نمایشگاه نوزدهم نفت،  آوردگاه تحقق تدبیر و امید
مهندس سید‌هادی میرباقری* نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران در حالی از شانزدهم اردیبهشت ماه جاری آغاز به کار می کند که نخستین رویداد نمایشگاهی بزرگ در حوزه نفت و گاز پس از دستیابی به توافق اولیه هسته‌ای با کشورهای اروپایی به شمار می رود.
استقبال کم فروغ شرکتهای اروپایی در چند سال گذشته از این نمایشگاه که تا قبل از وضع تحریمهای نفتی علیه ایران، به عنوان بزرگترین رویداد نمایشگاهی حوزه نفت و گاز در خاورمیانه، هر ساله سرمایه گذاران و دست اندرکاران نفتی بسیاری را به سوی خود می کشاند اگرچه به درستی از سوی بسیاری از صاحبنظران، نشانه تاثیر منفی تحریمها بر صنعت نفت ایران به شمار می آمد، لیکن از سوی دیگر موجب پر رنگ تر شدن توانمندیهای متخصصان داخلی در حوزه نفت و گاز و برداشتن سهم بیشتری از مشارکت در طرحهای بزرگ ملی در زمینه اکتشاف، ساخت، بهره برداری و پالایش نفت و گاز کشور توسط شرکتهای داخلی گردید.
برآمدن دولت تدبیر و امید بر مسند امور اجرایی کشور و جهت گیری مجدانه دولتمردان جدید بر رفع تحریمها و بهبود اوضاع اقتصادی کشور، موجب فعالیت جدی و هماهنگ وزارتخانه‌های امور خارجه و نفت در جهت برداشتن موانع موجود بر سر راه صادرات نفت و گاز کشور شده و دستیابی اولیه به توافق هسته ای شش ماهه، موجبات خوشبینی به رفع کامل تحریمها را فراهم آورده است. در این رهگذر، برگزاری نوزدهمین نمایشگاه نفت و گاز کشور ، نخستین آوردگاه تحقق امیدواریهای جامعه جهانی به رفع تحریمهای نفتی علیه ایران و فرصتی طلایی برای ورود دوباره به بازار جهانی نفت به شمار می رود.
اهمیت نمایشگاه امسال در آن است که در سالهای گذشته و با عملی شدن تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت ایران در ژوئیه ۲۰۱۲، شباهت نفت سنگین اورال با نفت ایران و بی‌ثباتی ایجاد شده در بازار نفتی خلیج فارس، بسیاری از مشتریان نفت ایران را به سمت بازارهای روسیه کشاند. در حال حاضر تحریمهای نفتی اتحادیه اروپا و سنای آمریکا علیه روسیه، در پی مناقشات اخیر این کشور با اوکراین فرصت مناسبی را فراهم نموده است که چنانچه با نگاهی غیر ایدئولوژیک و رویکردی مبتنی بر منافع ملی به این موضوع نگریسته شود می تواند به عنوان فرصتی طلایی، جهت یادآوری و افزایش صادرات نفت و گاز ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منافع بی شماری را نصیب کشور کند.
علاوه بر این با اخبار مثبتی که از مذاکرات کارشناسی تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با گروه 1+5 به گوش می رسد، پیش بینی می شود در نمایشگاه اخیر به جز شرکت‌های چینی و کره ای که در سال‌های اخیر فعالین بی رقیب طرح‌های توسعه میادین نفت و گاز کشور بوده اند شاهد حضور نمایندگان شرکتهای معتبر نفتی اروپایی جهت تجزیه و تحلیل شرایط ورود مجدد به بازار نفت و گاز ایران پس از حصول توافق هسته ای نهایی بین ایران و 1+5 باشیم. بدون شک بهره برداری از فرصت پدید آمده نیازمند برنامه ریزی جدی نهادهای دست اندرکار جهت بازپس گیری جایگاه حقیقی ایران در بازارهای نفتی جهانی است. از دیگر سو، با در نظر گرفتن برتری چشمگیر و غیر قابل انکار فنی و تکنولوژیک صنعتکاران نفت و گاز کشورمان بر همتایان منطقه ای خود، نمایشگاه نوزدهم نفت و گاز تهران که هر ساله شاهد بازدید بسیاری از دست اندرکاران صنایع نفت و گاز کشورهای همسایه است، مجالی ارزشمند برای معرفی توانمندیها و پیشرفتهای تولیدکنندگان و پیمانکاران داخلی به کشورهای نفتی منطقه به شمار می رود.
در حال حاضر شاید ایران یکی از معدود کشورهای منطقه باشد که در حوزه اکتشاف و بهره برداری از منابع نفتی خود تا حد زیادی به خودکفایی نزدیک شده است، اگرچه صنعت پالایش و تولید فرآورده‌های نفتی عزم جدی تری را در راستای تقویت و توسعه طلب می‌کند. نباید از خاطر برد که وابستگی بالای درآمد ارزی کشور به فروش نفت و گاز و بروز کاستیهای ارزی ناشی از تحریمهای نفتی، نهیب بزرگی برای جدی گرفتن صدور خدمات کارشناسی و فنی در کنار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، حداقل به کشورهای منطقه در جهت کاستن از آسیبهای احتمالی به اقتصاد ملی ناشی از اتفاقات مشابه است و نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران، یکی از آن فرصت‌های طلایی و ارزشمندی است که کشور را در تحقق این آرمان یاری خواهد کرد.
*مدیر روابط عمومی و امور بین الملل
و مسئول پیگیری پروژه‌های گروه پتروپارس