توپ ضوابط بلندمرتبه سازی به زمین شهرداری بازگشت
روزهای آغازین امسال مدیریت شهری وعده تصویب نهایی و ابلاغ ضوابط ساخت‌وسازهای بلندمرتبه پس از یک دوره انتظار طولانی داد. وعده‌ای که زمان اجرا شدنش به پایان اردیبهشت ماه باز می‌گشت. بیش از سه سال از روزی که مدیریت شهری پایتخت وعده داده بود 6 ماه پس از ابلاغ طرح تفصیلی جدید تهران ساخت و ساز‌های بلندمرتبه شهر هم با ضابطه می‌شوند. سه سال می گذرد اما خبری از ضوابط بلندمرتبه‌سازی تهران نیست. شهرداری می‌گوید: ضوابط آماده است، اما شورای‌عالی شهرسازی آن را کامل نمی‌داند. اوایل سال خبرهایی مبنی بر تصویب و ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی شنیده می‌شد، اما حالا رئیس کمیسیون شهرسازی شورا می‌گوید توپ ضوابط بلندمرتبه‌سازی در زمین شهرداری گیر کرده است.
به نظر می‌رسد آنچه برخورد با ساخت وسازهای بلندمرتبه بدون ضابطه را در شهر تهران از سوی نهادهای بالادستی محکمتر از قبل کرده است برخی عوارض ناشی از این‌گونه ساخت وسازها در سطح شهر است. به گفته کارشناسان شهری یکی از مهم‌ترین عارضه‌های بلندمرتبه‌سازی در بخش محیط‌زیست شهر است که مشکلاتی همچون تغییر غیرطبیعی دمای هوا و جلوگیری از وزش باد را سبب می‌شود. از این رو ساخت‌وسازهای بلندمرتبه نباید در کریدورهای هوایی شهر جایی که محل ورود باد به شهر است انجام شود. نقشی که منطقه ۲۲ تهران که در منتهی الیه غرب شهر واقع شده است و مطابق با برخی مطالعات به‌دلیل بلندمرتبه سازی‌های بی ضابطه در چند سال اخیر چنین نقشی را از دست داده است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا که در ساخت وسازهای بلندمرتبه به الگویی موفق دست یافته‌اند با استفاده از چند راهکار ساده توانسته‌اند عارضه‌های زیست محیطی برج‌سازی را به حداقل برسانند.

محمدسالاری رئیس کمیسیون شهرسازی با اشاره به تهیه دفترچه ضوابط بلندمرتبه‌سازی درمعاونت شهرسازی شهرداری تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: این دفترچه که با همکاری مشاور طرح تفصیلی شهر تهران، شرکت پارس بوم، انجام شد طی نامه‌ای به شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال و پس از بررسی آن در جلسات کمیسیون ماده پنج، سپس به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی فرستاده شد.
او ادامه داد: ضوابط تهیه شده در یکی از جلسات شورای‌عالی شهرسازی در اواخر سال 93 مطرح شد، اعضای شورای‌عالی شهرسازی ضمن استقبال از ارائه این مطالعات خواستار لحاظ و اضافه شدن چند نکته کارشناسی به دفترچه ضوابط بلندمرتبه‌سازی جهت تصمیم‌گیری بهتر شدند.
او به اشکال اول وارده شده به طرح اشاره کرد و افزود: موضوع اول بحث جمعیت‌پذیری شهر تهران بود، چراکه یکی از مشکلات اساسی شهر تهران، بحث جمعیت‌پذیری آن است که به‌رغم اینکه در طرح جامع شهر تهران سقف جمعیتی مشخصی (۵/ ۱۰ میلیون نفر) پیش‌بینی شده است، اما بنابر گزارش‌های مشاوران طرح تفصیلی شهر تهران در فرآیند بررسی مغایرت‌های طرح تفصیلی و طرح جامع مشخص شد با توجه به حجم مهاجرت‌ها و ساخت‌وسازهای انجام شده ظرفیت جمعیت‌پذیری شهر از مرز ۵/ ۱۰ میلیون نفر عبور می‌کند. بنابراین شورای‌عالی شهرسازی خواستار سنجش این موضوع در تنظیم ضوابط بلندمرتبه‌سازی شد.
نماینده شورای شهر تهران در شورایعالی شهرسازی تصریح کرد: یکی دیگر از تکالیف شهرداری تهران بحث مربوط به تونل باد بود. یکی از عوارض ساختمان‌های بلندمرتبه تونل باد است که در میان ساختمان‌های بلند که سرعت وزش باد بر خلاف دشت زیاد است ایجاد می‌شود. در سایر کشورهای دنیا روشی وجود دارد که پیش از آنکه ساختمان در ابعاد اصلی ساخته شود آن را در قالب یک ماکت در ابعاد یک‌دهم می‌سازند و بعد آن را با عارضه تونل باد مواجه می‌کنند تا تاثیر جریان باد در منطقه مورد نظر مورد ارزیابی قرار گیرد.
او اضافه کرد: آقای قالیباف نیز با توجه به سابقه‌ای که در کسوت یک کاپیتان هواپیمایی دارند نظرات کارشناسی مطرح کردند که البته تا حدودی با نظرات دوستان محیط زیست متفاوت بود.

به گفته سالاری یکی دیگر از نکات مورد تاکید اعضای شورای‌عالی شهرسازی بررسی موضوع کم‌آبی در شهر تهران است. او در این باره گفت: در حال حاضر برای حل این مشکل مسوولان وزارت نیرو در ارتفاعات شمال کشور به دنبال راهی برای انتقال آب به تهران هستند و با توجه به جمعیت‌پذیری بسیار عظیمی که در شهر تهران و مجموعه شهرهای اقماری صورت گرفته، قطعا ما چالش جدی در این زمینه خواهیم داشت و متاسفانه در فرآیند مربوط به فرهنگ‌سازی برای صرفه‌جویی در مصرف آب، حتی تفکیک آب شرب از آب‌های دیگر، کارهایی را انجام ندادیم و این موضوع مزید بر علت شده که ما در آینده نگران باشیم.
سالاری اظهار کرد: نهایتا قرار شد مشاور طرح تفصیلی با استفاده از صاحب‌نظران این عرصه مطالعاتی را در این زمینه انجام دهد و گزارشی را به شورای‌عالی شهرسازی ارائه دهد. از این رو باید مشاور طرح تفصیلی و شهرداری تهران مطالعات تکمیلی را پیوست کند و مجددا ارائه دهد.

او با اشاره به تقاضای شهرداری برای بررسی مجدد پرونده‌های موردی بلندمرتبه‌سازی در تهران عنوان کرد: در جلسات گذشته شهرداری تهران انتقاداتی را مطرح کرد مربوط به اینکه شهرداری نمی‌تواند پاسخ درخواست‌های شهروندان در زمینه بلندمرتبه‌سازی را بدهد. از این رو بهتر است مجددا پرونده‌ها به صورت موردی در کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار گیرد تا این‌گونه ساخت وساز در شهر قفل نشود به همین دلیل در این زمینه چالش‌هایی میان شورای‌عالی شهرسازی و شهرداری تهران ایجاد شد اما شورای‌عالی شهرسازی کشور همچنان معتقد است چند محور تاکید شده باید در ضوابط بلندمرتبه‌سازی تعیین تکلیف شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با بیان اینکه در حال حاضر توپ تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی در زمین شهرداری است، تاکید کرد: شهرداری اگر واقعا نگران مردم است باید مطالعات مربوط به این موضوع را سریع‌تر انجام دهد. البته بارها در شورای‌عالی شهرسازی تاکید شده است که قطعا رویکرد شورای‌عالی شهرسازی و معماری مشابه رویکرد گذشته‌ای که در شهرداری تهران در ارتباط با بلندمرتبه‌سازی‌ها بوده، نخواهد بود و رویکرد محدودکنندگی خواهد داشت و دست شهرداری برای ترویج بلندمرتبه چندان باز نخواهد بود.