انقلاب کامیونی به سبک ولوو

شرکت ولوو یکی از شرکت‌های معروف در زمینه ساخت خودروهای سنگین و سواری است که در بخش خودروهای سنگین موفق‌تر عمل کرده، هر چند در سال‌های اخیر با معرفی مدل‌های شاسی‌بلند جدید نشان داده است که می‌خواهد حضور قدرتمندی در بخش سواری داشته باشد. در کامیون مفهومی ولوو همه چیز بر اساس فناوری روز و اصل کاهش مصرف سوخت تغییر پیدا کرده و بهینه‌سازی شده است. بهبود شرایط آیرودینامیکی یکی از گزینه‌ای مهم در رابطه با حرکت در جهت کاهش مصرف سوخت است که ولوو آن را به بهترین شکل ممکن اجرایی کرده است. ولوو درسال ۲۰۱۶ این کشنده مفهومی را معرفی کرد و مجموعه‌ای از بهینه‌سازی را در آن ایجاد کرد.

ولوو پس از معرفی این کِشنده سنگین روی کاهش مصرف سوخت و کاهش میزان انتشار گازهای خروجی کار کرده است و برای این منظور به پیشرانه هیبرید دست یافته است. خودروهای سنگین به دلیل توانایی و قدرت بالا در حمل محموله‌های بسیار سنگین از پیشرانه‌های قدرتمندی استفاده می‌کنند که عموما مصرف سوخت بسیار بالایی هم دارند. ولوو برای اینکه بتواند همگام با محیط زیست حرکت کند به سراغ روش‌های جذاب و نوین تولید انرژی در خودروها رفته است که نمونه‌هایی از این روش‌ها در خودروهای سواری برقی و هیبریدی در گذشته استفاده شده است. ولوو در این مدل بهینه‌سازی شده و مفهومی توانسته است تا ۳۰ درصد از مسافت را با استفاده از روش‌های رایگان تولید برق طی کند که به عبارت دیگر می‌توان گفت در یک سفر طولانی کامیون قادر است ۳۰ درصد از مسافت را با خاموش کردن موتور اصلی طی کند و هیچ نوع آلودگی نیز تولید نکند.

در سرازیری‌ها خودرو برق تولید می‌کند و در مسیرهای هم کف از برق تولید شده برای حرکت کردن استفاده می‌کند تا مصرف سوخت در این روش به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند. در حالت صد درصد پیشرانه برقی کامیون قادر است تا ۱۰ کیلومتر مسافت را طی کند که به نظر می‌رسد برای یک کامیون مسافت بسیار کوتاهی به حساب بیاید اما در حالت ترکیبی با موتور اصلی تاثیر اصلی خود را می‌گذارد. این کامیون پیشرفته و هوشمند قرار است در خط تولید ولوو FH تولید شود و به مرحله تولید انبوه برسد. همان‌طور که گفته شد ولوو قادر است در سرازیری‌ها و با استفاده از ترمز گرفتن انرژی تولید و این انرژی را در باتری‌هایش ذخیره کند تا در بخش‌های کفی بتواند از آن استفاده کند. این موضوع مزیت‌های زیادی را برای این کشنده به ارمغان آورده است اما از نظر فنی هم بسیار پیچیده‌تر شده است. وزن زیاد کامیون مخصوصا زمانی که محموله‌ای را حمل می‌کند باعث می‌شود برق قابل توجهی هنگام کاهش سرعت در باتری‌ها ذخیره شود.

ولوو در حالی وارد این عرصه شده است که زمزمه حضور رقبا در این عرصه هر روز بیشتر می‌شود. خودرو‌سازان نو‌ظهوری که با استفاده از فناوری‌های روز در حال طراحی کامیون‌های پاکی هستند که علاوه بر نداشتن آلودگی می‌توانند مسیر‌های بسیار طولانی را بدون سوختگیری طی کنند. شرکت سوئدی ولوو این پروژه را در قالب همکاری با دپارتمان انرژی آمریکا اجرایی کرده و قرار است به‌زودی در خط تولید ولوو مورد استفاده قرار بگیرد. توجه به سیستم حمل‌و‌نقل کالا با تمرکز بر افزایش توان و کاهش سوخت مدت‌ها است که در کانون توجه محافل خودرو‌سازان مخصوصا سنگین‌سازان قرار گرفته است. کاهش سوخت به معنای کاهش هزینه‌های حمل و نقل است که می‌تواند ابعاد اقتصادی زیادی به دنبال داشته باشد.

شرکت ولوو هم مانند سایر برندهای بزرگ دنیا با احتیاط به سمت پیشرانه‌های برقی حرکت می‌کند و همانند بسیاری از خودرو‌سازان مانند ب‌ام‌و فراری ابتدا با خودروهای هیبرید شروع کرده است و برعکس برخی شرکت‌های نوظهور که شروع فعالیت خود را به پیشرانه برقی اختصاص داده‌اند برند‌های بزرگ با احتیاط به این سمت حرکت می‌کنند. ولوو که محصولات سنگینش در دنیا شهرت جهانی دارد توانسته است که از فناوری‌های بسیار خاصی در این مدل از کامیونش بهره ببرد. این کامیون قادر است تا ۵ کیلومتر مسافت را بر اساس توپوگرافی بررسی و تحلیل کند و بر اساس آن مدل و حالت رانندگی را تنظیم کند که این سامانه I-See نام دارد و دریچه‌ای است که ولوو می‌تواند دنیا را ببیند. ایجاد ارتباط با جاده و شیب سنجی آن هم در ابعاد زیاد با خودرو این امکان را می‌دهد تا بتواند دور موتور را برای ورود به شرایط متفاوت آماده کند که این مساله خود می‌تواند رانندگی پایدار و بهینه را امکان‌پذیر کند. با توجه به اینکه شرکت ولوو زیر‌مجموعه‌های سنگین ساز خودش را دارد که برخی از آنها به اندازه خود ولوو معروف هستند این طرح بتواند به‌سرعت وارد مدل‌ها و برندهای مختلف کامیون‌های کشنده شود.

انقلاب کامیونی به سبک ولوو

انقلاب کامیونی به سبک ولوو