجی این موضوع به بهبود فضای سکونت آن‌ها کمک خواهد کرد؛ سعی کردیم ابعاد قطعات به گونه‎ای باشد که مردم توان خرید را داشته باشند و حرکت بولدوزری را برای خروج مردم نداشته باشیم. وی یادآور می‎شود: در برخی از پروژه‎های بافت‎های فرسوده از بخش خصوصی کمک گرفته‌ایم و این مسأله در دستور کار است.

تکرار تجربیات شکست‏خورده گذشته
و دوباره‎کاری‎ها
شهردار اسبق مشهد ماهیت بازسازی بافت‌های فرسوده را به دلیل وجود مسائل اجتماعی کار سخت و زمان‎بری می‎داند و می‎گوید: مهم‎ترین مشکل در این بافت‎ها این است که مسئولان می‏خواهند در این زمینه کار را تجربه کنند و به همین دلیل تجربیات شکست‏خورده گذشته تکرار می‎شوند و انرژی زیادی صرف دوباره‎کاری‎ها و راهکارهای اشتباه می‌شود. pic8
احمد نوروزی با بیان اینکه بازسازی بافت‌های فرسوده کار جمعی است که باید به لحاظ قانونی، حقوقی، مالی و ... پشتیبانی شود، خاطرنشان می‎کند: نیازمند عزم ملی هستیم که این عزم باید در تمام دستگاه‎های اجرایی ایجاد شود. وی ادامه می‎دهد: بازسازی بافت فرسوده پیچیده است که باید شناخت کافی از پیچیدگی‎های آن کسب و با مشارکت مردم این پروژه‎ها اجرا شود اما در عمل مشارکت مردم صورت نمی‏گیرد. وی با اشاره به مقاومت برخی افراد در مقابل نوسازی و زیاده‎خواهی آن‎‏ها، تصریح می‎کند: برای اعمال قانون این افراد زمان زیادی صرف می‎شود که این مساله باعث تأخیر و کندی روند اجرای این پروژه‎ها می‎شود.
مجری پروژه‎های بزرگ نوسازی بافت‎های فرسوده در شهرهای شرق کشور با اعتقاد بر اینکه تأمین منابع در این بافت‎ها بحث ثانویه کار است، تأکید می‎کند: اگر ساختار، مدیریت و برنامه‎ریزی درستی داشته باشیم و مکانیسم‌های اجرایی و مشارکت را تعریف کنیم، می‎توانیم انتظار داشته باشیم مشکلات با حضور مردم رفع شود. pic10
مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان شرق با تأکید بر اینکه باور مشارکت مردم در مسئولان اندک است، می‎گوید: در عمل باید مکانیسم‎های مشارکت مردم تعریف شود؛ باید اعتماد مردم جلب شود اما این امر با حرف میسر نیست بلکه باید با عمل همراه باشد؛ مردم باید از جزئیات مطلع باشند و به این طریق اعتماد آن‌ها جلب شود.